Gents,
een collega bij 1 van onze klanten zit in een zeer vervelend parket en ik vroeg me af of men hier nog wat wist. In het kort:
- Jongen koopt een jaar terug een Daewoo Lanos van 2001 voor een fors bedrag (helaas waren ik en de andere autonerds in zn huidige werkomgeving er toen niet bij om deze dwaling te voorkomen :)
- Lokale handelaar/autobedrijf, suggereert wel BOVAG garantie (ook boven de 4500 euri grens) maar is natuurlijk niet bij de club aangesloten. Zo'n toko met Nationale Autopas Logo's op zn site, je kent het wel. Die 6 maanden garantie is redelijk waardeloos in de praktijk.
- Wagen bleek een half jaartje later al een versleten accu en redelijk oude (winter)bandjes te hebben (voor en achter verschillend, ander merk en voor zomer)
- Helaas heeft ie voor het aflopen van de garantieperiode ook geen anwb keuring o.i.d. laten uitvoeren, allemaal leermomenten voor hem achteraf, maar goed, nu te laat.
- nu een jaartje later ging de wagen allerlei motorische kuren vertonen, hij was ook al bij een ander bedrijf geweest dat hem verzekerde dat ie gewoon door kon rijden met allerlei waarschhuwingslampjes.. je ziet al welke kant het uitgaat..
huidige situatie:
- wagen ging steeds meer problemen geven met afslaan en slecht lopen, de auto staat bij een (als betrouwbaar bekend staande) Opel/Daewoo dealer die de diagnose heeft gesteld.
- metaalstukjes in de oliepomp, nokkenas niet in orde, dit mis, dat mis. Advies is om het hele motorblok te vervangen, geschatte kosten 1500+ euro.
- had hem ook al aangeraden zn rechtsbijstand erbij te halen, je mag voor een x bedrag verwachten dat een wagen niet binnen een jaar dit soort kuren gaat vertonen
- waarschijnlijk gooit het verkopende bedrijf het er dan op dat er verkeerde/te weinig olie in het blok heeft gezeten de afgelopen tijd, een ander bedrijf had schijnbaar met een onderhoudsbeurt iets nagelaten (dit deel van het verhaal is een beetje vaag, zal het hem nog es vragen)
- hij heeft nu tijdelijk vervoer geregeld via zn werk, maar verkoopbaar is zo'n daewoo met kapotte maotor ook niet, dus wat moet je dan?
De vraag is: zo'n daewoo heeft toch gewoon een standaard opel (astra?) blokje erin liggen? Nieuw blok erin moet dus goedkoper kunnen dan bij een merkdealer voor 1500+ euro? Regio Breda-Bergen op zoom en omgeving. Iemand nog een goed idee?
Daewoo Lanos Spirit Edition, 1.5 3d 63kW, mei 2001
een collega bij 1 van onze klanten zit in een zeer vervelend parket en ik vroeg me af of men hier nog wat wist. In het kort:
- Jongen koopt een jaar terug een Daewoo Lanos van 2001 voor een fors bedrag (helaas waren ik en de andere autonerds in zn huidige werkomgeving er toen niet bij om deze dwaling te voorkomen :)
- Lokale handelaar/autobedrijf, suggereert wel BOVAG garantie (ook boven de 4500 euri grens) maar is natuurlijk niet bij de club aangesloten. Zo'n toko met Nationale Autopas Logo's op zn site, je kent het wel. Die 6 maanden garantie is redelijk waardeloos in de praktijk.
- Wagen bleek een half jaartje later al een versleten accu en redelijk oude (winter)bandjes te hebben (voor en achter verschillend, ander merk en voor zomer)
- Helaas heeft ie voor het aflopen van de garantieperiode ook geen anwb keuring o.i.d. laten uitvoeren, allemaal leermomenten voor hem achteraf, maar goed, nu te laat.
- nu een jaartje later ging de wagen allerlei motorische kuren vertonen, hij was ook al bij een ander bedrijf geweest dat hem verzekerde dat ie gewoon door kon rijden met allerlei waarschhuwingslampjes.. je ziet al welke kant het uitgaat..
huidige situatie:
- wagen ging steeds meer problemen geven met afslaan en slecht lopen, de auto staat bij een (als betrouwbaar bekend staande) Opel/Daewoo dealer die de diagnose heeft gesteld.
- metaalstukjes in de oliepomp, nokkenas niet in orde, dit mis, dat mis. Advies is om het hele motorblok te vervangen, geschatte kosten 1500+ euro.
- had hem ook al aangeraden zn rechtsbijstand erbij te halen, je mag voor een x bedrag verwachten dat een wagen niet binnen een jaar dit soort kuren gaat vertonen
- waarschijnlijk gooit het verkopende bedrijf het er dan op dat er verkeerde/te weinig olie in het blok heeft gezeten de afgelopen tijd, een ander bedrijf had schijnbaar met een onderhoudsbeurt iets nagelaten (dit deel van het verhaal is een beetje vaag, zal het hem nog es vragen)
- hij heeft nu tijdelijk vervoer geregeld via zn werk, maar verkoopbaar is zo'n daewoo met kapotte maotor ook niet, dus wat moet je dan?
De vraag is: zo'n daewoo heeft toch gewoon een standaard opel (astra?) blokje erin liggen? Nieuw blok erin moet dus goedkoper kunnen dan bij een merkdealer voor 1500+ euro? Regio Breda-Bergen op zoom en omgeving. Iemand nog een goed idee?
Daewoo Lanos Spirit Edition, 1.5 3d 63kW, mei 2001
Comment