Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slimme vakantieroute naar Italie (Livorno)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Slimme vakantieroute naar Italie (Livorno)

Over twee weken ga ik op vakantie naar Toscane. Nou heb ik me laten vertellen dat je op vrijdagen en zaterdagen de bekende knelpunten als de Gotthard tunnel, de Mont Blanc tunnel en de Brenner Autobahn beter kunt mijden, tenzij je voor de lol uren in de rij wilt staan.

Wie heeft er goede tips voor een route naar Toscane, waarbij ik maximaal 1 overnachting wil plannen?
    Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

Het probleem is, dat er niet veel alternatieven zijn, buiten wat je nu noemt. Binnendoor rijden, duurt meestal langer dan toch in de file staan.
    Je kan de Gotthardpas nemen, dat kan schelen.
    Verder 's nachts rijden overwegen alsmede buiten het weekend.

Comment

Ik heb me laten vertellen dat de Gotthard pas echt vlak voor de ingang van de tunnel afsplitst. Als je in de rij staat voor de tunnel, kun je dus ook de pas niet op?

Ik heb een tip van een kennis gekregen:
      Via Basel, Bern en Martigny naar de Saint-Bernard pas / Saint-Bernard tunnel (E27 / B21). En dan verder via Genua langs de kust naar het Zuiden.

Heeft iemand ervaring met die route?

Comment

Ja ik heb ervaring met die route
        Schitterende tocht met name rond Bern
        Maar vergis je niet, het schiet echt niet op
        Gothard idd de pas nemen
        Relaxed naar boven
        Maak van de nood een deugd
        De afslag is dan wel ca 4km voor de tunnel
        Maar ook dit schiet niet op
        Neem daarom bovenop lekker een verfrissing
        En zak na een uur pauze rustig af
        Om vervolgens weer in te voegen in de drukte
        :-)
        Wij nemen altijd de pas met een ingepaste pauze bovenop, succes verzekerd.
        Prettige vakantie trouwens haha.

E
        يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Oh ja neem Milaan-Genua natuurlijk wel ff mee in de route.
          Ongekend knallen, zeker in de spits :-)
          E

Comment

Als je toch 1 overnachting plant, doe dat dan vlak voor de Gotthard. Dat geeft je de kans om de volgende ochtend erg vroeg aan te sluiten. Hoe je het ook wendt of keert, je moet door die verrekte tunnel als je naar de westkust wilt zonder al te veel om te rijden. De pas heb ik nooit geprobeerd.

Misschien zie ik je daar wel.

Vergeet je Zwitserland vignet niet.

Comment

Tijdens de wintersport heb ik die route deels gereden, tot net voorbij lac leman. Toen was het rustig in elk geval, dus zou een redelijk alternatief kunnen zijn.
              Maar waarom niet 's nachts rijden? Kinderen slapen gewoon, het is koel en rustig op de weg. Je mist alleen het uitzicht onderweg, maar dat ken je toch al wel.
              Het moet ook mogelijk zijn om een afslag eerder eraf te gaan voor de Gotthard en de provinciale weg pakken die onder de snelweg loopt. Even googlemaps checken welk afslagnummer je dan moet hebben.

Nog een tip voor die route: ga niet over de grens bij Basel, maar neem de laatste afslag van de 5 vlak voor de grens (de zoll bordjes staan er al) en ga oostwaards. Vervolgens de grens over bij Rheinfelden en daar meteen de snelweg op en borden Bern volgen. Het is hooguit 1 km om, maar die grensovergang is erg rustig en je rijdt altijd zo door.

Comment

Vergeet je Zwitserland vignet niet.
                Vergeet hem wel: de rij 'ohne vignet' is altijd stukken korter en het is gelijk de paspoortcontrole. Je wordt ook nooit daar uit de rij gepikt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                  Vergeet hem wel: de rij 'ohne vignet' is altijd stukken korter en het is gelijk de paspoortcontrole. Je wordt ook nooit daar uit de rij gepikt.
                  OK. Goeie tip. Ik denk dat ik dan met vignet in die rij ga staan.

Comment

Oja, en maak gebruik van het laatste tankstation voor de tunnel om nog even een sanitaire stop te doen...

Mwah, ga wel na de tunnel naar de wc, en dan vervolgens 2 uur stilstaan met het tankstation in een soort van onbereikbare nabijheid.
                    Veritatis simplex oratio est

Comment

Ik zal er wel weer voor worden afgefakkeld - 'Duur! Duur! Duur!', 'Dat doe je toch niet als gummer!' - maar er rijdt deze zomer een autoslaaptrein van Den Bosch naar... Livorno. Eén overnachting i.p.v. twee, je reist terwijl je slaapt en je komt uitgerust aan, met de hele dag nog voor je.

De vraag is dus: is dat 't je waard?
                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Misschien moet je even het kostenplaatje invullen Dutch... ;-)

Comment

Zoals door Scuderia al aangeraden is het voor mij al een aantal keren voordelig gebleken om inderdaad de overnachting op een 20-tal km voor de Gotthard te regelen en dan 's morgen rond 7u te vertrekken richting Tunnel.
                          There are no stupid questions,
                          but there are a LOT of inquisitive idiots.

Comment

Reken zelf maar uit. :)

http://www.treinreiswinkel.nl/autosl...lie#paragraph6

Aardig bedragje, zo bij elkaar, maar voor dat beetje gemak wil de dliekeelmodaalgummel dat toch wel neertellen? ;)
                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                              Aardig bedragje, zo bij elkaar, maar voor dat beetje gemak wil de dliekeelmodaalgummel dat toch wel neertellen? ;)
                              Voor dat bedrag overnacht ik wel in een 5* hotel, op de heen-en terugreis.

En van wat overblijft ga ik op het terras zitten... ;-)

Comment

Maar je rijdt ook twee dagen extra de mooiste Toscaanse routes...

Comment

Nooit echte problemen gehad met de Brenner-route, trouwens.

Als ik naar Caldonazzo ga, 60km boven Gardameer, rij ik vrijdag rond 10u weg, overnacht ik meestal tussen Ingolstadt en München in een hotel waar ik de volgende dag om 5.00/05.30 kan uitchecken.
                                  Dan maar geen ontbijt.
                                  Vervolgens knal je zonder files om 6u rond München, geen gezeur in Austria en ben je op een prima tijd bij de Brenner.
                                  Om 10u op bestemming. Koelkast vullen en om 1 uur naar het Lido.

Comment

Ha, die Lenny;

En koop je dan je vignet soms bij de douane?
                                    Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                      Maar je rijdt ook twee dagen extra de mooiste Toscaanse routes...
                                      Ja hoor, je heb gelijk..... ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kZieNix Bekijk bericht
                                        Ik heb me laten vertellen dat de Gotthard pas echt vlak voor de ingang van de tunnel afsplitst. Als je in de rij staat voor de tunnel, kun je dus ook de pas niet op?

Ik heb een tip van een kennis gekregen:
                                        Via Basel, Bern en Martigny naar de Saint-Bernard pas / Saint-Bernard tunnel (E27 / B21). En dan verder via Genua langs de kust naar het Zuiden.

Heeft iemand ervaring met die route?
                                        jep, ik overnachte dan aan t einde van het aosta dal. Zal adres even zoeken.

Comment

Mini hotel Praiale, in Quincinetto, torino. Lekker eten op loopafstand! Daar reed ik in 1 ruk heen. Volgende ochtend via alexandrie/genua naar moneglia.

Comment

Als je googlet op dat minihotel kom je mijn post tegen in t alpenpasdraadje van brun. Ivm met mobiel internetten kan ik t niet copy pasten.

Bij basel pak ik ook altijd die snelle route, want de snelweg daar staat altijd vast.

Met koters aan boord zou ik overnachten in Montreux aan t meer van Geneve. Je kan daar en in villars sur ollons even erboven in de bergen heerlijk rondwandelen en genieten van de beste gastronomie van zwitserland! De volgende ochtend pak je dan de st. Bernard pas (niet de tunnel). Lekker sturen! Daarna snel naar genua via de mooiste en langste snelwegbocht die ik ken.

Comment

trouwens utrecht basel binnen de 5u15min heren anders ben je een lulletje lampekatoen :-)
                                              mzl
                                              Erik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                                                trouwens utrecht basel binnen de 5u15min heren anders ben je een lulletje lampekatoen :-)
                                                mzl
                                                Erik
                                                5 u 15 min. Doe je een schoonheidsslaapje onderweg?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                                                  mzl
                                                  Erik
                                                  ach dat reden wij in de jaren 80 al met een lancia thema.

Vorig jaar van naarden naar freiburg gereden (20 min van basel) in 4 en 10 minuten (675 km) met een 320d.

mietje ;-)
                                                  Bmw f11 525d e46 330 cabrio

Comment

haha LOL at utreg basel pats
                                                    ik reed 148 gemiddeld
                                                    en daar moest ik continue 200+ voor rijden waar het kon
                                                    dus ik weet niet hoe jullie dat doen ?
                                                    E

Comment

de laatste keer was het in eind april op een woensdagavond. 19.45 weg uit naarden en rond 0.00 in freiburg. Was idd waar het kon gewoon volle polle (240). dat kon op bepaalde stukken best lang.

met die thema was vanuit breda (kleine 5,5 uur)
                                                      Bmw f11 525d e46 330 cabrio

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                                        Ha, die Lenny;

En koop je dan je vignet soms bij de douane?

Inderdaad, dat kan gewoon, want waarom zou er anders een rij 'ohne vignette' zijn? h\Het is ook nog goedkoper dan bij de ANWB :-).
                                                        Je geeft 30 euro en je krijgt 5 frank retour. Bij Bellinzona tank je vol, rekent af met die 5 frank en de rest met je creditcard en je bent die 5 frank ook weer kwijt.

Ik had even over die overnachting heen gelezen, maar je dat wilt doen, heb je inderdaad helemaal geen last van files als je vlak voor de Gotthard overnacht.

Brennerpas nooit problemen gehad? Kraslot kopen zou ik zeggen. Ooit 7 uur moegen doen over Innsbruck-Levico Terme... (naast Caldonazzo)

Comment

Bedankt voor de reacties tot zover!

Ik denk dat die Saint-Bernard route wel eens mijn keuze zou kunnen worden.

Wellicht zonder overnachting. Vrijdag avond rond 23:00 uur op pad.

4:30 uur 's ochtends bij Basel (rustig aan, kinderen aan boord, koffer op 't dak). 7:00 uur boven op de Saint-Bernard pas
                                                          15:00 uur 's middags aan de Etruskische kust.

Moet er nog eens over nadenken.

Comment

Beetje late bevestiging, maar de St Bernadino is een prima route, diverse malen gereden.
                                                            "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                                            BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Volgens mij wordt hier een andere route genoemd, over Bern. Dat kan niet de St Bernadino zijn dan.

Comment

Ha, die Lenny;

Inderdaad, dat kan gewoon, want waarom zou er anders een rij 'ohne vignette' zijn? h\Het is ook nog goedkoper dan bij de ANWB :-).
                                                                Je geeft 30 euro en je krijgt 5 frank retour. Bij Bellinzona tank je vol, rekent af met die 5 frank en de rest met je creditcard en je bent die 5 frank ook weer kwijt.
                                                                Goed om te weten. Hoe lang is zo'n vignet precies geldig?
                                                                Scherven brengen gelul.

Comment

Working...
                                                                X