Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fiscale vraag: rittenregistratie

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Fiscale vraag: rittenregistratie

Vraagje: als je een kilometervergoeding moet uitbetalen, of je rijdt je auto van de zaak alleen zakelijk moet je toch een kilometerregistratie bijhouden?
    Wat ik wel doe als er veel file staat is een langere route binnendoor nemen. Dat betekent dat je rit naar en van de klant niet dezelfde lengte heeft.
    De rit is dus nog steeds zakelijk, alleen niet de kortste route, omdat je de file wil vermijden.

Kan je daar nou gezeik mee krijgen?
    All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Volgens mij is de controle op het verstrekken van onbelaste kilometervergoeding ŕ EUR 0,19/km nagenoeg niks in vergelijking met de controle op mogelijke ontduiking van de bijtelling vanwege privé-gebruik van de leaseauto.

Gaat ook om heel andere bedragen immers. Ik denk dat je makkelijk wegkomt met een administratie die redelijk goed klopt. Denk niet dat er een inspecteur zó ijverig is dat hij al je zakelijke kilometers na gaat pluizen om te constateren dat je bijvoorbeeld 400km hebt opgegeven die je niet had gereden wanneer je de kortste route had genomen.

OT: Jij werkt niet vanuit een BV Panda? (ook bij een eenmanszaak kun je de zakelijke kilometers maar EUR 0,19 aftrekken als kosten toch?)

OT2: Of heb je je V50 op de zaak gekocht?

GJ?

Comment

Ik rijd mijn leaseauto 100% zakelijk, en als ik omrijd vanwege files dan zet ik dat er gewoon naast in mijn Excel-bestand. X omrijkilometers vanwege file. Ik ben geen smokkelaar, houd prima mijn privekilometers bij (165 tot nu toe dit jaar, dus ruim binnen de 500), en het lijkt me niet dat een belastingcontroleur mij kan dwingen 2 uur langer over een reis te doen. Denkt-ie dat wel te kunnen, dan vecht ik dat aan. Maar goed, waar hebben we het over: 300 omrijkilometers per jaar, per saldo (soms is de binnendoorroute ook korter, natuuurlijk)?
      Mini Cooper Clubman
      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
      "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
        Ik rijd mijn leaseauto 100% zakelijk, en als ik omrijd vanwege files dan zet ik dat er gewoon naast in mijn Excel-bestand. X omrijkilometers vanwege file. Ik ben geen smokkelaar, houd prima mijn privekilometers bij (165 tot nu toe dit jaar, dus ruim binnen de 500), en het lijkt me niet dat een belastingcontroleur mij kan dwingen 2 uur langer over een reis te doen. Denkt-ie dat wel te kunnen, dan vecht ik dat aan. Maar goed, waar hebben we het over: 300 omrijkilometers per jaar, per saldo (soms is de binnendoorroute ook korter, natuuurlijk)?
        Jasper, ik dacht dat je alleen problemen kon krijgen als jij op je excel bestand noteert:

Vertrek 09:30 Huize Jasper Aankomst 10:00 Lut-Ser B.V. 25 km.

En dat je opeens een foto krijgt van de belastingdienst dat je op die tijd bij de Walibi was ofzo.

Er zijn namelijk van die grappenmakers die zo de belastingdienst om de tuin proberen te leiden. Waardoor de belastingdienst met een foto in hun hand zegt "leuker kunnnen we het niet maken, wel makkelijker".

Wie zegt trouwens ddat je verplicht bent om de kortste route te nemen???

Ik neem aan dat ze niet verwachten van je dat als je als je vanaf Purmerend vertrekt dat je binnendoor moet rijden en daarna ook nog eens dwars door de stad om effe naar Schiphol te rijden? (just a voorbeeld) Lijkt me zeer sterk IMHO.

Comment

De officiële manier staat hier omschreven:

De rittenregistratie
          De gegevens per rit
          Overzicht onderdelen rittenregistratie
          De controles die de Belastingdienst uitvoert

Zo te zien is Jasper zijn manier dus 'the way to do it'.
          ------------------------------------------------
          We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Jasper heeft gelijk. Dat is de manier om het te doen. Controle door de Belastingdienst vindt plaats aan de hand van "postcodeprogramma's" die in beginsel de kortste of snelste route nemen. Als je afwijkt even vermelden en het zou geen probleem mogen zijn.

Maak je verder geen illusies dat de fiscus een registratie niet per rit napluist. Dat doen ze dus wel, kan ik uit ervaring (of eigenlijk die van een klant) zeggen. Dat is natuurlijk anders als men bij de Efteling gespot is en die rit niet in de registratie voorkomt. Dan kijken ze inderdaad niet verder (is ook niet meer nodig ;-)).

Groet
            GJ

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht
              Maak je verder geen illusies dat de fiscus een registratie niet per rit napluist. Dat doen ze dus wel, kan ik uit ervaring (of eigenlijk die van een klant) zeggen.
              Dat doen ze inderdaad wel maar alleen bij dure bakken met fikse bijtelling lijkt me toch?
              BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Nee, hoor. If your number comes up, it's your time. Ofwel als ergens is besloten dat jouw aangifte doorgeplozen gaat worden, dan gaan ze dat doen.

Dat 'ergens is besloten' afhankelijk is van hoeveel (privé)auto's er op jou en je partners naam staan is uiteraard duidelijk. Jan en Mien met slechts één auto en wel van de zaak maken meer kans, Jan en Mien met twee auto's waarbij de leasebak de grote comfortabele station is en de prive een hyundai atos maken ook meer kans. Jan en Mien met twee auto's waarbij de atos in de lease en de grote comfy station privé maken nagenoeg geen kans :groengrijnzendesmilie:
                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Jasper heeft gelijk. Dat is de manier om het te doen. Controle door de Belastingdienst vindt plaats aan de hand van "postcodeprogramma's" die in beginsel de kortste of snelste route nemen. Als je afwijkt even vermelden en het zou geen probleem mogen zijn.

Maak je verder geen illusies dat de fiscus een registratie niet per rit napluist. Dat doen ze dus wel, kan ik uit ervaring (of eigenlijk die van een klant) zeggen. Dat is natuurlijk anders als men bij de Efteling gespot is en die rit niet in de registratie voorkomt. Dan kijken ze inderdaad niet verder (is ook niet meer nodig ;-)).

Groet
                  GJ
                  Dit gaat over het zakelijk rijden van een leaseauto waarover je niet wil bijtellen.

Panda krijgt het weer voor elkaar 2 zaken volledig door elkaar te laten lopen; mijn antwoord had dan ook alleen betrekking op het aftrekken van de zakelijke kilometers ŕ EUR 0,19 bij een eenmanszaak. Kan me niet voorstellen dat de fiscus daar net zo ijverig is met controleren als bij de mogelijke ontduiking van bijtelling door leaserijders. Al is het alleen al omdat het over zeer minimale bedragen gaat. VB: stel je rijdt 400km meer dan de gebruikelijke route per jaar en dus trek je (400*0,19) EUR 76 per jaar teveel af aan zakelijke kosten: kraait toch geen hond naar? Of heeft de fiscus teveel tijd tegenwoordig?

Lijkt me van een heel andere orde dan doen alsof je minder dan 500km privé rijdt en daarmee (stel een leasebak van 40k*25%*52%) EUR 4.576 probeert te "verdienen"

Comment

Die kosten-baten-analyse zal de fiscus ongetwijfeld maken, maar je moet niet gek staan te kijken als ze die kilometerdecla's toch steeksproefsgwijs doornemen. Komen daar gekke dingen uit dan denk ik dat ze toch voor de full monty gaan.

Groet
                    GJ

Comment

just curious: Wanneer je 100% zakelijk rijdt, en die auto ga je zondag nog even wassen of alvast aftanken. Mag je dat dan als zakelijke km's noteren?
                      Forza!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                        just curious: Wanneer je 100% zakelijk rijdt, en die auto ga je zondag nog even wassen of alvast aftanken. Mag je dat dan als zakelijke km's noteren?
                        Ja, nmm wel. Natuurlijk niet meteen 40-60 km omrijden oid, maar als de kosten van autowassen voor een leaseauto zakelijk zijn (en dat zijn ze), dan zijn de kilometers naar de wasstraat toe dat ook, denk ik.

Groet
                        GJ

Comment

Goed, nu het gekke geval.
                          Stel ik rij alleen huis/werk vv, is ca. 25 km per dag.
                          5 dagen maakt 125 km.
                          Laten we zeggen 1x per week ook nog naar een klant of omrijden daarvoor is globaal 25 km extra.

Even simpel gezegd per jaar 50x150 = 7500 km.
                          De desbetreffende auto heeft na zo'n jaar dus 7500 km extra op de teller staan.

Dan is het toch voldoende om wekelijks zo'n simpel Excell sheetje bij te houden en gewoon te zorgen dat dit met elkaar in overeenstemming is.
                          Dan is er toch geen bijtelling en heb ik een speelruimte van zo'n 500 km prive?
                          2 x ouwe premium meuk
                          BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                          Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door John Bekijk bericht
                            Goed, nu het gekke geval.
                            Stel ik rij alleen huis/werk vv, is ca. 25 km per dag.
                            5 dagen maakt 125 km.
                            Laten we zeggen 1x per week ook nog naar een klant of omrijden daarvoor is globaal 25 km extra.

Even simpel gezegd per jaar 50x150 = 7500 km.
                            De desbetreffende auto heeft na zo'n jaar dus 7500 km extra op de teller staan.

Dan is het toch voldoende om wekelijks zo'n simpel Excell sheetje bij te houden en gewoon te zorgen dat dit met elkaar in overeenstemming is.
                            Dan is er toch geen bijtelling en heb ik een speelruimte van zo'n 500 km prive?
                            Ehmm ja, als dat wel overeenkomt met de werkelijkheid en je zorgt dat je niet boven de 500 km privé uitkomt en de werkelijke privé-km's ook opvoert in de administratie (Jasper-style zeg maar).

Groet
                            GJ

Comment

Ehmm ja, als dat wel overeenkomt met de werkelijkheid en je zorgt dat je niet boven de 500 km privé uitkomt en de werkelijke privé-km's ook opvoert in de administratie (Jasper-style zeg maar).

Groet
                              GJ
                              Mooi GJ en bedankt natuurlijk, ik weet weer voldoende:-)
                              2 x ouwe premium meuk
                              BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                              Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

gehoord ind e wandelgangen

0,00km prive bestaat niet

.....................

ik heb 0,00km prive, en mn collega ook.............

dus............

dat wordt nog wel een keer gezellig

E
                                يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                                  gehoord ind e wandelgangen

0,00km prive bestaat niet

.....................

ik heb 0,00km prive, en mn collega ook.............

dus............

dat wordt nog wel een keer gezellig

E
                                  Bestaat wel, maar is zeer zeldzaam en daarom onwaarschijnlijk. Eén keer uit het werk een stukje omrijden langs de Appie Happie bijvoorbeeld en je hebt al wat (zij het niet veel) privé-kilometers. Iedereen heeft dat wel eens, lijkt me en zo denkt de fiscus er dus ook over.

Groet
                                  GJ

Comment

0,0 prive bestaat in 99% van de gevallen niet, daarom is die 500 km regeling ook uitgevonden.
                                    En waarschijnlijk ook omdat het zot zou zijn als je niet met de leaser even je kind even naar het ziekenhuis mag brengen o.i.d.

Comment

Tuurlijk haal ik wel eens een zak frites of wip langs de albert heijn
                                      Maar dat is letterlijk en route
                                      10m de P op en 10m de P af
                                      Al zou ik dat willen registreren dan nog gaat het niet
                                      Dan moeten ze een gps box maar verplicht stellen
                                      Begrijp zowieso niet waarom dat niet verplicht is
                                      E

Comment

Řlle, waren ook feitelijk 2 vragen in 1.
                                        Getriggerd door Jasper, die een leasebak heeft, en die alleen zakelijk rijdt.

In mijn situatie heb ik een privé-auto en vergoed mezelf 19ct/km.
                                        Overigens kan ik in mijn situatie elke discussie voorkomen door voor zowel de heenreis als de terugreis bv hetzelfde aantal kms te rekenen en de rest niet te vergoeden. Ik hoef volgens mij niet een sluitende rittenregistratie bij te houden, maar alleen de zakelijke kms te verantwoorden.

Maar zal de linkjes van MartijnL eens lezen.

Edit: die hebben dus betrekking op de leasebak.

Aanleiding van de vraag: ik probeer te bepalen of een leasebak van de zaak interessant is, of dat ik beter privé kan blijven rijden. Het zou best kunnen zijn dat ik weer elke dag met de auto moet gaan.
                                        Last edited by tiPanda; 17-06-08, 19:55.
                                        All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Ja, nmm wel. Natuurlijk niet meteen 40-60 km omrijden oid, maar als de kosten van autowassen voor een leaseauto zakelijk zijn (en dat zijn ze), dan zijn de kilometers naar de wasstraat toe dat ook, denk ik.

Groet
                                          GJ
                                          Tja, om de schijn te voorkomen doe ik dat dus niet op zondag, maar rijd ik gewoon op een WW-rit via de wasstraat, waarbij ik dan de omrijkilometers in het vakje "opmerkingen" toelicht als "wasstraat".

En die 1,5 kilometer op en neer naar de AH schrijf ik dus ook netjes op, ja. Kilometersprokkelen en dan stiekum naar Walibi rijden op zaterdag, goeie genade, hoe sneu kun je zijn. Da's bepaald geen driekeermodaalgedrag. :)

Overigens hoorde ik GPS-box-voorstander TSM op een oud groen forum ook wel eens quasi stoer opmerken hoe snel hij zijn hele bijtelling terugverdiende met een middagje creatief Excellen, dus of-ie nou ECHT zo'n Big Brother Box in z'n Seat wil? :)
                                          Mini Cooper Clubman
                                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                          "Jasper val dood." - RH

Comment

Hmmm, als ik zo even snel reken, dan kom ik tot de volgende conclusies:

1. Die km-vergoeding is een wassen neus. Als zelfstandige kan ik 19ct/km van mijn winst aftrekken, wat me dus ca. 9,5 cent/km netto oplevert (ff snel door de helft gedeeld).
                                            2. Een auto zakelijk leasen is duur. Stel dat de auto 800 euro/mnd exc brandstof kost, 1000 inclusief en 40k catalogusprijs kost. Dan kost de auto je dus netto iets van 10.000 euro per jaar. Wat is dan nog het voordeel van zakelijk rijden?

Comment

Oh nee, ik maak een denkfout, die 19ct/km is al netto.

Comment

haal even diep adem, voordat je jezelf blijft verbeteren.... :)

Die 19 cent is netto/bruto, hoe je het maar bekijkt.
                                                Het zijn KOSTEN, die je te laste brengt van je OMZET, waarmee je dus de WINST verlaagt en dus minder Inkomstenbelasting betaalt.

Als je een leuk tarief hebt bedongen, zit je zeer waarschijnlijk in de 52% schaal en "krijg" je voor die kilometers dus toch gewoon 9,5 cent netto respijt op je Aangiste Inkomstenbelasting.
                                                Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

Comment

Japser,

Dat was snel geroepen toen ik nog gewoon bijtelling had. Ik heb niet met excellen lopen te kutten, ik heb gewoon een agenda, die willen ze puntje bij paaltje toch zien (weet ik uit ervaring met de urenregistratie in relatie tot startende ondernemersaftrek). Excell is niet geloofwaardig zonder de handgeschreven basis. En dan discuseren dat je teveel met dezelfde pen hebt geschreven.............(serieus) dus dat je het allemaal achteraf hebt gerommeld.

Ik rijd nu mn tweede uit de bijtelling en rijd er gewoon echt niet prive mee, behoudens die boodschappen bij de AH waar ik toch al langs kom en er dus niet voor omrijd dus volgens regeltjes van de fiscus geen prive voordeel geniet.

Laat aub die blackbox erin zetten gisteren nog dan is het gezeik voorbij.

Dan nog wat anders

Als je lange dagen maakt en je rijdt 30km om om ergens een hapje te gaan eten met een zakenrelatie.....................wat dan ?

Ik noteer dat soort ritten als zakenlijk (terrecht m.i.).

Wat ik niet doe is naar personeelsfeestjes op zaterdagen (5 per jaar ofzo), dan pak ik weer de eigen wagen (alhoewel ik denk dat het wel recht te lullen is). Omdat ik in het weekend zelf wil bepalen wat ik doe geloof ik ;)

E

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                                                    Dan nog wat anders

Als je lange dagen maakt en je rijdt 30km om om ergens een hapje te gaan eten met een zakenrelatie.....................wat dan ?

Ik noteer dat soort ritten als zakenlijk (terrecht m.i.).

Wat ik niet doe is naar personeelsfeestjes op zaterdagen (5 per jaar ofzo), dan pak ik weer de eigen wagen (alhoewel ik denk dat het wel recht te lullen is). Omdat ik in het weekend zelf wil bepalen wat ik doe geloof ik ;)

E
                                                    Omrijden voor etentje met zakelijke relatie (niet toevallig ook je broer of beste vriend? ;-))? Hartstikke zakelijk imho.

Personeelsfeestje op zaterdag? Zakelijk imho, maar zo loop je in elk geval geen risico. ;-)

Groet
                                                    GJ

Comment

heb geen broer
                                                      en vrienden ook niet hoor ik jullie denken

feit is wel dat als je per dag 12+u van huis bent je niet zit te wachten op zon kutagendaatje invullen met als risico een enorme naheffing en boete voor iets wat je onder werktijd niet goed gedaan hebt

E

Comment

OT: Ik lees net je opmerking over controle op de uren voor je onderneming TSM. Hoe werkt dat in de praktijk? Wordt er altijd gecontroleerd door de Belastingdienst op de norm van 1225 uren, of worden er steekproeven genomen? (waarbij jij waarschijnlijk in het vizier kwam omdat je 1225 uren in je onderneming stak naast je loondienstbetrekking, toch?)

GJ, kun jij hier iets meer over zeggen? Zijn er ook bepaalde eisen waar je urenregistratie aan moet voldoen zoals dat voor de rittenregistratie bij niet-zakelijk rijden van de leaseauto geldt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                                                          2. Een auto zakelijk leasen is duur. Stel dat de auto 800 euro/mnd exc brandstof kost, 1000 inclusief en 40k catalogusprijs kost. Dan kost de auto je dus netto iets van 10.000 euro per jaar. Wat is dan nog het voordeel van zakelijk rijden?
                                                          Auto rijden is zowiezo duur. Zakelijk of privé. Hebben van een onderneming verandert daar niets aan. Maar wat bedoel je met 10k netto? Voor je bedrijf of voor jou privé? Zoals ik het ooit begrepen heb (dus fwiw ;)): als je nu 40k moet afrekenen privé moet je er zeg 80k voor uit je onderneming onttrekken. Na 4 jaar heb je dan nog iets van 15k privé vermogen (restwaarde).

Lease onttrek je in 4 jaar 40k. Aan het einde kun je dan nog overwegen die 15k privé uit je onderneming te halen maar dat is een keuze die je dan worst case 30k gaat kosten. Totaal 70k dus.

Belangrijkste in mijn ogen is: je houdt meer vermogen beschikbaar om te investeren wat natuurlijk meer zou moeten opleveren in de onderneming dan het meteen aan de belasting te geven. Voordeel zal denk ik minimaal zijn als je het kapitaal hebt in je onderneming en er geen plannen mee hebt, want dan komt volgens mij de belasting toch wel langs om het op te halen.
                                                          Last edited by boris; 18-06-08, 11:42. Reden: toekomstige tijd vs. verleden tijd

Comment

Bij mijn weten (maar kleine ondernemers is niet echt mijn tak van sport) gaat het eerder om aannemelijk maken (dus niet het zwaardere "bewijzen"). Naast een loondienstbetrekking (1 fte) 1225 uur maken, roept idd vragen op en dan zal je wat meer onderbouwing moeten geven, lijkt me. Als iemand fulltime zijn eigen kantoor of bedrijf runt, zal dit niet snel problemen opleveren.

Groet
                                                            GJ

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door boris Bekijk bericht
                                                              Auto rijden is zowiezo duur. Zakelijk of privé. Hebben van een onderneming verandert daar niets aan.
                                                              Nee, maar een hobby mag wat kosten :-) Goedkoper kunnen we het niet maken, maar we kunnen wel proberen om zoveel mogelijk rendement (lees: lol) uit de investering te halen.

Maar wat bedoel je met 10k netto? Voor je bedrijf of voor jou privé? Zoals ik het ooit begrepen heb (dus fwiw ;)): als je nu 40k moet afrekenen privé moet je er zeg 80k voor uit je onderneming onttrekken. Na 4 jaar heb je dan nog iets van 15k privé vermogen (restwaarde).

Lease onttrek je in 4 jaar 40k. Aan het einde kun je dan nog overwegen die 15k privé uit je onderneming te halen maar dat is een keuze die je dan worst case 30k gaat kosten. Totaal 70k dus.
                                                              Maar vergeet jij niet de fiscale bijtelling? Stel dat de autokosten over de 4 jaar gelijk zijn (aftrek, financiering, lease, onderhoud). Stel 40k. Dan betaal je in het zakelijk geval zeg maar de helft netto, dus 20k.
                                                              Maar je betaalt ook 4jr*25%*40.000/2 = 20k aan fiscale bijtelling.

Uiteraard is dit een kort door de bocht, fictieve berekening, heb nu even de tijd niet om een echte berekening te maken. En dan neem ik de kilometervergoeding niet mee, wat toch een wassen neus is.

Overigens is mijn situatie net iets anders. Ik heb al privé geďnvesteerd in een auto, die me toch nog iets van 16-18k moet opbrengen.
                                                              Een ander voordeel (als je het zo kan zien) van privé-rijden is dat je een jonge 2e hands kan kopen. Voordeliger, of voorzien van meer opties, dan je nieuw had willen/kunnen betalen.

Belangrijkste in mijn ogen is: je houdt meer vermogen beschikbaar om te investeren wat natuurlijk meer zou moeten opleveren in de onderneming dan het meteen aan de belasting te geven. Voordeel zal denk ik minimaal zijn als je het kapitaal hebt in je onderneming en er geen plannen mee hebt, want dan komt volgens mij de belasting toch wel langs om het op te halen.
                                                              Als raadgevend adviseur ben ik zelf mijn belangrijkste investering, met mijn kennis en ervaring. Investeringen blijven dus beperkt tot werkgereedschap (laptop, software), eventuele cursussen, seminars, en dus eventueel een auto.
                                                              Ben bang dat met dat ondernemingsplan het me niet echt zal lukken om door meer te investeren ook veel meer te gaan verdienen. :-)

Comment

Maar vergeet jij niet de fiscale bijtelling?
                                                                Sorry, keek alleen maar naar 'kost me 10k', niet wat daar wel en niet in zat in jouw voorbeeld.

Stel dat de autokosten over de 4 jaar gelijk zijn (aftrek, financiering, lease, onderhoud). Stel 40k. Dan betaal je in het zakelijk geval zeg maar de helft netto, dus 20k.
                                                                Maar je betaalt ook 4jr*25%*40.000/2 = 20k aan fiscale bijtelling.
                                                                Daarom letten op leaseprijs en bedrag bijtelling.

Overigens is mijn situatie net iets anders. Ik heb al privé geďnvesteerd in een auto, die me toch nog iets van 16-18k moet opbrengen.
                                                                Vindt moeder de vrouw 16-18k extra in het huishoud potje vervelend dan?

Een ander voordeel (als je het zo kan zien) van privé-rijden is dat je een jonge 2e hands kan kopen. Voordeliger, of voorzien van meer opties, dan je nieuw had willen/kunnen betalen.
                                                                Kun je toch ook zakelijk doen, een 2e hands kopen. Zakelijk rijden is niet gelijk aan leasen lijkt me.

Als raadgevend adviseur ben ik zelf mijn belangrijkste investering, met mijn kennis en ervaring. Investeringen blijven dus beperkt tot werkgereedschap (laptop, software), eventuele cursussen, seminars, en dus eventueel een auto.
                                                                Ben bang dat met dat ondernemingsplan het me niet echt zal lukken om door meer te investeren ook veel meer te gaan verdienen. :-)
                                                                Als je onder aan de streep geen ander doel met je opgebouwde kapitaal hebt dan de aan een auto uit te geven valt investeringsreservering weg.

Mogelijke aspecten in voordeel van zakelijk rijden die wellicht GJ nog kan belichten zijn BTW en afschrijving?

Comment

Working...
                                                                X