Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aantal hybride auto's verdubbeld.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Aantal hybride auto's verdubbeld.

Aantal hybride auto's in jaar tijd verdubbeld
    Uitgegeven: 22 juni 2009 10:09
    Laatst gewijzigd: 22 juni 2009 10:34

DEN HAAG - Het aantal hybride personenauto's dat in Nederland rondrijdt, is in een jaar tijd verdubbeld. Op 1 januari 2008 reden er 11.300 hybride wagens op de weg, op 1 januari van dit jaar waren dat er ruim 23.000.

Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.

De toename van het aantal hybride auto's in het wagenpark is volgens het CBS grotendeels toe te schrijven aan de zakelijke rijders.

Het aantal 'hybrides van de zaak' groeide van 3.500 tot ruim 12.000.

Elektromotor

Hybride auto's zijn auto's waarbij de door fossiele brandstof aangedreven motor wordt ondersteund door een elektromotor en een accu. Daardoor hoeft die minder hard te werken en is dus zuiniger.

Ook wordt de energie die vrijkomt bij het loslaten van het gas of bij het remmen opgeslagen en vervolgens weer gebruikt, aldus het CBS.

Populariteit

De populariteit van hybride auto's van de zaak heeft volgens het CBS alles te maken met de lagere bijtelling die geldt voor zuinige auto's.

Voor zeer zuinige auto's komt die neer op 14 procent, standaard is de bijtelling 25 procent. Inmiddels staat volgens het CBS meer dan de helft van alle hybride auto's op naam van een bedrijf.

Particulieren

Maar ook het aantal milieuvriendelijker auto's op naam van particulieren neemt toe. Dat steeg van 7800 naar elfduizend.

Voor particulieren is het aantrekkelijk zo'n auto te kopen omdat de bpm daarop lager is. Ook geldt een aanzienlijk lagere motorrijtuigenbelasting.

Ouderen

Vooral 50-plussers blijken te porren voor een hybride wagen; driekwart van de hybrides van particulieren zijn in het bezit van ouderen. Het CBS meent dat dat komt door de relatief hoge aanschafprijs.
    Onmin belastende maatregelen en niemand is er geen kilometer minder om gaan rijden. Alleen maar staatskas spekken dus. Eén keer een belastingevoordeel en hóp het aantal Hybrids is verdubbeld! M.I. hét voorbeeld dat extra belasten níet werkt en belastingvoordeel wél werkt. Ik bedoel, ze hebben zelfs mij in zo'n Hybrid gekregen en ik heb eerlijk gezegd weinig verder op met het millieu.
    Last edited by iOnline; 22-06-09, 18:22.
    Iedereen heeft recht op mijn mening!

Die laatste zin doet me dan wél weer een beetje pijn...

Comment

Valt me nog mee, een verdubbeling. Je ziet ze in NL op elke straathoek, in het buitenland kom ik er zelden een tegen.

Zit er nog steeds op te wachten dat ze die 14% regeling gaan aanpassen. Hadden ze met de vliegtax ook geen moeite mee.

Comment

Ja, ik denk dat dan de pleuris uitbreekt. Half Nederland aan de hybride om de bijtelling en dan de bijtelling weer omhoog gooien.

Ik zie Bos daar eerlijk gezegd bést toe in staat.

Comment

"Vooral 50-plussers blijken te porren voor een hybride wagen; driekwart van de hybrides van particulieren zijn in het bezit van ouderen. Het CBS meent dat dat komt door de relatief hoge aanschafprijs."

Hmm, dus gezien m'n leeftijd toch maar aan de hybride?
          2 x ouwe premium meuk
          BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
          Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Ha, die John;

De Scenic wegdoen voor zo'n Honda doet je status hier waarschijnlijk meer goed dan kwaad....

;-)
            Scherven brengen gelul.

Comment

LOL, na zaterdagnacht heb ik dat vermoeden ook ja:-)
              2 x ouwe premium meuk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door John Bekijk bericht
                "Vooral 50-plussers blijken te porren voor een hybride wagen; driekwart van de hybrides van particulieren zijn in het bezit van ouderen. Het CBS meent dat dat komt door de relatief hoge aanschafprijs."

Hmm, dus gezien m'n leeftijd toch maar aan de hybride?

Chromen wieldoppen zitten er al op, nog wat stripjes hier en daar....;-)
                2019 Volvo V60 T6

Comment

Op die motorkap en dat dakje kunnen best 2 van die mooie fraaie witte lijnen toch ?

Comment

http://www.autoweek.nl/verkoopcijfer...r=2009&maand=5

Civic is nu de op een na best verkochte auto van NL.

Jarenlang dachten we dat de automobilist nooit massaal in die auto's te jagen waren. Maar kennelijk kan het dus toch en zijn we nu blijkbaar een mentale grens gepasseerd.

De overheid zal trots op haar borst kloppen dat gericht fiscaal beleid dus toch werkt...
                    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Eigenlijk toch logisch, particulieren kopen ze vanwege de beloofde 1 op 24 en weinig (1/4) tot geen (miv volgend jaar) MRB; leasers vanwege de 14% bijtelling voor zichzelf en de lage kosten voor het bedrijf. Wel een kwart meer verbruiken dan de 1op24 waar het A-label op gebaseerd is, maar à la.

Benieuwd hoe dat allemaal met een km-beprijzing moet en/of als 50% in NL een BPM-hybride of C1/Aygo/107/etc koopt ipv een modale 1op15 rijdende 25% bijtellende flink BPM ophoestende middenklasser.

Comment

En die labels, die werken inmiddels ook. Ik durf 't bijna niet te zeggen, maar hier zien we toch twee vormen van overheidsstimulering die (opeens) razend succesvol zijn, terwijl de automobilist de afgelopen jaren met geen stok in een zuinigere auto te krijgen was.

Andere tijden...

Zouden ze ook eens op andere terreinen moeten doen. Biologisch voedsel de volgende? :)
                        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Ik vind het allemaal prima zo. Goed rijdende en naar mijn smaak/mening ook mooie auto met echt alles er op en er aan voor een mooie prijs. En leuk speelgoed voor in het weekend of doordeweekse dagen zoals morgenavond en donderdagmorgen. Wat wil je nog meer?

Comment

Ik vind het maar lelijke ondingen en vooral die Priusrijders moeten ze gewoon van de weg knallen.

Mag dan ook hopen dat vanwege bezuinigingen de bijtelling op die dingen rap naar de 25% gaat.

Comment

Lekker subtiel, Martijn ;) Geniet jij even van jouw fijne leasebak waar je 25% voor mag betalen dan :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ølle Bekijk bericht
                                Ik vind het maar lelijke ondingen en vooral die Priusrijders moeten ze gewoon van de weg knallen.

Mag dan ook hopen dat vanwege bezuinigingen de bijtelling op die dingen rap naar de 25% gaat.
                                eens!! Ondingen zijn het!
                                Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stéphane Bekijk bericht
                                  Lekker subtiel, Martijn ;) Geniet jij even van jouw fijne leasebak waar je 25% voor mag betalen dan :)
                                  *HAP*

Jij krijgt vrijstelling omdat je inderdaad een gaaf scheurijzer ernaast hebt, maar 99% van die elektrohok-rijders mogen ze wat mij betreft morgen van de weg schieten.

:-)

Comment

Vind de Prius III er overigens flink op vooruit zijn gegaan......OK, alleen schuin van voren dan.
                                    Voor de rest ziet het er niet uit.
                                    2 x ouwe premium meuk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ølle Bekijk bericht
                                      *HAP*

Jij krijgt vrijstelling omdat je inderdaad een gaaf scheurijzer ernaast hebt, maar 99% van die elektrohok-rijders mogen ze wat mij betreft morgen van de weg schieten.

:-)
                                      Pfew :) Maar dat geldt niet alleen voor de elektrohok-rijders, dat geldt voor 99% van de bestuurders op de Nederlandse wegen die hun spiegels en knipperlichten niet gebruiken, niet doorrijden en totaal geen verkeersinzicht hebben.

Comment

dus dat is bijna 99% van alle rijders ? ;-)
                                        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                        Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                                          dus dat is bijna 99% van alle rijders ? ;-)
                                          Inclusief mijzelf en daarmee rust ik mijn casus.

Comment

Working...
                                          X