Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe auto inrijden?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• nieuwe auto inrijden?

Heren,

Over 1 1/2 week mag ik mijn 320d touring ophalen. Op het "oude" forum hadden we een aardige thread opgebouwd over het wel en wee van het inrijden van de moderne auto.

En......hoe zit het met het inrijden anno 2009?
    Bmw f11 525d e46 330 cabrio

Oorspronkelijk geplaatst door 6bakkie Bekijk bericht
    Heren,

Over 1 1/2 week mag ik mijn 320d touring ophalen. Op het "oude" forum hadden we een aardige thread opgebouwd over het wel en wee van het inrijden van de moderne auto.

En......hoe zit het met het inrijden anno 2009?
    Je hoort een dealer nooit iets zeggen hierover. Dus de eerste 1000km gewoon netjes rijden en daarna gassen, zou ik zeggen.

Ga je de 9e nog richting Smudde voor die Z4? Ik denk dat ik even een kijkje ga doen.

Comment

Ik zou gewoon een beetje oppassen waar je inrijdt. Let op je spiegels, soms denk je, het past nét, maar dan raak je toch iets met je spiegels. En rij vooral geen straten met eenrichtingsverkeer in tegen de richting.

Oh, inrijden. Dacht destijds bij de 325ti: eerste 1000km niet meer dan 3000 rpm, wisselende toerentallen aanhouden, daarna langzaam opbouwen. Motor is pas echt goed los bij 10.000km. Zo na de 5000km eens lekker naar Dsld gaan en een hele tijd lang op topsnelheid rijden.

Maar dat was in 2001 en een 6-cil benzine... :-)
      All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Beetje rustig aan beginnen en langzaam steeds wat meer gas geven.
        Vooral pas echt gas geven als de auto warm is, dat is veel belangrijker dan de eerste 2000km max 3000 tpm ofzo.

Die eerste 1000km zit er zo op, dus toch geen probleem om even wat geduld te hebben?

Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ga je trouwens ook nog langs JD met de 320D?

Comment

Eerste 250km rustig aan om rem schijven en blokjes aan elkaar te laten wennen. Daarna bij elke rit netjes wachten tot auto warm is en dan gewoon knallen zoals je altijd zou doen.

Comment

Het is net als met een vrouw; aftasten en rustig inrijden waarna je vol in de toeren kan gaan :-)
              Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

En natuurlijk even wennen aan de auto zelf. Even maximale bochstsnelheid uitproberen op een veilig stuk weg, noodstopjes maken om te zien wanneer en hoe de ABS inkicked, wennen aan overhellen in bochten en weten wanneer de auto een signaal geeft van HO NOU, bandenspanning nakijken/nalezen of die echt wel goed is (Vredesteijn heeft bv een tabel/lijst per band met enorm wisselende waardes per type band, sommige banden willen zij op 3.5 bar hebben terwijl op je tanktop/boekje soms 2.3 vermeld staat ivm de standaard banden).

Eerste keer in de regen even oppassen etc zeker als de dealer 'voor de show 'n shine' een plakaat siliconenspray op je nieuwe banden heeft gespoten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _Arthur Bekijk bericht
                  Ga je trouwens ook nog langs JD met de 320D?

als er 20k op staat oid. eerst maar eens normaal 177 pk proberen. dat zal wel gaan denk ik.

Ik weet dat ik de 118d als volgt heb ingereden.

eerste 500 km niet boven de 150 km/h, veel schakelen, wisselende snelheden en niet boven de 3500 rpm. remmetjes inremmen (dus geen noodstops e.d)Uiteraard netjes warm rijden.
                  na 500 km gewoon als normaal gereden en speciaal een paar keer nadat ie warm was, stevig optrekken bij het stoplicht e.d

Olieverbruik is nu na 146000 km wellicht een kwart liter op de 8000 km oid. Prestaties zijn zoals 50000 km geleden.

ik merkte wel bij de 118d dat ie pas na 10000 km echt los was (dat zal bij de 320d niet anders zijn). Bij 7000 km haalde ie net 210 op de teller. 5000 km verder reed ie 218 op de teller, pakweg 206 echt. Hij was toen nog niet gepaprikaad.

Overigens staat er nadat ik em ophaal binnen 2 weken zo 4000 km op de teller omdat we 2 weken naar spanje gaan.
                  Last edited by 6bakkie; 03-05-09, 14:24.

Comment

Je hoort een dealer nooit iets zeggen hierover. Dus de eerste 1000km gewoon netjes rijden en daarna gassen, zou ik zeggen.

Ga je de 9e nog richting Smudde voor die Z4? Ik denk dat ik even een kijkje ga doen.

arthur, 4 dagen later ga ik mijn auto ophalen dus ga ik zaterdag niet. wellicht zie jij mijn auto dus eerder dan ik zelf ;-)

Comment

gewoon gasgeven, dat is pas inrijden.

al het andere is voor bejaarden met een meriva ;)
                      Autopoetsen klik A1 Car Cleaning
                      A1 Car Cleaning |Alloygator Velgrandbescherming|Polishangel

Comment

Precies.
                        Warm rijden en planken maar (voor zover dat gaat in NL)
                        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Laatst bij de meeting die we hadden bij Mannessen motorrevisie stelden we deze vraag ook. Zijn mening: minerale olie erin, een 1000 km inrijden en daarna full synthetic erin met nieuw filter. Dan is je motor klaar voor heel veel km's. Alle delen zijn dan goed op elkaar ingelopen. Inrijden doe je door niet teveel te belasten, dus vooral de motor zelf op toeren te laten komen zonder dat je het gaspedaal echt intrapt.

Comment

Een 320d is trouwens pas na 10 - 15k lekker los en sneller dan nieuw.

Comment

Wat Dennis zegt. En niet teveel koppel vragen. Die Turbo ook niet vol belasten en vooral rustig in toeren laten klimmen en op de motor remmen, dus gewoon terugschakelen en koppeling op laten komen.

Denk er ook even aan dat je de auto altijd 'koud' rijdt. De laatste paar kilometers van je rit gewoon tokkelen en zo min mogelijk de turbo aanspreken. Doet een hoop goed voor de levensduur van je turbo.

Comment

arthur, 4 dagen later ga ik mijn auto ophalen dus ga ik zaterdag niet. wellicht zie jij mijn auto dus eerder dan ik zelf ;-)
                                Als ik Michel zie, zal ik speciaal vragen waar die 320D van je staat en even kijken of ik hem in kan rijden voor je :P

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                  Een 320d is trouwens pas na 10 - 15k lekker los en sneller dan nieuw.
                                  yep hetzelfde als bij mijn 118d

Comment

De kwaliteit van bewerking van de oppervlakken is dermate hoog dat inrijden eigenlijk niet meer nodig is. Het toont wel het liefhebbersgehalte op het forum dat hier nog wordt gesproken over warmrijden en het correct inlopen.

Comment

Trappen vanaf dag 1.

Lease-auto.
                                      Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                        Laatst bij de meeting die we hadden bij Mannessen motorrevisie stelden we deze vraag ook. Zijn mening: minerale olie erin, een 1000 km inrijden en daarna full synthetic erin met nieuw filter. Dan is je motor klaar voor heel veel km's. Alle delen zijn dan goed op elkaar ingelopen. Inrijden doe je door niet teveel te belasten, dus vooral de motor zelf op toeren te laten komen zonder dat je het gaspedaal echt intrapt.
                                        Klopt. Ik begreep ook van Mannessen dat dit werk vaak al gebeurt op de fabriek zelf, omdat je tegenwoordig nooit meer terug hoeft na 1000km om de olie te wisselen. Zo'n 20 jaar geleden was dat nog heel normaal.

Mijn pa kocht wat jaren terug ooit een Integra Type R en die hoefde de eerste beurt ook pas na 10.000km te hebben. Nooit een druppel olie bij hoeven vullen en wel regelmatig dagjes Nordschliefe met doortrekken tot 9000rpm. Kan toch haast niet anders dan dat zo'n al ingereden was, voordat de auto afgeleverd was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                          Ik begreep ook van Mannessen dat dit werk vaak al gebeurt op de fabriek zelf, omdat je tegenwoordig nooit meer terug hoeft na 1000km om de olie te wisselen. Zo'n 20 jaar geleden was dat nog heel normaal.
                                          Niet dat ik nou zo heel vaak nieuwe auto's inrijd, maar een Alfa GT uit 2006 mocht nog gewoon terug na 1.000 km bijvoorbeeld.
                                          Mini Cooper Clubman
                                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                          "Jasper val dood." - RH

Comment

Ja, maar dat had met Defects te maken natuurlijk :-).

Comment

Ja maar er ging ook nieuwe olie in. :):)
                                              Mini Cooper Clubman
                                              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                              "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eric Bekijk bericht
                                                De kwaliteit van bewerking van de oppervlakken is dermate hoog dat inrijden eigenlijk niet meer nodig is. Het toont wel het liefhebbersgehalte op het forum dat hier nog wordt gesproken over warmrijden en het correct inlopen.
                                                D'r zit natuurlijk ook een bepaalde intelligente gedachte achter:

Metaal en olie moeten opwarmen voor ze effectief en probleemloos kunnen werken. Niet opwarmen betekent hogere slijtage en dus meer reparaties.

Nieuwe autos zijn niet perfect ; je kan een maandagmorgen-exemplaar krijgen (op 't Passaatjes forum staan er genoeg huilverhalen van gloednieuwe CC's met lekkage vanaf dag 1 e.d.). Stel dat er iets mis is met een 'stekkertje' dan heb je liever dat je dat opmerkt terwijl je met 110 op de snelweg kachelt dan met 160 net die leuke afrit aan te nemen bent met je nieuwe bolide.

't Zou mooi zijn als ze telemetrie zouden kunnen opslaan in de ecu zodat je later altijd kan zien hoe een auto gebruikt is. Of misschien nog beter ; die preventieve rode lampjes op de toerenteller zoals op de BMW M5 (?) die je niet boven de XXX toeren laat komen als de motor niet warm genoeg is.

Afknijpen dat vermogen en koppel als de zaak koud is. Beschermt de huidige eigenaar en de volgende eigenaar voor technische ellende.

Comment

Ik heb mijn huidige auto (2.0tdi) niet ingereden. Wel wat langer warmrijden als ik normaal doe en heb hem de eerste 100km niet tot het rood ingetrapt. Verder gewoon gereden zoals ik normaal doe. Dit trouwens op advies van de dealer. Hij had een aantal auto's in onderhoud die erg veel olie gebruikten, allemaal van mensen die heel fanatiek de boel hadden ingereden. Nu 65K gereden en nog geen druppel olie hoeven bijgooien. Ben van mening dat je zeker niet te voorzichtig moet inrijden.

Ben trouwens jaren geleden eens bij de Opel fabriek geweest en heb daar gezien dat Astra's die van de band af kwamen rollen direct op de rollenbank werden gezet, en vol door de versnellingen heen werden gejaagd met koude motor. Ondertussen werd er een checklist afgewerkt terwijl de toerenteller op de 6 stond :)

Comment

Was de titel van het draadje op het oude forum niet:

"Inrijden, hard, niet dat softe gedoe"

Ofzoiets ;-)

Comment

Dat zeg ik, normaal in gaan rijden vanaf dag 1.
                                                      Veritatis simplex oratio est

Comment

Mooie auto hoor 6bakkie :-)

Comment

Mooie auto hoor 6bakkie :-)

heb je niet ff een foto gemaakt? zat de 17" er al onder?

Comment

heb je niet ff een foto gemaakt? zat de 17" er al onder?
                                                            1tje, echter te overbelicht. En er zat lichtmetaal onder. Kan me even niet herinneren welk modelletje.

Heb er niet overheen gekwijlt hoor :P

We mochten ook nog even op en neer met een (oud model) Z4 2.0 naar Almelo om een 730D op te halen. Leuk ritje & in Almelo stond heel de showroom vol met auto's om te kwijlen. Een 335i Touring Performance Line, M3, 3 stuks Weissman en ongeveer elk BMW model in de kleur wit met EfficientDynamics bestickering.

Was een leuk middagje :)
                                                            Last edited by _Arthur; 09-05-09, 21:10.

Comment

leuk fap-dagje dus.

Comment

leuk fap-dagje dus.
                                                                Het was zeker de moeite waard. Mocht je tijd hebben om even bij Almelo binnen te vallen: doen!

Comment

Working...
                                                                X