Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Draaicirkel vs. stuurhuis

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Draaicirkel vs. stuurhuis

In Alfisto's M3-draadje:

Oorspronkelijk geplaatst door Alfisto Bekijk bericht
    Doortrekken wil hij uiteraard ook, maar bovenal is het sturen een genot. Met de draaicirkel van een rijnaak, die de Alfa heeft, in gedachten rijd je zo de stoep op als je een haakse bocht neemt.
    Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
    Bekend verschijnsel, maar dat heb ik vooral met de Fiesta. Met mijn E36 (die hetzelfde stuurhuis zal hebben als de M3, mag ik aannemen) moet ik juist naar verhouding méér hoepelen om de bocht om te komen.

Maar die draaicirkel van een rijnaak, die heeft de Fiesta juist ook. Hoe zit 't dan eigenlijk met draaicirkel vs. stuurhuis?
    Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
    FWD heeft 9 van de 10 keer een grotere draaicirkel dan RWD....
    Och, de Skoda is toch ook 'FWD'? En die heeft een draaicirkel die net zo kort is als die van de E36. Nee, de Fiesta (en dan specifiek de ST, want een gewone heeft een ander stuurhuis) is echt extreem. Maar tegelijk stuurt hij dus veel korter dan de Skoda en de BMW.
    Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
    Minder stuuruitslag mogelijk bij een ST wegens bredere banden?
    Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
    Dwarsgeplaatste motor vs lengte motor (Skoda AWD?)
    Nee, ook dwarsgeplaatst in de Skoda. Henkie Haldex, hè?

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
    Ik kan me zo voorstellen dat een M3 een ander stuurhuis heeft dan een non-M E36, eentje met een langere overbrenging zodat je in minder omwentelingen van uiterst links naar uiterst rechts gaat en de auto daarmee 'sneller' stuurt.

Ik denk dat dat los van elkaar staat: de overbrenging in het stuurhuis bepaald het aantal omwentelingen van het stuur, en de draaicirkel wordt bepaald door de daadwerkelijke stuuruitslag van de wielen, mede beïnvloed door de (FWD) versnellingsbak etc (die als 'begrenzer' kan werken). Ik neem dan ook aan dat een RDW auto doorgaans een kleine draaicirkel zal hebben. Anders gezegd: een FWD auto zal eerder een grotere draaicirkel hebben vanwege begrenzende factoren.
    Hmm, dat de M3 misschien toch een ander stuurhuis heeft, akkoord. Maar het verschil tussen een gewone Fiesta, die ik weleens meekrijg, en de ST is echt enorm. Alleen door bredere banden? Dat draaicirkel en de overbrenging in het stuurhuis twee gescheiden fenomenen zijn, zie ik inderdaad wel, maar de combinatie van zeer kort sturen en grote draaicirkel blijft opmerkelijk.
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Even mijn reactie uit het E36 M3 draadje hier nog eens plaatsen:

"Grappig dat de eerste vergelijking met een Alfa wordt gemaakt, want juist Alfa's staan bekend om hun directe stuurhuizen. Voor veel mensen zelfs te direct.

En draaicircel en al dan niet direct insturen heeft werkelijk niets met elkaar te maken, imo. Bij de Fiesta ST zal de draaicircel ook wel groter zijn als gevolg van de bredere banden dan die op een meer standaard Fiesta?"

De hoeveelheid camber maakt natuurlijk ook nog uit. Kan me voorstellen dat Ford bij de ST een graadje meer camber zet om hem wat lekkerder te laten insturen.
    Auto's: veel...

Comment

Psiiiiieeesssss.

De BMW die ik nu rijd heeft een kleine draaicirkel, maar hij stuurt niet direct. Behoorlijk hoepelen zelfs.

Mijn Alfa Spider stuurt een stuk scherper, maar die heeft dan weer een draaircirkel gelijk een rijnaak (V6 dwars voorin immers).
      Mini Cooper Clubman
      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
      "Jasper val dood." - RH

Comment

draaicirkel 14 meter, lock-to-lock 2.6
        $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

@Jasper: Als je met de BMW en de Alfa je wielen even schuin zet, dan zijn ze toch allebei even 'direct'? Als je doordraait, dan kun je bij de BMW langer doordraaien en je wielen schuiner zetten dan bij de ALFA. Heeft niets met directheid, of indirectheid te maken, maar alles met stuuruitslag. Wat jij direct of hoepelen noemt noem ik 'korte stuuruitslag vs lange stuuruitslag'.

Comment

Ja, ik druk me zoals gewoonlijk weer aardig lomp uit Dennis, je hebt gelijk. :)

De Alfa stuurt directer (minder hoepelen om de bocht om te komen).
            De BMW stuurt uiteindelijk scherper (na veel hoepelen een veel kleinere draaicirkel dan de Alfa).
            Mini Cooper Clubman
            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
            "Jasper val dood." - RH

Comment

Ik had dat ook toen ik van een Alfa 147 2.0 naar de 147 GTA ging. Een nóg grotere draaicirkel. Straatje keren, of zelfs een U-turn als je minder dan 3 rijbanen hebt, is gewoon niet te doen. De stuuruitslag is minimaal, door de standaard bredere banden/wielen en de V6 dwars voorin.

Het is 1 van de grootste onhebbelijkheden van die auto.

Daarentegen stuurt het wel heel direct, zeker op snelheid.
              Forza!

Comment

Hmmm, ik vind de 156 erg direct sturen, eigenlijk te direct. De minste of geringste verdraaiing van het stuurwiel en de koers wijzigt. De draaicirkel daarentegen is groot (van een 147 idem dito).

De BMW 3 net andersom. Net iets minder direct, maar daardoor wel prettiger op het rechtdoor cruisen op de snelweg. En dit zonder vaag gevoel ronde de middenstand van het stuurwiel. En hier is de draaicirkel minder klein dan die van de Alfa.

Het één heeft te maken met het stuurhuis en de afstelling ervan dat per auto en fabrikant verschilt. Het ander vooral met de maximale wieluitslag.
                Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                  Ik had dat ook toen ik van een Alfa 147 2.0 naar de 147 GTA ging. Een nóg grotere draaicirkel. Straatje keren, of zelfs een U-turn als je minder dan 3 rijbanen hebt, is gewoon niet te doen. De stuuruitslag is minimaal, door de standaard bredere banden/wielen en de V6 dwars voorin.

Het is 1 van de grootste onhebbelijkheden van die auto.

Daarentegen stuurt het wel heel direct, zeker op snelheid.
                  Dat komt door die dwarsgeplaatste V6 mét 6bak, dat neemt stuuruitslag weg. Bekende Alfa-eigenschap.
                  Oliestoken voor het goede doel

Comment

Ah, dus de dwarsgeplaatste tweeliter in de Fietstas kan ook een boosdoener zijn. Dat arme kleine motorbaaitje zit echt nokvol.
                    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Ah, dus de dwarsgeplaatste tweeliter in de Fietstas kan ook een boosdoener zijn.
                      Da's zeker mogelijk, d'r blijft dan gewoonweg minder ruimte over voor de wielen om een ruime uitslag te kunnen maken.

Comment

Draaicirkel ???

Pffftttttt..

Volgas achteruit, stuur omgooien, opvangen, in z'n versnelling en klaar.

Een vloeiende beweging, binnen je eigen rijbaan he..

Cav, vertel het ze ff... ;-
                        Veritatis simplex oratio est

Comment

Ah, dus de dwarsgeplaatste tweeliter in de Fietstas kan ook een boosdoener zijn. Dat arme kleine motorbaaitje zit echt nokvol.
                          Lijkt me sterk dat dat uitmaakt. Of er nu een 1,3L viercilinder of tweeliter viercilinder inligt, maakt niet uit, zou je zeggen. Misschien wel een andere bak? Is de voorwielophanging wezenlijk anders dan bij een gewone Fiesta?
                          Auto's: veel...

Comment

binnen je eigen rijbaan he..

Ook met een lange S? :)
                            You know that reality is immaterial

Comment

Bijna, in ieder geval binnen de marge.

( al vinden de elektrische hulpjes het niet fijn, vooral het Pre-safe systeem slaat op tilt)
                              Veritatis simplex oratio est

Comment

Een vloeiende beweging, binnen je eigen rijbaan he..
                                [Zuurmuts]Is dat inclusief of exclusief in- en uitvoegstroken en/of weefvakken?[/ZM] :)
                                Mini Cooper Clubman
                                "Jasper val dood." - RH

Comment

FWD kan toch niet zo scherp de bocht om wegens homokineten die maar een beperkte hoek kunnen maken, of hou ik mezelf nu al 15+ jaar voor de gek met dat verhaal ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                                    FWD kan toch niet zo scherp de bocht om wegens homokineten die maar een beperkte hoek kunnen maken, of hou ik mezelf nu al 15+ jaar voor de gek met dat verhaal ?
                                    Die homokineten kunnen een scherpere hoek maken dan dat de wielen aan uitslag zullen halen door andere beperkingen onder een auto.

Comment

Ja dat lijkt me logisch anders sloop je je homohineet elke keer als je maximaal instuurt.

Zijn die beperkingen vooral ruimte wegens de benodigde aandrijfassen en de wielophanging die altijd in de weg zit ? Of is het gewoon toeval dat de meeste RWD autos een veel kleinere draaicirkel hebben dan een FWD auto met ongeveer dezelfde wielbasis.

Comment

Ik denk dat de wieluitslag bij een FWD inderdaad beperkt wordt door het feit dat de motor overdwars ligt, met daaraan de koppeling en versnellingsbak. Naarmate je namelijk (als voorbeeld) in geval van een Alfa een 6- ipv 5-bak hebt, wordt je draaicirkel groter (156 2.0 vs V6).

Comment

Working...
                                        X