Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goodwood Festival of Speed

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Goodwood Festival of Speed

    Zojuist zie ik tot mijn afgrijzen dat ik voor het laatst in 2004 op het FoS was. Vijf jaar geleden! Ik roep al jaren dat ik nog eens terugwil, maar elk jaar kwam er wel iets anders - beters - tussendoor. En tot nog toe was het me te duur om twee meerdaagse, dure klassiekerfestivals per jaar te bezoeken.

    Maar dit jaar is Audi het overkoepelende merk op het FoS, vanwege het honderdjarige bestaan, en Audi Tradition trekt vrijwel alles uit de garages tevoorschijn. Dat heb ik tenminste begrepen.

    Moet ik zien natuurlijk.

    We gaan kort, maar krachtig. Donderdag 2 juli heen, zondag 5 juli terug, zodat we alleen de vrijdag en zaterdag op het festival zijn. Slechts één auto mee (ja, lach maar, dat is volgens voor het eerst sinds 2003). Tentje in de kofferbak, want de overnachting is op een vrij goedkope camping.

    Gaan er nog meer gummers?
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

  • #2
    Van de website.

    This year's festival theme – True Grit – Epic Feats of Endurance

    The theme celebrates the drive and determination of motor racing’s heroes, who overcame huge physical, mental and mechanical barriers in their quest for glory. From Jackie Stewart’s enduring victory at the 1968 German Grand Prix, despite his broken wrist, to Mick Doohan’s courageous return to motorcycle racing in 1992, without full use of his right leg, there are countless amazing tales of performances far beyond what was thought possible for any human being.

    In attendance to help represent this theme were a number of cars once driven in anger by many of motor racing’s greatest heroes, including the victorious 1959 Le Mans 24 Hours-winning Aston Martin DBR1 and Richard Attwood’s famous Porsche 917K, one of many that will be at the Festival in July.

    Also on display as a taster for a paddock full of supercars and Britain’s main ‘moving motor show’ at the July Festival of Speed were the new Nissan 370Z, BMW Z4 and closed-canopy Caparo T1, all making their UK debuts. A pair of historic racers from the Audi’s successful competition career (Auto Union Type D ‘Silver Arrows’ racer and ex-works Audi Quattro Sport S1) were also on hand to celebrate the marque’s centenary, which will be honoured as the main featured marque at the 2009 Festival with a jaw-dropping sculpture dominating the scenery outside Goodwood House. Expect to see a gathered together at the Festival this summer.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

    Comment


    • #3
      Nope, in september gaan we die kant wel op
      fka v164

      Comment


      • #4
        Deelnemerslijst.

        Op de rally-stage onder meer Blomqvist, Mikkola en Röhrl in de quattro S1. *fap*
        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

        Comment


        • #5
          *vingers in de oren stopt en lalala zingend*
          * draadje op ignore zet*
          Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door ExTaxi Bekijk bericht
            *vingers in de oren stopt en lalala zingend*
            * draadje op ignore zet*
            Op zijn geenstijls:
            +1

            Het is met al die mooie evenementen (MM, Eifelrally etc), er zit altijd wat anders (familie- en/of werkverplichtingen) in de weg. En een chronisch gebrek aan vakantiedagen...

            Comment


            • #7
              Wat een lange lijst met grote namen. Fantastisch!

              Helaas vergelijkbaar probleem als Ruud :-(
              "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
              BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

              Comment


              • #8
                Het Audi'tje staat ingepakt. Thermosfles, tentje, noem maar op. Hebben er zin aan! Eens zien of de Earl ons nog herkent.
                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                Comment


                • #9
                  Veel plezier!
                  ben benieuwd

                  Comment


                  • #10
                    'k ga morgen ochtend met 2 vrienden via easyslet en huurauto heen.
                    zullen rond 10 uur daar zijn naar verwachting, en vliegen maandag terug.
                    overnachten in een of ander bed en breakfast, dikke prima.
                    optimaal genieten dus, als afsluiting van 3 weken vakantie
                    When life gives you lemons ask for salt and tequila

                    Comment


                    • #11
                      Veel plezier! Ik ga in september, dan rijdt er alleen van die ouwe meuk :)
                      Oliestoken voor het goede doel

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                        Zojuist zie ik tot mijn afgrijzen dat ik voor het laatst in 2004 op het FoS was. Vijf jaar geleden! ... Slechts één auto mee (ja, lach maar, dat is volgens voor het eerst sinds 2003).
                        ROFL!

                        Veel plezier in ieder geval!

                        Comment


                        • #13
                          Doe voorzichtig, die engelsen kunnen niet rijden. Allemaal aan de verkeerde kant van de weg. Daarom moet je altijd met groot licht rijden, dan gaan ze wel aan de kant !

                          Wel veel kiekjes maken he ;)

                          Comment


                          • #14
                            Ja veel kiekjes, maar niet van zwaaiende engelse dames met spaghettitouwtjes!

                            Comment


                            • #15
                              'k zal m'n best doen, heb iig zo'n 7 gig aan ruimte mee, hopelijk werkt het weer een beetje meer
                              When life gives you lemons ask for salt and tequila

                              Comment


                              • #16
                                Terug!

                                En met gemengde gevoelens. Lag het aan ons, of was het FoS vroeger bigger, better, faster?

                                Hoe dan ook: ik ga NU de foto's uit de camera trekken, de beste uploaden en een verslagje schrijven.
                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                Comment


                                • #17
                                  Cool!

                                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                  BMW 320Ci (van GF)



                                  Comment


                                  • #18
                                    Welnu.

                                    Goh wat lijkt me dat gaaf, om Earl te zijn. Als ik later groot ben, word ik ook Earl. Dan wil ik ook een oprijlaan en een bos. En dan komen allemaal rijke mensen met supergave auto's naar MIJN oprijlaan, waar ze zo hard mogelijk tegenop scheuren, en naar MIJN bos, waarin ze mogen crossen.

                                    De Earl of March heeft dat allemaal al, en dit jaar was al het 17e Festival of Speed sinds de eerste keer in 1993. Ik was er zelf al jaren niet meer geweest, maar dit jaar moest ik wel, want Audi bestaat 100 jaar en was hoofdsponsor. Dat hebben we geweten. Je kreeg Audi door je strot geduwd op het FoS, of je wilde of niet.

                                    Een gigantisch Audi-paviljoen met makkelijke Audi-quizzen en helaas niet zo makkelijke Audi-missen. Volcontinu Audi-reclamespotjes op de grote beeldschermen, die sowieso permanent een Audi-logootje in beeld hadden. Audi's in de paddock en op de baan en in het bos, ja, eigenlijk was het te veel van het goede.

                                    En dan sla je de hoek om en zie je dit.



                                    [wordt vervolgd]
                                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Goed begin, Brun!!! Ik kijk uit naar het vervolg en de foto's.
                                      www.carscoffeecigars.nl

                                      Comment


                                      • #20
                                        Het FoS vierde, naast 100 jaar Audi, het 75-jarig bestaan van de Silberpfeile. Voor het EERST sinds 1939 stonden vrijwel alle vooroorlogse Duitse racers bij elkaar in één paddock. Recht tegenover elkaar. Een Auto Union Typ A, drie Typ D's, een Typ C Stromlinie en aan de overkant de concurrentie: een Mercedes-Benz W25, twee W125's, twee W154's en een W165.

                                        Uiteraard reden ze ook, maar dat was zoals verwacht niet zo spectaculair, want de heren Casse, Ickx, Mason, Hall en Mass deden het voorzichtig aan.

                                        Ik heb lang kunnen praten met iemand van Audi Tradition, die onmiddellijk toegaf dat er inderdaad nogal kalm gereden werd, maar het was hen nu eenmaal te heikel om met de auto's te gaan trappen.

                                        Mooi was ook dat ik een van de Typ D's nog nooit in den metale had gezien. Het is een auto die in de jaren zeventig uit Praag kwam, in 1980 door Colin Crabbe is gerestaureerd, een paar keer demo's heeft gereden en daarna vergeten raakte in een opslagplaats van een verzamelaar. Audi had deze auto afgelopen donderdag op de valreep nog als static display te leen gekregen. Was de eerste keer sinds minstens twintig jaar dat die auto het daglicht zag.

                                        Goed, genoeg over het vooroorlogse spul. De Earl heeft namelijk ook een bos.

                                        Ja, een heel bos. En in dat bos heeft de Earl een rallyparcours van 2 kilometer aangelegd. Gewoon, omdat hij dat leuk vindt: rally's rijden op zijn landgoed.

                                        Die Rally Stage is ZO gaaf. De auto's reden chronologisch: van jaren zeventig (Fulvia's en Escortjes) via groep B (Lancia's, quattro's, Peugeot 205 T16, Metro 6R4, Citroen BX4TC (die helaas niet reed)) tot modern WRC-spul. En allemaal volgas hè. We hebben er uren doorgebracht. Het halve bos is bedekt onder een enórme laag stof, opgeworpen door de auto's. Zelf zaten onze ogen, haren, kleren en rugzak ook helemaal dicht. Man wat mooi. De Earl heeft zelfs een springheuveltje in zijn bos laten aanleggen, om het oude groep B-gevoel terug te brengen.

                                        De rally stage heeft nog het ouderwetse FoS-gevoel: iedereen rijdt met de klok op het dashboard en de tong op het stuur. Elke rit op de Rally Stage wordt getimed voor het klassement van het FoS. Dat is wel een groot verschil met de hillclimb, waar nog maar een fractie van de auto's echt op tijd rijdt. Het overgrote deel van de ritten zijn demo's. Vroeger - Dutch 4x4 weet dat nog wel - streden daarentegen vrijwel alle auto's op de hillclimb om de seconden. Nu haalden sommige deelnemers officieus beslist bruut snelle tijden op de hillclimb (Blomqvist bijvoorbeeld), maar je hoorde er niets over. Blijkbaar mag het allemaal niet meer zo snel. De tijden van het échte wilde Festival zijn duidelijk voorbij.

                                        Dat bleek trouwens ook aan het opmerkelijk kleine veld naoorlogse en hedendaagse F1-auto's en aan de beschamend bescheiden deelname van bijvoorbeeld McLaren en Ferrari. Zelfs de F1-burnouts deden tam aan. De enige écht goeie burnout kwam van, hoe kan het ook anders, de BMW M3 GT2.

                                        Ook maakte het hillclimb-programma een chaotische indruk: auto's die eigenlijk weinig met elkaar te maken hadden, reden desondanks in dezelfde batches achter elkaar.

                                        Goed, misschien worden we ook gewoon oud, verwend en zuur. Om te bewijzen dat we toch wel erg veel pret hadden, hierbij een snelle selectie foto's:

                                        http://users.bart.nl/~brun/goodwood/
                                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ben bijzonder benieuwd, brun. Om er maar een mooie alliteratie van te maken :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Leuk verslag, Brun. Quiz/miss zal ik voor Sinterklaas onthouden!

                                            Comment


                                            • #23
                                              Cool! Zijn mooie foto's bij Brun!

                                              Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                              BMW 320Ci (van GF)



                                              Comment


                                              • #24
                                                ook net terug, kan het gevoel van brun wel onderschrijven.
                                                was met een stel vrienden die nog nooit waren geweest, en voor hen was het fantastisch.
                                                vond het shoot out gedeelte zondagmiddag wel helemaal top, en zo waren er nog een paar highlights (Loeb op volle snelheid door de bossen zien gaan en de oude gebakjes van Audi)
                                                zal v/d week de foto's uitzoeken en eea posten.
                                                When life gives you lemons ask for salt and tequila

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Nog wat nagekomen berichten.

                                                  http://www.goodwood.co.uk/site/conte...5-0a06ed522cce

                                                  Vond het wel jammer dat we Hamilton misten. Die reed alleen op zondag, en toen waren wij al op de weg terug.

                                                  Peter Fonda op z'n chopper was, tja.

                                                  Ultragaaf daarentegen: de Bugatti Atalante waar begin dit jaar zoveel om te doen was, nadat hij was ontdekt in een schuur, stond achteloos op het grasveldje geparkeerd (foto hier). Potverdrie. Stof, roestplekken, interieur oud en beschadigd: precies de elementen die ik juist zó onweerstaanbaar mooi vind in zulke auto's. Het zorgt ervoor dat je de geschiedenis kunt aanraken. De wagen deed je dan ook honderdduizend keer meer dan alle perfect gerestaureerde Bugatti's die ernaast stonden.
                                                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Hier nog een zooi mooie foto's van Jeff Bloxham, John Colley en anderen:

                                                    http://www.endurance-info.com/versio...?page=176&np=0

                                                    Begrepen dat Justin Law in de XJR12 (weer) de snelste tijd heeft gezet (iets in de 44 seconden), nog vóór twee oudere F1-auto's (een Leyton House en een March). Die 44 seconden kan ik me van een paar jaar geleden ook herinneren. Nick Heidfeld in een huilende McLaren F1 (niet de straatauto, maar een MP4/nog-iets) was in 1998 nog aardig wat seconden sneller...

                                                    Inderdaad jammer dat dat nu niet meer kan.

                                                    Ik las trouwens ook al van 'cloggies' met harde muziek op de clubcamping. Als die er op de Revival weer zijn, gaan wij onze landgenoten vriendelijk doch zeer dringend vragen hun feestje ergens anders te bouwen. :/
                                                    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Gaaf die Atalante idd!

                                                      Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                      BMW 320Ci (van GF)



                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Hierbij nog wat oude foto's van editie 2003:
                                                        http://www.flickr.com/photos/martijn...57621058027957
                                                        ------------------------------------------------
                                                        We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          heidfeld had 40. nogiets gedaan, tijdens een shoot out ging het uiteindelijk om 2 tienden tussen 1 en 2.
                                                          op zich prima natuurlijk dat er met een Jag uit 1988 (??) in handen van een amateur bijna net zo hard rijd als een mclaren uit 1999 in handen van een prof.
                                                          When life gives you lemons ask for salt and tequila

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Nou is Justin Law niet bepaald een amateur, maar je hebt gelijk: die 44 seconden zijn zowat nog indrukwekkender dan de 40 seconden en nog wat van Heidfeld. Hoewel het, naarmate het heel snel gaat, natuurlijk veel moeilijker wordt om er nog iets van af te krijgen.

                                                            Op 44 seconden is 3,5 seconden ook wel best veel.
                                                            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Even vanuit mijn opgetiefte toestand melden dat het officiële verslag van brun nu online staat op 8W.
                                                              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Ik lees 't korte verslag en zie de mooi fotos nu pas, man man wat een mooi blinkend kaal metaal spul daar. Fraai fraai fraai. Ook die Aude (sic) rallybakken die met 4 voetjes van de vloer gaan, super !

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X