Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het 'hoe zit dit nu in de wetgeving vragen' draadje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Het 'hoe zit dit nu in de wetgeving vragen' draadje

    De eerste om op te knagen:
    Boven de snelweg hangen matrixborden, links 90, rechts 70. Ik rijdt 90. Mag ik links (gaan) rijden ook al rijdt er rechts niemand?
    Of moet ik naar rechts en dan dus ook 70 gaan rijden? Waardoor de auto achter mij mij in kan halen met 90, naar rechts moet om 70 te gaan rijden en ik hem dus weer in kan halen met 90?

    Suggesties?
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

  • #2
    Volgens mij* mag je hier links gaan rijden (op de 90km strook). Die 70km strook is volgens mij voor langzaam(vracht-)verkeer of verkeer dat in- of uitvoegt, daar er hier specifiek per strook een afwijkende snelheid geldt.

    *) Denk ik dus, d'r zal vast een Koos Spee-kloon zijn die het exact weet
    Oliestoken voor het goede doel

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
      De eerste om op te knagen:
      Boven de snelweg hangen matrixborden, links 90, rechts 70. Ik rijdt 90. Mag ik links (gaan) rijden ook al rijdt er rechts niemand?
      Nee, ga direct naar de basisschool, ga niet langs de grammatica toets.
      Je moet rechts houden, er is geen uitzondering op artikel 3 voor verschillende snelheden.
      $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

      Comment


      • #4
        Een nieuwe, u rijdt de snelweg op en de invoegstrook gaat over in een uitvoegstrook. Mag u de file op de rijbaan inhalen en net voor het puntstuk, dus ruim na de pijlen voor het uitvoegen, uw auto er tussen proppen?
        $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

        Comment


        • #5
          Steven opent het grote "Geelhoed Inkoppers"-draadje?? Ergert hij je nog niet genoeg in de gebruikelijke onderwerpen? :)

          Aangaande:
          Een nieuwe, u rijdt de snelweg op en de invoegstrook gaat over in een uitvoegstrook. Mag u de file op de rijbaan inhalen en net voor het puntstuk, dus ruim na de pijlen voor het uitvoegen, uw auto er tussen proppen?
          Volgens mij is daar wettelijk niks op tegen. Dus zal GH het wel dagelijks doen, met zoemende camera aan de rechterhoofdsteun, hopend op trammelant dat mooi beeldvoer vormt voor vingerwijzende "Ik zei het toch"-discussies met linkjes naar wetartikelen...
          Mini Cooper Clubman
          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
          "Jasper val dood." - RH

          Comment


          • #6
            Nee, zodra de uitvoegstrook als zodanig is aangegeven (bord met richtingsaanduidingen, of bestemmingsbord boven de weg), ben je gebonden aan die uitvoegstrook. Je mag alleen vanuit de file er dan nog bij, dus u mag niet te hard over de uitvoegstrook rijden.
            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
              Volgens mij is daar wettelijk niks op tegen.
              Lijkt me ook niet. Toch begint men nu deze wetgeving er is ook al moeilijk te doen bij pijlen in weefvakken! Want: de pijl staat er dus mag je niet meer oversteken.....
              $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                Steven opent het grote "Geelhoed Inkoppers"-draadje?? Ergert hij je nog niet genoeg in de gebruikelijke onderwerpen? :)
                Ik wil graag weten waar ik hem kan vinden ;-)
                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                  Nee, zodra de uitvoegstrook als zodanig is aangegeven (bord met richtingsaanduidingen, of bestemmingsbord boven de weg), ben je gebonden aan die uitvoegstrook. Je mag alleen vanuit de file er dan nog bij, dus u mag niet te hard over de uitvoegstrook rijden.
                  In de wettext staat:
                  Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft.
                  Aangezien je nog niet eens op die rijbaan geweest bent, mag je nog gewoon invoegen.
                  $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                    Lijkt me ook niet. Toch begint men nu deze wetgeving er is ook al moeilijk te doen bij pijlen in weefvakken! Want: de pijl staat er dus mag je niet meer oversteken.....
                    Oversteken op weefvakken?
                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                    Comment


                    • #11
                      ... Wat natuurlijk onzin is... Waarom zet je 6 pijlen op een rijvak neer als je al vanaf de eerste pijl niet meer van rijvak zou mogen wisselen? En wat als je nog op de invoegstrook nog niet op de hoofdbaan hebt kunnen invoegen, en plots de eerste pijl nadert? Alles dichtgooien zodat je zeker niet over de eerste pijl rijdt?
                      2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                        Aangezien je nog niet eens op die rijbaan geweest bent, mag je nog gewoon invoegen.
                        * wacht op SBS uitzending waarbij ... *
                        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                        Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                        Comment


                        • #13
                          Als je niet meer zou mogen invoegen waarom zijn er dan blokmarkeringen en geen doorgetrokken streep? ( eventueel met een onderbroken streep ernaast voor de uitvoegers )
                          $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk bericht
                            ... Wat natuurlijk onzin is... Waarom zet je 6 pijlen op een rijvak neer als je al vanaf de eerste pijl niet meer van rijvak zou mogen wisselen? En wat als je nog op de invoegstrook nog niet op de hoofdbaan hebt kunnen invoegen, en plots de eerste pijl nadert? Alles dichtgooien zodat je zeker niet over de eerste pijl rijdt?
                            Dat is dus precies wat ze op de A50 hebben gedaan : http://maps.google.com/maps?f=q&sour...00478&t=h&z=18
                            (ff uitzoomen, op- en afrit samen ruim 3 km, invoegers hebben ongeveer 300m om in te voegen, daarna blokjes links, doorgetrokken lijn rechts).
                            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                            Comment


                            • #15
                              Precies!

                              Daar mag dat dus niet, maar dat is artikel 76 en niet 78.
                              $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                                Als je niet meer zou mogen invoegen waarom zijn er dan blokmarkeringen en geen doorgetrokken streep? ( eventueel met een onderbroken streep ernaast voor de uitvoegers )
                                Zie 14, twee op- en afritten achter elkaar.
                                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                Comment


                                • #17
                                  Ach in Luik op de E40 hetzelfde verhaal als je vanaf Brussel naar Maastricht wil sturen... Zit je lekker nog op het middenvak en binnen een kilometer de afrit, als plots een volle lijn verschijnt tussen jezelf en het rechtervak. Wtf, ik moest nog naar rechts?!
                                  2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ha, die Geelhoed;

                                    Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                                    In de wettext staat:
                                    Dat is de conceptversie, waar de inkt nog niet droog van is. Pas de definitieve wettekst is rechtsgeldig.
                                    Scherven brengen gelul.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk bericht
                                      Ach in Luik op de E40 hetzelfde verhaal als je vanaf Brussel naar Maastricht wil sturen... Zit je lekker nog op het middenvak en binnen een kilometer de afrit, als plots een volle lijn verschijnt tussen jezelf en het rechtervak. Wtf, ik moest nog naar rechts?!
                                      Doen ze hier (NL) ook vaak. Alleen dan in verschillende patronen. Soms mag je niet naar links (vb. rechterbaan A12 richting het westen bij oprit N11), soms mag je niet naar rechts (weet ff niet meer waar).
                                      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                                        Oversteken op weefvakken?
                                        Alleen als er een voetgangersoversteekplaats is....
                                        Veritatis simplex oratio est

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                                          Een nieuwe, u rijdt de snelweg op en de invoegstrook gaat over in een uitvoegstrook. Mag u de file op de rijbaan inhalen en net voor het puntstuk, dus ruim na de pijlen voor het uitvoegen, uw auto er tussen proppen?
                                          De nieuwe aanpassing verbiedt je weer terug te gaan nadat je van de hoofdbaan over de blokjes bent gegaan, met de intentie om uit te voegen.

                                          Echter je moet naar de invoegstrook kijken ; de bedoeling is dat je snel en netjes invoegt en niet dat je 2 kilometer doorrijdt.

                                          Dat dit misschien een maas in de wet is, is weer wat anders. Indien een invoegstrook normaliter na 300 meter zou ophouden te bestaan moet je ook invoegen. Dat deze invoegstrook doorgaat en overgaat in een UITvoegstrook is een toeval. Zodra je op de UITvoegstrook komt ben je de bok en moet je die blijven volgen, imho.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                                            De nieuwe aanpassing verbiedt je weer terug te gaan nadat je van de hoofdbaan over de blokjes bent gegaan, met de intentie om uit te voegen.
                                            Om GH dan maar voor te zijn: dat bedoelt-ie hier niet, het gaat om invoegend verkeer.
                                            Echter je moet naar de invoegstrook kijken ; de bedoeling is dat je snel en netjes invoegt en niet dat je 2 kilometer doorrijdt.
                                            Is dat zo? Volgens mij (en dit is dus rijles- en theoriekennis begin jaren '90) moet je netjes invoegen, maar niet zozeer "snel". Sterker nog, mij werd altijd verteld, "Gebruik de hele invoegstrook".

                                            Wat bij een weefvak dan resulteert in "gebruik het hele weefvak". Niet dat ik dat doe als dat 3 km. lang is, trouwens. :)

                                            En als het verkeer stilstaat, tja, dan zullen de meesten het al snel irritant vinden, iemand die pas op het laatst invoegt. Alhoewel het misschien best MAG.
                                            Mini Cooper Clubman
                                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                            "Jasper val dood." - RH

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                              Om GH dan maar voor te zijn: dat bedoelt-ie hier niet, het gaat om invoegend verkeer. Is dat zo? Volgens mij (en dit is dus rijles- en theoriekennis begin jaren '90) moet je netjes invoegen, maar niet zozeer "snel". Sterker nog, mij werd altijd verteld, "Gebruik de hele invoegstrook".

                                              Wat bij een weefvak dan resulteert in "gebruik het hele weefvak". Niet dat ik dat doe als dat 3 km. lang is, trouwens. :)

                                              En als het verkeer stilstaat, tja, dan zullen de meesten het al snel irritant vinden, iemand die pas op het laatst invoegt. Alhoewel het misschien best MAG.
                                              Je moet idd doorrijden tot je kan invoegen, desnoods mag je doorrijden over de vluchtstrook. Je hebt gelijk dat je zeker niet na 5 meter op de invoegstrook meteen moet invoegen. Tenzij je al driftend met 130+ uit de bocht komt, dan kan het natuurlijk wel he ;)

                                              Het gaat om de grens waarop invoegstrook overgaat in uitvoegstrook. imho mag je dan alleen nog maar doorrijden op de uitvoegstrook omdat er een probleem is en je niet links -kan- invoegen. Helaas is een file met geen plekjes voor je om in te voegen wellicht een geldig argument en kan de rechter je dan ook niet verwijten dat je de hele in- en uitvoeg-strook hebt gebruikt om op het allerlaatste moment (2 meter voor de afslag) in te voegen.

                                              Zolang er maar geen gevaarlijke situaties ontstaan want dan krijg je dat kapstok artikel 5 wat ze zouden kunnen gebruiken. Maar om dat aan te tonen moeten er echt hele goede videobeelden beschikbaar zijn.

                                              Persoonlijk zou ik dat wel graag hebben, de beelden van de cameras die nu bij drukke aders en flyovers het verkeer in de gaten houden ivm ongevallen, file e.d. (rijkswaterstaat) zouden best gebruikt mogen worden bij ongevallen die daar mooi op geregistreerd zijn.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Aha:
                                                Rijschooltheorie vraag 11
                                                # 2 In principe voeg je in achter een andere bestuurder, zodoende houd je zelf het initiatief en ben je minder afhankelijk van het versnellen of vertragen van anderen. Kies tijdig je plek van invoegen en pas je snelheid hierop aan.
                                                U mag dus niet ongebreideld inhalen bij het invoegen.

                                                En het mag inderdaad niet:
                                                Flitsservice zelf, boete 150 euro

                                                Toelichting van de minister:
                                                In de praktijk blijkt het steeds vaker voor te komen, dat bestuurders de uitrijstrook gebruiken om op het laatste moment op de doorgaande rijbaan in te voegen, met name als deze onderdeel uitmaakt van een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook (weefvak). Dit gedrag leidt tot een verstoring van de doorstroming op de doorgaande rijbaan en mogelijk tot irritatie bij andere bestuurders en is daarom en mede uit oogpunt van verkeersveiligheid niet gewenst. Door de in artikel 78, tweede lid RVV 1990 opgenomen verplichting om de eenmaal gekozen richting te volgen, is dit gedrag verboden.
                                                Wat uiteraard ook te vinden is op Infopolitie
                                                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                Comment


                                                • #25
                                                  O ja, next en ook nog graag een antwoord van iemand anders op mijn vraag ;-)
                                                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                  Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ik ga niet met een plaat voor mijn kop bij het begin van een invoegstrook de hele zooi blokkeren als op het einde van de uitvoegstrook het verkeer in beweging komt en je er perfect kan invoegen.
                                                    2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk bericht
                                                      Ik ga niet met een plaat voor mijn kop bij het begin van een invoegstrook de hele zooi blokkeren als op het einde van de uitvoegstrook het verkeer in beweging komt en je er perfect kan invoegen.
                                                      Dat zegt ook niemand. Maar aan de andere kant na 3 km pas invoegen , vlak voor de echte afrit da's ook niet helemaal de bedoeling. In het slechtste geval blokkeer je nl de hele afrit (als mensen je er links niet direct tussen (kunnen) laten).

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                                        Ha, die Geelhoed;

                                                        Dat is de conceptversie, waar de inkt nog niet droog van is. Pas de definitieve wettekst is rechtsgeldig.
                                                        Huh? http://wetten.overheid.nl/BWBR000482...II_4_Artikel78

                                                        Die flitsservice link bevat toch geen jurisprudentie?
                                                        Die mofkap weet er wel wat van, met hem heb ik hierover ook al eens een discussie gehad. Hij is van mening dat als een rijstrook overgaat in een uitvoegstrook, je de rijbaan toch hebt verlaten. (en schijnt de kamercommissie daarover te hebben geinformeerd)
                                                        Ik ben daar niet zo zeker van.


                                                        O ja, next en ook nog graag een antwoord van iemand anders op mijn vraag ;-)
                                                        Welke vraag?
                                                        $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          "matrixborden, links 90, rechts 70."

                                                          Heb je het toevallig over de a27, vanaf Gorichem naar het noorden? Daar reed ik net in bovengenoemde situatie, stond ook een bordje "slecht wegdek 5km". Prima, maar waarom dan weer zo'n snelheidsbeperking?? Net als destijds met die stukjes 90 ivm slipgevaar overal.. pfff

                                                          Wegdek zag er trouwens prima uit, in belgie zouden ze er jaloers op zijn! En het asfalt is daar redeijk nieuw volgens mij, zal wel weer opnieuw gedaan moeten worden. Net als dat moerdijkbrug drama (We gaan even 6 maanden lang de deklaag opnieuw leggen), ik wed dat dezelfde ambtenaren gewoon hetzelfde bedrijf weer in de arm nemen, grrrrrrr

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ha, die Geelhoed;


                                                            "Wettext": "inkt nog niet droog"? Geintje?
                                                            Scherven brengen gelul.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Oorspronkelijk geplaatst door _RC_ Bekijk bericht
                                                              "matrixborden, links 90, rechts 70."

                                                              Heb je het toevallig over de a27, vanaf Gorichem naar het noorden? Daar reed ik net in bovengenoemde situatie, stond ook een bordje "slecht wegdek 5km". Prima, maar waarom dan weer zo'n snelheidsbeperking?? Net als destijds met die stukjes 90 ivm slipgevaar overal.. pfff

                                                              Wegdek zag er trouwens prima uit, in belgie zouden ze er jaloers op zijn! En het asfalt is daar redeijk nieuw volgens mij, zal wel weer opnieuw gedaan moeten worden. Net als dat moerdijkbrug drama (We gaan even 6 maanden lang de deklaag opnieuw leggen), ik wed dat dezelfde ambtenaren gewoon hetzelfde bedrijf weer in de arm nemen, grrrrrrr
                                                              Heb het twee keer gehad op de A12: pechgeval op vluchtstrook en op deze manier een snelheidsbeperking.

                                                              Geelhoed zal vast ergens een regeltje kunnen vinden dat het in dat geval in het belang van de veiligheid is day je ipv rechts 70 te rijden je er dus beter een extra baan tussen kunt hebben (en dus ook harder mag). Maar alleen natuurlijk als het in zijn eigen voordeel is.

                                                              Voorlopig blijf ik - net als de rest - links 90 rijden. Een enkeling rijdt rechts en ook 90. Heel benieuwd wie een bekeuring krijgt ;-).
                                                              Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                              Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk bericht
                                                                Ik ga niet met een plaat voor mijn kop bij het begin van een invoegstrook de hele zooi blokkeren als op het einde van de uitvoegstrook het verkeer in beweging komt en je er perfect kan invoegen.
                                                                Klopt: je mag niet aan het begin van de invoegstrook stil gaan staan - hinderen van de mensen achter je zonder noodzaak. Aan de andere kant mag je ook niet met een fors snelheidsverschil er langs blazen (standaard reactie van ongever 30-50%). Rustig naar het einde tuffen dus en daar invoegen. Wat een fors snelheidsverschil is, is ter beoordeling van de hermandad - wat dus weer onhandig is.
                                                                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X