Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het echte rijden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Het echte rijden

Kweenie of iemand vanochtend toevallig buienradar.nl aan had? Die grote donkerrode vlek boven Friesland en Groningen?

Daar moest ik dus doorheen.

Ik ben gisteren met de Lagonda naar mijn ouders gereden. Prachtig weer was het. Bij Hoogeveen van de snelweg af en dwars door Drenthe naar Oost-Groningen. Man wat een skit-te-ren-de rit. Wel hard werken in al die kleine Drentse dorpjes met al die rotondes en nauwe kronkelstraatjes. Zwaar sturen, zwaar remmen, veel schakelen. Maar mooi hoor.

En dan achter Stadskanaal je geboortegrond betreden, met die magistrale vergezichten die 's winters zo depri zijn, maar midden in de zomer zo adembenemend mooi. Ja, dat deed me wel wat. Je kunt de man wel uit Groningen halen, maar Groningen niet uit de man.

Overigens viel me tijdens het aansluitende tochtje met mijn ouders langs Oostwold, Nieuwolda en Termunten op hoe mooi het er toch is. D'r is hier in de Randstad geen sterveling die dat weet, en misschien is dat ook maar goed zo. Maar goed: zelf was ik ook al sinds 1990 niet meer in dat deel van Groningen geweest, dus de schande is ook aan mij.

Dat terzijde!

Vandaag moest ik terugrijden, met een omweg via 't Gooi, waar mijn zus woont. Ik had vanochtend al gewacht tot de zwaarste regenbuien weg waren getrokken, en was toen op weg gegaan. Maar ergens tussen Drachten en Heerenveen, op de A7, werd de hemel donkergrijs, en even later begon het zo ONAARDS hard te plenzen, mijn god. De rest van het verkeer op de snelweg reed 70, vanwege het slechte zicht.

De Lagonda heeft nog steeds geen dak, dus ik was binnen een minuut drijfnat tot op de huid. Maar veel erger was dat de ruitenwissers het nauwelijks doen, en in zo'n bui al helemaal niet. Dus je zag *niets* door dat kleine ruitje. Ik probeerde er dus maar overheen te kijken, en dat ging slechts gedurende twee seconden. Dan stond het water ook in je ogen. Je kon je alleen nog op de streep van de vluchtstrook oriŽnteren. Voor de rest zag ik niets meer door al het water. Maar ik dacht: ik ga *niet* stoppen en schuilen onder een viaduct, want dan sta ik er over twee uur nog, zo langzaam als die buien wegtrekken. Nee, gewoon het stuur in de knuisten en doorrijden tot je onder de stortbui vandaan bent.

Het was alleen best een grote bui. De oude jaren twintig-pet was al helemaal doorweekt, de rest van de kleren sowieso, het water gutste overal doorheen, maar: de Lagonda gaf geen krimp. Geen enkele misfire, helemaal niets. Met deze auto halen we MongoliŽ wel (en terug).

Maar wat een ellende voor de mensch achter het stuur. :-)

Als iemand me heeft ingehaald en een foto heeft genomen: hebben...

Desondanks is dit wel 't echte rijden. Als ik dan denk aan die replica-klassiekerrijders die de auto binnen laten staan als de lucht niet strakblauw is!

Man wat mooi (maar ik ga dadelijk wel eerst douchen...)
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

de romantische gevoelens komen altijd achteraf ;-)
    als het gebeurd zit je te vloeken
    "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
    "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
    "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
    "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Het moment waarop de
      mannen van de jongens worden gescheiden...
      www.carscoffeecigars.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
        de romantische gevoelens komen altijd achteraf ;-)
        als het gebeurd zit je te vloeken
        En dat is verdomd goed samengevat, motroosje. :-)
        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
          En dat is verdomd goed samengevat, motroosje. :-)
          ik zal je de stoere verhalen besparen dat ik met een bezwete kop met koorts bij windkracht 8 met 80 kilo zware cilinder kop aan de takel ,in een emmer stond te kotsen opgehangen aan een decompressiekraan ;-)

achteraf altijd leuk als herinnering ..... op het moment denk je waar ben ik &*$*&R%^mee bezig
          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
          "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Doet me denken aan vroegah: Als jij wŤl op de fiets 15km door storm en regen naar school fietste, terwijl de overgrote meerderheid door bus, trein of papa's auto gebracht werd.

Met tranen in je ogen van de stekende ijsachtige regen. Met bevroren vingers in je bevroren wollen handschoenen op school aankomen. Eigenlijk een beetje medelijden met jezelf hebben, maar toch uit een soort (misplaatst?) machogevoel, je vreselijk goed voelen!
            ---------------------------
            Lullen gaat beter dan rijden.

Comment

De kap van de Duetto was alleen in de garage gesloten.

Lekker hoor, winterdag door de sneeuw.

Petje op, skibroek, bergschoenen en vliegeniersjack en gaan... ( doet de kachel het nu wel Lenny ??? )
              Veritatis simplex oratio est

Comment

Open rijden in de kou is heerlijk, maar door zo'n mega hoosbui en met slecht zicht, da's afzien. Ik rij ook wel eens open door een buitje, maar mijn wissers zijn wat moderner. :)

Gaaf verhaal evenwel!
                Mini Cooper Clubman
                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                "Jasper val dood." - RH

Comment

Respect! Mij doet het weer denken aan zeilen: zodra het gaat regenen of de wind boven 5 beaufort uitkomt, zijn de meren in no-time leeg. Heerlijk, dat water dan voor jezelf.

Comment

Cool verhaal. Mensen hebben vast genoten om jou zo te zien rijden. :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Goed verhaal Brun, zou beter zijn met foto, maar ik geloof je op je woord.
                      http://www.ebbropremium.nl

Politics is the entertainment branch of industry.

Comment

Gaaf!
                        Zou er niet aan moeten denken zoiets in echt druk verkeer mee te maken, mensen doen dan de raarste dingen.
                        Om het maar niet te hebben over je auto met bijvoorbeeld fietsbandjes....;)

Comment

Desondanks is dit wel 't echte rijden. Als ik dan denk aan die replica-klassiekerrijders die de auto binnen laten staan als de lucht niet strakblauw is!
                          Moet je toch teleurstellen....ik reed gisteren nl. ook in de regen. Ooit zelfs met sneeuw gereden dus dat valt bij mij wel mee.
                          Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Mooi verhaal. 't zal je vast wel eens gebeuren onderweg uit ToledomaniŽ. :)

Speaking of which, helpt zo'n GŲringbril niet tegen heftige stortbuien en rondvliegend zand? :)
                            You know that reality is immaterial

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                              Mooi verhaal. 't zal je vast wel eens gebeuren onderweg uit ToledomaniŽ. :)

Speaking of which, helpt zo'n GŲringbril niet tegen heftige stortbuien en rondvliegend zand? :)
                              Zo'n bril helpt uiteraard wel. Naast zand is ie ook bestand tegen vliegjes en steentjes etc. Je wilt niet weten wat er door de lucht zweeft wanneer je open rijdt.

Comment

Nou ja, alsof een gewone zonnebril niet genoeg is, ook in een Cobra? Zo laag is die ruit toch ook niet? (Ik bedoel hij heeft een sluitbaar stoffen dak, toch?)

Kijk, als brun met vintage goggles rijdt, DAN DOET-IE DAT IN EEN AUTO UIT 1931. Da's cool.

In een Ford Sierra met XJS-achteras en een plastic kuip komt het wat geforceerder over. :)
                                Mini Cooper Clubman
                                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                "Jasper val dood." - RH

Comment

Mooi verhaal, Brun ... Wil die auto toch wel eens zien.
                                  Rock on. RS.

Comment

Hey CM, viel me wel tegen: ik had verwacht dat je afgelopen zaterdag met de badkuip door de Amsterdamse grachten zou roeien?

Comment

Hey CM, viel me wel tegen: ik had verwacht dat je afgelopen zaterdag met de badkuip door de Amsterdamse grachten zou roeien?
                                      Tja, het blijft toch een plastieke roeiboot he, geen roeipoot ;-)

Comment

Back-on-topic.

Wat is nou het verbruik van dat ding, brun?

Comment

Over de 500 km van afgelopen weekend haalde ie 1 op 6. Op de snelweg rijd je dan een dikke 60 mijl, dus 100 km/uur.

Gewoon Euro95 trouwens.

Comment

Da's nog best fors. :)

Maar je moet er wat voor over hebben...

Comment

Een echte vintage sportwagen heeft wat je noemt stijl, puur tot op het bot.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eric Bekijk bericht
                                                Een echte vintage sportwagen heeft wat je noemt stijl, puur tot op het bot.
                                                Zo is het maar net! :-)

Comment

Ik denk niet dat ie jouw schuit bedoelde CM :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eric Bekijk bericht
                                                    echte vintage sportwagen
                                                    Als je van de 3 woorden geen 1x "check" hebt voor de badkuip, dan was de opmerking wellicht niet voor jou bedoeld CM :-)
                                                    Let's kick some ass and chew bubblegum...
                                                    ----------------------------------------------------------------------------
                                                    '71 Alfa Romeo Giulia Super
                                                    '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
                                                    '00 BMW E39 528iA Touring
                                                    '06 BMW Z4M Roadster
                                                    '96 BMW E36 328i trackracer
                                                    '07 Aprilia Tuono Factory

Comment

Sure, die vooroorlogse redneck huifwagen is een 'sportwagen'.

Comment

Dat is wellicht omdat je niet weet wat een sportwagen is? Laat staan dat je weet wat een vooroorlogse sportwagen is?
                                                        www.carscoffeecigars.nl

Comment

Ik heb het over de Lagonda maar persoonlijk houd ik ook erg van de Cobra-lijnen.

Comment

Working...
                                                          X