Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

30 kmh zones. Wie houdt zich er strikt aan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • 30 kmh zones. Wie houdt zich er strikt aan?

    Kies maar:

    1. Ik hou me er strikt aan, ook al ben ik van mening dat 60 kmh er makkelijk moet kunnen zonder gevaar op te leveren. Dan rij ik dus ook écht 30 kmh en geen streep harder, tot grote irritatie van alles en iedereen.
    2. Ik heb niks met maximumsnelheden, ik pas mijn snelheid aan de omstandigheden aan. In de ene 30kmh zone rij ik 60 kmh, in de andere 20 kmh.
    3. Ik heb een dwangmatige neiging om maximumsnelheden met 20% te overschrijden, zo ook in 30 kmh zones.

    Voor mij 2. Bij bumperklevers achter me van type 3 verander ik in type 1 trouwens. :)
    You know that reality is immaterial

  • #2
    Type 1, ik ga echt geen boete oplopen in een 30 zone, daar valt toch geen lol te beleven met rijden.

    Ik ben 1 keer in type 4 veranderd toen er een politie auto achter mij reed:

    Type 4: Doodsbang voor (onzin)boetes en rijdt stelselmatig een kilometer of 10 p/u onder de geldende max snelheid.

    Bumperkleven kan dus ook met 20 km/u.

    Comment


    • #3
      2: Er zijn zat plekken waarbij de maximumsnelheid veel te hard is (bv straat met spelende kinderen) en plekken waarbij het precies andersom is (bv de wildgroei van 60km zones)

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door MIOB Bekijk bericht
        Type 1, ik ga echt geen boete oplopen in een 30 zone
        Alsof daar gecontroleerd wordt....
        $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

        Comment


        • #5
          Ah, de typische GH reactie: nooit ontopic, altijd slechts zijdelings gerelateerd.

          Ik heb wel eens een 30 km/u controle gezien ja. Geen idee of ze daar ook uitschreven of alleen staandehielden, ik reed namelijk 30. Overigens is de belangrikste reden de veiligheid, een groot deeel 30 km zones hebben wel nut namelijk.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
            Alsof daar gecontroleerd wordt....
            Zeker weten. Met name bij scholen/schoolroutes e.d.

            Overigens ben ik type 1 met de uitzondering dat het ook wel eens 35km/u is.

            Ik woon aan een 30km/u weg waar ook regelmatig kinderen spelen. Het is echter heel frustrerend als men een "kunstmatige" 30km/u zone heeft aangelegd en je dus gezien de weg best harder zou kunnen maar je om de haverklap een speedbump hebt.

            Wellicht niet bekend: om een 30km/u zone te kunnen instellen moet die snelheid door de inrichting van de weg afgedwongen worden. Een gemeente mag een willekeurige weg tot 50km/u zone bombarderen zonder maatregelen maar voor een 30km/u zone moet de weg of van zichzelf al krap zijn of er moeten drempels of andere snelheidsbeperkende maatregelen worden aangebracht.
            ------------------------------------------------
            We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

            Comment


            • #7
              Type 2 voor mij. Kijk niet zo vaak op de teller. Is het een woonwijk, dan rij ik zeer waarschijnlijk nog zachter dan 30km/h. Is het een zinloze afzetting voor werkzaamheden (als er niemand bezig is), dan is de kans groot dat ik te hard rij.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Auzz Bekijk bericht
                2: Er zijn zat plekken waarbij de maximumsnelheid veel te hard is (bv straat met spelende kinderen) en plekken waarbij het precies andersom is
                +1

                30 is soms nog echt veels te snel om veilig te kunnen stoppen. Soms rijd je met normale snelheid (+ een beetje marge naar boven of onder) voorbij zo'n plek (wegwerkzaamheden waar niemand aan 't werk is.

                Comment


                • #9
                  Lol. had beter K33z kunnen quoten, haha.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door MartijnL Bekijk bericht

                    Wellicht niet bekend: om een 30km/u zone te kunnen instellen moet die snelheid door de inrichting van de weg afgedwongen worden. Een gemeente mag een willekeurige weg tot 50km/u zone bombarderen zonder maatregelen maar voor een 30km/u zone moet de weg of van zichzelf al krap zijn of er moeten drempels of andere snelheidsbeperkende maatregelen worden aangebracht.
                    Waar staat dat?

                    Trouwens type 1 hier.

                    Comment


                    • #11
                      Ha, die Stephan;

                      Type2. Waarbij opgemerkt kan worden dat ik de 30km-zones vrijwel allemaal moeiteloos respecteer.
                      Scherven brengen gelul.

                      Comment


                      • #12
                        Ik woon in België. Type 2 of 3, al was het maar omdat de laatste 10 jaren alle snelheidslimieten met 20km gedaald zijn, en met ook nog eens lustig zone 30's op vierbaanswegen enzo ging inleggen.
                        2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

                        Comment


                        • #13
                          Bij mij is dit random....

                          Ik dacht trouwens ooit gelaserd te zijn in een 30-zone. Ik reed naar een auto toe die ongeveer 40 reed, ik zal zelf 60 gereden hebben. Tot mijn schrik zag ik een agent met een belegeidinglamp voor me opdoemen. Ik ben achter mijn voorligger gestopt, maar werd gemaand door te rijden. Voorligger kreeg een boete, ik mocht door. Dit was trouwens 's avonds laat, rond een uur of 23. Er wordt dus wel degelijk op gecontroleerd. Niet veel, maar als het raak is is het al snel fiks raak!

                          Comment


                          • #14
                            Type twee.
                            Ik volg de regel van VVN: Geef je verstand voorrang. En dat gaat bij mij boven de willekeurig opgestelde bordjes met een vaak even willekeurig getal er op.
                            Zo'n bordje houdt geen rekening met het type voertuig, weersomstandigheden, tijdstip, conditie bestuurder, overig verkeer, weginrichting, etcetera. Ik wel. En aan de hand daarvan bepaal ik wat een veilige snelheid is.

                            Overigens zelden echt veel te hard.

                            De type-1 ers wil ik hier wel eens in de ankers zien gaan trouwens:
                            Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

                            Comment


                            • #15
                              Met bumperklevend pettenvolk achter me ga ik daarvoor in de ankers hoor. No problem. Lach me helemaal de pleuris.
                              You know that reality is immaterial

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                Ha, die Stephan;

                                Type2. Waarbij opgemerkt kan worden dat ik de 30km-zones vrijwel allemaal moeiteloos respecteer.
                                Daar sluit ik me bij aan, de meeste 30-zones die ik tegenkom zijn er met reden.

                                Hoe hard mag je in een woonerf, eigenlijk? Ten tijde van mijn rijbewijs was dat "stapvoets", whatever the fuck that may be (in mijn geval rij ik dan 10 km/h of zo). Gezien de bumperklevers die ik altijd achter me heb bij mij in de straat, ligt dat eigenlijk hoger?
                                Mini Cooper Clubman
                                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                "Jasper val dood." - RH

                                Comment


                                • #17
                                  @Kiwi: Bij dat 30 km bord mag je al gaan accelereren om 50 te gaan rijden. In de praktijk zal iedereen daar wel tussen de 50 en 70 rijden of niet? :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    @Jasper: Als verse woonerfbewoner: Op een woonerf mag je inderdaad stapvoets. In de praktijk komt dat neer op max 20 km/u (dan begint de naald op de snelheidsmeter pas te bewegen) tussen de drempels. De drempels zelf zorgen ervoor dat je eigenlijk niet eens stapvoets kunt rijden, maar kruipend.

                                    Als ik 's ochtends start met de automatische choke erop, dan gaat de auto uit zichzelf al bijna 20km/u in 2e versnelling. Met spelende kinderen is dat al te hard en moet je de koppeling gebruiken om niet te hard te rijden imho.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Je rijdt op een provinciale weg daar, langs de bebouwde kom, dus je mag maar 50, iedereen rijdt 70.
                                      Dan rijdt je op een groen stoplicht af, en net na de kruising mag je 30.

                                      De eerste die daarvoor in de ankers gaat heeft gegarandeerd een whiplash van de achterligger die in hem klapt.

                                      Was maar een illustratie van hoe krom zo'n bordje soms is. Vandaar dat ik er dus eigenlijk geen aandacht aan besteed.
                                      Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ik ben, vooral naarmate ik een wijze oude lul wordt, me steeds meer bewust van situaties waar er beestjes en kindertjes over kunnen steken. Doorgaans zit ik dus redelijk in de buurt (<50) van die 30kpu denk ik.

                                        In principe rij ik overal te hard, m.u.v. woonwijken en wegwerkzaamheden.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ha, die Kiwi;

                                          Oorspronkelijk geplaatst door Kiwi Bekijk bericht
                                          Je rijdt op een provinciale weg daar, langs de bebouwde kom, dus je mag maar 50, iedereen rijdt 70.
                                          Dan rijdt je op een groen stoplicht af, en net na de kruising mag je 30.

                                          De eerste die daarvoor in de ankers gaat heeft gegarandeerd een whiplash van de achterligger die in hem klapt.

                                          Was maar een illustratie van hoe krom zo'n bordje soms is. Vandaar dat ik er dus eigenlijk geen aandacht aan besteed.
                                          Krommenie/Uitgeest, denk? Zijn ze daar nou nog niet klaar?
                                          Scherven brengen gelul.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Vast wel, maar niemand durft die bordjes weg te halen omdat iedereen er 70 rijdt. :)

                                            Comment


                                            • #23
                                              In België rij ik ook te hard doorheen wegwerkzaamheden, maar dat ligt meer aan de woorden 'werk' en 'België' die niet tesamen gaan, vooral in het zuiderse deel ;)
                                              2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

                                              Comment


                                              • #24
                                                2

                                                Heb een hekel aan drempels. Ook zeer slecht voor C02 uitstoot. Met de Voyager kan je trouwens zeer soepel en zonder te remmen drempels nemen.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  2


                                                  ...

                                                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                  BMW 320Ci (van GF)



                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                                                    2

                                                    Heb een hekel aan drempels. Ook zeer slecht voor C02 uitstoot. Met de Voyager kan je trouwens zeer soepel en zonder te remmen drempels nemen.
                                                    Co2 uitstoot en drempels, breek me de bek niet open. Als men wist hoeveel vervuiling dat opleverde, dan werden alle drempels a la minuut verwijderd.

                                                    Overigens heb ik dezelfde ervaring met die voyagers... lekker amerikaans, dus nergens last van inderdaad. Door de korte overhang voor/achter vooral, want in amerikaanse bakken waar wel een flinke kofferbak achterhangt raak je vaak wel de drempel of het asfalt als over die dingen heen dendert. :)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Gewoon met 60.....70

                                                      :-)

                                                      Ze weten het wel hoor...van de uitstoot. Ergens in tweedekamer staat toch draadje over Friesland. Afval centrale?

                                                      We worden gewoon GENAAID. Maar dat wisten we al...toch?

                                                      Elke drempel is een persoonlijk monumentje van een wethouder van verkeer die iets achter wil laten.

                                                      Terwijl er veel betere oplossingen zijn (wegversmalling, plantenbakken, flitspaaltjes.....)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Of plantenbakjes nou een betere oplossing zijn?
                                                        Er zijn hier dagelijks races wie er als eerste door de slalom kan.

                                                        Je komt aanrijden richting bloembakken, ziet op een identieke afstand van de andere kant ook een auto aankomen, tja, 90% van de mensen geeft dan gas om er eerder doorheen te zijn. Denk niet dat dat zo veilig is.
                                                        Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ok. Wat werkt er dan wel?

                                                          We zijn het er allemaal over eens denk ik dat in een woonwijk die ook écht woonwijk is, 30 kmh toch wel ongeveer de max is.

                                                          Ik woon in een 30 kmh wijk met mooi breed glad asfalt. Zonder drempels, want daar houden duitsers niet van. Maar ook zonder gescheiden fietspad en met verdomd smalle troittors (breed trottoir gaat alleen maar ten koste van de lebensraum van het kraftfahrzeug, da's niet des duitsers). Vergeet het dus maar dat er behalve de fopmof ook maar iemand zich er aan houdt. Ja, per half uur, als je geluk hebt.
                                                          You know that reality is immaterial

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ik ben voorstander van het systeem Monderman. Alle borden weghalen, alle stoplichten weg, alle rijbaanscheiding weg, en dan maar zien wat er gebeurt.

                                                            In de praktijk blijkt dan dat het opeens beter doorstroomt, en véél veiliger wordt.
                                                            Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Ha, die Kiwi;

                                                              De proef van Monderman (ergens in Friesland toch?) geeft hem voorlopig inderdaad mooi gelijk. Lijkt me zeker iets om eens wat uitgebreider te gaan proberen. Al die verkeersborden nu daar let toch ook geen hond meer op.
                                                              Scherven brengen gelul.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Klopt.
                                                                http://en.wikipedia.org/wiki/Shared_space

                                                                To understand how shared space works, it is important to move away from reliance on "rights" and laws, and to recognize the potential for conventions and protocols.



                                                                Such conventions and protocols evolve rapidly and are very effective if the state does not intervene through regulation.
                                                                Heerlijk, stokpaardjes :)
                                                                Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X