Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is dat met dat nieuwe filenieuws?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Wat is dat met dat nieuwe filenieuws?

Sinds deze week melden ze op de radio en via internet de files met het aantal minuten vertraging in plaats van het aantal km's.
    Waarom? Als de informatie nou nog zou kloppen zou het handig zijn, maar het slaat volgens mij helemaal nergens op.

Via ANWB zie je het filenieuws nog met aantal km's en aantal minuten vertraging. Een file van 6 km zou 5 minuten vertraging geven. En eentje van 12 km zou 12 minuten vertraging geven. Dat kan toch gewoon niet kloppen.

Hoe meten ze dat uberhaupt?
    BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Oorspronkelijk geplaatst door ___JC___ Bekijk bericht
    Sinds deze week melden ze op de radio en via internet de files met het aantal minuten vertraging in plaats van het aantal km's.
    Ik vraag me al jaren af waarom men kilometers in plaats van vertraging geeft!
    Waar gaat het nu eigenlijk om?
    $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Waarom? Als de informatie nou nog zou kloppen zou het handig zijn, maar het slaat volgens mij helemaal nergens op.

Via ANWB zie je het filenieuws nog met aantal km's en aantal minuten vertraging. Een file van 6 km zou 5 minuten vertraging geven. En eentje van 12 km zou 12 minuten vertraging geven. Dat kan toch gewoon niet kloppen.

Hoezo kan dat niet kloppen? Vertraging iss geheel afhankelijk of je echt stilstaat over langzaam door kan rijden. Op zich is het veel logischer de vertraging door te geven dan het aantal kilometers. Werkt volgens techniek TomTom ONE XL HD Traffic, heb zelf niet zo'n ding, dus weet niet of het betrouwbaarder is.

http://www.ad.nl/autowereld/3455286/...nformatie.html
      http://www.elfregadero.nl/features/f...pv-kilometers/
      2019 Volvo V60 T6

Comment

Ik vind beiden wel handig eigenlijk, met een voorkeur voor kilometers. Staat er richting Den Bosch op de A2 bijvoorbeeld 6 km voor Deil, dan weet je dat je beter de afrit Everdingen kan pakken om naar Leerdam te gaan, omdat het dan een paar kilometer voor de afrit Geldermalsen ook vast staat. (om even een willekeurig voorbeeld te noemen)

Comment

Waarom klopt dat niet? als je die 12 km normaal met 100km/h aflegt en nu met 37,5 km/h dan heb je 12 minuten vertraging.

Tom Tom HD? Meetlussen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MIOB Bekijk bericht
            Ik vind beiden wel handig eigenlijk, met een voorkeur voor kilometers.
            Op de motor lijkt me dat ook handiger!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
              Op de motor lijkt me dat ook handiger!
              Afgezien van dat ik ook auto rij probeer ik met de motor files toch zoveel mogelijk te mijden. Ik vind het vermoeiend rijden.

Comment

HD Traffic wordt gevoed door real-time monitoring van de beweging van o.a. Vodafone abonnees (GSM als peilzender)

Zie:
                http://www.jouwtomtom.nl/542/tomtom-...e-theorie.html

Comment

Ik krijg via de ingebouwde navi ook files te zien en daar staan ook vertragingen bij, nou daar klopt geen zak van. Geen idee of dat nog oudere techniek is.
                  fka KawaZZtra

Comment

Waarom klopt dat niet? als je die 12 km normaal met 100km/h aflegt en nu met 37,5 km/h dan heb je 12 minuten vertraging.
                    In een file kan jij 37,5 km/h rijden?

Doe mij ook van die files!

Ik 'reken' met 3 a 4mins vertraging per km file.

Comment

Juist, een beetje file levert echt wel meer vertraging op dan 1 minuut per km. En op zich vind ik vertraging ook erg handig om te weten.
                      Maar dan wil ik wel dat het klopt. Liever en de km's en de vertraging, dan kan je echt goed inschatten of omrijden een optie is.

Hoe kunnen ze met lussen weten hoeveel vertraging er is? Alle auto's geven hetzelfde signaal?
                      BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _Arthur Bekijk bericht
                        In een file kan jij 37,5 km/h rijden?

Doe mij ook van die files!
                        Dat is wat uit de 12 minuten vertraging op 12 km komt.
                        Op de A13 file van Ypenburg tot kleinpolderplein rijd ik doorgaans met een gemiddelde van 25km/h.

Oorspronkelijk geplaatst door ___JC___
                        Hoe kunnen ze met lussen weten hoeveel vertraging er is? Alle auto's geven hetzelfde signaal?
                        Men heeft de snelheid en hoeveel auto's er langs komen. Daaruit is redelijk te schatten wat de doorlooptijd is.

Comment

Op de A20-A12 wordt regelmatig file's gemeld die qua kilometers lang zijn, maar waar op sommige stukken makkelijk 50 km/h gehaald wordt. Maar goed, ik denk dat dit systeem zich even moet bewijzen.
                          2019 Volvo V60 T6

Comment

Men heeft de snelheid en hoeveel auto's er langs komen. Daaruit is redelijk te schatten wat de doorlooptijd is.
                            Leg uit Geelhoed (serieus). Volgens mij kan dat alleen als je op een bepaald moment op nul begint. Dan moet je dus de snelweg even dicht gooien?

Comment

Met nul beginnen geeft een preciezere schatting, maar is niet perse nodig, de (tijdsgemiddelde) snelheden zijn al een mooi begin. Het verschil tussen in en uit flux is een goede controle om te zien of de snelheidsschatting klopt.

Overigens is 's nachts om 02:30 een goede tijd om een nulmeting te doen ;)

Comment

Ah kijk het onderwerp was al uitgekauwd op het autoweekforum.

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?9,3512884

Dan hebben we het er niet meer over!
                                :o)

Comment

@RudieKawa: dat is TMC. Werkt idd niet best (achterhaald systeem)

HD Traffic is nog niet perfect, maar wel goed. Rijd er nu zelf 3 maanden mee rond en kan niet anders dan tevreden zijn. Werkt ook prima in de stad bij opstoppingen/vertragingen. Je krijgt aardig rap een alternatieve route.

Nu maar hopen dat het geen megasucces wordt, want dan gebruikt iedereen die alternatieve routes ;-)

Comment

Als ik in de file sta, rijd ik soms net hard genoeg om naar zijn 3 te schakelen, dus 30 km/h.
                                    Rijdt die meneer in een brommobiel ofzo ? 30 in z'n 3. Tssk.

Comment

Bij 30 kan ik zelfs al naar z'n IV. 30 in zijn II is echt geen gehoor.

Vanmorgen zag ik op de borden boven de A4: Den Haag Centrum: 38 minuten en als alternatief (mijn standaard route in drukke spits) slechts 14 (ik was er in 10, een nieuw record).

Dat geeft mij een goede indicatie, want als 't aan 't eind van de Utrechtse baan stil staat tot ver in de stad, dan is 2km idd een half uur vertraging, of langer! Is 't overal rustig en staat er 2km file op de Utrechtse baan, dan heb ik daar maximaal 5 minuten vertraging. Ik vind 't een prima systeem, vooral omdat ze de 'file' op Radio 3 niet hadden gemeld en ik anders waarschijnlijk toch via de A12 was gereden, want zonder vertraging is dat sneller en korter.

Comment

ik meen me te herinneren dat de verkeersdienst een contract met Vodafone heeft. door de positie van (geannonimiseerde) individuele Vodafone gebruikers in die file te bepalen kan je de vooruitgang in afstand meten. ( je weet immers de tijd die verstrijkt tussen aanmelding bij GSM-mast A en GSM-mast B en je weet ook de afstand tussen die 2 GSM-masten.

Doe dat 10x, 20x, 50x dan kan je dat uitmiddelen en een vrij accurate voorspelling geven hoeveel vertraging die file gaat geven voor een automobilist. (voor motoren gaat dit uiteraard niet op, die zijn altijd sneller)

sommige high end TomTom systemen geven ook via GSM feedback aan een centrale computer zodat ook die systemen de (geannonimiseerde) info kunnen leveren voor het voorspellen van vertraging.
                                        Ik meen me ook te herinneren dat TomTom een contract heeft met de verkeersdienst om ook die gegevens te gebruiken.
                                        TomTom gebruikt die gegevens zelf ook om de groep high-end TomTom gebruikers te voorzien van intelligentere alternatieve routeplanning.

Comment

janspeed: Klopt als een bus.

In de link die ik gaf stond dit overigens ook beschreven, maar uit de praktijk kan ik bevestigen dat het ook goed werkt (kan altijd beter, maar ivgl DVD navi met TMC ben je toch weer een "generatie" verder)

Comment

Okee, ik heb het getest. Gisteren op de terugweg uit Amsterdam. Het filenieuws kwam langs, A4 richting Den Haag tussen Schiphol en Nieuw-Vennep 8 minuten vertraging. Normaal ben ik in ongeveer 15 minuten bij de splitsing A4 - A44. En wat denk je? Juist nu was ik er in 23 minuten....

Het klopt dus gewoon! Wat zitten we dan allemaal te zeiken over die files? Fucking 8 minuten vertraging. Dat overleef ik wel.

Comment

Mij lijkt 't ideaal. Neem deze file, die op de radio werd omgeroepen als '2 km tussen Alkmaar en Akersloot':

http://www.gummen.org/forum/showthread.php?t=3518

Terwijl hij me dus anderhalf uur extra heeft gekost...
                                              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

't Is wat we zo GT-erig noemen "Managing Expectations". Als ik na Ypenburg op de matrixborden kijk, en ik zie daar staan "Tot Ring Rotterdam 6 minuten vertraging", dan denk ik: rielekst, valt mee. Staat daar "5 km. file", dan word ik daar minder blij van. Terwijl het vaak hetzelfde is.
                                                Mini Cooper Clubman
                                                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                "Jasper val dood." - RH

Comment

Een beetje als met jouw auto's, dus?

Als er een Alfa-logo op zit, dan denk je: mwah: het kan weliswaar niet dwars, de elektra is moeilijk (als het al werkt), de motor levert alleen pk's vlak onder de toerenbegrenzer en de dealer naait je bij elke kleine reparatie, maar 't is een ALFA, dus dat hoort erbij.

Staat er daarentegen BMW 318i op de kofferklep, dan schiet je bij al die dingen in de stress. :-)
                                                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Ja precies! Met een Bee Em Wee verwacht je gewoon grenzeloze kwaliteit, terwijl je -met het vuistje uit het schuifdak- imposante powerslides neerlegt op 's lands klaverbladen, met een gemak zoals je 't zelden ziet. :)
                                                    Mini Cooper Clubman
                                                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                    "Jasper val dood." - RH

Comment

Is toch ook logisch? Met de melding dat een file 1km lang is kan je eigenlijk helemaal niks. Als het compleet stil staat(weg tijdelijk compleet afgesloten door ongeval), maar jij de enige idioot bent die niet oplet en er achter aan sluit kan de file theoretisch urenlang 1km zijn terwijl je geen wielomtrek verder komt.

Alleen is de indicatie van het tijdsverlies misschien nog wel minder lang geldig dan de lengte van de file. Maar dan nog heb ik liever de tijdsindicatie.
                                                      Every second of your life is a part of your song

Comment

ainverkeersbord datkenklokkijken. geleuf je'tzelf?

Mooie site, brun. :)
                                                        You know that reality is immaterial

Comment

Heb, helaas al diverse ervaringen op de A1, A12, A15, en A27, waarbij de genoemde tijdsvertraging echt kant nog wal raakt! Meestal (vooral die op de A27) duurt het twee tot drie keer zo lang als de genoemde vertraging op de radio. Ook mis de oude km meldingen i.v.m. eerder genoemde reden, dat je dan nog kunt beslissen een andere afslag te nemen, omdat je dan weet waar de staart zit...

Comment

Working...
                                                          X