Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaringen met dikke motoren (auto) op gas?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Ervaringen met dikke motoren (auto) op gas?

    Zijn er mensen hier die ervaring hebben met dikke motoren op gas?

    Met de huidige daiselprijzen lijkt het me best interessant om bijv. een 5 met dikke blok erin op gas te gooien.

    Het probleem is dat je nooit 2ehands 330itjes etc. op gas ziet. Het kan wel want Prins heeft die systemen. Ook voor V8 blokjes etc.

  • #2
    Hier een Volvo V90 3.0 zes in lijn 180pk op gas G3.
    Het is een OMVL dampgas instalatie.
    Dus injectoren met dampgas en niet vloeibaar.
    Gaat prima maar daar staan Volvo's om bekend.
    Alleen als de tank een beetje leeg raakt wil hij bij vol gas optrekken wel eens in error gaan omdat het aanzuigpijpje dan geen vloeibare gas hapt maar gas.
    Maar dan schakelt hij automatisch over op benzine dus alleen dat gepiep is iri.
    Verder probleemloos.
    Onderschrift met handtekening en de groeten.

    Comment


    • #3
      Heb een aantal jaren -120kkm- met een BMW met een 2.7 blok van ca. 170pk op LPG gereden.

      Ik ben iemand die iha. laag in toeren rijd. en dat was maar goed ook, want boven de 5000RPM wilde de motor niet echt meer op LPG. Het bleek dat er een verdamper was ingezet geschikt tot 5 liter motoren, maar daar gaat het niet echt om blijkbaar.

      In Fulvia's, met een 1.3 blokje, worden ook wel LPG installaties ingebouwd. Hier moet een sterk overmaatse verdamper in, omdat die motortjes zeer snel in toeren kunnen stijgen, iets wat een kleinere verdamper niet aan kan.

      LPG gaat goed samen met een hoog-koppel motor, niet met een hoogtoerige motor, lijkt het.

      LPi zal een ander verhaal zijn, maar ik heb geen goed gevoel bij veel toeren en LPG als de motor er niet speciaal op is ontworpen.

      Ik zou nooit een 3 liter BMW blok op LPG zetten. Mijn ervaring was dat het niet 'matched'.
      Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
        Heb een aantal jaren -120kkm- met een BMW met een 2.7 blok van ca. 170pk op LPG gereden.

        Ik ben iemand die iha. laag in toeren rijd. en dat was maar goed ook, want boven de 5000RPM wilde de motor niet echt meer op LPG. Het bleek dat er een verdamper was ingezet geschikt tot 5 liter motoren, maar daar gaat het niet echt om blijkbaar.

        In Fulvia's, met een 1.3 blokje, worden ook wel LPG installaties ingebouwd. Hier moet een sterk overmaatse verdamper in, omdat die motortjes zeer snel in toeren kunnen stijgen, iets wat een kleinere verdamper niet aan kan.

        LPG gaat goed samen met een hoog-koppel motor, niet met een hoogtoerige motor, lijkt het.

        LPi zal een ander verhaal zijn, maar ik heb geen goed gevoel bij veel toeren en LPG als de motor er niet speciaal op is ontworpen.

        Ik zou nooit een 3 liter BMW blok op LPG zetten. Mijn ervaring was dat het niet 'matched'.
        Wij hadden eens een Space Wagon. Dat ding heb ik tot het uiterste gepushed. Op de autobahn alleen maar uren lang meer dan 200+ gereden. Nooit problemen mee gehad. Misschien geluk?

        Ik was heel tevreden met die wagen, je kon het ding zo tot over de 8000 rpm doortrekken en dat deed ie ook zonder morren. Ja op gas heb ik het. Arme ding is nu dood (vanachter aangereden door een mevrouw die niet zat op te letten).

        Een voorbeeld van een auto dat heel interessant lijkt voor mij: een E39 540i ofzo op gas. Zo een ding is toch niet hoogtoerig, en veel nmetjes om het koppelverlies te compenseren. Lijkt mij gewoon ideaal. Maar ik heb bijna nooit reviews/ervaringen gezien over big ass motoren op LPG...

        Leuke? Wagen op gas:

        http://auto.marktplaats.nl/bmw/17088...fta_ind=1&fs=1

        Maar ik vertrouw het niet, waarom zou iemand een gas installatie inbouwen in een 7 om het te verkopen?

        Trouwens: wielie heb vaker gehoord dat Volvo 5 cylindertjes tonnen en tonnen liepen op LPG, zelfs met turbo! Maar ik heb het over hele grote big ass motoren, zoals een 540i ofzo (4.4 liter 8 cylinder).
        Last edited by EG; 15-06-08, 16:21. Reden: antwoord op wielie

        Comment


        • #5
          Twee dingen even goed scheiden:

          de motor kon best veel toeren maken op LPG
          de motor wilde, in vergelijke met benzine, niet op toeren komen op LPG
          Dat was dus bij mij het geval. Maar ik lees hetzelfde over ander hoogtoerige benzinemotoren.

          Zou je een Integra R op LPG durven zetten?

          Een 4 liter V8 BMW op LPG lijkt me weer geen probleem. Koppel zat onderin. Daarmee kom je zelden boven 4000RPM.
          Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
            Twee dingen even goed scheiden:

            de motor kon best veel toeren maken op LPG
            de motor wilde, in vergelijke met benzine, niet op toeren komen op LPG
            Dat was dus bij mij het geval. Maar ik lees hetzelfde over ander hoogtoerige benzinemotoren.

            Zou je een Integra R op LPG durven zetten?

            Een 4 liter V8 BMW op LPG lijkt me weer geen probleem. Koppel zat onderin. Daarmee kom je zelden boven 4000RPM.
            Ik zou het systeem van de space ding zo in een Integra Type R zetten.

            Dat ding trok de straatstenen uit de straat op LPG. Ik had dat echt nite verwacht. In 1 en 2 kon je mooie burnouts trekken. Er was bijna geen verschil op benzine. Benzine had IETS meer trekkracht, maar op LPG klom ie net zo gretig in de toeren. Topsnelheid was ook exact hetzelfde als op benzine.

            LPG installatie was van een of andere installateur in Katwijk (daar kwam de wagen ook vandaan).

            Maar ik weet dus niet hoe andere systemen zijn...

            Comment


            • #7
              Je moet rekenen op ongeveer 50pk per gasinjector.
              Dus een viercilinder max 200pk
              Anders gaat hij te arm lopen en verbrand je de boel.
              Dus een acht cilinder gaat prima.
              Bij mij in de buurt zit een gasinbouwer waar ze zelf ook in een zevenserie op G3 rijden.

              http://www.agatech.nl/index2.html
              Onderschrift met handtekening en de groeten.

              Comment


              • #8
                Nouja, als in LPG zoveel research zou zijn gestoken als in diesels, reed de halve wereld intussen al op LPG. Want het is gewoon de beste en meest milieuvriendelijke autobrandstof.

                LPG ontbrandt langzamer dan benzine en heeft minder energie per liter. Dat zijn de twee kenmerken die ervoor zorgen dat veel LPG-motoren in de hogere toeren naar adem (of eigenlijk: naar gas) gaan snakken. Het punt is: beide eigenschappen zijn best te compenseren, áls je een goede LPG-installatie hebt en áls de installateur weet wat ie doet. Zo kun je het ontstekingstijdstip behoorlijk vervroegen (door de motorelektronica te chippen), want de langzamere ontbranding betekent: hoger octaangetal, en dus minder pingelen. En de lagere energie-inhoud compenseren LPi-installaties, dus met vloeibare LPG-injectie, al automatisch, doordat het ingespoten LPG de inlaatlucht enorm afkoelt. Een intercooler-effect dus, wat een hogere vulling mogelijk maakt. Vroeger ontstekingstijdstip en hogere vullingsgraad leveren meer pk's op, die het tekort tov benzine dus weer compenseren en sóms zelfs overtreffen. In zulke installaties is ook het verbranden van uitlaatkleppen niet meer zo'n probleem.

                Maar, net wat ik zeg: het zijn de deskundigheid en ervaring van de installateur die zulke voordelen mogelijk maken of juist tegenhouden. Soms heb je dus mazzel, zoals EG met z'n Space Wagon. Ik zou het ook best aan durven om een hoogtoerige motor op LPG te laten lopen, maar dan alleen als ik zelf de computers zou kunnen programmeren. Er zijn hobbyisten die dat kunnen en die halen veel meer uit hun LPG-auto's dan de doorsnee installateur kan.

                Maar omdat de meeste bestuurders natuurlijk niet zelf willen of kunnen afstellen, is LPG in de praktijk vooral een goede keus voor motoren die het van koppel moeten hebben: grote zesinlijn, V8, dat soort spul. Dat is gewoon foolproof en levert veel pk's voor weinig geld. Je kunt alleen wat minder toerenjanken (uitzonderingen bevestigen de regel).
                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                  Nouja, als in LPG zoveel research zou zijn gestoken als in diesels, reed de halve wereld intussen al op LPG. Want het is gewoon de beste en meest milieuvriendelijke autobrandstof.

                  LPG ontbrandt langzamer dan benzine en heeft minder energie per liter. Dat zijn de twee kenmerken die ervoor zorgen dat veel LPG-motoren in de hogere toeren naar adem (of eigenlijk: naar gas) gaan snakken. Het punt is: beide eigenschappen zijn best te compenseren, áls je een goede LPG-installatie hebt en áls de installateur weet wat ie doet. Zo kun je het ontstekingstijdstip behoorlijk vervroegen (door de motorelektronica te chippen), want de langzamere ontbranding betekent: hoger octaangetal, en dus minder pingelen. En de lagere energie-inhoud compenseren LPi-installaties, dus met vloeibare LPG-injectie, al automatisch, doordat het ingespoten LPG de inlaatlucht enorm afkoelt. Een intercooler-effect dus, wat een hogere vulling mogelijk maakt. Vroeger ontstekingstijdstip en hogere vullingsgraad leveren meer pk's op, die het tekort tov benzine dus weer compenseren en sóms zelfs overtreffen. In zulke installaties is ook het verbranden van uitlaatkleppen niet meer zo'n probleem.

                  Maar, net wat ik zeg: het zijn de deskundigheid en ervaring van de installateur die zulke voordelen mogelijk maken of juist tegenhouden. Soms heb je dus mazzel, zoals EG met z'n Space Wagon. Ik zou het ook best aan durven om een hoogtoerige motor op LPG te laten lopen, maar dan alleen als ik zelf de computers zou kunnen programmeren. Er zijn hobbyisten die dat kunnen en die halen veel meer uit hun LPG-auto's dan de doorsnee installateur kan.

                  Maar omdat de meeste bestuurders natuurlijk niet zelf willen of kunnen afstellen, is LPG in de praktijk vooral een goede keus voor motoren die het van koppel moeten hebben: grote zesinlijn, V8, dat soort spul. Dat is gewoon foolproof en levert veel pk's voor weinig geld. Je kunt alleen wat minder toerenjanken (uitzonderingen bevestigen de regel).
                  brun: ik heb begrepen/gehoord dat zesinlijn blokkies slecht tegen LPG kunnen door de lange inlaattraject?

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                    brun: ik heb begrepen/gehoord dat zesinlijn blokkies slecht tegen LPG kunnen door de lange inlaattraject?
                    Lang inlaattraject = veel koppel, dus dat is op zich goed.

                    Maar waarschijnlijk bedoelen ze dat bij die auto's de LPG-venturi helemaal voor in de inlaat geplaatst wordt - zal wel een variabel inlaatspruitstuk zijn, zodat je de menger wel zo ver vooraan móet monteren? En dan is dus het hele inlaattraject met een gas/lucht-mengsel gevuld, wat een goed recept is voor backfires.

                    Met een LPi-installatie heb je dat probleem niet meer, want dat is grotendeels backfire-ongevoelig.

                    Maar voor de rest zie ik niet in waarom een gewone zesinlijn niet op LPG kan lopen hoor. Zeker de wat oudere varianten horen het prima te doen.
                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                    Comment


                    • #11
                      Hoewel geen dikke motor wil ik toch ff melden dat ik 4 jaar in een Alfa 147 heb gereden met een LPi installatie. Nooit problemen mee gehad (hoe kan 't toch, en Alfa en gas). Op gas reed ie harder dan op benzine. En van de 160 dkm die ik heb afgelegd ermee is een groot deel flink in de toeren gedraaid.
                      Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                        Maar voor de rest zie ik niet in waarom een gewone zesinlijn niet op LPG kan lopen hoor. Zeker de wat oudere varianten horen het prima te doen.
                        Doet ie ook :). Al had ik het wel fijner gevonden als het een LPi installatie was. Dat is toch wat beter voor je motor volgens mij, vooral bij hoge toeren(niet dat ie dat veel draait). Het extra vermogen is ook niet erg, maar daar hebben we de benzinestand voor.
                        Every second of your life is a part of your song

                        Comment


                        • #13
                          Gemiddelde Amerikaan in Nederland met big block V8 rijdt toch ook op gas? (Is anders ook bijna niet te betalen.)
                          ---------------------------
                          Lullen gaat beter dan rijden.

                          Comment


                          • #14
                            Een M5 op gas:

                            http://e34s.de/board/showthread.php?t=8792

                            Gert

                            Comment


                            • #15
                              De IS200 van mijn pa (2 liter zesinlijn) heeft inmiddels zo'n 360k op de klok....het kán dus wel.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Alfisto Bekijk bericht
                                Gemiddelde Amerikaan in Nederland met big block V8 rijdt toch ook op gas? (Is anders ook bijna niet te betalen.)
                                Zag vandaag idd weer een Jeep Grand Cherokee V8 met gasnozzle langskomen.
                                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                Comment

                                Working...
                                X