Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uurtarief garages?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Uurtarief garages?

    Onlangs bracht ik onze VW Golf voor de reguliere onderhoudsbeurt naar een universeel garagebedrijf bij mij in de buurt. De auto is inmiddels 10 jaar oud, en was tot dan toe altijd bij een VW-garage in onderhoud geweest. Ik besloot de auto eens ergens anders te brengen, ten eerste omdat ik de mensen bij betreffende VW-garage niet zo sympathiek vind, en ten tweede omdat ik verwachtte voor minder geld klaar te zijn. Dit laatste viel echter behoorlijk tegen: waar VW een soort van ‘pakketprijs’ voor een standaard onderhoudsbeurt in rekening brengt (waar arbeid, olie en diverse filters in inbegrepen zit), factureerde deze garage een totaalbedrag voor arbeid (3 uur), vloeistoffen en onderdelen dat aanzienlijk boven die standaardprijs van VW lag. Vreemd, omdat de belangrijkste meerwaarde van een universeel bedrijf tov een officiële dealer m.i. toch voornamelijk in een scherpere prijsstelling moet liggen. Daarbij vond ik hun uurtarief best aan de hoge kant: EUR 55,- ex BTW. Toen ik een tijdje geleden mijn BMW naar een BMW-specialist bracht zag ik dat hij overigens exact eenzelfde uurtarief hanteerde.

    Is zo’n uurtarief voor een garage nu marktconform of niet? En vraagt een dealer (m.n. over prijsstelling van BMW-dealers doen op internet de wildste verhalen de ronde) nou zoveel meer per uur?

  • #2
    Als die universele garage 3 uur doet over een standaardbeurt vind ik dat een beetje lang. Kan z'n uurtarief wel lager liggen dan bij de dealer maar een dealer doet hooguit 1,5 uur over een standaardbeurt.

    Comment


    • #3
      Het uurtarief bij de Mercedes-dealer is 87 euro ex BTW.

      Just my 0,02. :-)
      Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

      Comment


      • #4
        @ Tijmen: Ja, dat gevoel had ik ook al. Vervolgens heb ik op hun advies ook nog de distributieriem laten vervangen (kmstand 108.000, was nog nooit eerder gebeurd), en ook hier zijn ze weer 3 uur mee bezig geweest. Al met al was ik weer ruim EUR 750,- lichter.

        Met 3 auto's (van respectievelijk 10, 14 en 16 jaar oud) en 2 linkerhanden moet ik toch (regelmatig) voor vrijwel alle mankementen en beurten naar een 'professional' toe. Omdat we tot 2007 leaseauto's hadden, ben ik nog een beetje onbekend met 'normale' onderhoudskosten (als in: redelijkheid tarieven en tijdsduur voor bepaalde werkzaamheden) en wat je op dit gebied kunt verwachten. Ik ben nu een beetje aan het 'rondshoppen' om hier een beetje gevoel bij te krijgen.

        Comment


        • #5
          Ik zou dan als ik jou was niet naar een universele garage gaan, maar naar een specialist van jouw merk. Dat zijn vaak vaklui die ook alle ins en outs van het merk weten. Zijn er net zo lang mee bezig als de dealer, vragen alleen iets minder per uur.

          Comment

          Working...
          X