Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spookrijdende brandweerauto

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Spookrijdende brandweerauto

Uit de Telegraaf
    EMMEN - De brandweer in Emmen ligt onder vuur. Op filmpjes op onder meer YouTube is te zien hoe een brandweerauto met hoge snelheid op de vluchtstrook aan het spookrijden is.

De brandweerman op het matje geroepen. Dit zei brandweercommandant Gert-Jan Stuivenberg woensdag. De hulptroepen waren uitgerukt voor een dodelijk ongeval bij Erica. De brandweerauto was via de A37 onderweg. Door een communicatiestoornis reed de brandweerman op hoge snelheid op de vluchtstrook tegen het verkeer in.

Een passerende vrachtwagenchauffeur filmde de spookrijder. Het filmpje verscheen vervolgens op het internet.

„Dit had nooit mogen gebeuren”, erkende Stuivenberg. Via de meldkamer was de melding binnengekomen dat de weg was afgesloten. „De spookrijdende brandweerman bracht door deze actie zijn eigen leven en dat van de medeweggebruikers in gevaar.”

„Deze brandweerman zat echter op de andere rijbaan, de melding was niet voor hem bedoeld. De chauffeur had bij het zien van de tegemoetkomende auto's de wagen stil moeten zetten en bij de meldkamer instructies moeten opvragen.”

Stuivenberg wil zich niet uitlaten over de gevolgen voor de bewuste brandweerman: „Hij is zich ervan bewust dat hij in alle hectiek onbewust onveilig heeft gehandeld. Voor hem, maar ook voor het korps, is dit een leermoment.”
    http://www.dumpert.nl/mediabase/5216...zienaveen.html

Noodzakelijk kwaad of totaal onverantwoord ??
    Ik weet het even niet.

Ik vind het een tikje overdreven, die reprimande. Goed, hij had het beter niet kunnen doen en hij had beter even de meldkamer kunnen vragen. Maar het blijft een feit dat er (a) een auto in brand stond met (b) de bestuurder er nog in - die trouwens helaas toch levend is verbrand.

Eerder hulde voor de chauffeur dat ie toch heeft geprobeerd zo snel mogelijk ter plaatse te komen.

Los daarvan: ook een spookrijdende brandweerauto heeft volgens de letter van de wet gewoon voorrang als hij zwaailicht en sirene voert. En hij blijft keurig op de vluchtstrook, dus ach.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Dat was ook mijn eerste gedachte.

Comment

Mijn reactie ( na telefonische aanvaring met het Kadaster ) is: wat een bureaucraten. Hij heeft formulier xyz niet ingevuld dus verdient een reprimande ipv. een compliment voor zijn toewijding.

Ik zie er niets fout in.
        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
        Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Kerel bosje bloemen sturen voor 't gezeik wat ie over zich heen krijgt. Alsof ie voor z'n lol met zo'n grote vrachtwagen tegen 't verkeer (zonder opzet !) in gaat rijden, op de vluchtstrook (die sowieso leeg moet zijn op pechgevallen na).

Foutje in de communicatie, klaar. ''Niet zeuren nederlanders, denk aan de credietcrisis en de toppers die 't niet gehaald hebben !''

Comment

Volkomen onverantwoord in mijn ogen.

Los daarvan: ook een spookrijdende brandweerauto heeft volgens de letter van de wet gewoon voorrang als hij zwaailicht en sirene voert. En hij blijft keurig op de vluchtstrook, dus ach
            Niet helemaal waar,men moet zich zoveel mogelijk aan de verkeersregels houden en ook zijn er regels voor het rijden onder prio1.
            Een van de belangrijkste regels is het overige verkeer en eigen mensen niet in gevaar brengen.
            B.V.. men mag alleen stapvoets een kruising op/over rijden
            Ook mag men voor zover ik weet maximaal 20km/h harder rijden dan de max toegestane snelheid.

Daarbij is het regel dat bij een alarmering op de snelweg altijd van 2 kanten aangereden wordt,om er zeker van te zijn dat er eenbrandweer auto op de juiste rijbaan staat.

(die sowieso leeg moet zijn op pechgevallen na).
            Dat zou zo moeten zijn ja,maar hoeveel vluchtstrook ongelukken gebeuren er niet....
            Rij gezond, rij een kiwi.

Comment

Ik ben er nog wat verder in gedoken,en dit staat in de module brandweer chauffeur:

TEGEN HET VERKEER INRIJDEN

Bij "prioriteit 1" en "prioriteit 2" uitrukken is het tegen het verkeer inrijden toegestaan:

· kortstondig over een afstand die vrij is en te overzien is;
              · in overige gevallen alleen onder politie begeleiding.
              Bij gescheiden rijbanen (alleen bij "prioriteit 1" uitrukken) is het tegen het verkeer inrijden toegestaan:

· alleen na toestemming van de alarmcentrale, waarbij zeker gesteld is dat het tegemoetkomende verkeer is stil gelegd;
              · in alle overige gevallen alleen onder politiebegeleiding.
              Bij éénrichtingverkeer straten is het tegen het verkeer inrijden toegestaan:

· wanneer de aangegeven rijrichting geblokkeerd is (bij "prioriteit 1" en "prioriteit 2" uitrukken);
              · wanneer sprake is van een behoorlijke tijdwinst (bij "prioriteit 1" uitrukken);

En een brandweer chauffeur kan ook onder prio1 een artikel 5 aan zijn broek krijgen.

Overigens is er in dit geval door de ac(alarm centrale) door gegeven dat de weg vrij zou zijn en heeft men opdracht gekregen om via deze weg aan te rijden.

Zelf zou ik hoe dan ook gestopt zijn na het constateren dat er nog auto's reden.

Een brandweer chauffeur kan ook onder prio1 een artikel 5 aan zijn broek krijgen.

Hier staan nog wat fofo's van het ongeluk:
              http://www.kilroynews.net/special/2009-05/20090516.htm

Comment

"Zelf zou ik hoe dan ook gestopt zijn na het constateren dat er nog auto's reden. "

Nee, dat had je dus niet gedaan.

Toeters en bellen icm adrenaline zorgen ervoor dat je doorrijdt.

En het feit dat je mensenlevens wil redden...
                Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                  "Zelf zou ik hoe dan ook gestopt zijn na het constateren dat er nog auto's reden. "

Nee, dat had je dus niet gedaan.

Toeters en bellen icm adrenaline zorgen ervoor dat je doorrijdt.

En het feit dat je mensenlevens wil redden...

Dat is zeker waar,maar van een bevelvoerder mag naar mijn meneing verwacht worden dat hij met dit soort situaties om kan gaan.
                  Zeker als je weet dat er al een tankauto spuit aanwezig is op het incident.

En ik weet dat je van adrenaline anders gaat reageren,en heb als chauffeur(gewoon op de vrachtauto en niet als hulpverlener)al een paar zware ongelukken uit 1e hand meegemaakt(de laatste nog niet zolang geleden)maar heb altijd om mijn eigen veiligheid gedacht!

Comment

Als je die foto's zo ziet, groot gelijk zo tegen het verkeer in over de vluchtstrook, zal een behoorlijke fik geweest zijn
                    fka v164

Comment

Ik denk ook dat de mededeling "Er is een kind bij betrokken" voor de nodige extra motivatie heeft gezorgd waardoor men toch de gok heeft genomen om de vluchtstrook te pakken.
                      ------------------------------------------------
                      We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Er is inmiddels duidelijk dat er sprake is van en communicatie storing.

De alarm centrale heeft inderdaad gemeld dat het verkeer stil zou staan,maar dit bericht was voor een andere brandweer wagen bedoeldt die op ze zelfde weg helft als het ongeluk zat.

Dat neemt niet weg dat het naar mijn mening onverantwoord is om met 100km/h over de vluchtstrook tegen het verkeer in te rijden.

(ik heb inmiddels van een brandweer chauffeur vernomen dat het filmpje al bij cursussen wordt getoond ondervermelding dat het zo dus niet moet.)

Comment

Wat kan je de chauffeur kwalijk nemen als er naast hem een bevelvoerder zit...
                          2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

In Nederland is en blijft de chauffeur de eind verantwoordelijke voor wat betreft het besturen van een (brandweer)voertuig.

Comment

Toch vraag ik me af hoe er gereageerd was als het filmpje iets anders had getoond: een stilstaande brandweerauto op de vluchtstrook, met daarin een bestuurder die keurig volgens de regeltjes de meldkamer belt om te vragen of ze éérst de rijbaan even willen vrijmaken. En iets verderop een auto in brand met het slachtoffer erin. Denk dat dan gans Nederland al bekschuimend over die brandweerman heen was gevallen...
                              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Working...
                              X