Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruikte Beamer: 323ti, 318ti of 325ti

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Gebruikte Beamer: 323ti, 318ti of 325ti

Ik ga binnenkort verkassen van werkgever en zal daarbij de 120d dit keer niet meeslepen.
    Heb ervoor gekozen om geen leasebak meer te nemen, al was het maar omdat het mij veel te veel moeite lijkt om hier tegen de 2000 posts te moeten gaan hosten :-)
    En financieel was het de moeite niet meer, dus nu kan ik iets kiezen wat ik zelf wil in plaats van kijken wat nog enigszins interessant is in de AB/20% lijsten.

Wat moet het dan worden? in ieder geval RWD. da's verslavend dus dat moet blijven.
    Bij RWD hoort een leuk beetje vermogen dus rond de 150pk of hoger.
    En waarom sedans uitgevonden zijn beats me ;-) liefst een hatchback dus.

Kort lijstje wordt het dan:
    BMW 323ti Compact (1ste generatie, minder qua wegligging?)
    BMW 318ti Compact (beetje zoeken voor juiste uitrusting, krap-an met vermogen)
    BMW 325ti Compact (lekker compleet en voldoende vermogen)
    outsider: 1ste generatie Lexus IS (wel sedan, maar kweenie, heeft iets).

Rijd dat nog een beetje, zo'n compact, zeg in vergelijking met een hedendaagse 1-serie?
    En maakt het nog veel verschil, een relatief zware I6 tegenover een I4 bij bochtenwerk?

Met een beetje zoeken zit er niet echt een groot gat in prijzen tussen een 318ti en een 325ti.
    Dat lijkt dus interessant alleen is de vraag, hoeveel scheelt het in running costs?
    Met name vwb onderhoud en dorstigheid. eerste eigenaren zullen een natuurlijk heel groot verschil gevoeld hebben maar da's allemaal afschrijving.

Panda, jij hebt toch een 325ti gehad?

Verschil in onderhoud zal wel meevallen. Dorstigheid hangt van je rechtervoet af. :)

Een 318 kun je laten zuipen, een 325 kun je ook zuinig rijden. Sterker nog, als je een 318 wilt laten rijden alsof het een 325 is, drinkt ie een stuk meer dan de 325. Als je het nog kunt volgen. :)
    You know that reality is immaterial

Comment

Tja, 325ti natuurlijk!
      Een 318ti of een E36 ga je spijt van krijgen. Een E46 325ti heeft voldoende vermogen en een heerlijke, lekker klinkende 6-cilinder.
      Destijds waren er wel mensen (aspirant-artsen voornamelijk) die vonden dat een 4-cil BMW zuiverder stuurden, maar dat kon gekleurd zijn doordat ze zelf een 4-cil 3-serie reden ;-)

Ik kon de 325ti iig keihard de bocht omhoeken en snelwegbochten waren ook heerlijk.
      Ik zou een 325ti Exec zoeken, die heeft standaard Bi-Xenon, sportstoelen met half-leer, zwarte hemelbekleding. Vrij compleet.
      Goed om te hoeken en goed voor de lange afstanden, ben er mee naar Noorwegen geweest zonder een centje pijn.
      Auto is wel erg stug gedempt, stoelen zijn vrij hard stuurt relatief zwaar en de koppeling is ook relatief zwaar. Maar dat is de prijs die je betaalt voor een sportieve auto die aanvoelde als uit 1 blok graniet gehouwen.

Ik heb destijds de 325ti en de 120d direct na elkaar gereden (proefrit 120d). Een 120d is in de praktijk tot legale snelheden denk ik net zo snel als een 325ti, voelt wel wat lichtvoetiger aan, maar een 325ti is veel leuker vanwege het glorieuze geluid. Qua wegligging, balans en stuurprecisie ontlopen de 1-serie en de 325ti elkaar niet.
      All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Voor het mooie zou ik trouwens voor een 325ti met M-sportpakket gaan, ziet er veel beter uit dan een kale.
        All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Ben zelf ook een beetje aan het kijken naar compacts...Maar daarnaast wil ik op lpg gaan rijden. Klopt het dat compacts een thuisbrengertje hebben? Ik zie nl nérgens info over ringtanks!

Is een coupé geen optie? Ik zelf kan namelijk maar moeilijk wennen aan de E46 compact neus :-)

Comment

E36 compact heeft inderdaad een thuisbrengertje, en rijdt erg leuk icm een sperretje ;-)
            Let's kick some ass and chew bubblegum...
            ----------------------------------------------------------------------------
            '71 Alfa Romeo Giulia Super
            '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
            '00 BMW E39 528iA Touring
            '06 BMW Z4M Roadster
            '96 BMW E36 328i trackracer
            '07 Aprilia Tuono Factory

Comment

Hoorde destijds dat LPG géén optie is bij de E46 6-cilinders ivm plastic luchtinlaat. Die blaas je op bij een evt. backfire.

En een thuiskomer weet ik toevallig zeker, na een lekke band op Assen :-)
              Ben nog goed geholpen door bovenstaande aspirant-arts bij het verwisselen van de band door het thuiskomertje...

Comment

De lexus IS.....tja.....die van mijn pa is onverslijtbaar (zo lijkt het). Heeft op LPG nou zo'n 370-380k km gelopen. Zakken naar mijn idee harder in prijs dan de BMW's. LPG wel alleen icm een gas-kop.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                  Voor het mooie zou ik trouwens voor een 325ti met M-sportpakket gaan, ziet er veel beter uit dan een kale.
                  Zoiets dus?

http://autotrader.nl/auto/kopen/Bmw/...9860/fotos.htm

OOPS, da's een beetje de reden dat een leuke IS ook nog in beeld is, is ook heel wat exclusiever in vergelijking met een oudere 3 sedan.
                  [BeamerBlindheid]
                  En die voorkant, dat went vast wel, een 1-serie is ook gewoon mooi toch?
                  [/BeamerBlindheid]
                  Misschien een tip trouwens als je naar lpg aan het kijken bent, diesel-compactjes zijn erg laag in prijs en een 320d heeft toch een 150pk....

Panda, dank je voor je uitleg. goed om te lezen dat wegligging vergelijkbaar is met een 1.
                  Verder ben ik nu een 1 met sportonderstel gewend, da's ook niet zacht, prima.
                  Als ik een auto te hard vind ga ik even rijden in de Elise en dan is al het andere weer soft en traag en hoog. ideale remedie :-)

En het verbruik, zal met een 318ti allicht lager zijn bij normaal dagelijks gebruik. wat zal een 325ti halen met een beetje het nieuwe rijden, 1 op 10 of is dat optimistisch?

Comment

Hier een ex-323ti rijder.
                    Tsja, what can I say? Was een fijn sturende auto, snel zat met 170pk en vooral boven de 4000 tpm echt een (audiofiel) feest.
                    Koppeling en sturen gingen relatief zwaar. Vering stug Just like 325ti-Panda said.

Ik had een zwarte met M-pakket. Zag er super uit en zat goed in de opties. Echt een mooi ding.

Nadelen kan ik niet zo snel bedenken. Tsja, lust een slokje. En de trekknoppen op het dashboard waren niet echt mooi om te zien.
                    Wl je overiges goedkoper uit zijn, dan is een318ti zeker de overweging waard.
                    Last edited by Eddieee; 17-06-09, 17:16.
                    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

is200 blijf ik een leuke auto vinden en ze schijnen echt degelijk te zijn, zelfs op LPG idd.
                      Die compacts zijn ook leuk, maar je moet dan wel eentje hebben met wat opties.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                      BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ik stond destijds voor de keuze: E46 Compact of IS200.

Het is de Compact geworden. Ik wilde echt dat de IS200 zou worden, maar die smalle dunne deurtjes (ja echt!) vond ik zo verschrikkelijk. (ja echt! x 2).

Het is toen de 320td geworden. En geen moment spijt van gehad. Ja, alleen het moment dat ik 'm na 160k km's moest inleveren. Sterker nog, ik was blijer met de 320td dan nu met de E90 320d. Een 320td is 150pk btw, en heeft dus niet het slome 136pk blok.

In de tussentijd ook nog 100k km's met een 1-serie gereden. En das qua onderstel toch wel een stapje vooruit. De 1 serie non-sportonderstel stuurt strakker dan de 320td met sportonderstel (is standaard btw).

Dus: neem die E46 Compact 325ti. Met als 2e optie een 320td.
                        En als het er af kan: neem zo'n uitloopmodel, die zijn vaak voorzien van het M pakket.

Comment

Als jij een 120d inlevert, is het laatste wat je kan doen een 4 cylinder compact kopen.

Ik kan je uit ervaring vertellen, als dieselrijder dat zo een ding je gewoon gaat irriteren door het gebrek aan trekkracht.

Koop gewoon een 325Ti, kan je ook geen spijt hebben dat je niet voor de krachtigste bent gegaan (door een 323Ti te kopen). Die dingen hebben redelijk wat trekkracht, en met een beetje toerenbeuken gaan ze behoorlijk hard.

Geloof me, zo een 4 cylindertje met gebrek aan vermogen en trekkracht daar ga je je aan irriteren. Leuk dat ie wegligging heeft maar vermogen vind ik ook belangrijk voor rijplezier.

Comment

IS200 hmmm leuk!
                            http://www.ebbropremium.nl

Politics is the entertainment branch of industry.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                              Als jij een 120d inlevert, is het laatste wat je kan doen een 4 cylinder compact kopen.

Ik kan je uit ervaring vertellen, als dieselrijder dat zo een ding je gewoon gaat irriteren door het gebrek aan trekkracht.
                              Gebrek aan trekkracht ben ik niet zo bang voor, goed de toeren in helpt daar goed tegen. Een golfje 1.4 is dan ook sneller als 90% van de andere weggebruikers.

Da's wel de reden dat ik een beetje klaar ben met Rudolfs uitvinding, gebrek aan bandbreedte. Een 120d is echt krachtig zat alleen je moet schakelen op de meest onmogelijke momenten. bij benzine heb je in ieder geval de keuze.

Ik heb een keer een nieuwe 318i als leenauto gehad, was nog best rap te krijgen door te stampen alleen niet meer als dat. zal bij een 318ti inderdaad niet veel anders zijn. Maar ja dan krijg je Stephan's law:
                              "Een 318 kun je laten zuipen, een 325 kun je ook zuinig rijden"

En Harry, gelukkig zijn zo goed als alle aangeboden compacts goed gevuld met de broodnodige opties. En een 325ti is eigenlijk al meteen standaard goed.

Klopt het trouwens dat een E36 compact qua onderstel een E36 voorkant heeft maar een E30 achterkant?

Comment

Wat betreft E46 6-cylinders: ik lees op i-net dat G3 systemen met master-slave techniek het plastic luchtinlaat-probleem omzeilt....of dit in de praktijk werkt weet ik niet.

Wat betreft de IS: als je een 120d gewend bent weet ik niet of die gaat bevallen. Je moet nl echt toeren maken voordat er vermogen beschikbaar is. Schakellui optrekken vanaf een hogere versnelling brengt je nergens :-) Voor de rest behoorlijk bullit-proof. De CD-speler wil nog wel eens stuk gaan. (is bij die van pa ook stuk, maar hij gebruikt die toch niet). Verder zijn ze niet goed bestand tegen lantaarnpalen :-s

Comment

Het aanbod aan E46 Compacts op marktplaats is trouwens vaak erg netjes te noemen! Goed onderhouden ed, beter dan de coupés

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                                    Hoorde destijds dat LPG géén optie is bij de E46 6-cilinders ivm plastic luchtinlaat. Die blaas je op bij een evt. backfire.

En een thuiskomer weet ik toevallig zeker, na een lekke band op Assen :-)
                                    Ben nog goed geholpen door bovenstaande aspirant-arts bij het verwisselen van de band door het thuiskomertje...

Ik heb ook een plastic luchtinlaat opgeblazen met een backfire. Beetje ducttape eromheen en daarna een nieuwe scoren. Ik zie 't probleem niet. :)

Comment

Ik heb 3 keer een plastic inlaat stuk van een 156 laten exploderen. Da's niet grappig, want ze zijn schaars en kosten op de sloop al 250 euro per stuk!! En dat is dan exclusief in en uitbouw...

Comment

e36 compact: heeft inderdaad e36 voorophanging en e30 achterophanging.
                                        (kan je dus fijn een S14 driveline in hangen!)

andere alternatieven:
                                        - z3 2,8L (maar schatje, het is toch een hatchback?!)
                                        - M-B c200 compact kompressor, eens een keer iets anders als die BMW's <duikt schuilkelder in! ;-) >

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                          Ik heb ook een plastic luchtinlaat opgeblazen met een backfire. Beetje ducttape eromheen en daarna een nieuwe scoren. Ik zie 't probleem niet. :)
                                          met een LPi-systeem (vloeibare injectie van LPG) heb je geen backfire)

<wordt schijtziek van al die ongeinformeerde jungle-sprookjes over LPG>

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
                                            - z3 2,8L (maar schatje, het is toch een hatchback?!)
                                            - M-B c200 compact kompressor, eens een keer iets anders als die BMW's
                                            Heb al zo'n 'hatchback', zelfs met een lagere gewicht/pk verhouding :-)

Zo'n MB-C is toch net zo sportief als de gemiddelde Toyota? zeker een wat vroegere heeft voor zover ik weet een ESP wat vroeg en hard ingrijpt en niet uitschakelbaar is , dus nee dank je.
                                            Da's RWD met een permanent kleuterslot erop.

Enne, gas, da's om te koken jongens!

Comment

En met een conventionele LPG-installatie waarbij de venturi direct voor de gasklep zit (ZOALS HET HOORT, ook al vinden veel LPG-inbouwprutsers van niet) heb je ook ook geen backfire.

Backfire ontstaat alleen als het hele inlaatkanaal vol met LPG-luchtmengsel staat, ofwel: als het punt waarop het gas in de inlaat komt, fors stroomopwaarts ligt van de gasklep.

(was een +1 @janspeed)
                                              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peterst Bekijk bericht

Rijd dat nog een beetje, zo'n compact, zeg in vergelijking met een hedendaagse 1-serie?
                                                En maakt het nog veel verschil, een relatief zware I6 tegenover een I4 bij bochtenwerk?

Met een beetje zoeken zit er niet echt een groot gat in prijzen tussen een 318ti en een 325ti.
                                                Dat lijkt dus interessant alleen is de vraag, hoeveel scheelt het in running costs?
                                                Met name vwb onderhoud en dorstigheid. eerste eigenaren zullen een natuurlijk heel groot verschil gevoeld hebben maar da's allemaal afschrijving.

Panda, jij hebt toch een 325ti gehad?
                                                Oudgediende meld zich. Stomtoevallig zit op google 325ti en panda te zoeken, kijken of ik nog oude ervaringen van Panda kon vinden uit de 325ti glory days http://www.google.nl/search?sourceid...&q=325ti+panda

Kom ik uit op dit topic. ;-)

Laat ik nou net een 325ti van de week hebben gekocht, en mijn voorgaande auto was een 130i. Ik zocht een BMW van rond de 10000 euro, en kwam ook eigenlijk op een Compact uit. De 316ti's zijn amperan goedkoper dan de 325ti's dus zo dacht ik ook beter een 325ti. Want dan heb je tenminste een lekkere 6 cylinder.

Ik ben afgelopen zondag 2 compacts wezen bekijken, waaronder deze;

http://www.marktplaats.nl/index.php?...tml%3Fxref%3D1

Een hele nette Compact die voor een nog scherpere prijs weg kan als in de advertentie staat. Ikzelf heb deze auto uiteindelijk niet gekocht omdat ik de 2e compact die ik ging bekijken wat mooier vond, die had namelijk 18 inch,een M sportpaket en een open dak. Maar anders was die auto hierboven serieuze kanshebber.

Qua rijden en sturen is een 325ti zeker geen stap terug tov een 1 serie. Uiteraard heeft een 1 serie een beter stuurgevoel, maar de Compact voelt heel herkenbaar, onmiskenbaar als een scherpsturende BMW aan. Ik heb ca 5 jaar in een 325i touring gereden en was redelijk op de hoogte van de running costs van de 2,5 liter. Dat was me alleszins meegevallen. Voornamelijke kwetsbare punt zijn de draagarmen/rubbers, die moet je gewoon een keer vernieuwen, maar motorisch na 160000 km, 0,0 problemen. Brandstof verbruik is absoluut acceptabel. Bij sportief rijden is 1 op 10 geen probleem, maar zuiniger kan ook. 1 op 12/13 in het gemiddelde verkeer. Ga je echt stampen dan zit je rond de 1 op 8. Ongeveer zoals de 130i.

De Compact die ik heb gekocht is ondertussen 8 jaar oud en heeft 82000 km gelopen, de auto voelt gewoon nog heel erg fris aan, (ook die hierboven staat) als je zegt hij is 5 jaar oud dan is het ook plausibel. Alles werkt nog. En de uitrusting van de Compact is ruim.

Xenon, vol airco.. sportstoelen.. etc je hebt alles. Feitelijk gewoon hetzelfde wat ik ook op mijn e46 M3 had zitten.
                                                ...

Comment

Hey Rico, welkom terug!

Je had ook nog een andere 2e hands BMW gekocht, geloof ik he? :)
                                                  You know that reality is immaterial

Comment

Een M5 met V10 motor derin. Maarja dat is niet interessant om te melden denk ik :p:p

Comment

nah.. niet echt. Draadje gaat toch over de 3 Compact.. zou een beetje sneu van mezelf zijn om dan over een andere auto te gaan beginnen.
                                                      ...

Comment

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sh...er=1&scopeId=C

Duitsland een optie? Deze is wel af...

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sh...er=1&scopeId=C
                                                        2019 Volvo V60 T6

Comment

Valt me tegen hoeveel dat nog moet kosten daar in DL, scheelt niet enorm veel. boel moeite, zeker vanuit de randstad.

Ik weet nu in ieder geval wat me te doen staat. Ga gewoon op jacht naar een mooie 325ti.
                                                          Maar nu eerst een weekje de Pyreneeën onveilig maken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peterst Bekijk bericht
                                                            Gebrek aan trekkracht ben ik niet zo bang voor, goed de toeren in helpt daar goed tegen.
                                                            Nee, dat helpt niet. Als het een half uur duurt voordat je op toeren bent, dan ga je je irriteren. Dat was mijn grote makke aan de Legacy. Ding had nominaal 175pk en draaide 7500rpm. Maar geen koppel, dus de enige reden waarom die auto 175pk had was omdat het zo'n lang toerenbereik had.

Een IS200 heeft daarom ook 1 groot nadeel: Geen trekkracht.
                                                            Vergeleken met de 325ti heeft een IS200 totaal geen power. En heb ze goed kunnen vergelijken.
                                                            En een goedkoop interieur, terwijl dat van de 325ti veel hoogwaardiger is.

Comment

En een goedkoop interieur, terwijl dat van de 325ti veel hoogwaardiger is.
                                                              Je bedoelt dat het er nieuw beter uit ziet.

Vergelijk ze maar eens met 2ton op de klok!

Comment

Na 130.000 kilometer zag het interieur van mijn 325ti er nog steeds stukken beter uit dan het toch wat goedkoop aandoende interieur van een gloednieuwe IS200.
                                                                En heb ook 2e hands IS200s zien staan en het viel me op, en tegen, hoe verouderd en goedkoop het er tegenwoordig uit ziet. Terwijl het interieur van de E46 er nog steeds fris uitziet qua styling iig.

Comment

Working...
                                                                X