Het draadje over "Mag je hier parkeren" deed me er aan denken. Schermutselingen met parkeerbeheer in de grote steden. Wie heeft er nog nooit een boete gehad in Amsterdam of een andere grote stad?
Ik heb zelf 12 jaar in "020" (zoals de mieterse jeugd dat dan onwijs vet gaaf noemt, lauw man) gewoond, en in die jaren diverse malen aanvaringen gehad met ieders favoriete ambtenaar: de parkeerwachter. Voorzien van een IQ lager dan zijn schoenmaat, alsmede een misplaatst gevoel van authoriteit, hebben we het hier toch wel over de fine fleur van 's lands bureaucratie, dunkt mij zo.
Laten we hier een gezellig anecdotedraadje van maken. Met voldoende ruimte voor Kleintjes relaas, als vanzelf. :)
Annekedeate 1.
Dit moet zo ongeveer midden 2005 zijn geweest. Ik had net mijn 166 gekocht, en mijn Xsara te koop staan. Omdat je in A'dam maar 1 vergunning tegelijk mag, is het dan oppassen met de hoeren van parkeerbeheer. De betaaltijden destijds in de Rivierenbuurt waren van 9 tot 19 uur, maandag t/m zaterdag. Doordeweeks dus niet zo'n punt, ik nam gewoon de Alfa mee naar mijn werk en de Citroen bleef met de vergunning erop achter.
Zo ook die ene dag. Ik loop naar de President Keneddylaan waar ik mijn 166 geparkeerd heb, pal naast de eindhalte van Lijn 25. Ik was wat laat: 't was 5 voor 9 's ochtends. Ik kom de hoek om, en heee. Een wagentje van Parkeerbeheer, naast mijn mooie Alfa geparkeerd. Ernaast staat een stevige snorremans drifitg te noteren.
- "Goedemorgen, wat bent u aan het doen?"
* "Het is hier betaald parkeren meneer."
- "Ja, vanaf 9 uur wel, ja. 't Is 5 voor 9."
* "Nee het is 9 uur. En u krijg een prent. Dus."
(Ondertussen slaat een groepje tramchauffeurs, lekker in het zonnetje aan de koffie lurkend, de boel gade.)
- "Man. Kijk dan op je klok! 't Is gewoon nog GEEN negen uur. Punt."
* "Meneer, met u ga ik niet in discussie. U kunt in beroep gaan."
- "Mooi niet, makker."
Ik stap in de Alfa, en rij hem schuin achter de parkeermobiel. Die dus nu klem staat in het vak. Uitstappen. Deuren op slot. Peuk opsteken.
* "Ja hee wacht effe. Dat ken zomaar niet, meneer."
- "Ja dat ken zomaar wel."
* "Ik zommeuh... zommeer u die wage te verwijdere!"
- "Euh, nee."
* "Meneer, ik ga de politie bellen hoor!"
- "Dat lijkt me een uitstekend idee."
Nou zitten die jongens op de Kennedylaan, dus 2 minuten later stopte er al een zuurstokgolf.
+ "Wat is dit voor shit?"
* "Hij heb me klem gezet."
+ "Is dat zo meneer?"
- "Jazeker. Maar dat deed ik omdat snorremans hier mij een prent uitschrijft om 5 voor 9."
Agent kijkt op klok. 't Is 2 over 9 of zo.
"Heee", roept de agent tegen de trambestuurders, "Hoe zit dat hier, wanneer was die meneer hier bij z'n Alfa?"
"Ruim voor negenen, die pik staat hier altijd 's ochtends te smokkelen", klonk het antwoord.
+ "Geef hier die bon."
* "Ja nee da ken nie, dan klopt m'n nummering niet meer man."
+ "EN RAP EEN BEETJE."
* "Ja godver, nou hier dan. Krijg ik trammelant mee straks op kantoor."
+ "EN NOU ALLEBEI OPZOUTEN."
- "Dank u wel, agent!"
Vroemvroem en weg. :)
Annekedeaute 2.
Langer geleden, ik denk zo rond 2000 of zo. Zelfde buurt. In de straat zijn diverse parkeerplaatsen voor invaliden. 't Is een beetje usance dat wanneer zo'n automobilist een paar weken weg is (vakantie e.d.), dat men dan even een vuilniszak over het parkeerbord doet. Dan kunnen anderen er gewoon staan in die tijd, logisch toch? Geen idee hoe dat juridisch zit, maar de gedachtengang is zonneklaar. Affijn, ik parkeer op een goeie dag in zo'n vak met zak, zeg maar. Sta ik even later met een kop koffie voor het raam, zie ik zo'n Einstein staan krabbelen bij m'n woage.
Toch even naar buiten.
- "Hallo. Wat doet u?"
* "Ik schrijf een bon uit."
- "Waarvoor? Er zit een geldige vergunning achterop hoor."
* "Vanwege dat u in een inferlieden plaats staat."
- "Ja, maar die is dus momenteel niet benodigd. Die meneer is op vakantie. U ziet die zak toch?"
Ondertussen loopt de zwaar getatoeerde meneer van een paar deuren verderop op ons af. Een gouwe gozer trouwens, maar als je hem ziet denk je "even de straat oversteken" zeg maar.
+ "Hee, pik. Ga jij die bon schrijven?"
* "Ja want dit is dus een inferlieden plaats."
+ "Wil jij soms ook een invalideplaats, maat?"
Dat was voldoende. :)
Goed, twee leuke verhalen als tegengewicht voor al die jaren van boetes en zelfs twee maal afgesleept te zijn. Schrale troost. :)
Hebben jullie nog wat?
Ik heb zelf 12 jaar in "020" (zoals de mieterse jeugd dat dan onwijs vet gaaf noemt, lauw man) gewoond, en in die jaren diverse malen aanvaringen gehad met ieders favoriete ambtenaar: de parkeerwachter. Voorzien van een IQ lager dan zijn schoenmaat, alsmede een misplaatst gevoel van authoriteit, hebben we het hier toch wel over de fine fleur van 's lands bureaucratie, dunkt mij zo.
Laten we hier een gezellig anecdotedraadje van maken. Met voldoende ruimte voor Kleintjes relaas, als vanzelf. :)
Annekedeate 1.
Dit moet zo ongeveer midden 2005 zijn geweest. Ik had net mijn 166 gekocht, en mijn Xsara te koop staan. Omdat je in A'dam maar 1 vergunning tegelijk mag, is het dan oppassen met de hoeren van parkeerbeheer. De betaaltijden destijds in de Rivierenbuurt waren van 9 tot 19 uur, maandag t/m zaterdag. Doordeweeks dus niet zo'n punt, ik nam gewoon de Alfa mee naar mijn werk en de Citroen bleef met de vergunning erop achter.
Zo ook die ene dag. Ik loop naar de President Keneddylaan waar ik mijn 166 geparkeerd heb, pal naast de eindhalte van Lijn 25. Ik was wat laat: 't was 5 voor 9 's ochtends. Ik kom de hoek om, en heee. Een wagentje van Parkeerbeheer, naast mijn mooie Alfa geparkeerd. Ernaast staat een stevige snorremans drifitg te noteren.
- "Goedemorgen, wat bent u aan het doen?"
* "Het is hier betaald parkeren meneer."
- "Ja, vanaf 9 uur wel, ja. 't Is 5 voor 9."
* "Nee het is 9 uur. En u krijg een prent. Dus."
(Ondertussen slaat een groepje tramchauffeurs, lekker in het zonnetje aan de koffie lurkend, de boel gade.)
- "Man. Kijk dan op je klok! 't Is gewoon nog GEEN negen uur. Punt."
* "Meneer, met u ga ik niet in discussie. U kunt in beroep gaan."
- "Mooi niet, makker."
Ik stap in de Alfa, en rij hem schuin achter de parkeermobiel. Die dus nu klem staat in het vak. Uitstappen. Deuren op slot. Peuk opsteken.
* "Ja hee wacht effe. Dat ken zomaar niet, meneer."
- "Ja dat ken zomaar wel."
* "Ik zommeuh... zommeer u die wage te verwijdere!"
- "Euh, nee."
* "Meneer, ik ga de politie bellen hoor!"
- "Dat lijkt me een uitstekend idee."
Nou zitten die jongens op de Kennedylaan, dus 2 minuten later stopte er al een zuurstokgolf.
+ "Wat is dit voor shit?"
* "Hij heb me klem gezet."
+ "Is dat zo meneer?"
- "Jazeker. Maar dat deed ik omdat snorremans hier mij een prent uitschrijft om 5 voor 9."
Agent kijkt op klok. 't Is 2 over 9 of zo.
"Heee", roept de agent tegen de trambestuurders, "Hoe zit dat hier, wanneer was die meneer hier bij z'n Alfa?"
"Ruim voor negenen, die pik staat hier altijd 's ochtends te smokkelen", klonk het antwoord.
+ "Geef hier die bon."
* "Ja nee da ken nie, dan klopt m'n nummering niet meer man."
+ "EN RAP EEN BEETJE."
* "Ja godver, nou hier dan. Krijg ik trammelant mee straks op kantoor."
+ "EN NOU ALLEBEI OPZOUTEN."
- "Dank u wel, agent!"
Vroemvroem en weg. :)
Annekedeaute 2.
Langer geleden, ik denk zo rond 2000 of zo. Zelfde buurt. In de straat zijn diverse parkeerplaatsen voor invaliden. 't Is een beetje usance dat wanneer zo'n automobilist een paar weken weg is (vakantie e.d.), dat men dan even een vuilniszak over het parkeerbord doet. Dan kunnen anderen er gewoon staan in die tijd, logisch toch? Geen idee hoe dat juridisch zit, maar de gedachtengang is zonneklaar. Affijn, ik parkeer op een goeie dag in zo'n vak met zak, zeg maar. Sta ik even later met een kop koffie voor het raam, zie ik zo'n Einstein staan krabbelen bij m'n woage.
Toch even naar buiten.
- "Hallo. Wat doet u?"
* "Ik schrijf een bon uit."
- "Waarvoor? Er zit een geldige vergunning achterop hoor."
* "Vanwege dat u in een inferlieden plaats staat."
- "Ja, maar die is dus momenteel niet benodigd. Die meneer is op vakantie. U ziet die zak toch?"
Ondertussen loopt de zwaar getatoeerde meneer van een paar deuren verderop op ons af. Een gouwe gozer trouwens, maar als je hem ziet denk je "even de straat oversteken" zeg maar.
+ "Hee, pik. Ga jij die bon schrijven?"
* "Ja want dit is dus een inferlieden plaats."
+ "Wil jij soms ook een invalideplaats, maat?"
Dat was voldoende. :)
Goed, twee leuke verhalen als tegengewicht voor al die jaren van boetes en zelfs twee maal afgesleept te zijn. Schrale troost. :)
Hebben jullie nog wat?
Comment