Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stel, ik wil wat anders..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Stel, ik wil wat anders..

    Het spookt nu al een paar weken door m'n hoofd. En na Zandvoort is het alleen maar erger geworden.

    Ik ben toe aan wat anders. Anders dan de E21 bedoel ik. Iets wat specialer is. En sneller.

    Ik hou van auto's in hun originele uitvoering. En dan houdt het qua E21 op bij de 323i. Uiteraard is zijn er een paar mogelijkheden die de originaliteit niet of nauwelijks aantasten. Zoals een ander onderstel. En de 15" 20-spaaksvelgen waren een originele fabrieksoptie. Die combinatie geeft een enorme verbetering qua wegligging. En dan zijn er nog een paar zaken die ik wil aanpakken en dan zit ik zo op een algehele restauratie.

    Ik ben dus ook aan het kijken naar wat anders. Iets wat in standaard uitvoering al een forse stap vooruit is.
    Bijvoorbeeld een Alpina C1. 170pk en op alle punten beter dan een standaard E21.
    Of toch iets met nog meer pk's, een B6 bijvoorbeeld: http://brove.nl/dcgi/classicfind?srt...ove&item=16118

    En dan zit er ook nog een andere optie in m'n hoofd. Van een ander merk. Ander concept ook.

    Maar goed, welke mogelijkheden zijn er nog meer?
    Budget is 15k max, aanschaf 12.5k en 2.5k aan grote beurt etc.

  • #2
    Is dat een echte originele Alpina die bij Brové staat?
    Dan zou ik eigenlijk een hogere prijs verwachten of een slechtere auto voor dat geld.
    Heel cool ding.

    Er stond al heel lang een zilveren E21 Alpina te koop op MP he?
    Gaaf ding met groen-blauwe striping! Had alleen wel werk.

    Voor 12,5/15K kun je heel veel leuks kopen.
    Zelfs een Porsche 911 3.0sc. Ook leuk.

    Ook :
    TVR Chimaera
    Lotus Elise
    Porsche 968
    Mooie Alfa Bertone
    BMW 3.0CS
    BMW 2002 Tii
    BMW M3 of M5
    Lancia Delta Integrale
    etc etc

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)



    Comment


    • #3
      of 944 turbo, e12 m535, e28 m5, escort mk2 rs2000, toyota ae86, mr2 aw11, genoeg keuze voor leuke originele auto's die geschikt zijn voor dagelijks en trackdays.

      Comment


      • #4
        Ik weet niet op welke sites jullie zitten te kijken, maar een Elise zie ik niet in mijn budget. Evenals een 911 3.0 en een Chimaera.

        944 turbo en Toyota's heb ik niet zoveel mee. BMW M's idem. Bovendien vind ik ze niet echt speciaal. Ik bedoel, niet zo speciaal als een Elise bijvoorbeeld.

        Delta Integrale is gaaf. Maar ik heb al 2 Delta's gehad..
        Als er een Lancia komt, wordt het een Beta Coupe.

        Dit is wel mooi: http://link.marktplaats.nl/261855373 En iedereen moet eens een Alfa gehad hebben toch?

        Staat op het lijstje.

        Comment


        • #5
          Een GT 1600 met een fris blok loopt een stuk beter dan een 1300. Als hij goed los is, haal je zo 200 op de teller. Ook veel meer trekkracht onderin.
          Mijn Giulia 1600 vind ik redelijk rap en zo'n GT is natuurlijk nog een stuk lichter.

          Comment


          • #6
            Hmm, maar is hij dan ook rapper dan een E21 323i? Ik wil een stap vooruit namelijk.

            Comment


            • #7
              Beetje onderhandelen, en dan moet dit lukken:
              Koop en verkoop je auto via AutoTrack. ✓ Grootste aanbod gecheckte Occasions en Nieuwe Auto's ✓ BOVAG Garantie ✓ Gecontroleerde advertenties


              Gaaf, speciaal, en redelijk snel lijkt me.
              Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

              Comment


              • #9
                Oorspronkelijk geplaatst door Streamz Bekijk bericht
                Hmm, maar is hij dan ook rapper dan een E21 323i? Ik wil een stap vooruit namelijk.
                Dit gaat over zo'n Bertone toch?
                Niet echt merkbaar rapper, dan moet je veel trucs uithalen.
                Qua rijden wel sportiever dan een standaard E21 323i.

                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                Alfa Giulia 1300 (1966)
                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                BMW 320Ci (van GF)



                Comment


                • #10
                  Dan zittten we wel aan de onderkant van de markt. En ik weet niet of dat echt verstandig is met dit soort auto's.
                  Zeker bij de Renault lijkt me dat niet handig..

                  Comment


                  • #11
                    Elise kan je beter gewoon zelf uit de UK halen:

                    Find and buy your perfect used cars with PistonHeads Classifieds, the easiest and most powerful used cars search around.

                    Comment


                    • #12
                      Streamz, wat vond je nu zo gaaf aan dat rijden op Zandvoort?
                      ''Thank God for the internet experts''

                      Comment


                      • #13
                        wat dacht je van een mooie originele Alfa Romeo 75 V6???
                        Bmw f11 525d e46 330 cabrio

                        Comment


                        • #14
                          Leuke originele MB 190 2.5 16...

                          http://link.marktplaats.nl/223771318

                          Comment


                          • #15
                            Redelijke prijs voor een goede 2.5, lijkt me.

                            Comment


                            • #16
                              Leuke auto om een patatkraam achter te hangen, doet t altijd goed op Zandvoort. Maar wel een snel ding, of t leuk is op een circuit? Dan moet je denk ik doorsparen voor een evo.

                              Porsche 928 met handbak, belastingvrij? Die zijn gaaf en binnen dit budget vind je geheid een onverneukte in topconditie.

                              Mgb v8 heb je ook voor dit geld.

                              Comment


                              • #17
                                Maar zijn dan alle voorstellen die gedaan zijn zoveel beter en sportiever op het circuit dan de 323 ?
                                Sorry Streams, ik bedoel het niet vervelend maar heb je wel het maximale uit je BMW gehaald?
                                Ik heb staan vlaggen en je zien rijden.
                                "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                                Comment


                                • #18
                                  Dat bedoel ik ook met mijn vraag: wat vond je nu zo leuk aan Zandvoort dat je nu jeuk hebt? Dromen over auto's is leuk, een auto aanpassen aan je gebruiksdoelen is nog beter.
                                  ''Thank God for the internet experts''

                                  Comment


                                  • #19
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                    Leuke auto om een patatkraam achter te hangen, doet t altijd goed op Zandvoort. Maar wel een snel ding, of t leuk is op een circuit? Dan moet je denk ik doorsparen voor een evo.
                                    Zeker nooit mee gereden ???
                                    Veritatis simplex oratio est

                                    Comment


                                    • #20
                                      met een evo en 2.5 niet, 2.3 wel. Als je die origineel laat, is t geen superfijne funauto voor mij. Stuur, stoelen, onderstel, wielen etc moet je aanpassen en streamz wil dat niet en een 190 moet ook 100% origineel blijven vind ik. Als daily best leuk, voor een tijdje. Jij betere ervaringen? Die 2.5 biedt de power die streamz zoekt zo te lezen, maar leuk is anders.

                                      Comment


                                      • #21


                                        Standaard erg leuk, zeker op zandvoort.

                                        Remmen klein beetje aanpassen door blokken te nemen die beter zijn dan honda nl troep.

                                        Dagelijks te gebruiken, lage onderhouds kosten, en op zandvoort sneller dan heel veel andere autos.

                                        Valt alleen af als je meer dan 2 stoelen wilt.
                                        http://www.ebbropremium.nl

                                        Politics is the entertainment branch of industry.

                                        Comment


                                        • #22
                                          Dan wel eentje zonder chromen wielen en zonder TFTF motorkap lijkt me. :-)
                                          Lukt dat ook voor dat geld?

                                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                          BMW 320Ci (van GF)



                                          Comment


                                          • #23
                                            2.5 rijdt prima, ook op het circuit....

                                            Maar ja, het is geen 3-serie propellorfapperd he.....
                                            Veritatis simplex oratio est

                                            Comment


                                            • #24
                                              Jeroen, Parohl, jullie hebben uiteraard gelijk. Ik zal het even toelichten.

                                              De E21 is standaard trim is een prima auto. Het geluid is lekker, hij is vlot, je kan er makkelijk mee spelen / driften, onderdelen zijn prima te krijgen, het is geen alledaagse verschijning etc. Kortom, een prima ding.

                                              Maar wel met beperkingen. Zandvoort toonde dat aan. En ik ben nog nauwelijks op een circuit geweest, dus er valt veel te winnen als ik zelf veel meer ervaren zou zijn. (understatement van het jaar) Ik vond Zandvoort wel erg leuk en wil dit ook zeker vaker doen.

                                              Maar goed, ook aan de E21 zitten een aantal beperkingen. 143pk bijvoorbeeld. En een onderstel uit de jaren 70. 4 bak.
                                              Uiteraard is dat aan te passen. Maar wat zijn de mogelijkheden wanneer ik de auto "standaard" wil houden?
                                              Dit: http://link.marktplaats.nl/219144749 wil ik dus niet.

                                              De 3 factoren die een E21 veel beter maken om mee te rijden zijn een sportstuur (ja echt, het standaard ding is zeer slap en dun), ander onderstel en 15" wielen. Da's 1500 - 2000 euro bij elkaar.
                                              Maar dat maakt een enorme verbetering. Met het huidige onderstel en 13" wielen kan je niet veel harder op Zandvoort, ik gleed nu al constant weg.
                                              En ik reed meestal volgas, acceleratie is ook een beperkende actor.

                                              Remmerij moet ook aangepast worden (blokken achter zijn toch op, remschijven voor zijn krom) wat totaal 500 kost.
                                              En dan moet het diff gereviseerd worden, het blok is ook niet geheel fris meer, radiator ook niet (auto werd erg warm), er moet nog wat roest worden weggewerkt worden en de voor- en zijkanten moeten gespoten worden. Kan ik net zo goed een volledige restauratie doen. Alls bij elkaar een behoorlijk bedrag om 'm zo te krijgen als ik wil.


                                              Tot zover Zandvoort. Want een echte diehard circuitridder ben ik dus niet. Dus daar is het me niet perse om te doen.

                                              Ik merk nu ook dat ik een beetje uitgekeken raak op E21's. Hoe leuk ze ook zijn, ik ben toe aan iets nieuws. Iets waar ik elke dag met een grote grijns op m'n gezicht in wil stappen. Hoewel het een 2e auto is en ik dat dus niet zal doen. En hoeft het dus ook geen supebetrouwbaar ding te zijn.

                                              De auto die ik al de hele tijd in 'n hoofd heb zitten is deze:



                                              Tick's all the boxes. Apart, mooi, standaard al een stuk vlotter en sportiever dan een 323i en je gaat maar relatief langzaam failliet ;-)
                                              Helemaal zolang er dit soort websites bestaan: http://www.parkersteve.dsl.pipex.com/sparts.html

                                              Zoiets dus.

                                              Comment


                                              • #25
                                                Een S2000 in circuitbak modus is errug gaaf, maar gaat (denk ik) een fortuin kosten aan slijtagedelen. Ook als je ze niet haalt bij honda . Remblokken, banden etc zijn vrij duur. Bij circuitgebruik worden dat dure grappen.

                                                Vergelijkbaar aan een S2000 qua beleving zou een nieuwere MX5 kunnen zijn. De sport-types van '99 en verder (bijv de 10th anniversary) hebben 143pk, std bilstein onderstel, een zesbak en een sper. Met minimale aanpassingen rij je dan ondanks het gebrek aan vermogen tijden die min of meer gelijk zijn aan de E30 cup. Daarnaast passen er goedkope en goed verkrijgbare 15" banden onder en zijn slijtagedelen erg goedkoop. Zou absoluut mijn keuze zijn als ik vaak het circuit op wil, geen onbeperkt budget heb en niet elk weekend in de garage wil staan.

                                                Qua uitstraling kan het uiteraard wel wat mannelijker. Optie B zou voor mij een MGB-GT V8 zijn. Relatief licht en er is veel race ervaring mee. Voor 2000E rij je een seizoen MG-cup. In een std V8 breek je geen potten in het V8 veld, maar je rijdt wel supersimpel en betrouwbaar mee met de 4cyl MGs. Leuke competitie, leuke banen in noord Europa en respect voor elkaars materiaal. Is gezelliger dan de meeste testosteron knakenbak-cups.

                                                Comment


                                                • #26
                                                  Ik kom bijna iedere morgen op de N305 een GTV6 tegen. Dat nix? Echt de netste kopen die er is en je blijft ruim binnen budget. Daarna ben je in het bezit van een van de allergeilste motorgeluiden, want zo'n 2,5V6 12 klepper klinkt vanzelf al geweldig, maar in een GTV6 op één of andere manier het allerbest!

                                                  By the way, ik heb eventueel ook nog iets heel erg moois in de aanbieding met 6 cilinders, een sper, een geweldige balans en een te gek geluid ;-).

                                                  Comment


                                                  • #27
                                                    "De auto die ik al de hele tijd in 'n hoofd heb zitten is deze: "

                                                    Dan moet je daar naar gaan zoeken, proefrijden ( de tijd nemen..) en bij geschiktheid kopen.

                                                    Anders doe je het namelijk pas als je oud en grijs bent, en dan zijn die dingen voorzien van een accupakket en een usb-stick met motorgeluiden.
                                                    Veritatis simplex oratio est

                                                    Comment


                                                    • #28
                                                      Klopt. Ik wil die familietraditie verbreken ;-)

                                                      Mijn vader zit al jaren te vertellen hoe geweldig hij de Borgward Isabella vond tijdens z'n diensttijd. En dattie er nog graag 1 wil hebben. Maar kopen ho maar.

                                                      Een half jaar geleden was er een verhaal in de Autoweek over de Isabella. Dus ik kocht dat blad om 'm overstag te krijgen. Helaas. Nu heeft hij het over een Kever cabrio.

                                                      Ik ga er maar niet meer aan beginnen.

                                                      Comment


                                                      • #29
                                                        Enniewee, ik heb een paar alternatieven voorbij zien komen. Een andere optie is een 3.0CSI, maar ik heb het idee dat ik tegen dezelfde problemen aanloop als bij de 323i.



                                                        S2000 is ook een optie, ik wist niet dat die al op dat prijsniveau zaten.

                                                        Rijtje tot nu toe
                                                        - TVR S 1-4
                                                        - BMW E9 3.0 CSI
                                                        - Lotus Elise
                                                        - Porsche Boxter?
                                                        - Honda S2000?

                                                        Alfa's? Eh, alleen de al gepostte 1600 GT Junior vind ik gaaf. De rest doet me niet zoveel. Net als de 924/944/968. Mercedes idem, behalve de nieuwe C-klasse. Dat was lastig kiezen eind vorig jaar..

                                                        Comment


                                                        • #30
                                                          Duitse Jaguar XK8???
                                                          Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

                                                          Comment


                                                          • #31
                                                            Junior met TS blok en alfaholics onderstel regelen.
                                                            Kijkt oud, rijdt geweldig.

                                                            Comment


                                                            • #32
                                                              @harry, dit was de goedkoopste en dan eens niet in dat anonieme grijze waar bijna de hele eerste serie in is geleverd.

                                                              Motorkap en velgen zou ik te koop zetten en vervangen door orgineel spul.

                                                              (Orginele motorkap is bijna net zo licht als dit f&f dingus.)
                                                              Verder zijn de orginele velgen veel lichter dan deze glim dingen, en wil je 16 inch, dan is dat geen probleem. 17 inch is veel moeilijker te vinden.

                                                              Ik zelf zou 17 inch toch proberen. Die velgen met bredere banden zijn ongeveer net zo zwaar als de oude 16 inch met banden.

                                                              Zelf importeren uit duitsland zou nog wel eens een goede optie kunnen zijn.

                                                              Onderhoud valt erg mee, alleen banden prijzig, maar je hoeft er geen bridgestones onder te gooien. Met die TVR heb je hele andere kostenposten. ;)
                                                              http://www.ebbropremium.nl

                                                              Politics is the entertainment branch of industry.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X