Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom gebruiken we nog stoplichten met detectielussen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Waarom gebruiken we nog stoplichten met detectielussen?

Dat zit ik me nou al een tijdje af te vragen, er moet toch wat beters bestaan of anders te verzinnen zijn? Op rustige wegen waar ze het enige stoplicht in de buurt zijn werken ze perfect, maar meer achter elkaar betekent of een rode golf, of te hard gaan rijden.

Als je namelijk 1 keer rood hebt gaat er ander verkeer voor, dat verkeer krijgt op een gegeven moment oranje en dan rood, enkele seconden later krijg jij groen. Met die paar seconden hebben ze een finke voorsprong opgebouwd, verergerd omdat jij vanuit stilstand nog moet optrekken en zij al met een vaartje door groen reden omdat hun licht al een tijdje op groen stond.

Het gevolg is een gat tussen jou en de voorligger. De detectlielus meet even geen verkeer terwijl de lussen links en rechts wel auto's meten en gaat die voorrang geven. Het licht gaat dus vlak voor je neus op rood. De enige remedie is planken en aansluiting vinden bij je voorligger vanaf het moment dat jij groen krijgt. aangezien je voorligger (in de buurt van) de maximum snelheid zal rijden moet je daar dan dus dik overheen.

Dus: Waarom? In een beetje drukke stad waaar altijd wel verkeer uit de zijstraten komt werkt dit systeem juist omgekeerd van wat eigenlijk de bedoeling was: zo snel mogelijk op groen gaan.

Bijkomend nadeel: mijn motor wordt heel vaak niet opgepikt (had ik met mijn vorige motor geen last van), ook al rij ik er midden over en stop ik er boven op.

Ooit was het in R'dam zo dat alles van rechts gewoon voorrang had, werkte perfect in de stad.
    fka v164

Comment

Uhm.....
      Ik heb het drie keer gelezen, maar begrijp niet exact wat je bedoelt. Volgens mij heb jij het over het slecht functioneren van een groene golf. Dit staat los van het al dan niet gebruiken van detectielussen. Ook met detectielussen zijn die achter elkaar rijdende pelotons van voertuigen goed te detecteren.

Als je jouw redenatie in het extreme doortrekt heb je echter een hoofdstroom die vrijwel altijd op groen staat. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MIOB Bekijk bericht

Bijkomend nadeel: mijn motor wordt heel vaak niet opgepikt (had ik met mijn vorige motor geen last van), ook al rij ik er midden over en stop ik er boven op.
        De lussen voor motoren liggen links schuin achter (voor?) de stopstreep.
        $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
          Ooit was het in R'dam zo dat alles van rechts gewoon voorrang had, werkte perfect in de stad.

en nu is er geen ergere stad qua stoplichten dan Rotterdam, vooral dat stuk bij Alexandrium.

@ Pakkie: als je vooraan staat bij het stopicht en je klrijgt groen zit er een gat tussen jou en de auto ervoor. De detectielus meet dat er geen verkeer aan komt (vanwege dat gat). Als er dan wel verkeer vanuiot een zijstraat voor die lichten staat te wachten zal het licht na de auto voor je op rood gaan, waar je dus weer voor een rood licht staat te wachten, er weer een gat met je voorligger zal zijn en je weer een licht net voor je op rood zal zien gaan.

Dit heeft niets met de hoofdstroom altijd groen geven te maken, maar puur met het afstemmen van stoplichten op elkaar. Tussen Tilburg en Breda (langs Gilze e.d.) kunnen ze het, waarom kan de rest van Nederland dat niet?

Comment

Ok, het is me een beetje duidelijker. Jouw wens is dus dat jouw richting bij het volgende verkeerslicht nog ff op groen blijft staat zodat jij er ook doorheen kunt? Prima, maar wat nu met die auto die weer 50 meter achter jou, rijdt, en degene daarachter etc.... De kunst is vaak om met pelotons te werken en niet met losse autootjes.

Neem nu bv de beruchte verkeerslichten in Maastricht op de A2. Komende vanuit BelgiŽ wordt bij het 1e verkeerslicht een peloton gecreŽerd. Vervolgens krijg je alle verkeerslichten groen met uitzondering van het laatste (bij de Mac). Daar wordt alles weer in een peloton bij elkaar gezet voor een rood verkeerslicht. Zodra het dicht op elkaar staat, gaat het licht op groen en gaat alles dicht op elkaar over de stopstreep. De hiaten (gaten tussen de auto's) zijn doordat ze op een pak bij elkaar staan een stuk kleiner dan wanneer je ze ook bij het laatste verkeerslicht groen had gegeven. Al rijdend van het 1e verkeerslicht tot het laatste ontstaan namelijk grote hiaten met bijbehorende volgtijden. Door ze stil te zetten kunnen in dezelfde tijdseenheid meer wagens het kruispunt over wat de totale verkeersafwikkeling op dat maatgevende kruispunt (drukste kruispunt in de streng) verbeterd.

Oh ja.... tot een paar jaar geleden heb ik verkeerslichten geprogrammeerd :)

Comment

Grappig, dacht vandaag ook na over verkeerslichten. Waarom moeten die nog zo groot zijn en bestaande uit 3 aparte lampen? (duur)

1 rond helder glas, met daarachter leds in 3 verschillende kleuren zou veel goedkoper zijn. tevens geven leds veel zichtbaarder licht en verbruikt het vele malen minder electriciteit. Zet bovenop die paal een zonnepaneeltje en baby windmolentje. Accu in de paal...en voila: ook van al die kabels af die ingegraven moeten worden, verlies hebben, weet ik veel waar vandaan moeten komen.

Met een jaar of 5 gewoon fabrikanten verplichten een 'gps' ontvanger in de auto te hebben (meeste hebben het trouwens al, ivm navigatie). Wel even wachten op het europese systeem en niet het verouderde amerikaanse gps systeem. Daar kan je dan direct het rekeningrijden aanvast koppelen, alarm volgsystemen en... verkeersinfo. Haal al die camera's weg, al die detectielussen etc etc etc. op 1 kaart kan je alle auto's in nederland zien. Ook verkeerslichten kunnen zich daar dus op aanpassen, Minder file's. Verkeersdiensten zien de files ook al aankomen, navigatiesystemen kunnen daar dus ok gebruik van maken (omleiding)

In principe kan je auto dus ook de auto's om zich heen zien. Op je navscherm zou je bv dus ook tegenliggers na een blinde bocht kunnen aangeven. Kopstaart botsingen (duitsland gisteren) kan je zo voorkomen....etc etc etc
              Last edited by Boris - Djurre; 21-07-09, 21:47.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MIOB Bekijk bericht
                en nu is er geen ergere stad qua stoplichten dan Rotterdam, vooral dat stuk bij Alexandrium.
                De hoofdweg of de capelseweg?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Boris - Djurre Bekijk bericht
                  Grappig, dacht vandaag ook na over verkeerslichten. Waarom moeten die nog zo groot zijn en bestaande uit 3 aparte lampen? (duur)
                  Omdat dan de 5% daltonisten niet door rood rijdt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pakkie Bekijk bericht
                    Ok, het is me een beetje duidelijker. Jouw wens is dus dat jouw richting bij het volgende verkeerslicht nog ff op groen blijft staat zodat jij er ook doorheen kunt? Prima, maar wat nu met die auto die weer 50 meter achter jou, rijdt, en degene daarachter etc.... De kunst is vaak om met pelotons te werken en niet met losse autootjes.

Neem nu bv de beruchte verkeerslichten in Maastricht op de A2. Komende vanuit BelgiŽ wordt bij het 1e verkeerslicht een peloton gecreŽerd. Vervolgens krijg je alle verkeerslichten groen met uitzondering van het laatste (bij de Mac). Daar wordt alles weer in een peloton bij elkaar gezet voor een rood verkeerslicht. Zodra het dicht op elkaar staat, gaat het licht op groen en gaat alles dicht op elkaar over de stopstreep. De hiaten (gaten tussen de auto's) zijn doordat ze op een pak bij elkaar staan een stuk kleiner dan wanneer je ze ook bij het laatste verkeerslicht groen had gegeven. Al rijdend van het 1e verkeerslicht tot het laatste ontstaan namelijk grote hiaten met bijbehorende volgtijden. Door ze stil te zetten kunnen in dezelfde tijdseenheid meer wagens het kruispunt over wat de totale verkeersafwikkeling op dat maatgevende kruispunt (drukste kruispunt in de streng) verbeterd.

Oh ja.... tot een paar jaar geleden heb ik verkeerslichten geprogrammeerd :)
                    Als je dat in Rotterdam gedaan hebt wil ik nog wel eens een hartig woordje met je spreken.... :p

Maar nee, je verwoord het niet goed. De stoplichten moeten zo afgesteld staan dat doorgaand verkeer een groene golf heeft. Door de detectioelussen hebben veel doorgaande wegen juist een orde golf, je staat voor elk licht opnieuw stil. De Kardinala de Jongweg in Utrecht si dara een mooi voorbeeld van, voor de kenners. Het gevoilg is: tik je even de 160 aan: haal je het volgende groene licht, hou je je aan de sneleid, dan sta je voor elk licht opnieuw stil en doe je vele malen langer over die paar kilometer weg.

Comment

Yep, zo'n traject heb je in Den Haag ook. Vanaf pak 'em beet het Gemeentemuseum via de Schildersbuurt naar Rijswijk en de aansluiting op de A4. Op de kaart is dat een doorgaande route, is zelfs vetgedrukt. In de praktijk heb je ongeveer dertig stoplichten, en ze springen ALLEMAAL voor je neus op rood. Zelfs al rijd je voorop in het 'peloton'. Als jouw stoplicht op groen springt, zie je op hetzelfde moment het eerstvolgende stoplicht 300 meter verderop alweer op oranje gaan.
                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Brun, die collega van Pakkie die dat programmeren in Den Haag doet, die is Haags. Dus heeft 'ie 't heel zwikkie ad random geprogrammeerd. Dus als je in Den Haag een paar verkeerslichten achter elkaar op groen ziet staan en je knalt er lekker doorheen en denkt bij jezelf: wow, vandaag werkt het!

Dan is dat puur toeval.

Want de volgende dag hebben de trams weer voorrang, zoals altijd, ook als ze leeg zijn en er 10 seconden ervoor al ťťn is geweest. En als er een bus aan komt, dan staat iedereen voor rood, ook de bus zelf en de tram ook. Dan moet 't programma weer helemaal opnieuw beginnen, dus als 't na 5 minuten is opgestart dan mag de tram rijden, daarna moet je eerst wachten tot de bus + z'n gevolg groen krijgt, daarna de voetgangers en fietsers, want 't schijnt dat die tegenwoordig niet meer zo graag door rood lopen/fietsen, al leert de praktijk mij steeds iets anders. Zelfs bejaarde hagenaars en hagenezen fietsen/lopen gewoon door rood, altijd en overal.

En die paar voetgangers die er niet zijn hebben ook nog ruim een volle minuut groen licht. Want als er toch niemand loopt, is 't wel zo veilig en prettig dat je die dan extra lang de tijd gunt om over te steken.

En als je dan net naast de trambaan voor rood staat te wachten terwijl er verder echt helemaal niemand mag rijden, dan denk je bij jezelf: Zal ik nu maar eens door rood rijden om linksaf te gaan vlak voor die volgende tram langs? Want alleen dan zal ik die haagse verkeerslichtenprogrammeur zijn haagse lol gunnen. Een heftig toeterende tram, met een druk gebarende overspannen kankahlijah roepende trambestuurder die theatraal de noodrem erinhakt. Omdat jezelf dan ook druk zit te gebaren let je niet op 't volgende rode verkeerslicht, waarop de 3 volgelopen rijbanen net losgelaten worden door hun eindelijk groengeworden lampies, waardoor je roodaangelopen medeweggebruikers jou weer allemaal gaan gebaren dat je op moet zouten.

Vervolgens rijd je de A12 op, waar je helemaal niet heen moet, maar je zat nu eenmaal in de verkeerde stroom en kon niet meer op tijd van baan wisselen op de zuid holland laan. Daarom ga je direct de snelweg weer af en kom je terecht in een nog leukere methode: operation orange! Alle verkeerslichten lekker oranje laten knipperen. Paar fluitende agentjes erbij en nog meer gevloek en middelvingers.

En dat alles vanwege 1 politieke reden: de tramtunnel moet ondergronds, koste wat 't kost. En tot die tijd is 't iedere dag een feest vol verrassingen. :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                          Omdat dan de 5% daltonisten niet door rood rijdt...
                          Voordeel van 3 lampen is dat je makkelijk kan zien welke van de 3 aan is (of niet) en je dus ook op basis van positie kan bepalen wat voor kleur het is.

Denk ook aan de 5+% kleurenblinde mannen en dan weet je waarom het handig is om met posities en liefst ook nog met symbolen te werken (denk aan het mannetje bij oversteken, lopend en stilstaand).

Comment

Waar je al niet hoge bloeddruk van kan krijgen....
                            Veritatis simplex oratio est

Comment

Gedeeltelijk herkenbaar. Soms zit het erg tegen, vaak ook niet.
                              De route die ik iedere dag rijd ken ik door en door. Van heel veel stoplichten weet ik wanneer ze van kleur veranderen. Soms kun je de auto gewoon laten rollen en rustig terugschakelen. Meestal springen ze op groen, wanneer je nog niet tot stilstand gekomen bent. Ontelbaar keren word ik bij stoplichten ingehaald door gestresste sales reps of andersoortig buitendienst volk, om ze vervolgens weer voorbij te rijden terwijl zij nog de eerste versnelling aan het zoeken zijn.

Voorbeeld van slecht afgestelde stoplichten zijn te vinden tussen Wageningen en Renkum bij de kruising met de A50. Dat is al 20 jaar hetzelfde drama. Volgens mij toendertijd een van de eerste 'slimme' stoplichten, maar het lijkt of ze nog steeds dezelfde software hebben. Hij je daar ook je best doet, ze springen altijd op rood als je er net aankomt en ze springen op groen als je net stilstaat. Dat is ook irritant.

Comment

En slecht voor 't milieu. Dat vinden wij gummers ook belangrijk.

:)

Comment

Ja, zeker Cav... ;-)

Comment

Net als drempels..

Comment

Ik heb het opgegeven. Bij groen licht gaat het gas erop en achter het vorige peloton aan, die dan netjes groen hebben als jij hebt aangesloten, en je achterliggers die aan toegelaten snelheden rijden terug rood licht krijgen.
                                      2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                        Voorbeeld van slecht afgestelde stoplichten zijn te vinden tussen Wageningen en Renkum bij de kruising met de A50. Dat is al 20 jaar hetzelfde drama. Volgens mij toendertijd een van de eerste 'slimme' stoplichten, maar het lijkt of ze nog steeds dezelfde software hebben. Hij je daar ook je best doet, ze springen altijd op rood als je er net aankomt en ze springen op groen als je net stilstaat. Dat is ook irritant.
                                        Check!

Kardinaal de Jong Weg Utrecht Check! Utrecht uit was altijd al een ramp, maar nu is het beide kanten op desastreus.

Probleem is dat die stoplichten idd reageren op elk verkeer wat de ader kruist en dan DIRECT de ader dichtgooien als daar even geen ander verkeer rijdt. Enige andere intelligentie zoals in Maastricht - waar het idd wel goed werkt, beide kanten op - ontbreekt.

Bij de KdJW heb ik mijn hoop gevestigd op de kastjes met leds die zijn geplaatst. Wellicht dat die wat gaan doen?
                                        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                        Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

A2 door Maastricht werkt inderdaad erg goed en is ook heel logisch.

In Leiden is her en der een groene Golf, werkt perfect. Totdat er bussen komen, die verklooien heel 't systeem. Werken die bussen ook met lussen?

In Den Haag werken een aantal van die busverkeerslichten volgens een vast stramien. Dus ook als er geen bus aan komt, gaan ze na iedere keer groen voor 't normale verkeer even op wit. Ik snap niet dat dat zo is ingeregeld, want dat kun je volgens mij prima regelen met detectielussen oid. Zou iedere keer weer 20 seconden schelen. Als je 't uitrekent qua uitstoot van al die auto's die dan langer stilstaan, dan zou je denken dat zoiets met het luchtbehandelplan allang is meegenomen, maar kennelijk zien ze dat over 't hoofd. Of zie ik dat verkeerd?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                            A2 door Maastricht werkt inderdaad erg goed en is ook heel logisch.

In Leiden is her en der een groene Golf, werkt perfect. Totdat er bussen komen, die verklooien heel 't systeem. Werken die bussen ook met lussen?

In Den Haag werken een aantal van die busverkeerslichten volgens een vast stramien. Dus ook als er geen bus aan komt, gaan ze na iedere keer groen voor 't normale verkeer even op wit. Ik snap niet dat dat zo is ingeregeld, want dat kun je volgens mij prima regelen met detectielussen oid. Zou iedere keer weer 20 seconden schelen. Als je 't uitrekent qua uitstoot van al die auto's die dan langer stilstaan, dan zou je denken dat zoiets met het luchtbehandelplan allang is meegenomen, maar kennelijk zien ze dat over 't hoofd. Of zie ik dat verkeerd?
                                            bussen werken met kastjes/transmitters/recievers. niet met lussen. over de busbaan rijden levert met je auto dus niet automatisch groen licht op, dan moet je wachten tot er een bus bij je achter aansluit

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                              Zit een zender in de bus, gekoppeld aan het lijnnummer, en die geeft op de route wit licht op de tram-en busbaan. ( was altijd humor om een ander lijnnummer in te voeren als de bus leeg retour garage ging, ideaal )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Boris - Djurre Bekijk bericht
                                                over de busbaan rijden levert met je auto dus niet automatisch groen licht op, dan moet je wachten tot er een bus bij je achter aansluit
                                                Sinds 1 mei wel, daarvoor golden buslichten niet voor personenautos die op een busbaan reden!

Comment

Verkeerslichten kunnen echt wel prima anticiperen op het verkeer, maar vaak wordt (zoals hierboven reeds geschetst) de boel neergezet en vervolgens ontbreekt het aan Euri om bv jaarlijks of tweejaarlijks de instellingen te controleren, werking van de lussen grondit te checken en eventueel het programma aan te passen afh. van het verkeersaanbod, andere prioriteiten etc.... Daar zit hem een groot probleem van de verkeerslichten.

Mits de programmeur niet heeft zitten slapen en de lusconfiguratie goed is (dat ze dus de juiste lengte hebben en op de juiste plek liggen) werkt een nieuwe installatie prima en zou het bv niet nodig moeten zijn om stil te komen staan om vervolgens direct weer groen te krijgen.

Comment

@Pakkie

Waarom worden verkeerslichten in de doorgaande richting standaard op rood gezet als er geen aanbod is (ook niet van de zijwegen)?

Bij mijn huis is een stoplicht dat wordt gebruikt als doseerinstallatie (volgens gemeente), in de spits 2 minuten op rood en 8 seconden op groen. (gemeten) Mag dat?

Er is werkelijk waar geen ander kruisend verkeer op die t-splitsing en het tegemoetkomend verkeer heeft wel groen....

Comment

Ik heb zo eens aan de telefoon gehangen met een Maastrichteneer die de doseringslichten toelichtte... Lulverhaal over hoe de doseringslichten de fijnstofnorm helpen niet te overschrijden. Gek genoeg staan die doseringslichten er enkel voor verkeer dat vanuit BelgiŽ de grens over rijdt en Maastricht langs of binnen wil. Voor verkeer vanuit de A2 is er helemaal geen dosering.

Comment

Het is gewoon een verkeerslicht, maar dat is zo ingesteld dat je echt enorm lang zinloos staat te wachten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                                                          Het is gewoon een verkeerslicht, maar dat is zo ingesteld dat je echt enorm lang zinloos staat te wachten.
                                                          Inderdaad. En vervolgens gooien ze er een buslaan langs want ja, die bus staat dus ook vast in dat verrekte verkeer eh. Maar die buslaan, die wordt dan wel zo lang getrokken zodat het linksafslaand verkeer nu ook moet aanschuiven in die kutfile. Dus als je nu snel in Maastricht moet zijn, moet je niet 1 of 2 maar 3 woonwijken doorjassen.

Comment

Exact de situatie bij mij!

De busbaan wordt ook gebruikt door onverlaten die linksaf willen en automobilisten die motortje spelen. Dus over die busbaan langs de file rijden en als ze op het voorsorteervak voor linksaf staan toch recht door gaan.
                                                            Sommigen maken het wel erg bont en wachten niet op het groene licht voor rechtdoor.

Comment

Leuk hŤ, dat die groenflinksers op deze manier de automobilist de woonwijk injagen?
                                                              Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                              Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Groenlinks is de reden dat koopzondag in mijn dorp is verdwenen, en nu vertel je me ook nog dat zij verantwoordelijk zijn voor rode lichten?

Comment

Working...
                                                                X