Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Poll: MR2 AW11 vs Matra Murena 2.2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Poll: MR2 AW11 vs Matra Murena 2.2

    Het vinden van een leuk rijdende klassieker op lpg wil me niet echt lukken, dus ik heb LPG als voorwaarde uit mijn kop gezet, maar dan moet 't wel een relatief zuinige leuke vlotte en speelse auto worden. Zoals jullie wellicht weten zit ik al een hele tijd met het MR (middenmotor) concept in mijn kop.

    We hebben al eens een hele lijst met MR's opgesteld hier. Nu komt 't budget om de hoek kijken. 2 kandidaten blijven erover. Beide vlot genoeg, relatief zuinig, sturen leuk/lekker en bieden dus veel rijplezier voor weinig knaken. Beide zijn dagelijks inzetbaar, relatief betrouwbaar en ze zijn niet al te moeilijk om aan te sleutelen, al blijft een middenmotor natuurlijk wel lastig in dat opzicht. Motorisch zijn ze vaak dusdanig sterk, dat 't niet zo'n probleem moet zijn. Over welke 2 potentiele kandidaten hebben we 't dan? De good old Toyota MR2, die wat roestgevoelig kan zijn (en meestal ook is). En de uitstekende underdog, de Matra Murena die ik eigenlijk altijd al mooi heb gevonden, mooier dan de MR2. Met de 2.2 motor is 'ie ook aan de MR2 gewaagd qua prestaties. De S overtreft dat nog een beetje.

    De Murena is goed verzinkt, zit goed in de onderdelen voorziening, is zelf te onderhouden, maar de polyesterbody verkleurt nogal snel en wordt daarom vaak over gespoten. Veel van de aangeboden Murena's hebben daardoor last van losrakende lak. En ze hebben vaak niet meer de originele kleur.

    Een Mr2 in goede originele staat is gelukkig wel te vinden.

    http://link.marktplaats.nl/243709076 Dit vind ik een leuke Mr2, alleen wil ik eigenlijk geen rode.
    http://link.marktplaats.nl/211689701 Dit vind ik een leuke Murena (2.2 S ook nog eens, dus met o.a. dubbele carb en snelle nokkenas), alleen wil ik eigenlijk geen rode.

    Welke van deze 2 zou jij kiezen?

    Ik zoek komende maanden nog even verder naar deze 2 type auto's, er zal vast wel een leuke belastingvrije tussen zitten die niet rood is. :)
    Last edited by Dennis Cavallino; 08-06-09, 20:26.

  • #2
    Toegegeven, allemaal vooroordelen en horen zeggen, geen enkele eigen ervaring, maar is een MR2 niet véél betrouwbaarder dan een Murena? Als dat geen loos vooroordeel is zou dat bij mij de doorslaggevende factor zijn in een dergelijke poll.
    Hubraum statt Spoiler

    Comment


    • #3
      Puur op uiterlijk? De Matra. Betrouwbaarheid? Waarschijnlijk de Toyota.
      www.carscoffeecigars.nl

      Comment


      • #4
        Ik neem aan dat rijgedrag de doorslag zou kunnen geven, of rijden ze identiek, wat me stug lijkt.

        Qua uitstraling, uniekheid en misschien waardevastheid (is dat correct NL?) wint de Matra-Talbot van de Toybota Mister-2 een-punt-zes.

        Comment


        • #5
          Die MR2 is ook in Supercharged versie geleverd (USA), denk best wel te vinden in de EU, daarmee wel direct een stuk betrouwbaarheid inleveren overigens.
          De latere versie MR2 is met turbo geleverd (ook alleen USA).

          Looks? aan de buitenkant dan.... de Matra. Stuk exclusiever.
          Quality..... tja, Toyota in de goede tijd.

          Als je over polyester body's praat denk ik vrij snel aan auto's zoals TVR en Lotus. Ik krijg dan direct rillingen. Heb in het verleden al eens aan dit soort auto's gesleuteld, en dat is toch echt een hele andere wereld dan een japanse auto, zeker een Toyota.
          Honda Civic Type-R 2010 GrandPrixWhite

          Comment


          • #6
            Voor mij natuurlijk geen twijfel...

            Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
            Ik neem aan dat rijgedrag de doorslag zou kunnen geven, of rijden ze identiek, wat me stug lijkt.
            Erg leuk voor Matra-liefhebbers was destijds in 1983, een jaar voor introductie van de MR2, een spionagefoto in de AV, stel Japannertjes betrapt met die MR2 en een Murena...

            Betrouwbaarheid zal het Japanse niveau niet halen, maar met mijn Murena 1.6 heb ik toch wel heel veel kilometers gependeld toen ie toch al 14-15 jaar oud was.
            Ronduit amateuristisch is bv het electrische systeem (zekeringenkastje, allerlei stekkers etc). Auto is verzinkt, maar allerlei metalen beugeltjes en stripjes etc weer niet, evenals, behoorlijk cruciaal, de achterste draagarmen.

            Een echte Murena S is te herkennen aan het chassisnummer, er zijn nl heel wat omgebouwde normale 2.2's. Belangrijk verschil: torsievering voor op een gewone 2.2 (of 1.6), schroefveren op een S.

            Comment


            • #7
              Ja de S met (EX) in het chassisnr is de leukste. Bij import worden 2.2 versies automatisch door de RDW 2.2 S genoemd, wat dus vaak onterecht is. Ik hoef niet per sé een S, maar die is wel het meest begeerlijk natuurlijk.

              De details die door kunnen roesten zorgen er inderdaad voor dat er nu veel restauratieprojecten te koop staan. Pas als je ze demonteert zie je de echte ellende.

              Hoe reed die 1.6 van jou eigenlijk? Meekomen met 't verkeer lijkt me geen probleem, maar mis je koppel onderin en pk's? Of valt dat mee?

              De Mr2 hoeft van mij niet per sé sneller te zijn, ik vind de Mr2 erg leuk rijden en is snel zat voor het nodige rijplezier. De motor doet precies wat ik minimaal wil in een sportieve auto, niets meer en vooral niets minder. Daarnaast rijdt 't ook lekker op langere stukken.

              Comment


              • #8
                Ik heb een Murena 1.6 gehad. Tenzij een ritje in een MR2 mij héél erg tegen zou vallen zou ik voor de toyota gaan. Ondanks de vreselijk simpele techniek (soms wat te simpel, zie ook de door V4 aangehaalde electronica) was de betrouwbaarheid van de Murena heel ver te zoeken. Daarnaast is de balans niet top, te weinig gewicht op de voorwielen, zal met de 2.2 wel erger zijn. Op droog kan je daar nog wel wat mee, bij minder grip komt de voorkant echt te kort en gaat de achterkant ook nog wel eens wat raar doen daardoor (ja, ik weet wat voor een cursussen je doet).

                Overigens vind ik voor de rest de Murena wel leuker, vooral de 3 stoelen doen het leuk. Ga je voor de Murena, dan zou ik zeker zoeken naar een verlaagde (gaf bij mij een grote verbetering) met het liefst een goed setje schokdempers.

                Comment


                • #9
                  Om op je vraag verder in te gaan: een 1.6 komt wel mee, snel is het niet, maar wel wat lichtvoetiger dan een 2.2. Is leuk te tunen met een setje dubbele webers en K&N's, als je wilt upload ik daar even een youtube filmpje van.

                  Comment


                  • #10
                    De 1.6 (92pk) heeft weinig bovenin, het stopt gewoon veel te vroeg, maar onderin is ie behoorlijk rapper dan mijn MX-5. Meekomen is geen probleem, maar anno 2009 stelt 0-100 in 10,8s of zo natuurlijk weinig meer voor.

                    Stond tegenover dat ik met de 1.6 gewoon 1 op 13-14 kon doen (kruisen op 140 ongeveer), dat was destijds wel zo prettig, de 2.2 verbruikt behoorlijk meer.

                    Een mogelijkheid is nog de 2 dubbele Webers van een Bagheera S te monteren op een 1.6. Heb je nog wel wat andere sproeiertjes nodig en door het andere inlaatspruitstuk moeten er wat koelvloeistofslangen en leidingen omgelegd worden, maar het kan allemaal wel. Ooit meegereden met iemand die dat had gedaan en die auto voelde sneller dan mijn 2.2. Maar ja, die reed net 1 op 9 met die auto. Het is altijd wel wat.

                    Verder merk je de 100kg verschil met de 2.2 in het bochtgedrag. Een 1.6 is gewoon agieler.

                    Het allergrootste pluspunt voor mij blijft de besturing, geen servo, ik heb nooit iets beters gereden (wat besturing betreft) dan een Matra en dat zal ook wel zo blijven totdat ik eens een Elise of zo kan proberen.
                    (de vergelijking met een MR2 van het eerste type kan ik niet maken, maar die van het tweede type voelt een stuk minder lekker dan een Murena).

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door MIOB Bekijk bericht
                      te weinig gewicht op de voorwielen, zal met de 2.2 wel erger zijn.
                      Euh ja, wil je nou mid engine of niet???

                      Comment


                      • #12
                        Wat nog wel kan schelen: banden.
                        Auto (1.6) reed beroerd op Firestones (ja wist ik veel, in 1989, heb ooit hoofdremcilinder en remkrachtverdeler vervangen omdat ik niet snapte waarom de voorbanden zo snel blokkeerden, tot bleek dat het aan die k*tbanden lag), tramlinede behoorlijk met Pirelli's (2.2), en sindsdien wil ik er alleen nog Michelins onder.

                        Wat had die van jou voor rubber, MIOB?

                        Comment


                        • #13
                          Er zit een verschil tussen mid en bovenop de achteras. Volgens mij krijg je met de Webers bij een 1.6 vooral bovein winst, er staat mij tenminste niet bij dat ik bovenin de toeren nou zo veel te kort kwam.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                            Wat nog wel kan schelen: banden.
                            Auto (1.6) reed beroerd op Firestones (ja wist ik veel, in 1989, heb ooit hoofdremcilinder en remkrachtverdeler vervangen omdat ik niet snapte waarom de voorbanden zo snel blokkeerden, tot bleek dat het aan die k*tbanden lag), tramlinede behoorlijk met Pirelli's (2.2), en sindsdien wil ik er alleen nog Michelins onder.

                            Wat had die van jou voor rubber, MIOB?
                            Daar heb je nou wel weer een punt mee, ik had er niet heel erg duur rubber onder liggen, dat weet ik nog wel. Het merk niet zeker meer, maar ik vermoed bridgestones. Volgens mij heb ik de Murena in 2003 verkocht.

                            Comment


                            • #15
                              MR2 AW11 heeft natuurlijk last van roest, maar is voor de rest gewoon erg betrouwbaar, wel de bak ff goed testen. Roest meestal op de achterwielranden, maar kijk ook goed onder achter de voorwielen bij de ophanging van de arb, dat komt van binnenuit daar.

                              Onderdelen zijn helaas wel schreeuwend duur. Ik heb nu het een en ander vervangen, 2 motorsteunen: 250 euro met korting. 2 handremkabels: 130 euro. Ik moet eigenlijk mijn gaskabel nog doen: 150 euro ex. Eigenlijk nog de raamrubbers: 175 ex. per kant.
                              Maarja, dan gaat het ook weer 25 jaar mee. :-)

                              Ik vind het gewoon een geweldige auto om in te rijden, snel zat, stuurt leuk, en mijn 86er is straks ook nog mrb-vrij.

                              Oja, franse rommel heb ik geen oordeel over... ;-)

                              Comment


                              • #16
                                Oja, hier een goed gerestaureerde aw11 te koop:

                                http://www.mr2club.nl/forum/showthread.php?t=9340

                                Niet goedkoop, maar wel hele goede.
                                Last edited by N!co; 08-06-09, 21:54.

                                Comment


                                • #17
                                  het youtube filmpje. Let vooral niet op de carterrook, de klepseal waren versleten, dat heb ik vrij snel laten verhelpen.

                                  http://www.youtube.com/watch?v=CdcNLQlT_5c

                                  Over de rest van de betrouwbaarheid van mijn Murena kan je ook ducatist (forumlid hier) een PB-tje sturen. Meer dan eens heeft ie bij hen op de autoambulance gestaan...

                                  Comment


                                  • #18
                                    LOL

                                    Heb altijd het gevoel gehad (door je reakties) dat jouw 1.6 je zowat aan de bedelstaf heeft gebracht, MIOB :-)

                                    (en inderdaad, volgens mij heb ik je ooit bij Matra-specialist Carjoy gezien toen er aan je wagen gewerkt werd, lang, lang geleden)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Volgens mij heb ik de Murena in 2003 verkocht.
                                      2004 had je 'm iig nog, tijdens 1e GAM (Gummen Antiek Meet), toen ik nog met mijn opa was gekomen naar het Eiland van Maurik (ik had toen nog geen rijbewijs).

                                      Puur op gevoel zeg ik Murena.

                                      Gr Jeroen
                                      Alle Baur's in de Baurnhof

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                        LOL

                                        Heb altijd het gevoel gehad (door je reakties) dat jouw 1.6 je zowat aan de bedelstaf heeft gebracht, MIOB :-)

                                        (en inderdaad, volgens mij heb ik je ooit bij Matra-specialist Carjoy gezien toen er aan je wagen gewerkt werd, lang, lang geleden)

                                        Dat heeft me misschien wel wat verbitterd tov het model ja, ik heb er echt vreselijk veel ellende mee gehad, beginnend met binnen 3 dagen op de vluchtsrook van de A15 tot stilstand komend met een kapotte radiator. Verder is het koplampsysteem stuk geweest, verschillend electraproblemen (ik moet nog ergens een filmpje hebben waarin de knop van mijn ventilator spontaan in brand vliegt), afgebroken motorsteunen, de remmen, de uilaat, motorsteunen (!) en nog een hele berg.

                                        Als extra is er tot 3 keer toe iemand tegenaan gereden terwijl de auto (onbeheerd) geparkeerd stond met heel veel schade (gescheurde spatborden en bumpers, beschadigde velgen). Een totaal lamme houding van de politie (minimaal 1 keer stond het op een bewakingsvideo die de winkeleigenaar oor mij apart heeft gehouden, maar niet mocht tonen. Hij heeft hem langer dan wettelijk mag vastgehouden in afwachting van de politie, die nooit kwam. Het politiebureau was overigens 60 meter naast die winkel...) heeft de nasmaak niet beter gemaakt.



                                        Ik heb op een gegeven moment een motor gekocht voor naast de Murena. Met het verbruik en vooral het onderhoud aan de Murena had ik berekend dat iets van 2 of 3 dagen met de motor naar mijn werk gaan per maand aanmerkelijk goedkoper was dan geen motor hebben en alleen met de Murena rijden. De eerste maand dat ik de motor had heb ik de Murena niet 1 keer gebruikt, de tweede maand 1 keer omdat stilstand niet goed is en de derde maand heb ik de Murena te koop gezet. De motor was oneindig veel betrouwbaarder en qua sensatie kan er geen enkele auto op tegen een motor.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Baur Bekijk bericht
                                          2004 had je 'm iig nog, tijdens 1e GAM (Gummen Antiek Meet), toen ik nog met mijn opa was gekomen naar het Eiland van Maurik (ik had toen nog geen rijbewijs).

                                          Puur op gevoel zeg ik Murena.

                                          Gr Jeroen

                                          Ja. da's waar. Ik wist niet dat dat in 2004 nog was, maar ik weet nog dat je met je opa was ja :). Volgens mij heb je toen nog meegereden, toch? Ik heb toen ook verschillende gummers laten rijden, er staat me iets bij van ene Brun die hem niet in zijn 1 kreeg om de helling van het parkeerterrein op te komen...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kapotte radiator heb ik ook eens gehad ja. Dit nadat ik na een tankslapper door de berm over een betonnen paaltje vloog :-)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Je weet wel wat ik op gevoel ga zeggen Cav: een MR2.
                                              De murena ken ik niet, nooit mee gereden.
                                              "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                              BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                                              Comment


                                              • #24
                                                Skup, hier dan maar. Voor 4,5k te koop op MP:



                                                Een Matra Murena met 3 liter Alfa V6: Wat een leuk ding voor weinig!

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tja, zou me wel 1 auto uitsparen...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Oorspronkelijk geplaatst door MIOB Bekijk bericht
                                                    Ja. da's waar. Ik wist niet dat dat in 2004 nog was, maar ik weet nog dat je met je opa was ja :). Volgens mij heb je toen nog meegereden, toch? Ik heb toen ook verschillende gummers laten rijden, er staat me iets bij van ene Brun die hem niet in zijn 1 kreeg om de helling van het parkeerterrein op te komen...
                                                    Hehe ja dat herinner ik me nog :-)

                                                    Was een leuk rijdende auto met mooie backfires!
                                                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Zal nog best van de plek willen met die busso erin. Ben benieuwd hoe het met de koeling gaat.
                                                      Wel gaaf als het allemaal een beetje werkt!

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                                        Hehe ja dat herinner ik me nog :-)

                                                        Was een leuk rijdende auto met mooie backfires!
                                                        Correctie: plofjes in de uitlaat ;)

                                                        Als ik toen eens de kennis en het gereedschap van nu had gehad had met dat duizenden in onderhoud van dat hok bespaard. Ik heb geen goede herinderingen aan Murena's. Voor een gedeelte door eigen naïviteit, voor een gedeelte door toch wat twijfelachtig handelen van de 'dealer' en voor een groot deel omdat het een Franse auto is.


                                                        Maar de Alfa V6 wordt 'vaak' ingebouwd, dus veel problemen zal het niet geven. Toch zou ik niemand die niet handig is zo'n auto aanraden en iemand die dat wel is waarschuwen.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Een leuk rijdende klassieker op LPG niet te vinden? http://link.marktplaats.nl/369416118

                                                          Geen LPG, maar wel leuk aangepast: http://link.marktplaats.nl/409910882

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Hm, met de V6 weegt ie volgens RDW 1130kg, toch weer 100kg meer dan een 2.2, 200kg meer dan een 1.6. Dat valt me toch tegen.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Oorspronkelijk geplaatst door Streamz Bekijk bericht
                                                              Een leuk rijdende klassieker op LPG niet te vinden? http://link.marktplaats.nl/369416118
                                                              Leuke Fiat 124 Spider. Grappig dat die gast flesjes loodvervanger in de kofferbak heeft liggen naast de LPG tank. Lekker nuttig op LPG :-).

                                                              Oorspronkelijk geplaatst door Streamz Bekijk bericht
                                                              Geen LPG, maar wel leuk aangepast: http://link.marktplaats.nl/409910882
                                                              Gaaf ding, die hoort eigenlijk hier thuis:

                                                              http://www.gummen.org/forum/showthre...s-spul-te-koop!!

                                                              Ow wacht, daar staat die al! ;-)

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                                                Hm, met de V6 weegt ie volgens RDW 1130kg, toch weer 100kg meer dan een 2.2, 200kg meer dan een 1.6. Dat valt me toch tegen.
                                                                Maar met 190 PK zal het wel willen bewegen denk...
                                                                Mini Cooper Clubman
                                                                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                                "Jasper val dood." - RH

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X