Onlangs bracht ik onze VW Golf voor de reguliere onderhoudsbeurt naar een universeel garagebedrijf bij mij in de buurt. De auto is inmiddels 10 jaar oud, en was tot dan toe altijd bij een VW-garage in onderhoud geweest. Ik besloot de auto eens ergens anders te brengen, ten eerste omdat ik de mensen bij betreffende VW-garage niet zo sympathiek vind, en ten tweede omdat ik verwachtte voor minder geld klaar te zijn. Dit laatste viel echter behoorlijk tegen: waar VW een soort van ‘pakketprijs’ voor een standaard onderhoudsbeurt in rekening brengt (waar arbeid, olie en diverse filters in inbegrepen zit), factureerde deze garage een totaalbedrag voor arbeid (3 uur), vloeistoffen en onderdelen dat aanzienlijk boven die standaardprijs van VW lag. Vreemd, omdat de belangrijkste meerwaarde van een universeel bedrijf tov een officiële dealer m.i. toch voornamelijk in een scherpere prijsstelling moet liggen. Daarbij vond ik hun uurtarief best aan de hoge kant: EUR 55,- ex BTW. Toen ik een tijdje geleden mijn BMW naar een BMW-specialist bracht zag ik dat hij overigens exact eenzelfde uurtarief hanteerde.
Is zo’n uurtarief voor een garage nu marktconform of niet? En vraagt een dealer (m.n. over prijsstelling van BMW-dealers doen op internet de wildste verhalen de ronde) nou zoveel meer per uur?
Is zo’n uurtarief voor een garage nu marktconform of niet? En vraagt een dealer (m.n. over prijsstelling van BMW-dealers doen op internet de wildste verhalen de ronde) nou zoveel meer per uur?
Comment