Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bezwaar maken tegen boete

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Bezwaar maken tegen boete

Zie de situatie hieronder.

Ik heb mijn auto (de zwarte 5 deurs Polo op de hoek) geparkeerd op een manier waarvoor de afgelopen 2 jaar nog nooit een bekeuring is uitgeschreven.

inds een aantal weken geleden echter, toen de agent het nodig vond een boete onder mijn ruitenwisser te doen vanwege het "stilstaan op een oversteekplaats of binnen 5 meter daarvan". 60 euro.

Op de parallelweg hieraan zijn parkeerautomaten geplaatst, wat ervoor gezorgd heeft dat er nu gecontroleerd wordt, met een boete voor mij tot gevolg.

Ik wil hier eigenlijk bezwaar tegen maken, het is iets wat al jaren gedoogd wordt, mijn auto staat parallel aan de Laguna in het parkeervak (die dus net zo dicht op de zebra staat) en in mijn ogen is dit zeker geen onveilige situatie zo. Ik vind het gewoon zonde van het geld, en aangezien ik hier woon wil ik een uitspraak zodat ik hier rekening mee kan houden.

Op welke gronden zouden jullie dit aanpakken, zijn er ergens standaardbrieven, heb ik überhaupt een punt, ik hoor het graag.
    2006 Volvo V70 2.4 (170pk)

Wat mij direct opvalt is dat de Laguna staat in een vak dat bestemd is voor parkeren. Dat geldt niet voor jouw auto. Daarmee is dus geen sprake van gelijke gevallen.
    Je kunt proberen om je te beroepen op het gevoerde gedoogbeleid. Dat is echter lastig te bewijzen. Maar niet geschoten is altijd mis.

Ik raad je aan om in je eigen woorden, eventueel onderbouwd met foto's, een bezwaarschrift te schrijven. De behandelend ambtenaar weet ook wel dat niet iedereen volledig juridisch onderlegd is. Je kunt beter in je eigen woorden een bezwaar schrijven dan gebruik te maken van een standaardbrief die je zelf wellicht ook niet snapt.

Groeten,
    Maurice
    www.carscoffeecigars.nl

Comment

Wat MGB zegt, zeker geen 100% standaardbrief schrijven. Die wordt direct herkent en dan krijg je ook een standaardantwoord terug, wat niet gunstig zal zijn.
      Overigens staat jouw auto wel "gevaarlijker" dan de Laguna, want het trottoir loopt door tot achter de Laguna, terwijl een voetganger om jouw Polo heen moet kijken als hij de zebra oploopt.

Succes, maar ik denk dat de instanties in een wel heel goed humeur moeten zijn, willen ze jou gelijk geven.
      Last edited by Taeke; 05-08-09, 21:27. Reden: typo

Comment

*weggejorist* ;)

Ik denk dat je je beter de moeite kunt besparen en dat je gewoon, zeker gezien de reputatie van parkeerbeheer, ontzettend veel mazzel hebt gehad dat je hem nu pas krijgt. De regel is duidelijk, dus die boete gaan ze echt niet ongedaan maken.

Comment

Even hier dan maar:

'Agenten schamen zich voor hoge verkeersboetes'

donderdag 10 februari 2011 10:12
          Volgens de politiebonden ACP en ANPV hebben veel politieagenten moeite met de verkeersboetes die zij moeten uitdelen. In vergelijking met straffen voor andere misdrijven vinden agenten de hoogte van verkeersboetes buiten proportie.

Dat meldt de NOS.
          Sinds 1 januari zijn de verkeersboetes met 15 procent verhoogd. Zo moet een automobilist die door rood rijdt nu bijna dezelfde boete betalen als iemand die zich aan winkeldiefstal schuldig heeft gemaakt. Het bedrag voor door rood rijden is 185 euro, een betrapte winkeldief moet 150 tot 250 euro betalen.
          Misdrijf
          'Het verschil tussen een misdrijf en een eenvoudige overtreding is langzaam aan het vervagen,' zegt een woordvoerder van politiebond ANPV. 'We willen de notoire overtreder wel hard aanpakken, maar iemand die een vergissing heeft gemaakt wordt te hard gestraft.' Voorzitter Gerrit van de Kamp van politiebond ACP voegt daaraan toe dat de boete zelf geen probleem is, maar de hoogte ervan.
          Agenten zeggen zich te schamen voor de bonnen die zij moeten uitschrijven en ook vaker te maken te krijgen met agressie. De politievakbonden roepen hun leden op te protesteren tegen de hoge boetes.
          Asociaal weggedrag
          VVD-Kamerlid Jeanine Hennis-Plasschaert steunt de agenten. 'Kritiek agenten inz hoogte verkeersboetes deel ik. In 2012: asociaal of gevaarlijk weggedrag zwaarder bestraffen ipv algehele tariefsverhoging,' twittert ze. SGP'er Kees van der Staaij kondigt Kamervragen aan.
          Minister Ivo Opstelten (VVD, Veiligheid en Justitie) heeft daarentegen wel de bonnenquota voor politiekorpsen geschrapt, zodat agenten niet meer verplicht een aantal boetes moeten uitschrijven. Sommige korpsleiders hanteren de quota echter nog steeds.
          As a global leader in information and analytics, Elsevier helps researchers and healthcare professionals advance science and improve health outcomes

Eerst de quota's onder druk en nu dit. Gaat er gvd dan eindelijk iets gebeuren aan die waanzin?

Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

+1! Winkeldiefstal moet veel zwaarder bestraft worden!

Comment

Gelijk ook maar ff on-topic.....

@floris_s

Hoe is het uiteindelijk met de bon afgelopen?Betaald en/of bezwaar gemaakt?
              V70 & Tiger 955i

Comment

Mag ik er op wijzen dat door rood rijden verre van een eenvoudige overtreding is!??!?!

Eens met de strekking, maar volledig ridicuul voorbeeld wat erbij gesleept wordt.
                You know that reality is immaterial

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                  Mag ik er op wijzen dat door rood rijden verre van een eenvoudige overtreding is!??!?!
                  Te makkelijk geredeneerd. Er zit nogal een verschil tussen ruim na het op rood springen doorrijden op een druk kruispunt (vaak met een noodgang) of net een donkeroranje meepikken omdat je anders half op de stopstreep komt te staan. Maar dat onderscheid wordt niet gemaakt want die camera flitst toch wel.
                  Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Da's ook makkelijk PACO. Op veel snelwegen is het 120km/h, maar er zit echt wel verschil in gevaar tussen die snelwegen. Boetes voor te hard rijden zijn gelijk.
                    Probleem is dat de wet an sich niet tussen de regels door kan kijken. Er moet een grens gesteld worden ergens en soms schiet dat z'n doel voorbij.

Ik vind het klote als ik een boete krijg, maar het is wel 99% van de keren mijn eigen schuld. Ik vind de bedragen niet te hoog eigenlijk, maar vind dat de focus teveel op hardrijden ligt. Maar dat is kennelijk makkelijk scoren voor justitie. Wat mij betreft gaan ze actiever bekeuren op linksplakken, geen richting aangeven, bumperkleven en mobiel bellen. Dat soort zaken.

En boetes voor misdrijven zoals diefstal zijn mij veels te laag.

Comment

Nee, de wet is het instrument en de grondslag waarop bekeurd wordt, maar het is de politieagent die beoordeelt of het een bekeuring waard is of met een waarschuwing af kan. Desnoods de rechter in tweede instantie.

Het verhaal is dat met deze bedragen (die alsmaar hoger worden) je buitenproportioneel gestraft wordt als de situatie van het delict minder ernstig is. Wat dat betreft wel een beetje eens dat door rood rijden een lastig is, want dat is - als het doelbewust gebeurt - een potentieel groot gevaar. Wat mij betreft zou je 150 op een lege A2 hiervoor als voorbeeld kunnen nemen. Zit je in zo'n beetje dezelfde orde van grootte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                        +1! Winkeldiefstal moet veel zwaarder bestraft worden!
                        Hey ouwe PVV-er. Waarom gaan mensen stelen? Omdat ze bulken van het geld om hoge boetes te kunnen betalen? Je kan beter de straffen uit hun thuisland toepassen. :)

Comment

Of straffen inkomensafhankelijk maken, maar dat is weer in strijd met het gelijkheidsbeginsel, toch?

Comment

Of straffen inkomensafhankelijk maken, maar dat is weer in strijd met het gelijkheidsbeginsel, toch?
                            Dat ligt er maar aan waaraan je gelijkheid afmeet. 180 euro voor een bijstandmoeder is niet gelijk aan 180 euro voor Balkenende.

Boetes exponentieel laten toenemen? Een keer door rood? 100 euro, tweede keer 200 euro, derde 400 euro.
                            $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                              Dat ligt er maar aan waaraan je gelijkheid afmeet. 180 euro voor een bijstandmoeder is niet gelijk aan 180 euro voor Balkenende.
                              Nee hoor, is beiden exact gelijk, tenzij je bedoelt dat de ene 180 euro 90 losse 2 eurostukken zijn en de andere 180 euro 9 briefjes van 20. Dan is er verschil in gewicht en intrinsieke waarde.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peterv Bekijk bericht
                                Gelijk ook maar ff on-topic.....

@floris_s

Hoe is het uiteindelijk met de bon afgelopen?Betaald en/of bezwaar gemaakt?
                                Gewoon betaald. Was een vrij kansloze missie.

Comment

Vinden jullie de boetes hoog? Ik vind het wel meevallen. Als ik een boete krijg van 50 / 60 euro, denk ik altijd aan wat het kost om te tanken. En dan valt zo'n boete wel weer mee.

Uiteraard niet voor misdrijven zoals inbreken. Dan heeft Schnitzelstephan weer gelijk. Hart gekookt op de rug hangen zodat de honden erbij kunnen.

Comment

Ik vind de voorbeelden die ik voorbij zie zo kansloos. Klagen over te hoge boetes en dan als voorbeeld het door rood rijden aanhalen en niet handsfree bellen in de auto. Dat zijn nou typisch van die overtredingen waarvan ik het prima vind dat ze verder omhoog gaan, juist omdat er zo'n potentieel risico vanuit gaat.

Het verband tussen zwaarte van de verkeersovertreding en de bijbehorende boetetarief is zoek.

Comment

Zo zie ik het ook (als floris). D'r zijn verkeersovertredingen die echt link zijn. En d'r zijn erbij die eigenlijk een bagateldelict vormen - te hard rijden op de autosnelweg is het bekendste voorbeeld.

Daarnaast mogen boetes best inkomensafhankelijk worden, zoals in Zweden (toch?). De mate van bestraffing is dan voor iedereen gelijk.

Neemt niet weg dat die klagende agenten zeker een punt hebben. Als ik 's avonds op een lege snelweg 160 rijdt waar 120 is toegestaan, kost dat 269 euro. Da's meer dan iemand die loopt te jatten bij de Albert Heijn.

Hoewel, nu we het daar over hebben! Ook daar is de verhouding natuurlijk volkomen zoek! Want het gaat er maar net om bij welke Albert Heijn! Als iemand bijvoorbeeld de hele Albert Heijn aan de Linnaeusstraat in Amsterdam leegjat, dan mag hij wat mij betreft geld toe krijgen. :-)
                                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                                        Te makkelijk geredeneerd. Er zit nogal een verschil tussen ruim na het op rood springen doorrijden op een druk kruispunt (vaak met een noodgang) of net een donkeroranje meepikken omdat je anders half op de stopstreep komt te staan. Maar dat onderscheid wordt niet gemaakt want die camera flitst toch wel.
                                        Klopt, en daarom maken ze dat onderscheid in Duitsland bijvoorbeeld wel. Daar zijn 3 verschillende "zwaartes" van door rood rijden. Zouden ze hier ook moeten doen.

Comment

Boetes inkomensafhankelijk maken, en zeker met in het achterhoofd de snelheidsboetes, ben ik het niet mee eens.

Dat is echt onwijs oneerlijk. Van je: "Ik zit toch in de schuldsanering, dus ik knal met 160 over de snelweg".

En de persoon die toevallig succesvol is en een hoog inkomen heeft (uiteraard laten we dan de uitgaven van een duurder huis, alimentatie, dure auto met alle BPM even buiten beschouwing; we tellen alleen het inkomen), die vent heeft toch genoeg, moet maar bukken.

Boetes collectief hoger maken, en fiks hoger, vind ik geen probleem. Level playing field. Da's eerlijk. De euro is de maatstaf, zowel in inkomsten als in uitgaven, en niet opeens ietsje meer in de uitgaven. Da's niet eerlijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scuderia Bekijk bericht
                                            Dat is echt onwijs oneerlijk. Van je: "Ik zit toch in de schuldsanering, dus ik knal met 160 over de snelweg".
                                            Ja, of je denkt net iets verder en je stelt een minimum in....
                                            $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Prima, maar dan mensen met meer tijd ook langere gevangenisstraffen....
                                              Benz GL350
                                              Benz SL 500 (R107)

Comment

Alhoewel het dubbel is, ben ik het toch eens met scuderia. Boetes moeten gelijk zijn voor iedereen net zoals in Finland (Raikkonen, iemand).
                                                Het is toch ook niet zo dat je meer voor je boodschappen moet betalen als je rijk bent, of meer accijns moet betalen voor brandstof, of meer WOZ-belasting? Moet je dan ook langer de gevangenis in als het zover komt?
                                                Sommige mensen hebben nu eenmaal meer geld en dat maakt het leven makkelijker in het algemeen. Ze hebben hard hun best gedaan, of geluk gehad met een erfenis. Als het eerlijk verkregen is, kun je het ze niet kwalijk nemen.

Comment

Precies Hood. Daar waar Joran 30 jaar moet brommen, zou iemand van 60 jaar slechts 5 jaar moeten brommen, want een lagere levensverwachting.

@Geelhoed: Dat ben ik met je eens, maar precies daaraan schort het dus vaak. Wat ik een beetje met het voorbeeld wil aangeven.

Comment

Precies Lennart. Raikkonen had zijn sneeuwscooter niet juist vastgemaakt op z'n trailer: 200K boete ofzo?

Als je op die manier zou differentieren (om niet het woord discrimineren te gebruiken), kun je de veelverdieners ook meer stemrecht geven naar rato van hun belastingafdracht :)

Ohnee, da's niet de bedoeling natuurlijk :))

Comment

Alhoewel het dubbel is, ben ik het toch eens met scuderia. Boetes moeten gelijk zijn voor iedereen net zoals in Finland (Raikkonen, iemand).
                                                      Het is toch ook niet zo dat je meer voor je boodschappen moet betalen als je rijk bent, of meer accijns moet betalen voor brandstof, of meer WOZ-belasting? Moet je dan ook langer de gevangenis in als het zover komt?
                                                      Sommige mensen hebben nu eenmaal meer geld en dat maakt het leven makkelijker in het algemeen. Ze hebben hard hun best gedaan, of geluk gehad met een erfenis. Als het eerlijk verkregen is, kun je het ze niet kwalijk nemen.
                                                      Boetes zijn bedoeld als straf. Ik moet het als student doen met ~600,- per maand. een boete van 50,- is voor mij een straf. Mijn bijbaan is prive chauffeur; hoe vaak ik niet de opdracht krijg zo hard te rijden als ik zelf 'durf'. De boetes interesseerd ze geen zak met hun inkomen. Leer effect = 0, kans op herhaling 100%.

Verkeersboetes zijn er (officieel) om het overtreden van regels die er zijn om ons te beschermen te beperken. Dat werkt voor een fors deel van de bevolking niet bij boetes van hooguit een paar honderd euro.

Comment

Wat dat betreft zou het dus eerlijker kunnen zijn om helemaal geen geldboetes meer op te leggen, maar alleen nog maar werkstraffen.
                                                        Dus geen boete van 100euro maar 4uur papierprikken op een parkeerplaats. Kost iedereen evenveel tijd wat voor een veelverdiener waarschijnlijk meer inkomstenderving zal brengen dan voor een tokkievakkenvuller ;). Zo'n systeem zal misschien meer draagvlak opleveren dan Finse praktijken.
                                                        Helaas volledig onuitvoerbaar vanwege de hoeveelheid overtredingen natuurlijk...

Comment

Gaat een heel erg schoon en proper landje worden dan... ;-)
                                                          "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

Comment

Dus je bedoelt, dat als floris daar wil kunnen parkeren, hij graffiti mag gaan krabben aan de overkant? :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scuderia Bekijk bericht
                                                              Iemand in de schuldsanering heeft geen auto, en als die die al wel heeft haalt die zeker geen 160 :-)
                                                              Een onderschrift is zoooooooooooooooooo 2010

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Luco Bekijk bericht
                                                                Iemand in de schuldsanering heeft geen auto, en als die die al wel heeft haalt die zeker geen 160 :-)
                                                                Om een boete te krijgen hoef je geen auto te bezitten. Besturen is genoeg. :-)
                                                                Every second of your life is a part of your song

Comment

Working...
                                                                X