Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

MRB afgeschaft voor zeer zuinige auto's

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• MRB afgeschaft voor zeer zuinige auto's

Welnu, daar word een hoop over geschreven op internet. Ze noemen enkele voorbeelden (Prius, C1, etc) en geven aan dat het criterium de uitstoot is: 95gr/km CO uitstoot voor een diesel, en 110 voor een benzine.

Welnu, ik kan nergens vinden óf dat alleen maar voor nieuwe auto's geld, en waaróm, indien dat het geval zou zijn. Ik doe de laatste tijd erg mijn best om zuinig te rijden (al was het alleen maar om te kijken hoe ver ik dat gekke ding kan krijgen op een liter) en haal waardes over de 1 op 20, bij normaal rijgedrag (dus niet als een oma rijden).

Ik kan me niet voorstellen dat die 205 met een dergelijke rijstijl nog steeds heel veel CO uitspuugt... maar ik heb natuurlijk geen meetapparatuur.

Zou het in de lijn der verwachtingen liggen dat de overheid ook bepaalde regelingen gaat toestaan voor oudere auto's die bij benadering zo schoon zijn als nieuwe? Want ondanks de sloopregeling zullen er nog steeds zat mensen zijn zonder het geld voor een nieuwe.
    Good. Bad. I'm the guy with the gun.

Alleen voor nieuw.
    Veritatis simplex oratio est

Comment

Ha, die Gummers;

Dus met een hele zuinige auto waarmee je 45.000km op jaarbasis draait betaal je nop en met een minder zuinige die maar 7.500km doet gewoon de volle mep. Mooi systeem toch, die MRB.
      Ik zie dat ook niet zomaar afgeschaft worden voor rekeningrijden, want hoe compenseer je dan al die zuinige rijders?
      Scherven brengen gelul.

Comment

Die zuinige rijders betalen minder accijns en btw.

MRB is trouwens houderschapsbelasting en dus niet gekoppeld aan 't aantal gereden km's. Voor oldtimers zijn dus uitzonderingen, omdat die doorgaans weinig km's rijden.

Comment

Van jouw 205 zijn bij levering helemaal niet van dat soort cijfers vastgelegd bij het RDW neem ik aan en zal hij dus in categorie 'X' ofzo vallen, dus normaal tarief.

Het is inderdaad houderschapsbelasting, geen wegenbelasting. Als je er zo tegenaan kijkt, is het wel erg tegenstrijdig dat je voor het bezitten van een zuiniger auto minder of geen HSB betaalt. Het bezit vervuilt immers niet. Het gebruik wel.
          De enige mogelijkheid om eerlijk de vervuiler te laten betalen is werkelijk verbruik loggen of gps-trackers inbouwen die je afstand meten en dat koppelen aan uitstootcijfers. Zoals het nu gaat, slaat het echt allemaal nergens op.

Bij de weg, mijn Fiat kost geloof ik 6 euro per maand of zo HSB. Dat zet zoden aan de dijk zeg als die gratis wordt...

Comment

Naja met 16 euro de maand is de 205 ook niet echt een bodemloze put, maar tesamen met het nieuwe rijden verdien ik dan toch weer een halve tank per maand terug... maar ik kon via google ook al geen CO gegevens vinden.

Klopt ook wat jullie zeggen, het verbruik moet gemeten worden, niet het bezit. Evenhoe zal ik toch geen invloed hebben op het uiteindelijke systeem, dus probeer ik er maar zoveel mogelijk voordeel uit te halen...
            Good. Bad. I'm the guy with the gun.

Comment

Het verbruik wordt in principe al gemeten, te weten aan de pomp..
              Als je meer rijdt, moet je meer tanken.
              Als je zuiniger rijdt, moet je minder tanken.
              Brandstof is voor 75% belasting, dus dit systeem bestaat gewoon al.

Alleen moet het in de toekomst ook nog tijd en plaats afhankelijk worden. In de spits om 8 uur 's ochtends moet duurder worden, dan zondagochtend in Oost Groningen. Ergens wel iets voor te zeggen objectief gezien.

Comment

Jij bent écht een vriendje van Geelhoed he? :)

Het is al duurder als je in de file staat. Da's namelijk onzuiniger.
                You know that reality is immaterial

Comment

Dus als je over de vluchtstrook rijdt tijdens de file, spaar je het milieu!

Als je door de berm rijdt denk ik niet... tenzij je dat met een grasmaaier doet en 't gras direct omzet in bruikbare bio-ethanol natuurlijk.

"Volle polle langs de file" krijgt dan weer een heel nieuwe betekenis. :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                    Jij bent écht een vriendje van Geelhoed he? :)

Het is al duurder als je in de file staat. Da's namelijk onzuiniger.
                    Hoezo?

File is onzuiniger en dus milieubelastender. Gaat ook om de fijnstofquota natuurlijk. Overigens valt het meerverbruik best mee in de file, maar dat hangt heel erg van je rijstijl af. Rechterbaan is een stuk zuiniger.

Ik ben helemaal niet tegen milieuvriendelijke maatregelen, maar het beleid is nu hypocriet. Het wordt als excuus gebruikt om flink belastingen te innen. Auto's zijn samen met roken fantastische melkkoeien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                      Brandstof is voor 75% belasting, dus dit systeem bestaat gewoon al.
                      16% is BTW en 70 cent accijns, ik begrijp dat jij voor 1.18 tankt?

MRB is trouwens houderschapsbelasting en dus niet gekoppeld aan 't aantal gereden km's.
                      Toch wel een beetje. Omdat diesels meer rijden is die voor hun wat hoger (niet genoeg om het tekort aan accijns te compenseren maar goed) en zwaardere autos rijden ook meer en betalen dus meer.

Gelukkig wordt al deze heuristische belasting onzin met de kilometerheffing opgelost!
                      $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Ha, die Geelhoed;

Hoe is de opbouw van de consumentenprijs per liter dan precies?
                        Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                          Ha, die Geelhoed;

Hoe is de opbouw van de consumentenprijs per liter dan precies?
                          Dat schreef ik toch al? Hoeveel marge de tankstations hebben weet ik niet, maar bij een prijs van 20 $/bbl draaien de oliemaatschappijen (althans degene die ik ken) quitte. Uitgaande van een verliesloze productie betekent dus 12.5 ct/l kostprijs.

Nu een vat op 50$ staat maken ze dus per liter 19 cent winst.
                          Dan nog 70 cent accijns, en zo'n 25 cent BTW, dan komen we op 127 cent per liter. de marge voor de tankstations lijkt me dus zo'n 8 cent

Comment

Ha, die Geelhoed;

De fiscale last op de liter peut ligt dus zelfs nog ruim boven die 75%. Maakt niet uit, is allemaal ruimschoots voorbij de pijngrens en daar was het waarschijnlijk toch om te doen.
                            Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                              Ha, die Geelhoed;

De fiscale last op de liter peut ligt dus zelfs nog ruim boven die 75%.
                              Jij tankt voor ruim onder de 1.20 per liter?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                                de marge voor de tankstations lijkt me dus zo'n 8 cent
                                Sommige stations geven 10-12 cent korting, hoe houden die dat vol als ze 2-4 cent per liter toegeven op een liter brandstof?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Redline Bekijk bericht
                                  Sommige stations geven 10-12 cent korting, hoe houden die dat vol als ze 2-4 cent per liter toegeven op een liter brandstof?
                                  Ik ging uit van een pompprijs van 135 ct/liter, daar is de "adviesprijs korting" dus al af.

Comment

Dat schreef ik toch al? Hoeveel marge de tankstations hebben weet ik niet, maar bij een prijs van 20 $/bbl draaien de oliemaatschappijen (althans degene die ik ken) quitte. Uitgaande van een verliesloze productie betekent dus 12.5 ct/l kostprijs.

Nu een vat op 50$ staat maken ze dus per liter 19 cent winst.
                                    Dan nog 70 cent accijns, en zo'n 25 cent BTW, dan komen we op 127 cent per liter. de marge voor de tankstations lijkt me dus zo'n 8 cent
                                    ???
                                    Dus als de kostprijs stijgt maken ze winst?
                                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                                      ???
                                      Dus als de kostprijs stijgt maken ze winst?
                                      De maatschappijen die de olie uit de grond halen wel ja. Ik redeneerde vanuit dat standpunt, is het makkelijkst om de kosten in beeld te krijgen.

Comment

http://www.bovag.nl/BOVAG/2009/Cijfe...uw_benzine.pdf

Comment

De maatschappijen die de olie uit de grond halen wel ja. Ik redeneerde vanuit dat standpunt, is het makkelijkst om de kosten in beeld te krijgen.
                                          Ik ging uit van een pompprijs van 135 ct/liter, daar is de "adviesprijs korting" dus al af.
                                          Leg uit? Ik begrijp je verhaal nu helemaal niet meer.

Bovendien halen de meeste maatschappijen het wel uit de grond, maar moeten het vervolgens ook weer 'inkopen' voordat ze het raffineren en aan de pomp verkopen. De olie op de tankers veranderd (bijna) elke dag van eigenaar.
                                          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.

Comment

Inkopen maakt toch niet uit voor de kosten opbouw? Dan zit die winst gewoon bij de arabieren in plaats van bij Shell.

@W220L cijfers, komt mooi overeen met mijn schattingen!

Code:
                                                                                        1,330 Prijs
                                            Productieprijs                              0,282
                                            Distributiekosten                           0,068
                                            Brutowinst oliemaatschappij                 0,014
                                            Bruto winstmarge tankstation                0,048
                                            Accijns en heffingen                        0,706
                                            BTW (als aandeel van de totale pompprijs)   0,212

Comment

Schattingen ??

Nee, je bent aan het zoeken geweest, aangepast met je eigen bedrag en vervolgens gaan patsen op een forum met "kijk mij eens geweldig kunnen rekenen..."

Hoezo doorzichtig.....

Comment

Inkopen maakt toch niet uit voor de kosten opbouw? Dan zit die winst gewoon bij de arabieren in plaats van bij Shell.

@W220L cijfers, komt mooi overeen met mijn schattingen!

Code:
                                                                                            1,330 Prijs
                                                Productieprijs                              0,282
                                                Distributiekosten                           0,068
                                                Brutowinst oliemaatschappij                 0,014
                                                Bruto winstmarge tankstation                0,048
                                                Accijns en heffingen                        0,706
                                                BTW (als aandeel van de totale pompprijs)   0,212
                                                Je hebt het zelf over winst voor de tankstations. De meeste zijn geen eigendom van de benzinemaatschappij, maar een franchise.

Ik sluit me weer eens bij de mercedesrijder aan, je komt met niet ter zake doende getallen (prijs per barrel is niet interessant voor de pomphouder, alleen de prijs van de geraffineerde brandstof).

Comment

Haha, dan had ik ze wel preciezer "geschat" niet?

Comment

Haha, dan had ik ze wel preciezer "geschat" niet?
                                                    Nee, want dan was het echt door iedereen opgemerkt...

Comment

Ben ik zo doortrapt dan?

Comment

Ha, die Gummers;

Gelukkig, de fiscale last van een liter benzine is maar 69%. Omhoog gooien naar de 80 of 85% en dan dat hele corruptieuitlokkende, inconsequente, overgecompliceerde en fraudegevoelige rekeningrijden aan de kant gooien. Met de opbrengsten HSB terugbrengen tot een standaard registratietariefje en met de rest de BPM verlagen. Goet voor handel en verkeer en er gaan vanzelf meer mensen in de grensstreek ook wonen; goed voor iedereen dus eigenlijk. How hard can it be?
                                                        Scherven brengen gelul.

Comment

http://www.shell.nl/home/content/nld...structure.html

Accijnzen en BTW. Veruit het grootste deel van de pompprijs bestaat uit belastingen. Per verkochte liter benzine int de overheid een vast bedrag aan accijnzen (in 2009: 70,6 cent) dat meestal jaarlijks door de overheid wordt aangepast aan de inflatie en soms om politieke redenen wordt verhoogd. Daarbovenop wordt over de totale pompprijs nog eens 19% BTW gerekend. Op 1 januari 2009 bestond de gemiddelde pompprijs voor ruim tweederde uit accijnzen en BTW.
                                                          BTW gaat ook over accijns, mooi he ;)

historische prijzen: http://www.shell.nl/home/content/nld...ic_prices.html

Waarbij het weer vervelend is om te moeten constateren dat de prijs van E95 van 1.21 naar 1.40 is gegaan, da's een slordig 19 cent erbij, 15% duurder binnen een half jaar tijd :(

Comment

Working...
                                                          X