Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leasen / Km vergoeding

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Leasen / Km vergoeding

Aangezien leasen een al dan niet verplichte verkapte beloning is kan het ook een optie zijn om op basis van km-declaratie te 'rijden'. De 'belastingvrije' voet is nog steeds 19ct? Gaat nergens over, wat is volgens de Gummert wl redelijk en/of gewenst opdat declareren een serieuze optie is?
    fka v164

Vlgs mij is declareren ueberhaupt nooit een serieuze optie!

Maar vertel eens, waar gaat het nou precies over?
    2 x ouwe premium meuk
    BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
    Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Als je het vergelijkt met leasen is het gewoon geen redelijke optie.

Comment

Gamma!
        2 x ouwe premium meuk

Comment

Maar serieus Sander, KM vergoeding vergeet t maar, is gewoon niks mee te doen.
          2 x ouwe premium meuk

Comment

Ha, die V164;

Zakelijk rijden op basis van kilometervergoeding is alleen interessant als er bovenop de fiscaal onbelaste 19ct nog een flink belast deel wordt uitbetaald.
            Pas als je in de buurt van de dertig cent netto totaal per kilometer komt lijkt het me een overweging waard.
            Scherven brengen gelul.

Comment

Ik begrijp de antwoorden niet helemaal. Blijkbaar is het heel normaal dat je als leasewagen gelijk een A4 onder den kont krijgt geschoven. Ja, dan is willen leasen heel normaal.

Maar als ik kijk naar mijn km-vergoeding, reiskostenvergoeding woon-werk, dat optel, en vergelijk met een 14% bijtelling, dan ben ik gewoon beter af met een eigen simpele auto. Niet voor die 19ct uiteraard, maar de baas snapt ook best dat je daarvoor niet kunt rijden.

Nu houd ik geld over als ik een Fabia rijd. Zou ik een leasebak krijgen, dan kost dat me geld. Moet je je dus afvragen of dat zinvol is.

Aangezien dat 'rijden voor de baas' allemaal rotkilometers zijn op de A20, A4 en A13, maakt het erg weinig uit of je die km's doet met een Maserati of een oude Skoda, zeker al de reistijd ook nog eens gewoon uitbetaald wordt tegen je normale uurtarief. Hard rijden kost dus extra veel...
              Dus rijd ik zo'n 1:19 met die Fabia.

En inderdaad: MrsNoTVR rijdt in de Touran, en ik heb de Skoda tegenwoordig. Ik vind het wel best zo, voorlopig.

Wat is een serieuze vergoeding? Hangt heel erg af van het aantal km's dat je 'voor de baas' maakt natuurlijk. Rij je 200.000km/jaar voor 38.000Euro?
              Valt best wat te regelen dan, denk ik ;-)
              Rij je er 10.000 dan kan het nooit meer uit.
              Last edited by NoTVR; 26-08-09, 17:35.
              Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                Pas als je in de buurt van de dertig cent netto totaal per kilometer komt lijkt het me een overweging waard.
                Kijk dt is tenminste een antwoord op een vraag

Kijk John, als er gereherorganiseerd moet gaan worden, dan ook eens kijken wat er allemaal te ten positieve te hereiken is :-)
                fka v164

Comment

Tja het is tabellenwerk:

Wat kost een leasewagen en een prive wagen en wat levert de leasedoos en de prive wagen:

lease:
                  - minder salaris
                  - bijtelling
                  + geen onderhoudskosten over prive gereden kilometers
                  + geen verzekering
                  + geen wegenbelasting
                  + gemaksfactor (auto kapot ? naar de dealert ermee)
                  - leasewagen is niet jouw eigendom
                  - verandering van baan = geen auto meer
                  + verandering van baan = geen last van eigen auto
                  - beperkte keuzemogelijkheid (Groep XVIII poll met 3000 berichten voor je kan kiezen tussen uiteindelijk 2 modellen)

prive auto:
                  - prijs aanschaf (rentederving evt te betalen rente op een lening)
                  - afschrijving
                  - wegenbelasting
                  - verzekering
                  - onderhoud
                  - elke prive km verhoogt onderhoudskosten (20k prive = meer onderhoud nodig)
                  + hoger salaris
                  + onbelaste vergoeding per zakelijke km
                  + pinkslip gevoel ('lach maar, deze Lada is al betaald'-sticker op de bumper)
                  - je blijft ermee zitten als je van baan verandert
                  + je kan em wegdoen wanneer je wilt
                  + zelf kiezen welke auto, nieuw, 2e hands, uitvoering, cabrio, diesel, gas, benzine etc
                  - veel zakelijke kilometers drijven de afschrijving enorm op (40k per jaar en na 5 jaar staat er zoveel op de teller dat ie particulier lastig(er) te verkopen is)

Verbruik en onderhoudskosten (en dus geluk) spelen een flinke rol. Koop je een 2e hands bak die netjes 1:15 rijdt en na 3 jaar nog steeds geen grote kostenpost heeft gehad dan kan je best break-even spelen. Krijg je na 120dkm zakelijke kilometers opeens gezeik met een brandstofpomp, opspelende distributieketting of startmotor die vervangen moet worden dan kan het voordeel opeens omslaan in een fiks verlies.

Gas in laten bouwen kan interessant zijn maar wegenbelasting neemt wel redelijk toe (een zware BMW 540 Touring Exe van ~ 1700kg kost +/- 992e p/j op benzine en 1452e p/j op gas. (Zelfde auto op diesel komt op 1728e uit) Als je 1 op 10 rijdt kun je op benzine een kleine 4520 kilometer meer rijden voordat je met gas 'winst' gaat maken. En dan zijn de kosten van de gasinstallatie nog niet meegenomen.

'k Heb ooit wat berekeningetjes in Excel gemaakt en kwam bv bij een "oude 330 dieselrt BWM" met een handelswaarde van 11k uit op een kleine 550e per maand aan kosten (wegenbelasting, onderhoudskosten, afschrijving, verzekering en 3000 km diesel per maand). Met 3000 km x 0.19 kom je op 570e netto inkomsten. Bijna quitte dus.

Voor datzelfde geld (bijtelling) kun je ongeveer voor 50k (incl opties) aan nieuwe leaseauto bestellen. Je rijdt dan nieuw, minder 'luxe en premium' dan een 330 executive (van 9 jr oud) maar wel behoorlijk zorgeloos.

Lastige keuze , als je em hebt.

Comment

Kijk zowel Arthur, Hansv en M4 hebben hier natuurlijk een punt, M4 zelfs meerdere:-)

Maar concreet hebben we toch meer input van jou nodig Sander.
                    Zoals praat je over een bestelauto, kleine auto, middenklasser of wat.
                    Hoeveel zakelijke km's ga je rijden, wordt het een 14, 20 of 25% karretje.
                    Of alleen maar zakelijk.
                    De 19ct kilometervergoeding kan je iig gewoon schudden, wordt helemaal niks en elke andere vorm van beloning wordt gewoon belast.
                    2 x ouwe premium meuk

Comment

In het kort, rij je (relatief) veel zakelijke km's met een auto met lage kosten per km dan kan je declareren. Wil je een nieuwe bak of rij je veel prive km's dan ben je met lease altijd goedkoper uit.
                      BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Working...
                      X