Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diesel of Benzine?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Diesel of Benzine?

Las gisteren een stukje in de krant dat het prijstechnisch verstandiger is om een 2ehands diesel te kopen dan een 2e hands benzine. Zelfs al bij minder dan 10K per jaar.
    Ook al is de MRB beduidend hoger. Haal je immers makkelijk terug met de lagere brandstofkosten.
    Was daar overigens zelf ook al een beetje achter gekomen.
    Afschrijving van een diesel is veel hoger, is 2e hands dus voordeliger, ook als je een beetje gelijkwaardige modellen qua vermogen naast elkaar zet.

In mijn geval gaat dat op voor de 2e wagen in ons huishouden. Vrouwlief rijdt denk ik zo’n 8K per jaar. Tel daarbij op de privé weekend kilometers, zit je op totaal ca. 12/13/14K per jaar.
    Verder denk ik dat je met een diesel met weet ik veel 80K op de teller, goedkoper in onderhoud bent dan een benzine met 80K op de teller. Bij 80K is een diesel toch pas net ingereden.

Vergeet ik wat, of klopt het verhaaltje en moet ik dus een definitieve streep door een benzine uitvoering zetten.

Kommaar met uw welgemeende adviezen!
    2 x ouwe premium meuk
    BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
    Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Ik heb me laten vertellen/wijsmaken dat een diesel wel veel duurdere onderdelen nodig heeft, en daarbij werden specifiek zaken genoemd als een startmotor, accu of brandstofpomp. Ik weet alleen niet om welke auto het gaat en of deze problemen uberhaubt kunnen spelen bij de kilometerstanden die jij noemt.

Ik heb het zojuist voor de grap eens snel nagerekend, mijn eigen situatie, ongeveer 30.000km per jaar: (heb nu een 1.1 205)

49,- MRB per kwartaal voor benzine, verbruik pak ik gemiddeld op 1 op 16, is 2701 euro per jaar aan benzine en belasting.
    129,- /kwartaal voor diesel, verbruik is gemiddeld 1 op 20 voor een XRD 205, is 2016 euro per jaar aan diesel en belasting.

Dat is dus ongeveer 60 euro de maand dat ik kan besparen door op diesel te rijden, maar daar staat tegenover dat dieselonderdelen lastiger te krijgen zijn (en rijden nu eenmaal minder dieseltjes rond van dat typ) en sowieso duurder zijn. Verzekeringsbedragen had ik zo snel niet bij de hand voor een vergelijking.

Een oudere diesel kan dus al snel goedkoper zijn, maar je moet wat 'extra' besparen lijkt mij, om het verschil in de prijs van het onderhoud goed te maken.
    Last edited by htt-thalan; 19-05-09, 14:26.
    Good. Bad. I'm the guy with the gun.

Comment

Huhhh, zit ik nou uit m'n nek te lullen of niet.
      Zelfde rekensommetje als jij gemaakt maar dan op basis van 13K p/jaar
      Diesel MRB+Brandstof = 1872,00
      Benzine MRB+Brandstof = 1866,00

Concreet maakt het dus bij mij geen ruk uit!!!!??????????
      2 x ouwe premium meuk

Comment

Ik heb dit sommetje ook al meermaals in Excel gemaakt met verschillende vergelijkbare benzine en diesel varianten naast elkaar, brandstof, MRB en verzekering meegenomen en kom dan tot de conclusie dat het omslagpunt voor mijn geval tussen de 8k en 14k per jaar ligt (afhankelijk van de gekozen auto).

De onderhoudsfrequentie van een benzine is fractioneel hoger dan bij de diesel en dat die laatste duurdere onderdelen behoeft geloof ik niet zo (het gros van de onderdelen is gelijk) dus dat verschil vergeet ik gemakshalve maar. Evenals het het verschil in afschrijving, want dat is imho bij een 2e hands toch koffiedik kijken.
        Attached Files
        Oliestoken voor het goede doel

Comment

En LPG?

Comment

Ja maar ik kwam er feitelijk op toen ik bij Mobile.de de desbetreffende wagen invoerde. Max. 15.000 euro en nog een paar variabelen instelde en alleen de soort brandstof open liet.
            80 hits, waarvan 70 diesel en slecht 10 benzine. Dit terwijl de diesel uitvoering nieuw wel zo'n 5K meer kost.
            2 x ouwe premium meuk

Comment

Gijs, zo'n professional ben ik niet hoor, gaaf zeg zo'n grafiek:-)

Kleintje, LPG uitvoeringen zijn daar amper te vinden.
              2 x ouwe premium meuk

Comment

John, ik denk dat het wel redelijk klopt wat je daar noemt. 13.000 is niet zo heel veel kilometers per jaar, vind ik. Ik weet ook niet in wat voor klasse jij zoekt, maar als hij op diesel per jaar bijna net zo veel kost op 13k als de mijne op 30k, moet het nogal een bak zijn :) en dan is het misschien inderdaad wel niet voordeliger om diesel te rijden voor jou.

Wat voor auto staat er nu voor je vrouw, en wat voor iets zoek je?
                Good. Bad. I'm the guy with the gun.

Comment

Ha, die John;

Geen LPG-auto's op mobile.de; echt waar niet? Autogas heeft juist een grote vlucht genomen in Duitschland de laatste tijd. Kan natuurlijk zijn dat het daarbij om oudere en/of goedkopere auto's dan waar jij naar zoekt. Hoe dan ook; ombouwen naar LPG loont ook al snel de investering tegenwoordig, maar het heeft natuurlijk een beetje bad rep.
                  Scherven brengen gelul.

Comment

13kkm voor een auto als een A6 als omslagpunt. Dat klopt wel.

Ga je X5 of zo rijden, dan zit je er bij 8k al aan.

Wij gaan zo'n 26kkm rijden met het busje, dus dan is een diesel zeker goedkoper. Hoewel... na een mand staat er al 2k op, en dan komen de vakanties er nog bij.
                    Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Ach ja Duitsers die op gas rijden, zo blijft de afzet tenminste 'leven' :-)
                      Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Pas op met die "onderhoudskosten" van de diesel vs benzine.
                        Een diesel heeft in principe alleen een sterker draaiend gedeelte van het blok en versnellingsbak (alhoewel je nog kan twijfelen over dat laatste). Alle andere aan slijtage onderhevige onderdelen van de auto zijn net zo gevoelig voor gelopen kilometers als die van een benzine (zoals wiellagers, remmen, ophanging, dempers, interieur, uitlaat, etc.).
                        Voor de rest zuigt een motor natuurlijk die niet over de 5000rpm te janken is ;)

Comment

Ik vraag me af of je een Duitse auto met LPG wel zo makkelijk in NL op kenteken krijgt. Zo'n installatie moet tegenwoordig aan nogal wat eisen voldoen en geen idee of die in Duitsland precies hetzelfde zijn als in NL. En wordt het dan wel G3 op kenteken.

Comment

Tja een E60 530i HANDBAK full-ops of een 530dA trekker bij jouw jaarkilometrage... Ik wist het wel, die benzine natuurlijk!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                              Ik vraag me af of je een Duitse auto met LPG wel zo makkelijk in NL op kenteken krijgt. Zo'n installatie moet tegenwoordig aan nogal wat eisen voldoen en geen idee of die in Duitsland precies hetzelfde zijn als in NL. En wordt het dan wel G3 op kenteken.
                              Ha, die Lenny;

Dat schijnt bij G3-installaties (en dat zijn ze in Duitschland zo'n beetje allemaal) niet zo'n probleem te zijn. TÜV is redelijk strikt en de eisen zijn EU- en RDW-conform.
                              Scherven brengen gelul.

Comment

Er is een omslagpunt maar feit is dat de besparing relatief laag is bij weinig kilometers.

Als je 14k zou rijden tank je ruwweg 1000 liter diesel en zeg 1200 liter benzine.
                                WB per maand 50 piek voor benzine en 100 piek voor diesel.

(aanname 1:14 diesel en 1:12 benzine)

Zit je totaal op 2100 euro diesel en 2160 benzine.

Om het even dus.

Ga je opeens 18k rijden komt er dus 4000 kilometer bij ; 285 liter diesel ; 260 euro tegen 400 liter benzine 520 euro. WB blijft natuurlijk gelijk. Verschil ; 260 euro op jaarbasis als je een tikje meer gaat rijden.

Da's 20 euro per maand winst voor een roetende en stampende dieseldoos versus een hippe benzine-bak.

Maar goed, elke euro is er een en als 't niet uitmaakt of je de fietsers elke dag op een lading fijnstof trakteert dan vooral doen zo'n diesel.

Comment

Hohoho, we hebben het hier niet over een X5, E60 of A6.
                                  Laten we het maar houden op een wagen met een wat hogere instap.
                                  2 x ouwe premium meuk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                                    Er is een omslagpunt maar feit is dat de besparing relatief laag is bij weinig kilometers.

Als je 14k zou rijden tank je ruwweg 1000 liter diesel en zeg 1200 liter benzine.
                                    WB per maand 50 piek voor benzine en 100 piek voor diesel.

(aanname 1:14 diesel en 1:12 benzine)
                                    Ben wel benieuwd wat voor auto je hier vergelijkt waarbij het verschil tussen diesel en benzine zo klein is. Een 535d versus een 520? Dat verschil is bij gelijke modellen veel groter.
                                    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

We zitten op dit moment dus te denken aan een:

Toyota RAV4 of een MB B-klasse

:-)
                                      2 x ouwe premium meuk

Comment

Bwurk.
                                        All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Als je met een 530i 1:12 rijdt had je beter een 516i kunen bestellen. Dus ga maar uit van 1:8 voor de benzine en 1:12 voor de diesel.
                                          Voor -daar komt 'ie weer John ;)- een Golf GTI vs. Golf GTD met -tot mijn verbazing- nagenoeg dezelfde nieuwprijs bij een aardig stevige rijstijl ligt het omslagpunt al bij zo'n 11000km.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door John Bekijk bericht
                                            We zitten op dit moment dus te denken aan een:

Toyota RAV4 of een MB B-klasse

Nog even voor de goede orde, die komt dus naast de CC.
                                            Dus 1 lage en 1 hoge wagen:-)

@ NoTVR, jij ook altijd met je Golfs:-)
                                            2 x ouwe premium meuk

Comment

John, zal ik 23/6 een 3008 meenemen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door John Bekijk bericht
                                                Hohoho, we hebben het hier niet over een X5, E60 of A6.
                                                Laten we het maar houden op een wagen met een wat hogere instap.
                                                Ah, je praat over een Q7 of een X6.

Prima keuzes!

Comment

Ehh.... een Skoda Jeti niks voor je, of heb je in principe geen interesse in de beste auto in z'n kl.... ehhh, Skoda.
                                                  Of mag het geen nieuwe zijn?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joshua Bekijk bericht
                                                    John, zal ik 23/6 een 3008 meenemen ?
                                                    Neem maar mee Joost, als het goed is komt vrouwlief voor de eerste keer mee, dus dan hoor je het zelf wel of het iets voor haar is:-)
                                                    2 x ouwe premium meuk

Comment

Ja ga jij maar lekker zo door arthur en begin je nou alweer :-)

NoTVR, tuurlijk mag het een Yeti zijn, waarom ook niet.
                                                      Alleen, geen idee wat dat ding gaat kosten, nieuw ben bang gewoon te duur dus.
                                                      Ik heb nl een bepaald max budget in m'n hoofd.
                                                      2 x ouwe premium meuk

Comment

Een rollator denk ik eerder.
                                                        All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Maar, en, dus, eh, even wachten, ik heb wat gemist, vrouwlief had toch net een andere wagen die tegen alle verwachtingen in uitermate goed beviel, toch?
                                                          fka v164

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
                                                            Maar, en, dus, eh, even wachten, ik heb wat gemist, vrouwlief had toch net een andere wagen die tegen alle verwachtingen in uitermate goed beviel, toch?
                                                            Heb je dat defect draadje in het Frankrijk forum gemist ofzo?

Comment

Aha! Franse meuk!

Comment

Denk het, John????
                                                                fka v164

Comment

Working...
                                                                X