Let op!
Nieuwe start van het draadje op post http://www.gummen.org/forum/showpost...&postcount=175
---------
Ta DA!
Ik wil de V50 eigenlijk dit jaar vervangen. Kan ook volgend jaar worden, maar in ieder geval wil ik nu alvast rondkijken naar alternatieven.
Bekende eisen:
1. Veilig
2. Leuk om te rijden: goed sturen en koppelrijke, pittige motor
3. Geschikt voor 2 volwassenen en 2 kleine kinderen (baby/peuter -> peuter/kleuter)
3. Comfortabel
4. Goede audio + integratie met iPhone/iPod
Auto moet 4 jaar meegaan. Over 4 jaar is de oudste 6 en de jongste 4.
Auto moet geschikt zijn om mee op vakantie te gaan. Geen caravan/aanhanger/camping.
BMW is mijn merk, maar vanuit financieel oogpunt vrij oninteressant. Een redelijk complete 320i komt al op zo'n 50k. Vind ik wat veel geld. Afgezien of het betaalbaar is of niet heb ik er psychologisch veul moeite mee om zoveel geld aan een auto uit te geven.
Ergens in de range van 30-40k vind ik aanvaardbaarder.
Andere optie: 159 Sportwagon 1.8TBI. Lijkt me een prettige motor die beter bij de 159 past dan de 2.2JTS, wat een erg luie motor was. Ik vind de 159 nog steeds een geweldig mooie machine, die (in Ti-vorm) goed rijdt, maar zonde van de huidige motoren. Met deze nieuwe motor zou dat euvel wel eens opgelost kunnen zijn.
159 is ook veilig, goede EuroNCAP en whiplashscore.
Afgevallen optie: Lancia Delta. Heb ik in gereden en vond het tegenvallen. Ja, mooi dat Alcantara en het design is werkelijk geweldig. Maar het interieur is plastic, het zilver op het stuur voelt goedkoop aan en dat raak je bijna continu aan.
Oh ja, Delta heeft ook absoluut geen stuurgevoel. Stuurt wel direct en veel grip, maar er had net zo goed een rupsband onderaan het stuur kunnen hangen. Daar ga ik niet aan wennen.
Niet in overweging: Opel Insignia. In de showroom krijg ik al last van mijn rug.
Mogelijkheid: Renault Laguna GT. Ben zeer onder de indruk van 4Control en de GT is goede value for money, met alles wat je wil voor 40k. Behalve RWD en een blauw-witte propellor natuurlijk ;-)
Audi A4: Zal wel te duur worden.
Saab 9-3x: hangt van de prijs af. Ik heb een zwak voor Saab, maar vind ze verschrikkelijk overpriced. Het idee van een verhoogde station spreekt me wel aan. Dat is makkelijker om de kids in de auto te monteren en voldoende ruimte voor meuk.
Als de importeur nou eens de prijzen over de hele linie met 10k verlaagt, dan komen we weer in de buurt van een goede value for money (zeker gezien de leeftijd van de auto's).
Subaru Outback: zelfde concept, maar daarentegen wel verkrijgbaar op dit moment. Lekkere, koppelrijke motor, maar geen strepentrekker. De grootste bezwaren die ik tegen de Legacy had zijn opgelost (diepte verstelbaar stuur, xenon, aux-in). Uitontwikkelde auto, betrouwbaar en rijdt erg lekker.
Enige nadeel zou kunnen zijn dat het een Jap is met bijbehorende ergonomische en interieurkwalitatieve minpuntjes en dat de motor toch uiteindelijk tegenvalt. Maar, met 33k een goede optie.
Skoda Scout: Zelfde concept, nog niet zoveel bekend van de gefacelifte.
Skoda RS: Ander concept, goede value for money met mooie interieurkwaliteit en naar verwachting goede ergonomie (Europese ergonomie iig). Qua prijs ook mooi.
Golf GTI: Qua prijs mooi, auto met een heel hoge feelgood-factor (interieurkwaliteit, aankleding). Kanshebber. Zit alleen met de ruimte tov een station.
Audi A3 Sportback: Zeker na de facelift een mooie auto, model altijd al geweldig gevonden. Alleen Audi, dus peperduur en geen station, dus waarom dan geen Golf GTI?
Tweedehandsje kan ook. Tweedehands X3 bijvoorbeeld. Jammer alleen dat de 20i en 20d wat underpowered zijn en een 3 liter weer wat duur wordt bij een recente auto. Whiplashscore ook kut.
BMW 120i: Nieuw modeljaar heeft whiplashpreventie. Nog steeds dé lekkerst sturende auto waar meer dan 2 personen in passen.
Maar goed, die 2 personen moeten niet teveel eisen stellen. Dat gaat de komende jaren nog wel lukken, maar op vakantie wordt een uitdaging met de beperkte laadruimte. Zelfs boodschappen doen wordt een kwestie van keiharde keuzes. Neem je én je boodschappen én je kinderen mee terug of rij je 2x?
Nieuwe start van het draadje op post http://www.gummen.org/forum/showpost...&postcount=175
---------
Ta DA!
Ik wil de V50 eigenlijk dit jaar vervangen. Kan ook volgend jaar worden, maar in ieder geval wil ik nu alvast rondkijken naar alternatieven.
Bekende eisen:
1. Veilig
2. Leuk om te rijden: goed sturen en koppelrijke, pittige motor
3. Geschikt voor 2 volwassenen en 2 kleine kinderen (baby/peuter -> peuter/kleuter)
3. Comfortabel
4. Goede audio + integratie met iPhone/iPod
Auto moet 4 jaar meegaan. Over 4 jaar is de oudste 6 en de jongste 4.
Auto moet geschikt zijn om mee op vakantie te gaan. Geen caravan/aanhanger/camping.
BMW is mijn merk, maar vanuit financieel oogpunt vrij oninteressant. Een redelijk complete 320i komt al op zo'n 50k. Vind ik wat veel geld. Afgezien of het betaalbaar is of niet heb ik er psychologisch veul moeite mee om zoveel geld aan een auto uit te geven.
Ergens in de range van 30-40k vind ik aanvaardbaarder.
Andere optie: 159 Sportwagon 1.8TBI. Lijkt me een prettige motor die beter bij de 159 past dan de 2.2JTS, wat een erg luie motor was. Ik vind de 159 nog steeds een geweldig mooie machine, die (in Ti-vorm) goed rijdt, maar zonde van de huidige motoren. Met deze nieuwe motor zou dat euvel wel eens opgelost kunnen zijn.
159 is ook veilig, goede EuroNCAP en whiplashscore.
Afgevallen optie: Lancia Delta. Heb ik in gereden en vond het tegenvallen. Ja, mooi dat Alcantara en het design is werkelijk geweldig. Maar het interieur is plastic, het zilver op het stuur voelt goedkoop aan en dat raak je bijna continu aan.
Oh ja, Delta heeft ook absoluut geen stuurgevoel. Stuurt wel direct en veel grip, maar er had net zo goed een rupsband onderaan het stuur kunnen hangen. Daar ga ik niet aan wennen.
Niet in overweging: Opel Insignia. In de showroom krijg ik al last van mijn rug.
Mogelijkheid: Renault Laguna GT. Ben zeer onder de indruk van 4Control en de GT is goede value for money, met alles wat je wil voor 40k. Behalve RWD en een blauw-witte propellor natuurlijk ;-)
Audi A4: Zal wel te duur worden.
Saab 9-3x: hangt van de prijs af. Ik heb een zwak voor Saab, maar vind ze verschrikkelijk overpriced. Het idee van een verhoogde station spreekt me wel aan. Dat is makkelijker om de kids in de auto te monteren en voldoende ruimte voor meuk.
Als de importeur nou eens de prijzen over de hele linie met 10k verlaagt, dan komen we weer in de buurt van een goede value for money (zeker gezien de leeftijd van de auto's).
Subaru Outback: zelfde concept, maar daarentegen wel verkrijgbaar op dit moment. Lekkere, koppelrijke motor, maar geen strepentrekker. De grootste bezwaren die ik tegen de Legacy had zijn opgelost (diepte verstelbaar stuur, xenon, aux-in). Uitontwikkelde auto, betrouwbaar en rijdt erg lekker.
Enige nadeel zou kunnen zijn dat het een Jap is met bijbehorende ergonomische en interieurkwalitatieve minpuntjes en dat de motor toch uiteindelijk tegenvalt. Maar, met 33k een goede optie.
Skoda Scout: Zelfde concept, nog niet zoveel bekend van de gefacelifte.
Skoda RS: Ander concept, goede value for money met mooie interieurkwaliteit en naar verwachting goede ergonomie (Europese ergonomie iig). Qua prijs ook mooi.
Golf GTI: Qua prijs mooi, auto met een heel hoge feelgood-factor (interieurkwaliteit, aankleding). Kanshebber. Zit alleen met de ruimte tov een station.
Audi A3 Sportback: Zeker na de facelift een mooie auto, model altijd al geweldig gevonden. Alleen Audi, dus peperduur en geen station, dus waarom dan geen Golf GTI?
Tweedehandsje kan ook. Tweedehands X3 bijvoorbeeld. Jammer alleen dat de 20i en 20d wat underpowered zijn en een 3 liter weer wat duur wordt bij een recente auto. Whiplashscore ook kut.
BMW 120i: Nieuw modeljaar heeft whiplashpreventie. Nog steeds dé lekkerst sturende auto waar meer dan 2 personen in passen.
Maar goed, die 2 personen moeten niet teveel eisen stellen. Dat gaat de komende jaren nog wel lukken, maar op vakantie wordt een uitdaging met de beperkte laadruimte. Zelfs boodschappen doen wordt een kwestie van keiharde keuzes. Neem je én je boodschappen én je kinderen mee terug of rij je 2x?
Comment