Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies nodig over vervoersproblemen bij fam. Kleintje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Advies nodig over vervoersproblemen bij fam. Kleintje

    Okay; ff geen flauwe opmerkingen (die komen later wel).

    De Grand Voyager is een heerlijke auto. Helaas (en het was al een beetje bekend) zuipt dat ding echt vreselijk. Er worden veel kleine stukjes in gereden en dan is het verbuik 1 op 5. Op de snelweg haal ik bij 100-120 een nette 1 op 10/11.

    Nu zijn er paar opties die ik even in de groep wil gooien. Alle auto's zijn trouwens privé.
    • Inbouwen LP3. Kost E 3.000,- Voordeel is lagere stookkosten. Nadeel...er moet weer 3.000,- bij.
    • Extra stadsautootje erbij kopen. Voordeel is zeer laag gebruik en dan kunnen we de GV laten staan totdat we hem echt nodig hebben. Nadeel zijn de kosten die je hebt als ie stilstaat. Afmelden RDW heeft geen zin want bij aanmelden binnen 3 maanden betaal je een boete.
    • GV verkopen. Was even leuk maar is gewoon duur in gebruik. Bezetting is in 90% van de ritjes 1 vrouw en 3 kinderen. We kopen een E28 520i op LP3. Kosten 4.000,-. Geen wegenbelasting. Verzekering 100,- per jaar en deze is echt heeeeeeeel zuinig.
    • Idem maar dan een....zeer zuinige auto. Nieuw. Voordeel is natuurlijk de veiligheid. Nadeel de kosten en we moeten weer bij betalen.
    • Zoals in een ander draadje ook staat. Het zal zelfs goedkoper zijn om met 2 auto's op vakantie te gaan als het allemaal niet gaat passen.


    Jaaaaaa. Kleintje is weer eens lekker bezig :-)

  • #2
    Ha, dat Kleintje;

    [trekt serieus smoelwerk]
    Wat verwacht je dat die GV bij verkoop ongeveer zal opbrengen?
    Scherven brengen gelul.

    Comment


    • #3
      Reken nou eerst eens uit hoeveel je die '1 op 5' per maand kost, en wat het zou schelen als dat allemaal '1 op 10' was.
      You know that reality is immaterial

      Comment


      • #4
        Niet een LPG installatie inbouwen, terwijl je voor minder een zelfde auto kunt vinden waar al LPG in zit. Gewoon die Voyager wegdoen. Raak je dat ding niet kwijt, dan kun je altijd nog een ketel inbouwen, dat verhoogt de waarde niet echt, wel de vraag naar je auto.

        Koop gewoon een oude Saab 9000/9-5 2.3 turbo op LPG (G3 als 't ff kan). Erg zuinig, ook in de stad en op hoge snelheid richting de zon, comfortabel, stuurt goed, ruim, alle toeters en bellen zitten er vaak op, stijlvol (mits 5-deurs, origineel en niet groen) en kost geen drol zo'n ding. Als je die voyager verkoopt, houd je misschien nog geld voor een extra E28 over, want die spaar je toch? :)

        Comment


        • #5
          Naast verbuik tuurlijk ook de wegenbelasting en verzekering......

          Saab is geen optie. Moet echt een E28 zijn. Betrouwbare techniek + een "gratis" garage :-)

          Voyager....tussen 10 en 12.000,- (probeert niet te lachen...)

          Comment


          • #6
            Ha, dat Kleintje;

            Wegdoen die GV dan. Voor die opbrengst plus de investering in een LPG-bom is er genoeg leuks te krijgen dat ook nog eens een stuk vriendelijker is qua maandlasten.
            T'is eigenlijk net een hypotheekadvies, hè?
            Scherven brengen gelul.

            Comment


            • #7
              Gaan de zaken zo slecht ??? ;-)
              Veritatis simplex oratio est

              Comment


              • #8
                Met het advies van Cav ben ik het dus NIET eens. Met LPG slijt de motor harder (hogere verbrandingstemperatuur = hogere slijtage van kleppen aan de uitlaatzijde), en die slijtage is zeer afhankelijk van de rijstijl (max 3000 toeren is minimaal extra slijtage zeker als er nauwelijks bergen mee gereden zijn, continu doorjassen in toeren is behoorlijke slijtage). Gecombineerd met dat de meeste LPG auto's (nog steeds) leaseauto's zijn omdat dat vanwege de km's moet, zijn imo de meeste tweedehands LPG'ers binnenkort toe aan een koprevisie. De meeste benzinemotoren kunnen na ombouw nog heel veel km's maken.

                Vergeet niet dat de auto bij kleine ritten de eerste 1-1,5 km nog gewoon op benzine rijdt, voordat hij overschakelt op lpg. Daarmee blijft je benzineverbruik dus gewoon dramatisch (Picnic van mdv heeft dat ook, maar die rijdt er ook hele lange afstanden mee).

                Volgende argument: hoeveel km's worden met de GV gemaakt? je zal met een belastingbetalende auto toch al snel 20-30k per jaar moeten rijden wil je in enige jaren de investering terugverdienen - de wegenbelasting is namelijk ook (fors bij niet G3) hoger (picnic op g3 kost plm 300 euro per jaar meer op LPG = 5000 km voordat we dat verschil eruit hebben).

                Voordelen voor oldtimers:
                Geen WB (elke km is dus terugverdienen en niet vanaf 5k+)
                Allrisk te verzekeren voor een schijntje extra
                Ombouw meestal relatief goedkoop (gasslang in de carburateur hangen en klaar ;-) ).
                Veel leuker :-)))
                Maar niet teveel km's maken, want dan geldt de verzekeringsregel niet meer (max 20k voor allrisk als oldtimer d8 ik).
                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                Comment


                • #9
                  Inruilen dan he...

                  http://link.marktplaats.nl/262335372

                  Zo..
                  Veritatis simplex oratio est

                  Comment


                  • #10
                    O ja, nog vergeten:
                    oldtimers op lpg zijn net zo duur of duurder dan een oldtimer die je zelf ombouwt naar lpg en een lpg-installatie gaat naar verwachting ongeveer 8 jaar mee :-)
                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                      Vergeet niet dat de auto bij kleine ritten de eerste 1-1,5 km nog gewoon op benzine rijdt, voordat hij overschakelt op lpg. Daarmee blijft je benzineverbruik dus gewoon dramatisch (Picnic van mdv heeft dat ook, maar die rijdt er ook hele lange afstanden mee).
                      Ik weet niet of het bij moderne auto's altijd anders is, maar mijn 635 start op benzine en schakelt dan meteen over op gas(waar je een klein dotje gas bij moet geven om hem op te vangen anders slaat hij af).

                      Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                      Ombouw meestal relatief goedkoop (gasslang in de carburateur hangen en klaar ;-) ).
                      Dan moet ie wel een carburateur hebben ;-).
                      Every second of your life is a part of your song

                      Comment


                      • #12
                        Ik denk altijd dat we maar 10.000 rijden. Maar het is dus meer. 15 a 20.

                        Klasieker gaat gewoon op WA basis. Een E28.

                        Even verder werken en dan uitgebreid gaan lezen :-)

                        Comment


                        • #13
                          Nee, een Suburban.

                          Jij wil toch met je hele familie en bagage op stap ???
                          Veritatis simplex oratio est

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door MN-Power Bekijk bericht
                            Ik weet niet of het bij moderne auto's altijd anders is, maar mijn 635 start op benzine en schakelt dan meteen over op gas(waar je een klein dotje gas bij moet geven om hem op te vangen anders slaat hij af).


                            Dan moet ie wel een carburateur hebben ;-).
                            Ik begreep dat het per motor verschilde, mijn lpg ervaring betreft dit soort motoren of die direct op lpg starten (waardoor je wel af en toe benzine moet rijden....).

                            Goh, heeft een 520i geen carburateur ? ;-)
                            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                            Comment


                            • #15
                              Als Kleintje gaat sleutelen niet... ;-)
                              Veritatis simplex oratio est

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                                Ik denk altijd dat we maar 10.000 rijden. Maar het is dus meer. 15 a 20.

                                Klasieker gaat gewoon op WA basis. Een E28.

                                Even verder werken en dan uitgebreid gaan lezen :-)
                                OK GV op lpg rijdt echt niet zuiniger dan op benzine. Reken maar minimaal 20% meer brandstofverbruik.
                                Daarmee wordt je wegenbelasting dus meer dan 300 e / jaar hoger. Je lpg inbouw ga je dan waarschijnlijk pas na 5 jaar of later terug verdienen.
                                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                Comment


                                • #17
                                  Gelukkig kan je de Voyager zo weer kwijt, toch ?????

                                  http://www.gummen.org/forum/showthre...hlight=voyager

                                  "Okay....zal nu wel uit Gummen worden gegooid. Lidmaatschap worden ingenomen....beker teruggeven....sjaal teruggeven....

                                  Heb een 3.3 V6 4x4 gekocht uit 2002. Full options.

                                  Kom ma Kom ma Kom maaaaaaar.....

                                  1 jaar garantie. Dealer is vriend van mijn partner en de andere eigenaar is ex-klasgenoot die nog steeds aan heel veel vrienden en bekende levert.

                                  Als het een slechte bak is gaat ie gewoon weer retour.

                                  Kom ma Kom ma Kom maaaaar"






                                  Oh nee, de bak is niet slecht, het brandstofverbruik valt tegen....

                                  Tja..
                                  Veritatis simplex oratio est

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                    Als Kleintje gaat sleutelen niet... ;-)
                                    Beetje respect he? Heb gister de MAF vervangen in de E28......

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ja, maar start ie ook ???
                                      Veritatis simplex oratio est

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jaaaaaaaaaa. Die start.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                          Oh nee, de bak is niet slecht, het brandstofverbruik valt tegen....

                                          Tja..
                                          Vies tegen zelfs. Had dit niet helemaal verwacht. Dacht uit te komen op 1:10...gemiddeld. Maar 1 op 10 is bij rugwind en max 100.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Had je ff met mij moeten praten. Noord-Amerikaanse schoonfamilie heeft zo twee grafbakken gehad, en dan aan de Toyota gegaan.
                                            2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

                                            Comment


                                            • #23
                                              Verkoop die Voyager aan iOnline, die zoekt nog een camper ;)

                                              Een een paar kinderen wegdoen is zeker geen optie?
                                              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                                              Comment


                                              • #24
                                                "Dacht uit te komen op 1:10...gemiddeld"
                                                Pfff.. met korte ritjes in een giga bus met 3.3 ?? Had je iets gebruikt ofzo? :)

                                                Maar het blijft toch kleingeld, 10d km met 1 op 6 gem. of 1 op 9, de moeite niet om van auto te wisselen

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Als ik eerlijk ben vind ik het ook wat tegenvallen. De 3.5 van de 635('79) doet hetzelfde op gas(oldschool) bij korte ritjes. Alleen heeft ie natuurlijk geen 'verwarm-de-kat-zo-snel-mogelijk-na-de-start' modus. En de automaat(kan bijna niet anders ;-)) helpt natuurlijk ook niet.
                                                  Every second of your life is a part of your song

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Korte ritjes in de provincie zijn natuurlijk wat anders dan korte stukjes in de hoofdstad.

                                                    Mijn saab (de non-lpg editie) reed tot voor kort 1 op 8 ongeveer. Veel rijden in de stad... blergh. Nu is 't een goeie mix van dorp, snelweg en stad en is 't verbruik een acceptabele 1:10.

                                                    Steden zijn gewoon niet geschikt voor mensen die alles met de auto doen en de stad niet uitkomen. Kortom Kleintje, koop fietsen.

                                                    @Steven: Saabs hebben van alle door jou genoemde problemen niet (dikke klepseals, laagtoerig ontworpen blok etc.). Maar goed, die wil Kleintje niet.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      :-))

                                                      *
                                                      herinnert zich nog de 'regels van de leaseautorijder', waaronder

                                                      - elk rammeltje kan opgelost worden door de radio harder te zetten
                                                      - elke leaseauto kan net zo hard achteruit als vooruit
                                                      - de toerenbegrenzer is er niet voor niets
                                                      - onderhoud? wat is dat?

                                                      *
                                                      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Die leaserijder zou anno 2009 kennismaken met "goed huisvaderschap" clausules en salaris inhoudingen :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Maar na 3 maanden ben je dus eigenlijk de Voyager zat en heb je een excuus gezocht om de sloep de deur uit te doen....

                                                          Mwah, is nog lang eigenlijk.... ;-)
                                                          Veritatis simplex oratio est

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Nee nee...echt een heerlijke auto. Heb al alle opties bekeken om hem te houden. Dit IS gewoon DE reisauto.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Nou dan, niet zeiken en gebruiken waar die voor gekocht is....


























                                                              Oja, de kinderen naar en van hockey brengen... ;-)
                                                              Veritatis simplex oratio est

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Die E28, dat was toch al een 6 of niet? Ik heb me laten vertellen dat 6 cylinders van BMW en gas niet zonder slag of stoot samenwerken.
                                                                Good. Bad. I'm the guy with the gun.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X