Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

(On)Nut snelheidsindexering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Guest's Avatar
    Guest replied
    Btw je MOET een band monteren die sneller mag dan je auto maximaal kan.

    Ik dacht ook een keer slim te zijn en te zeggen ; hallo ik rij toch nooit 180 dus waarom zou ik bandjes monteren die 223 km/u aan kunnen. Maar die vlieger gaat dus niet op ; afkeur bij APK.

    Leave a comment:


  • Sander
    replied
    En dát was nou net de vraag :-)

    Leave a comment:


  • Ruud
    replied
    De theorie is dat doordat de band geschikt is voor hogere snelheden, de opbouw van de band door cordlagen zodanig is dat dat ook voordeel heeft bij lagere snelheden.

    gehoord bij de bandenboer...

    <insert Geelhoediaanse opmerking over het ontbreken van bronvermelding>

    Leave a comment:


  • Scudetto
    replied
    ja, andersom geldt het dan inderdaad ook. Hoe meer je onder de maximale belasting zit qua kg's, hoe meer marge je hebt tov de snelheid.

    Leave a comment:


  • Hansv
    replied
    Ha, die V164;

    De snelheidsindex geeft alleen aan dat die band een snelheidsproef heeft doorstaan. Draagkracht wordt apart aangegeven. Voordelen bij lagere snelheden heeft het niet, vroeger werden banden met een hogere index bij gelijke maat en type vaak als iets oncomfortabeler ervaren. Is geen APK-afkeurpunt, maar kan door politie of verzekering in extreme gevallen wel moeilijk over worden gedaan. Overigens heeft een band vrijwel altijd een veiligheidsmarge van zo'n 10km/h bovenop die index.

    Leave a comment:


  • Scudetto
    replied
    Let hierbij ook even op de maximale belasting op een band. Mocht je over die belasting heengaan, dan wordt de snelheidsindexering ook lager. Nu gebeurt dat niet snel, maar je kunt een beetje gebruik maken van de marge.

    Het tweede is dan natuurlijk of je in de marge wil zitten, het is juist fijner om wat over te hebben.

    Leave a comment:


  • Sander
    started a topic (On)Nut snelheidsindexering

    (On)Nut snelheidsindexering

    Wat merk je nu eigenlijk van een lagere snelheidsindexering (H ipv V bijvoorbeeld) wanneer je never nooit dergelijke snelheden haalt? Of heeft het ook op lagere snelheden voordeel?

    J = 100
    K = 110
    L = 120
    M = 130
    N = 140
    P = 150
    Q = 160
    R = 170
    S = 180
    T = 190
    U = 200
    H = 210
    V = 240
    W = 270
    Y = 300
    ZR = 240+
Working...
X