Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

inhalen op 80-kilometerwegen verbieden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• inhalen op 80-kilometerwegen verbieden

"RIJSWIJK - Velig Verkeer Nederland (VVN) wil inhalen op 80-kilometerwegen onmogelijk maken om het aantal verkeersdoden terug te dringen.

VVN-voorzitter Karla Peijs pleit daar woensdag voor tijdens een internationaal congres over verkeersveiligheid in Rotterdam. Een woordvoerder van de verkeersorganisatie bevestigde een artikel met die strekking in het AD.

Het inhalen zou onmogelijk gemaakt kunnen worden door een afscheiding tussen de twee rijbanen.

Provincies

Een woordvoerster van minister Camiel Eurlings (Verkeer) wees erop dat op dit soort wegen regionale wegbeheerders zoals de provincies de mogelijkheid hebben om zulke maatregelen te treffen.

In Zeeland, waar Peijs commissaris van de Koningin is, gebeurt dat al. Haar oproep is ook gericht aan collega-commissarissen, aldus een zegsman.

Suggesties

VVN heeft nog enkele andere suggesties om het aantal verkeersdoden terug te dringen.

Zo zouden verkeerslessen in de laagste klassen van het middelbaar onderwijs volgens VVN helpen, evenals de afschaffing van voorrang voor fietsers op rotondes en het terugbrengen van de snelheidslimiet van 70 naar 50 op gevaarlijke wegen."

Lekker dan, zit je 20km achter een hoedje in een Verso of zo'n moraalridder die de wijzer exact op de 80 houdt. Of nog leuker, achter zo'n invalidenwagentje dat niet meer op het fietspad mag en de weg op moet. En let op de nuance in het artikel, het gaat niet alleen om een verbod maar ook om het onmogelijk maken van inhalen door een rijbaanscheiding

En VVN, dat was toch 3VO geworden?

Het waanidee van 0 verkeersdoden slaat weer toe in het veiligste verkeersland
    van Europa (de wereld?)

Woar is mien poard?

Want er komt een tijd dat je beter weer op 't paard kunt stappen dan in de auto...

Gr Jeroen
    Alle Baur's in de Baurnhof

Comment

De Drie Vage Oliebollen is nu weer VVN geworden, die afkorting sprak kennelijk beter aan.

Comment

toch maar suv kopen en over die middenberm heenknallen.
        Het is nooit genoeg. Veel beter dan dit wordt het gewoon niet. 750 doden zijn er 750 teveel, maar afgezet tegen het aantal verkeersdeelnemers is het heel weinig. Kun je net zo goed het hele verkeer verbieden.

Comment

Mwah. Middenbermpje laten bestaan uit vangrail, stroompje erop, aan de zijkant van je auto zo'n geleideding zoals je ook boven op treinen ziet, computer de controle over laten nemen zodar die geleider en vangrail elkaar raken en strak 80 volledig electrisch zonder accu's rondpruttelen, euh, zoemen, terwijl je de spits en metro afleest van je Iphone Touch.

Ik vraag vast patent aan :)

Comment

Copycat ;)
            http://www.autoweek.nl/forum/read.ph...20#msg-3140220 http://www.autoweek.nl/forum/read.ph...80#msg-3473380
            http://www.autoweek.nl/forum/read.ph...51#msg-3929951
            $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Maak je geen zorgen, als er op deze aardkloot iemand is die ik NIET na wel doen ben jij het wel.

Kun je niet nog een keer op zo'n vakantie? Gun ik je wel.
              Last edited by MIOB; 24-06-09, 12:48. Reden: tikfautje

Comment

1x een linkje plaatsen was genoeg geweest.....
                Veritatis simplex oratio est

Comment

Dusss.. als die bergen tractoren op de 80km/u weg voor je rijden met hun giertank dan moet je er maar 10 kilometer achter blijven kleven met een vaartje van zeg 35 km/u..

Hmmm .. strak plan.

Comment

Peijs kan terecht trots zijn op haar provincie Zeeland:
                    In Zeeland vielen 2008 t/m 30 november 24 doden in het verkeer. Dat is een aanzienlijke stijging ten opzichte van het jaar ervoor. In 2007 vielen in dezelfde periode 18 verkeersdoden.
                    De meeste verkeerssdoden (6) vielen in de leeftijdgroep 25 - 34 jaar. Over de laatste 12 maanden waren in Zeeland 26 verkeersdoden te betreuren. In 2007 vielen over het gehele jaar 20 verkeersdoden.
                    Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

Comment

Yo Geelhoed:
                      http://www.youtube.com/watch?v=c9BA5e2Of_U
                      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Noah Bekijk bericht
                        Lekker dan, zit je 20km achter een hoedje in een Verso of zo'n moraalridder die de wijzer exact op de 80 houdt.

Dat is niet erg

Of nog leuker, achter zo'n invalidenwagentje dat niet meer op het fietspad mag en de weg op moet.

Dat dus wel, en tractoren is nog erger, zeker als je niet tussen berm en middenscheiding passen

En let op de nuance in het artikel, het gaat niet alleen om een verbod maar ook om het onmogelijk maken van inhalen door een rijbaanscheiding

En VVN, dat was toch 3VO geworden?

En weer terug, al weer zo'n 4/5 jaar dacht ik

Het waanidee van 0 verkeersdoden slaat weer toe in het veiligste verkeersland van Europa (de wereld?)
                        Aantal verkeersdoden op Antartica is vast en zeker lager ;-)
                        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                        Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

bullbar erop en gas met je kadaver :-)
                          يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                            bullbar erop en gas met je kadaver :-)

Ja, want aan een roll-bar heb je niets he..

http://www.webregio.nl/amsterdam/reg...+driemond.aspx

Nee, geen smilies oid
                            Veritatis simplex oratio est

Comment

Nu je het zegt, hier in zeeland mag je inderdaad bijna nergens meer inhalen. Veels te gevaarlijk voor een burger om zelf dat soort dingen te beslissen.

Het kan nog wel, maar dan moet je over zo'n dikke groene streep en dat kost potentieel doekoe :)

Je ziet het hier vooral op de vele 100kpu wegen, er is bijna altijd wel een vrachtwagen die 70 rijdt, of een automobilist die denkt dat het 80 is voor je..

Gevolg van dit soort maatregelen is ook dat Nederlanders NOG slechter gaan rijden in het buitenland, waar inhalen nog wel een noodzakelijke skill is.

Comment

Er is wel wat voor te zeggen, als er weer eens een gezin van de aardkloot is verdreven door een inhalende idioot.

Maar de oplossing is zo verschrikkelijk simpel, dat ik echt niet kan begrijpen dat ze niet wordt toegepast: gevaarlijk inhalen waarbij tegenliggers echt worden gehinderd, en dit meerdere malen achter elkaar: rijbewijs innemen. En nee, nooit meer teruggeven. Zelfde voor die lui die nog even vol gas door rood een zebrapad passeren terwijl er kinderen staan te wachten.
                                Met 80 door een 30km zone? Nooit, helemaal nooit meer achter het stuur. Ga maar met de bus.

Het is al druk genoeg op de weg. Hoe minder hoe beter.
                                Last edited by NoTVR; 24-06-09, 18:06.
                                Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Tja, als we ons nou eens contreren op het aantal onnodige doden per jaar, en dan niet alleen in het verkeer? Alcohol-controles prima, vind ik een ander verhaal. Volgas door 30-kilometer zones, zebra-paden, pas de probleme.

Maar zolang elke Blokker/Hema/whatever keukentrapjes verkoopt aan iedereen die er voor wil betalen ongeacht leeftijd/opleidingsnivo/whatever en elk onderzoek aan geeft dat de meeste ongelukken in/rondom huis gebeuren waarbij keukentrapjes extreem hoog scoren, gaat de noodzaak van NCAP-sterren en allerlei bizarre verkeersmaatregels volledig aan mij voorbij.

Dus inhalen op een 2-baans-weg is al bijna roekeloos rijgedrag? Get-out-of-here...
                                  * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                                  * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Tja, die weg ken ik wel. Op dat hele traject van Hilversum naar Amsterdam zijn er maar een paar plaatsen waar je voldoende overzicht hebt om veilig te kunnen inhalen. Voor de rest kan het gewoon niet/zelden.

Dat is wel geinig als je in Duitsland 2-baans rijdt: doorgetrokken streep waar het volgens de Duitse wetgever niet kan, doorbroken streep waar het wel moet kunnen. En veel doorbroken streep stukken zouden in Nederland een permanente middenberm hebben: zo groot is het vertrouwen in de Nederlandse chauffeur.

Met extra maatregels worden we nog meer gepamperd dan we nu al worden: betekent dat je in het buitenland overal vaderlandse rijdende chicanes gespeend van elk verkeersinzicht tegenkomt.
                                    * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                                    * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

In het artikel met die ongeluk daaro zie ik eindelijk iets zinvols van de plisie staan:

Volgens de politie zijn er genoeg preventieve maatregelen getroffen, maar blijft de eigen verantwoordelijkheid essentieel.
                                      Maarja die zullen wel een roepende in de woestijn zijn, en die weg zal als levensgevaarlijk worden verklaard met 10 drempels op iedere kilometer weg en uiteraard een dikke vette 60 zone.

Comment

[QUOTE=_RC_;97718]Nu je het zegt, hier in zeeland mag je inderdaad bijna nergens meer inhalen. Veels te gevaarlijk voor een burger om zelf dat soort dingen te beslissen.
                                        QUOTE]

ik ben afgelopen weekend weer eens even in Zeeland geweest...

man, man wat een GRRRRISTEN-FUNDO verkeer daar, NIKS mag, OVERAL camera's, CONTINU in de STRESS als je daar rond rijdt, om niet de zoveelste bon aan je reet te krijgen, SCHIJTziek wordt je ervan. Ik weet nu definitief waar ik NOOIT op vakantie zal gaan.

Zeeland? Afsteken bij B-op-Z! Ik wil dat Bergen-op-Zoom hernoemd wordt tot Bergen-aan-Zee.
                                        O ja, Ik ben met liberale snelheden vrank en vrij en vrolijk naar huis gereden, dwars door ons Brabantsche land. geen snelheids camera te zien, geen woutenbak te bekennen. Terug in de Heerlijkheid Brabant!

einde rant.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                          Ja, want aan een roll-bar heb je niets he..

http://www.webregio.nl/amsterdam/reg...+driemond.aspx

Nee, geen smilies oid
                                          Wat op journaal te zien was ; Audi TT roadster en een doorgetrokken streep. Meneer met te weinig rijervaring heeft dus geheel verstandig ingehaald daar waar de wegbeheerder het niet verantwoord vond om dat te doen. Aanklagen voor doodslag, misschien dat mensen 't dan afleren.
                                          Last edited by M4; 24-06-09, 23:10. Reden: merk klopte niet

Comment

[QUOTE=janspeed;97824]
                                            Oorspronkelijk geplaatst door _RC_ Bekijk bericht
                                            Nu je het zegt, hier in zeeland mag je inderdaad bijna nergens meer inhalen. Veels te gevaarlijk voor een burger om zelf dat soort dingen te beslissen.
                                            QUOTE]

man, man wat een GRRRRISTEN-FUNDO verkeer daar, NIKS mag, OVERAL camera's, CONTINU in de STRESS als je daar rond rijdt, om niet de zoveelste bon aan je reet te krijgen, SCHIJTziek wordt je ervan. Ik weet nu definitief waar ik NOOIT op vakantie zal gaan.

Zeeland? Afsteken bij B-op-Z! Ik wil dat Bergen-op-Zoom hernoemd wordt tot Bergen-aan-Zee.
                                            O ja, Ik ben met liberale snelheden vrank en vrij en vrolijk naar huis gereden, dwars door ons Brabantsche land. geen snelheids camera te zien, geen woutenbak te bekennen. Terug in de Heerlijkheid Brabant!

einde rant.
                                            Uhm kuch. Tussen Waalwijk en Tilburg heb je d'r een aantal (hoewel die allemaal uitgefikt lijken te zijn), in Tilburg zelf staat er hen en der wat en tussen Tilburg en Den Bosch staat heel de N65 al eeuwen vol met nu ook, lijkt het, trajectcontrole oid. Nooit uitgetest gelukkig maar trust me daar rij ik toch echt strak 80,0 km. Helaas niet geheel Brabant. Natuurlijk is de verkeersdruk ook een tikje lager in NB en dus ook minder noodzaak voor flitsen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door slibbe Bekijk bericht
                                              Tja, die weg ken ik wel. Op dat hele traject van Hilversum naar Amsterdam zijn er maar een paar plaatsen waar je voldoende overzicht hebt om veilig te kunnen inhalen. Voor de rest kan het gewoon niet/zelden.

Dat is wel geinig als je in Duitsland 2-baans rijdt: doorgetrokken streep waar het volgens de Duitse wetgever niet kan, doorbroken streep waar het wel moet kunnen. En veel doorbroken streep stukken zouden in Nederland een permanente middenberm hebben: zo groot is het vertrouwen in de Nederlandse chauffeur.

Met extra maatregels worden we nog meer gepamperd dan we nu al worden: betekent dat je in het buitenland overal vaderlandse rijdende chicanes gespeend van elk verkeersinzicht tegenkomt.
                                              In Duitsland is de maximum snelheid buiten de bebouwde kom ook 100 ipv 80. En dat met smalle weggetjes met flinke joekels van bomen 10 cm naast de weg. Niento problemo, doorsjezen.

Als je echter een dorp inrijdt (50 max) kan je ook maar zorgen dat je 50 rijdt want er wordt vaak genoeg gecontroleerd, soms zelfs achter het bord met daarop de naam van het dorp, overigens terecht natuurlijk. D'r lopen genoeg spelende kinderen rond ivm de landelijkheid.

Comment

Allemaal leuk en aardig, aan de ene kant maken ze inhalen onmogelijk om geen dodelijke ongelukken te laten gebeuren, maar als er niet ingehaald kan worden kunnen de hulp diensten zoals ambulance en brandweer dit ook niet! Dan gaat deze maatregel weer ergens anders levens kosten omdat de hulp te laat komt!!!!

Of mogen we als er een hulpdienst achter je rijdt , onbeperkt gaan gassen om ze niet op te houden LOL.

Jan

Comment

Ha, die Gummers;

Niet alles mee gekregen over deze nieuwe actie, maar wel begrepen dat ergens uit de gelederen der veiligheidsapostelen is geopperd om inhalen door middel van barrières op gevaarlijke wegen fysiek onmgelijk te maken. Waarmee goed berijdbare wegen dus tot een soort dubbele B-weg zouden worden gedegradeerd. Lekker veilig idee ook als je in geval van calamiteit de mogelijkheid hebt tot uitwijken naar de berm....
                                                  En ik ben het in wezen ook wel met NoTVR's drastische strafmaatregelen eens, maar vrees tegelijkertijd dat de diehard verkeershufters ook dan nog wel zullen blijven rondkarren. Maar dan ook nog eens onverzekerd....
                                                  Scherven brengen gelul.

Comment

Een idee uit Zeeland moet je natuurlijk nooit overnemen. ;-)

Volgens mij heeft dit idee ook voor de veiligheid meer nadelen dan voordelen. Ik wil niet weten hoe mensen zich gaan gedragen na 20 minuten verplicht 60 rijden(ze bestaan) op een 80 weg. Als die weg ook nog eens door dorpjes gaat krijg je juist dat mensen daar bij de eerste de beste 'kans' er voorbij gaan en dan bedoel ik ook ècht er voorbijgaan. Geef ze eens ongelijk....
                                                    Every second of your life is a part of your song

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                                                      Maar de oplossing is zo verschrikkelijk simpel, dat ik echt niet kan begrijpen dat ze niet wordt toegepast: gevaarlijk inhalen waarbij tegenliggers echt worden gehinderd, en dit meerdere malen achter elkaar: rijbewijs innemen. En nee, nooit meer teruggeven.
                                                      Hoe vaak zie je dit gebeuren? Ik dus zelden, en als het dan eens gebeurd, is het eerder een misrekening...

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                                                      Met 80 door een 30km zone? Nooit, helemaal nooit meer achter het stuur. Ga maar met de bus.
                                                      Leuk idee, totdat die 80 km/u-weg die je elke dag neemt plots een 30 km zone krijgt en je absoluut niet inziet waarom...

Ik wil graag met je meegaan, maar ik kom van een land waar men op 10 jaar tijd zo de snelheidslimieten heeft aangepast, zodat je je aan de oude limieten jezelf zonder rijbewijs rijdt. Ik vertrouw mijn overheid dus niet meer tot het bepalen wat een veilige limiet is, en dat zie je in het rijgedrag. En die evolutie zie je ook in Duitsland, waar 10 jaar terug de snelheidslimieten goed opgevolgd werden, maar er nu genoeg mensen blijven doorstomen aan +150 hoewel er een tempolimit van 120 van kracht is (want ja, 3 jaar geleden was dat gewoon een ongelimiteerde autobahn)...

Inhalen op 80 km/u-wegen verbieden = door het centrum blaffen is soms interessanter dan achter een tractor blijven steken. Verkeer is zoals water: het zal altijd de weg met de minste weerstand kiezen.
                                                      2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

Ik haal ook wel eens in over een doorgetrokken streep, maar dan wel alleen als ik vind dat het daar veiliger is dan op de plek waar je officeel wel mag inhalen.

Op de N-zoveel van Kesteren naar Culemborg bijvoorbeeld. Daar zitten 10 rotondes ongeveer en aan beide kanten van de rotonde zit een enkele doorgetrokken streep. Dat komt omdat de strepentrekker lui was of maar 1 streep mocht trekken. Dat je VOOR een rotonde niet mag inhalen begrijp ik, maar direct NA een rotonde met daarna een overzichtelijke weg is de ideale plek om even die vrachtwagen die voor je rijdt, en heeeeeeel traag optrekt, in te halen.

Officieel mag dat dus niet, want doorgetrokken streep. Ik moet dan eigenlijk wachten tot die vrachtwagen 80 rijdt en hij bij de bochten is aangekomen, want daar mag ik wel inhalen. Dat is echter levensgevaarlijk!
                                                        Ik pas de verkeersregels dan even aan i.v.m. mijn veiligheid.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht

man, man wat een GRRRRISTEN-FUNDO verkeer daar, NIKS mag, OVERAL camera's, CONTINU in de STRESS als je daar rond rijdt, om niet de zoveelste bon aan je reet te krijgen, SCHIJTziek wordt je ervan. Ik weet nu definitief waar ik NOOIT op vakantie zal gaan...
                                                          Tja, ik woon zelf gelukkig aan de A58 (de enige echte snelweg in Zeeland!), dus daar kan je nog lekker opschieten. Wel even oppassen voor de flitsteams, die staan op nogal lullige plekken, vaak goed verstopt. Terwijl in Brabant er vaak een dikke bus open en bloot naast de vangrail staat, de bekende zwarte vw transporter op de a58 bijvoorbeeld :)

Maar verder loop je in brabant ook genoeg kans op bonnen inderdaad. Heb er 7 jaar gewoond er rij er nog vaak doorheen. Op de ring eindhoven na, kun je stellen dat het hele zuiden qua verkeer een verademing is tov de randstad!!

Long live the south dus!

Wat je in zeeland natuuurlijk NIET moet doen, is op de bekende drukke dagen lekker de n57 afrijden ofzo. Tenzij je graag klemzit tussen duitse toeristen en caravan-volk zonder enige vorm van haast.

Comment

Petjesvolk geen rij-examen meer laten doen, dan heb je ook dit soort maatregelen niet meer nodig. :)

Met alle propaganda over 'het nieuwe rijden' weten de meeste mensen bovendien ook niet meer dat je voor zo'n actie ff terugklikt naar III, of zelfs naar II.
                                                            You know that reality is immaterial

Comment

Kortom: rij-examen koppelen aan een IQ-test? Onder de 100 (we stellen de grens lekker laag) gewoon geen rijbewijs.

Strak plan.
                                                              Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kiwi Bekijk bericht
                                                                Kortom: rij-examen koppelen aan een IQ-test? Onder de 100 (we stellen de grens lekker laag) gewoon geen rijbewijs.

Strak plan.

Volgens mij moet er iets anders gevonden worden om onderscheid op te kunnen maken. Zo heeft mijn neef een IQ van ruim boven de 100, maar met auto's kan hij niets. Begin dit jaar stapte hij gewoon uit de 'geparkeerde' auto met automaat die vervolgens op eigen houtje via een boot over een scooter en mobiele telefoon reed. Maandje later vergeet hij 10 meter na het wegrijden het stuur na een bocht wer recht te doen en wete stapvoets de voorkant van zijn eigen auto èn de voorkant van een geparkeerde v70 te ontzetten. Als je ernaats zit sta je echt doodsangsten uit, hij heeft gewoon geen enkel gevoel voor de auto, het overige verkeer of onveilige situaties, grotendeels door puur desinteresse. Voor zo iemand moeten ze dus die lijnen schilderen, want regels overtreed hij dan weer niet. Niet dat hij ervan bewust is in ieder geval.

Nodeloos te zeggen dat ik daar dus niet bij instap.

Comment

Working...
                                                                X