Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw motorblok in Lanos van 2001

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Nieuw motorblok in Lanos van 2001

Gents,

een collega bij 1 van onze klanten zit in een zeer vervelend parket en ik vroeg me af of men hier nog wat wist. In het kort:

- Jongen koopt een jaar terug een Daewoo Lanos van 2001 voor een fors bedrag (helaas waren ik en de andere autonerds in zn huidige werkomgeving er toen niet bij om deze dwaling te voorkomen :)
    - Lokale handelaar/autobedrijf, suggereert wel BOVAG garantie (ook boven de 4500 euri grens) maar is natuurlijk niet bij de club aangesloten. Zo'n toko met Nationale Autopas Logo's op zn site, je kent het wel. Die 6 maanden garantie is redelijk waardeloos in de praktijk.
    - Wagen bleek een half jaartje later al een versleten accu en redelijk oude (winter)bandjes te hebben (voor en achter verschillend, ander merk en voor zomer)
    - Helaas heeft ie voor het aflopen van de garantieperiode ook geen anwb keuring o.i.d. laten uitvoeren, allemaal leermomenten voor hem achteraf, maar goed, nu te laat.
    - nu een jaartje later ging de wagen allerlei motorische kuren vertonen, hij was ook al bij een ander bedrijf geweest dat hem verzekerde dat ie gewoon door kon rijden met allerlei waarschhuwingslampjes.. je ziet al welke kant het uitgaat..

huidige situatie:
    - wagen ging steeds meer problemen geven met afslaan en slecht lopen, de auto staat bij een (als betrouwbaar bekend staande) Opel/Daewoo dealer die de diagnose heeft gesteld.
    - metaalstukjes in de oliepomp, nokkenas niet in orde, dit mis, dat mis. Advies is om het hele motorblok te vervangen, geschatte kosten 1500+ euro.
    - had hem ook al aangeraden zn rechtsbijstand erbij te halen, je mag voor een x bedrag verwachten dat een wagen niet binnen een jaar dit soort kuren gaat vertonen
    - waarschijnlijk gooit het verkopende bedrijf het er dan op dat er verkeerde/te weinig olie in het blok heeft gezeten de afgelopen tijd, een ander bedrijf had schijnbaar met een onderhoudsbeurt iets nagelaten (dit deel van het verhaal is een beetje vaag, zal het hem nog es vragen)
    - hij heeft nu tijdelijk vervoer geregeld via zn werk, maar verkoopbaar is zo'n daewoo met kapotte maotor ook niet, dus wat moet je dan?

De vraag is: zo'n daewoo heeft toch gewoon een standaard opel (astra?) blokje erin liggen? Nieuw blok erin moet dus goedkoper kunnen dan bij een merkdealer voor 1500+ euro? Regio Breda-Bergen op zoom en omgeving. Iemand nog een goed idee?

Daewoo Lanos Spirit Edition, 1.5 3d 63kW, mei 2001

Rechtsbijstand bellen, en als 't niks wordt dat ding het kanaal in rijden. Sowieso geen slecht idee. :)
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

Comment

Ha, die RC;

Er zullen misschien overeenkomsten zijn, maar identiek zijn de Daewoo- en Opelmotoren zeker niet. Blokje uit een schadewagen moet toch ook voor veel minder dan 1500,- kunnen?
      Scherven brengen gelul.

Comment

Opel blokken kan je vergeten.

Wellicht wel de Nexia en Espero blokken? Die hadden ook de 1.5 16v.

Maar wellicht is dit al genoeg?
        http://link.marktplaats.nl/249502004

Wat moet die kar nog opbrengen? 500 euro?
        Blok overbouwen en gaan.

Comment

Ter vergelijk.

http://link.marktplaats.nl/246045939

750 euro voor een complete 1.3 met schade.

Comment

Nog meer spam.

http://link.marktplaats.nl/250885021

Is dit het zelfde blok? Blokcode even bekijken...

Of een 1.5 8v erin? ;-)
            http://link.marktplaats.nl/250224804

Zo staat er nog wel meer.

1500 euro is een mooie prijs als je geen vuile handjes wil.

Comment

Als de optie "gelijk een andere woage kopen" de preferente is, zou ik WELLICHT overwegen om op iets anders te zoeken dan "Daewoo Lanos sub 3K". :)
              Mini Cooper Clubman
              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
              "Jasper val dood." - RH

Comment

Gezien de situatie verdient nieuw blok erin en nog even doorrijden toch de voorkeur. Anders neem je wel een heel erg verlies gezien de aanschaf prijs (meer dan 4500 euro!) een jaartje terug. Verhalen op de verkoper zal ook lastig worden als ik het zo hoor.

Weet iemand nog een goed adres in die regio dat de operatie voor een mooie prijs kan uitvoeren?

Comment

Een collega van me had ook een Lanos (donkergroen). Verbruik 1:4, en niemand kon vinden wat er mee mis was. Niet van die superblokjes in die auto's dus.
                  Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

http://www.omc-engines.nl/

Welkom op de site van OMC, ht adres voor gebruikte benzine- en dieselmotoren van alle merken voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens e.d.
                    Tevens leveren wij gebruikte cilinderkoppen, versnellingsbakken, turbo's en overige motoronderdelen.
                    Zitten bij Rotterdam.

Die konden mij een fraai V5 170pk blok leveren voor 1350 tegen inlevering bestaande motor. Exclusief inbouwen.

Of die prijs blijft staan indien je de motor in die staat inlevert is onduidelijk ; een beller weet direct meer.

Inbouwen doen ze ook, prijzen onbekend.

Comment

hmm, hij zou dus die OMC club kunnen bellen om te checken wat het feestje bij hen kost.

Wellicht meteen een sneller blok erin leggen, die 8v 1.5 moet echt irritant traag zijn aan de specs te zien..

Comment

ik gok dat zo'n hele Lanos is gebouwd voor niet al te belachelijk veel vermogen

die pipo heeft de auto zelf uitgekozen, dus ik neem aan dat het geen geweldige autoliefhebber is die van doorrijden houd... voor hem is het waarschijnlijk niet veel meer dan een vervoersmiddel, als een fiets waar je droog op blijft als het regent en waar je toch een (klein) beetje harder mee kan zodat het legaal vertoeven is op de snelweg

een sneller blok in een lanos leggen die her en der al (niet motorische) mankementen vertoont....beter niet doen, denk ik zo

jammer dat ie er wel veel te veel voor betaald heeft, een jaar terug was ie 7 jaar oud. een deawoo...ding had in tip-top staat nog geen 3000 euro mogen kosten....

Comment

wegflikkeren die Lanos, je wilt toch in een veilige auto zitten?
                          Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ExTaxi Bekijk bericht
                            wegflikkeren die Lanos, je wilt toch in een veilige auto zitten?
                            Tja, koop je nu een andere auto, zeg eens dat budget een 2000 euro is, krijg je eens 1000 terug voor dit rampending, dan zit je dus weer in een 2e hands auto van 3000 euro en met een lege portomonee.

Wie zegt dat die nieuwe, 3000 euro auto, stukken beter is dan deze waar je 1500 euro verder (hou je nu direct 500 in je zak) een 'nieuw' blok in hebt.

Het is kiezen: 4500(aanschaf) + 1500 (nu motor) = 6000 --> lanos die weer goed is

of

4500 (aanschaf) - 1000 (restwaarde nu) + 2000 ('nieuwe' auto) = 5500 euro...en weer een twijvelgeval in handen (en direct 500 euro meer nodig dan bij reparatie)

Moeilijk

Comment

Met 'nieuwe' motor wil niet zeggen dat deze probleemloos blijft rijden. D'r kan zoveel kapot aan 'n auto...

En voor 3000 euro kun je leuke autos kopen hoor, die een beter uiterlijk hebben dan die Lanos en misschien, zeker weet je 't nooit, langer meegaan.

Als ie slim in een courante auto 'investeert' i.p.v. een one-end-street (hallo daewoo, doet 't lekker goed op de 2e handsmarkt nu) kan ie misschien zonder afschrijven blijven rijden (denk aan die e30 station die hier te koop staat voor 3+k ; over 1 jaar is ie dat ook nog wel waard, ook al is er 10-20k extra op de teller gekomen. Kwestie van een liefhebber tegenkomen.

En liefhebbers die op zoek zijn naar een 10 jaar oude Lanos .. Tja .. misschien in korea.

Comment

Rare suggestie misschien, maar laat 'm die Saab kopen die Cav hier op gummen te koop heeft gezet. Die auto is kwalitatief beter dan die Lanos ooit zal worden, en in dagelijks gebruik waarschijnlijk even duur.

Ik bedoel: zo'n motorblok wisselen kan hij zelf niet. Dus moet hij het laten doen, en ook nog een blok opsnorren. Dan ben je inderdaad z 1500 euro verder, en dan laat je het doen door een beun, want een dealer doet het voor dat bedrag niet.

Zulk geld zou ik niet in zo'n auto steken. Dan liever iets dat weliswaar ouder, maar beter, mooier, hoogstaander en betrouwbaarder is.
                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Huh? Eentje die er beter uitziet? Wat een argument man. (reaktie op M4)
                                  En dan voorstellen een E30: sowieso oud, veel risico op een sportieve rijstijl van eerdere eigenaren (dat kunnen er heel veel geweest zijn in 20-25 jaar) die het onderhoud niet konden betalen.

Die lanos rijder geeft ongetwijfeld helemaal niks om hoe die wagen er uit ziet, en hoe die rijdt. Dus is ie het best af met weer een ander hok wat in de praktijk vooral door ouwe brave mannetjes bereden wordt.

Comment

Een Daewoo Lanos 1.5 is inderdaad een veilige keus.

Comment

@RC

koreaanse auto's zijn niet alleen lelijk, maar ook van slechte kwaliteit
                                      zowel kwa carroserie als motorisch.
                                      hoe vaak ik wel niet achter zon relatief nieuwe koreaan heb gereden en er al continue een blauwe oliewalm uit de uitlaat kwam.

als je de auto wilt houden zijn er 2 opties
                                      ruilblok of revisie

ruilblok is het goedkoopst, MAAR dan weet je nog niet wat je krijgt, zelfs in werkende staat gaat het waarschijnlijk alsnog stuk door de al aanwezige slijtage , en dan moet je het blok ook nog in laten bouwen

revisie is dan een betrouwbaardere optie ,maar daar hangt een stevig prijskaartje aan,dan weet je zeker dat het voorlopig even goed blijft, althans niet gereviseerde zaken kunnen alsnog stuk gaan

al met al gaat dit veel meer kosten dan dat schijthok waard is
                                      als het een kwalitatief waardevaste goede auto was geweest ,was het een te overwegen optie

het beste wat je kunt doen is dit:

maak gebruik van de sloopregeling
                                      en koop een klein japans boodschappen wagentje , imagoloos, niet duur , goedkoop in gebruik een toyota yaris of een misubisie ;-) colt
                                      en vooral de kleine motoren zijn van uitstekende kwaliteit , zuinig, fel en door het lage gewicht niet eens langzaam

de optelsom van de sloopregeling en de uit te sparen kosten van ruilblok/revisie met nog steeds potentiele kosten van verborgen gebreken en snelle afschrijving
                                      daar kun je een prima japans kwalitatief boodschappen wagentje van kopen
                                      met als bonus dat je met plezier kunt rijden zonder al te veel gebreken

separaat natuurlijk onderzoeken of die oplichters aangepakt kunnen worden civiel rechtelijk en deze afaire als wijze les je lering mee doen

moet trouwens opmerken dat verschillende banden natuurlijk voor de koop zelf opgemerkt kunnen worden en in de prijsonderhandeling mee kunnen worden genomen
                                      ook een kapotte accu van 8 jaar oud is gewoon een verslijtbaar onderdeel dat een beperkte levensduur heeft , helemaal in een warme motorruimte
                                      daar moet dus niet over worden gezeken
                                      alle andere genoemde zaken zijn wel terecht natuurlijk
                                      "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                      "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                      "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                      "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Lelijk, maar goedkoop en betrouwbaar (2 van de drie gelijk aan die Lanos). Wat brengt die Daewoo nog op?

http://link.marktplaats.nl/245586247
                                        http://link.marktplaats.nl/237059216
                                        http://link.marktplaats.nl/249987981

Mogelijkheden te over...
                                        2019 Volvo V60 T6

Comment

Klopt, kapotte accu is gewoon slijtage en slechte banden kun je zelf contateren. Aan de andere kant mag je wel verwachten dat de motor niet uit elkaar valt binnen een jaar na 5K o.i.d. betaald te hebben.

Wat die prijs betreft, AW waardebepaling komt toch nog op een ruime 3K verkoop waarde. Verder had de wagen toen pas een ton gelopen en er zit airco op.

Dat je beter een oudere toyota corolla ofzo kunt kopen en deze voor het aflopen van de garantie moet laten keuren etc. is allemaal voortschrijdend inzicht natuurlijk. Ach, hij heeft veel geleerd zullen we maar zeggen :)

Die 1500 euro schatting is dus van een merkdealer. Laten doen en een tijdje verder rijden (eventueel daarna proberen te verkopen of inruilen kan altijd nog) lijkt me niet eens zo'n slecht idee.

Comment

http://link.marktplaats.nl/249987981

deze honda is een prima wagen!
                                            "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                            "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                            "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

ik heb zelf een 3d Civic vtec-e gehad van '99 , fijne wagentjes inderdaad. Leuke combi van sportief kunnen optrekken en zuinig kunnen rijden bij lage toeren.

Alleen waarom bijbetalen voor een extreem lage kilometerstand?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _RC_ Bekijk bericht
                                                ik heb zelf een 3d Civic vtec-e gehad van '99 , fijne wagentjes inderdaad. Leuke combi van sportief kunnen optrekken en zuinig kunnen rijden bij lage toeren.

Alleen waarom bijbetalen voor een extreem lage kilometerstand?
                                                dat moet je ook niet doen ;-)

Comment

Zelf doen, dan is het cht leergeld :-)
                                                  fka v164

Comment

Die Opel/chevy dealer waar ie nu staat heeft nogmaals bevestigd dat het voor ong. 1600 euro gebeurd is, inclusief een stukje garantie. Valt me nog best mee voor een merk dealer.

Verhalen op de verkopende club gaat niet lukken vanwege het verkeerde/te weinig olie verhaal.

Comment

was ie van Tom?

Comment

geen idee. de vorige eigenaar was een gastje uit regio eindhoven, beetje zo'n typ met vriendinnetjes van 15 jaar, kan dat?

Comment

Op friet dieet?

Comment

lol

15 jaar? zo oud?

Comment

Working...
                                                            X