Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

V40 die erg stotterend

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • V40 die erg stotterend

    vandaag zoiets raars en vervelends aan m'n volvo
    was op weg naar enkhuizen met een maatje gelijk aan het oprijden.
    Op de A7 bleek m'n V40 boven de 4000 tpm in te houden, een stotterend gevoel. Kan, zijn net terug uit Frankrijk, misschien daar nog wat brakke benzine in de tank gehad? Mrs J gaf aan (haar daily driver) sindsdien al 2x getankt te hebben, kan het niet zijn. Beetje rustig aan verder dus.
    Op de terugweg bij wegrijden nergens last van, rustig warm laten worden en een beetje tempo maken. Op de A7 een stevig stukje door gereden en nergens last van. Echter, bij Zaandam begon het weer, en hoe dichter bij huis we kwamen des te erger werd het stak bij steeds lagere toerentallen de kop op, kon alleen met langzaam de auto in toeren laten klimmen ben ik thuis gekomen.
    Wat gebeurd er? het voelt aan alsof de benzine toevoer word afgesloten, een soort ratelend gevoel en de trekkracht valt weg. er valt niet mee te rijden, ben blij dat ik thuis ben.
    Hij heeft 6 weken geleden (voor de vakantie naar F) een grote beurt gehad

    Iemand enig idee wat dit is?
    When life gives you lemons ask for salt and tequila

  • #2
    Bij een oude auto zou ik denken aan de vervroeging van de ontsteking. Hier lijkt me het een luchtmassameter (als die er op zit).
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

    Comment


    • #3
      eigenlijk hoort dit draadje thuis in de sectie 'garage' of anders in 'skandinavie' (ook al is het een NL gebouwde auto)

      laat het motormanagement uitlezen op fout codes.
      Dat is de eerste plek waar je de diagnose moet starten.

      Los van dat worden ontstekingsdelen vaak zwaar verwaarloosd over langere tijd. Dus: check bougies (contactpuntafstand, slijtage) , bougiekabels, verdelerkap(indien aanwezig)

      Verder is er specifiek 1 type volvo 2/V40 die niet tegen de nieuwe Franse benzine kan (10% ethanol bijgemengd!!). Dus zoek eens uit of jou auto toevalig dat type motor heeft...
      Last edited by janspeed; 25-07-09, 20:50.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
        Verder is er specifiek 1 type volvo 2/V40 die niet tegen de nieuwe Franse benzine kan (10% ethanol bijgemengd!!). Dus zoek eens uit of jou auto toevalig dat type motor heeft...
        Die ethanol was ik weer even vergeten .....
        * schrapt Frankrijk van potentiele vakantielanden *
        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
        Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

        Comment


        • #5
          volgens mij heb ik die benzine niet getankt, daarbij zou dat 2 tankbeurten later geen gevolgen meer moeten hebben, toch?

          boughies zijn vervangen tijdens grote beurt, en een auto uit 2001 vind ik niet oud. lmm zal ik eens induiken, maatje riep iets van lambda sonde, klinkt dat bekend bij iemand hier?
          When life gives you lemons ask for salt and tequila

          Comment


          • #6
            Lambda sonde is volgens mij je luchtmassameter. Zit in je uitlaat en meet de uitlaatgassen. Ding is bij mijn ouwe Siera ooit vervangen, was best nog wel een duur geintje.
            BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

            Comment


            • #7
              Een LMM en een lambda sonde zijn twee verschillende dingen aan 2 verschillende kanten van de motor. :-)

              Toevallig heeft een vriend van mij ook een V40 en die moest ook nog niet zo lang geleden de Lambda sonde vervangen. Volgens mij hield ie ook zo nu en dan in. Misschien toeval, maar misschien gaan ze vaker dan normaal stuk.
              Every second of your life is a part of your song

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door MN-Power Bekijk bericht
                Een LMM en een lambda sonde zijn twee verschillende dingen aan 2 verschillende kanten van de motor. :-)
                LOL, mn amerikaan heeft beide niet dus dan haak ik qua kennis af.
                :o)
                BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door J.. Bekijk bericht
                  volgens mij heb ik die benzine niet getankt, daarbij zou dat 2 tankbeurten later geen gevolgen meer moeten hebben, toch?
                  Als je al twijfelt, heb je die benzine waarschijnlijk wel getankt. Het zit gewoon in alle gangbare benzine in Frankrijk en je moet bewust iets anders tanken (98RON bijvoorbeeld) om die ethanol te ontwijken.

                  Eventuele schade lost zichzelf natuurlijk niet op, door een paar keer gewone benzine te tanken.

                  Comment


                  • #10
                    10% ethanol is toch niet zo dramatisch voor een moderne motor? Of zouden alle V40's in Frankrijk anders zijn? Denk het niet.

                    In de VS is ook veel ethanol ingemengd, ook daar geen probleem (wel als je 100% ethanol in een non-flexfuel auto gooit, maar da's dan weer iets voor domme toeristen....).
                    Mini Cooper Clubman
                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                    "Jasper val dood." - RH

                    Comment


                    • #11
                      update,

                      het gevoel is een beetje als je brommer (vroeger) die ging viertakten, uitlaatgas ruimt ook anders (meer benzine/ te weinig lucht?)

                      eventuele schade door ethanol zou zich al eerder moeten hebben voorgedaan lijkt mij, niet pas vandaag. verder geeft volvo aan dat alleen de 1.8i (het bekende mitsubsidie gdi blok) r niet tegen kan.

                      heb al onder de motorkap gehangen om te kijken of er slangen gescheurd, los of gebarsten waren maar, da's niet het geval.

                      is er verder een manier om te achterhalen of het de lmm of lambda is, behalve hem laten uitlezen bij de dealer? Vooral, kan ik er mee naar de dealer rijden morgen (15 km) of rij ik daar waarschijnlijk het volledige blok mee aan snot?
                      When life gives you lemons ask for salt and tequila

                      Comment


                      • #12
                        Je kan jezelf even aanmelden op een of ander volvo-forum en hopen dat ze daar een beetje georganiseerde uitlezers hebben. Op 't passat-forum nota-bene is er een google-maps kaartje van heel nederland met daarop de locaties van alle mensen die vag-com (laptop+stekkers) hebben en meestal bereid zijn om je auto even uit te lezen voor foutcodes e.d. Helaas staan mensen niet in de rij om nieuwe leden die 1 post hebben getikt direct te helpen ; 't zijn ook maar mensen en niet route mobiel of de wegenwacht.

                        Je kan allicht met een garagebedrijf gaan bellen die verstand hebben van Volvos. Wellicht hebben die een suggestie.

                        Comment


                        • #13
                          Je kan ook de Wegenwacht bellen en zeggen dat je auto zomaar gestopt is...
                          Veritatis simplex oratio est

                          Comment


                          • #14
                            Klinkt na die update zeker als een probleem in het aanzuigtraject. Zo op het oog met de kap open kun je niet alle buizen/stukken zien, en soms is een lek verstopt in een ribbel en is het sowieso moeilijk te spotten. LMM kan ook nog steeds.

                            Waarschijnlijk merk je het op bepaalde momenten, d.w.z. juist als de auto koud is, of juist als-ie warm is.

                            Motorschade lijkt me niet zo heel snel een gevaar, ik zou er gewoon rustig mee naar de garage rijden (gesteld dat dat niet 200 km. verderop is of zo).
                            Mini Cooper Clubman
                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                            "Jasper val dood." - RH

                            Comment


                            • #15
                              Grote kans dat het de lambdasonde of lmm is.
                              Met een kapotte lambdasonde had ik dezelfde verschijnselen maar met een lmm die allemaal verkeerde waarden aan de ECU doorgeeft raakt het motortje natuurlijk ook een beetje in de war.

                              Comment


                              • #16
                                thanks allen,

                                volvo forum al gedaan, is erg rustig daar. daarbij heeft bijna niemand daar de juiste kabels.
                                anwb had ik geen zin in, dus rustig naar Nieuw Vennep morgen.
                                When life gives you lemons ask for salt and tequila

                                Comment


                                • #17
                                  blijkt een defecte bobine te zijn, blijkbaar heeft een V40 er 2, dus 2 stuks bobine vervangen en hij loopt weer als en zonnetje
                                  When life gives you lemons ask for salt and tequila

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kanonne, ik dacht dat die dingen niet stuk konden (althans volgens de Renault garage toen er 1 stuk was en ik zei 'vervang die anderen dan ook maar', 260 km later was er idd weer een stuk).

                                    Blijkbaar dus toch iets wat gewoon stuk kan ;-)
                                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                    Comment

                                    Working...
                                    X