Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Land Rover Discovery

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Land Rover Discovery

Ik heb een prima Discovery op het oog en de auto is an sich helemaal naar mijn zin maar...het is een diesel. Ik rij overigens 5.000km p/j. Is het krankjorem om diesel te rijden?

Ik denk dat je ongeveer 1000 euro per jaar meer kwijt bent vergeleken met benzine.

Denk dat de diesel pas bij meer dan 15.000 km per jaar voordeliger word.

Let wel, ik kijk niet naar de aanschafprijs en afschrijving.

Ik noem maar wat, als de diesel 10.000 euro goedkoper is dan een vergelijkbare benzine discovery, zou ik voor de diesel gaan.

Maar zijn ze qua prijs, uitrusting, km stand te vergelijken, en je gaat zeker weten altijd iets van 5k per jaar rijden, zou ik 100% zeker voor een benzine disco gaan. Want anders heb je je knip ermee.

Comment

kan er zonnebloemolie in?
      fka v164

Comment

Tja, dat is idd krankjorem. :-)
        Een beetje benzine rijdt fijner op straat denk ik en is goedkoper als je maar zo weinig rijdt.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ik verwacht met name minder af te schrijven op de 'populaire' diesel in vergelijk met de V8 met een verbruik van minimaal 1 op vijf. Hoe komt men tot een omslagpuntberekening diesel versus benzine?

Comment

Google.nl, intypen omslagpunt diesel benzine en je hebt er heel veel.

Trouwens je zegt wel populaire diesel maar ik denk dat benzine populairder is aangezien die wagens meestal door moeder de vrouw worden gebruikt voor boodschapjes + kinderen ophalen van school. En die rijden niet zoveel (lijkt mij ?).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eric Bekijk bericht
              Ik verwacht met name minder af te schrijven op de 'populaire' diesel in vergelijk met de V8 met een verbruik van minimaal 1 op vijf. Hoe komt men tot een omslagpuntberekening diesel versus benzine?
              wegenbelasting benzine / diesel * 12 maanden
              verwachtte kilometers X delen door verbruik benzine vs diesel
              verschil aanschafprijs benzine / diesel
              -----------------
              optellen, delen en vermenigvuldigen en je komt 'n heel end

Niet getest , wellicht nuttig ; formuliertje wat dat voor je doet ; http://www.autobytel.nl/keuzehulp/DieselOmslag.asp

Comment

Denk dat je met die diesel wel 1 op 10 kunt halen. Als die V8 1 op 5 loopt, (klopt wel, ken iemand die zo'n ding had), dan heb je voor een V8 bij 5000 km per jaar dus 500 liter meer brandstof nodig.

Dus zeg 500 liter voor de diesel = Ca € 500 Euro p.j.
                1000 liter voor de V8 maakt ca. € 1300 p.j.
                Verschil ca. 800 Euro

Verschil in wegenbelasting p.j. is ongeveer even groot, ditmaal in het voordeel van de benzine V8 uiteraard.

Onderhoud en verzekering? Geen idee. Denk wel dat je de diesel idd sneller kwijt bent bij verkoop.
                Maakt dus onder de streep weining uit. Aangezien zo'n V8 toch een stuk lekkerder klinkt en rijdt, zou ik daarvoor gaan!

Comment

Omslagpunt voor dit soort dingen ligt inderdaad ergens bij 5000km/jaar. Vraag is wel of je dan liever een diesel rijdt. Lijkt me niet, maar toch... een extra ritje Parijs kost je dan niet ineens 300 Euro aan brandstof.

Een buurman gaat om die reden dus altijd met vrouw en kinderen in het autootjes van zijn vrouw dat 1:18 rijdt weg als het buiten de stad is.
                  Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Even de kosten buiten beschouwing gelaten.
                    Hoe oud is die Disco, laten we zeggen het na 2004 model met de 2.7 190 PK of van daarvoor met die 2.5 137PK motor.
                    Is het de laatste, vergeet dan gelijk het hele dieselverhaal.
                    2 x ouwe premium meuk
                    BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                    Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Persoonlijk zou ik met zo'n auto altijd voor de diesel gaan. Ooit in mijn zoektocht naar een 7-zitter heb ik een proefrit gemaakt in een disco 2 V8 benzine. Die motor viel me behoorlijk tegen, althans icm het gewicht van die auto. Wat reeds gezegd is, ligt de afschrijving lager van de diesel, het verbruik is aangenamer.

Een vriend van mij heeft een paar jaar in een mooie disco HSE diesel van een paar jaar oud gereden, en wat mij opviel, was dat die motor lekker meekwam met het verkeer. Voornamelijk door het koppel en wellicht ook door de combi met een automatische transmissie. Hij heeft er ook wel wat gedonder mee gehad (motoronderdeel kapot), en dan was het ook meteen diep bukken. Misschien bedoelt John dat?

http://www.benzineofdiesel.nl/
                      Helaas kun je hier niet kiezen voor een oudere discovery, maar het geeft je een indruk.

Comment

Het betreft een tweetal TD5's (137 PK) die ik deze week beter wil inspecteren. Ik heb mij wel zeker laten meeslepen door een zeer fraai uitgeruste TD5 uit 2003 dus ik sta open voor gezonde realiteitszin. Het andere model is een van de eerdere TD5's en is een nadere inspectie waardig.

Comment

137 PK lijkt me wel erg mager voor zo'n tank!
                          Mini Cooper Clubman
                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                          "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scuderia Bekijk bericht
                            Misschien bedoelt John dat?
                            Niet helemaal.
                            137PK en 340Nm op een gewicht van 2200 kg en de aerodynamica van een tuinhuisje, schiet niet op he.
                            Top 157 km, 0-100 15,3 sec, joh dat zijn waardes van een eend:-)
                            2 x ouwe premium meuk

Comment

Haalde de eend de 157 km/u? :shock:
                              Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                              Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Bij wijze van spreken dan he.
                                2 x ouwe premium meuk

Comment

De Discovery uit 2003 overtreft al mijn verwachtingen en is in zeer goede conditie maar ik moet duidelijk wennen aan het comfort en de rust van een relatief jong gebruikte auto. Een veel oudere Discovery stelde mij echter weer gerust met een echte Landie op pad te zijn...het chassis en de techniek verkeert in goede staat maar de koets heeft wel roestschade op de gebruikelijke plekken. Een oude, shabby en basic Discovery spreekt mij echter meer aan dan een hoogglimmende Disco met nav. en parkeersensoren maar ik moet wellicht de aandrijflijn en de linkervoorwielophanging van de oudere Disco nog eens beter inspecteren.

Comment

Ik zou in eerste instantie bij 5K km's niet aan diesel denken, maar gezien de berekeningen lijkt het niet gek. Diesel bij dergelijke massa's (waarbij topsnelheid niet een issue is) lijkt mij lekkerder.
                                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

De Discovery uit 1998 valt helaas af vanwege roestschade aan de dorpels en in het bijzonder te ver gevorderde roest aan de achterste rechterwielkast. Dat is jammer want het is verder een zeer goed onderhouden en frisse auto die enkel nieuw plaatwerk behoeft, maar ik wil juist geen lasproject want dat is nu juist de belangrijkste reden dat mijn huidige Alfa naar de sloop wordt gereden. De kilometerprijs van de 2003 Discovery wordt mij te gortig want alleen afschrijving en wegenbelasting meegenomen, kom ik zowat uit uit op 1 euro per kilometer. Het is een fantastische auto als ik wat meer kilometers per jaar zal rijden.Misschien ben ik wel lui maar ik wil niet stad en land afrijden op zoek naar een geschikte Land Rover dus ik ga binnenkort rijden met een Saab 900 turbo met leder bankstel.

Comment

is die td5 motor niet de m51 diesel van bmw?
                                        indien ja.... niet aan beginnen te zware auto voor die motor, (koppen scheuren)
                                        "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                        "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                        "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                        "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

De TD5 is in eigen concern ontwikkeld. Je kunt trouwens wel merken dat BMW tijdelijk eigenaar is geweest van Land Rover want een late Discovery rijdt weer veel verfijnder zonder rammeltjes, betere materialen en de automaten schakelen helemaal zijdezacht.
                                          Voor de huidige Range Rover heeft Land Rover helemaal kunnen profiteren van de diepe zakken van BMW. Er zijn wel modellen geweest met BMW motoren maar een kapotte kop van je Range Rover lijkt mij meer een kleine tegenvaller als je het afzet tegen een defect aan de luchtvering.
                                          De onderdelenprijzen van Land Rover slaan overigens alles...
                                          Last edited by Eric; 08-06-09, 10:32.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eric Bekijk bericht
                                            De TD5 is in eigen concern ontwikkeld. Je kunt trouwens wel merken dat BMW tijdelijk eigenaar is geweest van Land Rover want een late Discovery rijdt weer veel verfijnder zonder rammeltjes, betere materialen en de automaten schakelen helemaal zijdezacht.
                                            Voor de huidige Range Rover heeft Land Rover helemaal kunnen profiteren van de diepe zakken van BMW. Er zijn wel modellen geweest met BMW motoren maar een kapotte kop van je Range Rover lijkt mij meer een kleine tegenvaller als je het afzet tegen een defect aan de luchtvering.
                                            De onderdelenprijzen van Land Rover slaan overigens alles...
                                            als een kapotte kop nog sigaretten geld tov andere reparaties, zou ik aan zon gevaarte niet eens beginnen
                                            neem een grote volvo op gas veel goedkoper en solide
                                            "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                            "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                            "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                            "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Mijn dank voor alle adviezen..het is een oud type Discovery geworden met een benzinemotor.

Comment

Gefeliciteerd! Nog steeds een stoere bak, hoor. Als ik weer voor een nieuwe privé auto ga, wordt 't 'n Freelander.

Comment

Zeg, Eric, heb je dat ding nog? Een V8?
                                                  fka v164

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ralf T Bekijk bericht
                                                    Als ik weer voor een nieuwe privé auto ga, wordt 't 'n Freelander.
                                                    Of toch maar 'n ouwe Mercedes :-)
                                                    Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Working...
                                                    X