Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stelling: Sluiproutes toegankelijker maken zorgt voor minder file

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Stelling: Sluiproutes toegankelijker maken zorgt voor minder file

    Stelling: Sluiproutes toegankelijker maken zorgt voor minder file.

    Wat denkt de gummer hiervan?

    Ik heb het vermoeden dat door 't afsluiten van sluiproutes de files zijn toegenomen. Ons weggennet is qua asfalt redelijk uitgebreid, maar worden door verboden enorm beperkt. Haal zo'n verbod eraf. Laat mensen lekker zelf de snelste of meest prettige route kiezen, ook tijdens de spits en zo zorg je voor verspreiding, ontlast je wellicht belangrijke knelpunten en verkeerstrechters op grote snelwegen.

    Ook dienen de sluiproutes beter te worden aangesloten op belangrijke verkeersaders. Nu kun je er vaak alleen via een enorme omweg komen. Dat ontmoedigingsbeleid moeten we af gaan schaffen.

    Zoals nu uit veel meer onderzoeken naar voren komt: De Km-heffing wordt een fiasco. Mensen gaan ook nog steeds niet het OV prefereren boven de auto, maar de auto gaat wel steeds schoner, veiliger en stiller worden. Die laatste 3 punten waren altijd een beetje het speerpunt, naast overlast, van omwonenden en milieuactivisten bij sluiproutes.

    Kortom: Benut ons fijnmazig netwerk van wegen beter dan nu! Wie heeft wat aan een lege weg waar je niet op mag rijden, als 10 meter verderop een weg VOL staat met stilstaande auto's?

  • #2
    Is al vaker hier geroepen: we missen hier een volwaardig netwerk van B-wegen. In de ons omringende landen leggen ze snelwegen naast de bestaande weg, bij ons deden/doen ze dat steevast eroverheen. Dan kruipt het bloed vanzelf waar het niet gaan kan: naar binnendoorweggetjes die écht niet bedoeld/geschikt zijn als B-weg. Et voilà je sluiproutes.

    Probleem is alleen: hoe draaien we die kapitale denkfout van decennia geleden weer terug?

    Maar goed: in die periode maakten we wel meer denkfouten.

    Tuinsteden.

    Groeikernen.

    Lekker buiten wonen.

    Stedelijk openbaar vervoer dat bijna niet buiten de gemeentegrens komt.

    En ga zo maar door. Allemaal dankzij die fijne jaren zestig en zeventig.
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

    Comment


    • #3
      je doelt op die handige U-bordjes die je veel in Duitsland, en nu ook op sommige plekken in Nederland?

      Ik heb ze onlangs een keer geprobeerd richting Frankfurt namelijk, en dat werkt top.
      Forza!

      Comment


      • #4
        Meer asfalt dwz verbindingswegen die de huidige ontlasten ? In Nederland kun je praktisch geen alternatieve route rijden.

        A4, A2, A27, als die dicht gaan om welke reden dan ook staat heel midden NL stil. En omdat de capaciteit op de overige wegen ook al 'geoptimaliseerd' is is zelfs 50 tot 100 km omrijden geen optie.

        In het nieuwe stelsel zou omrijden zelfs nog duurder worden wegens de tol.

        Gelukkig , zie Tesla thread, zouden we met voldoende electroautos makkelijker extra asfalt bij kunnen bakken ; die maken minder herrie (motor) en weinig tot geen emissie ; geen reden meer om de verkeersinfarct in stand te houden. Speciale 'electrowegen' zouden ook wat eenvoudiger gehouden kunnen worden (qua belasting, as-druk etc) en dichter langs natuurgebieden wegens de voordelen. En eventueel dwarsliggende boeren kan een fraai stukje land in Canada worden aangeboden zodat ze daar hun mest kunnen uitrijden die in de stallen door de vaak eeuwig opgehokte beesten wordt verzameld.

        Comment


        • #5
          Gistermiddag de keuze tussen een overvolle A12 of via Bunnik, wijk bij Duurstede en Rhenen naar huis. De laatste route maar, wel iets om, maar kwa reistijd hetzelfde (anderhalf uur).
          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
            je doelt op die handige U-bordjes die je veel in Duitsland, en nu ook op sommige plekken in Nederland?

            Ik heb ze onlangs een keer geprobeerd richting Frankfurt namelijk, en dat werkt top.
            Die borden zijn er voor als er file staat/de weg afgesloten is.(en dat gebeurt nogal snel in DLD)
            Als je er dan bij de afrit afgaat en je volgt de borden met het nummer kom je bij de volgende oprit de snelweg weer op.

            Het nadeel is echter dat iedereen die route gaat volgen,met alle gevolgen van dien.
            Ik probeer daarom ook meestal een route te zoeken die niet via deze wegen gaat.
            Rij gezond, rij een kiwi.

            Comment


            • #7
              Een vriend van mij woont aan een sluiproute van de A2. Het is een landweggetje waar je onmogelijk kan fietsen in de avondspits, je mag er 60, er rijdt een constante stroom van auto's ergens in de 100. Tussen 5 en 7 's avonds kunnen ze bijna niet van huis weg omdat er zo veel verkeer is dta zo hard rijdt dta je de weg bijna niet op komt.

              Een sluiproute zoals het woord bedoeld is echt geen oplossing, zo'n weg kan dat absoluut niet aan.

              Comment


              • #8
                Zo kwam ik gister op een aantal wegen waar ik al een aantal jaar niet meer geweest was (want niet leuk met de fiets), borden tegen met 'Verboden in te rijden' met eronder een bordje van 07-10h of iets dergelijks.
                Kan me voorstellen dat het als aanwonende geen lolletje is.
                * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

                Comment


                • #9
                  Hmm, leest verkeer en waterstaat hier mee?
                  Hoor net dat een adviesraad meer provinciale wegen wil laten aansluiten op snelwegen en diverse snelwegen willen voorzien van een parallelweg en duidelijke omrijroute. Dat hebben ze zojuist voorgesteld aan minister Eurlings.

                  Comment


                  • #10
                    Dan mogen ze eerst wel eens wat rotondes en verkeerslichten gaan verwijderen,anders loopt de zooi nog steeds vast.
                    Rij gezond, rij een kiwi.

                    Comment

                    Working...
                    X