Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSG7 of schaaaaaakeln ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• DSG7 of schaaaaaakeln ?

Mjah, ben ook weer aan het kijken in welk (VAG) leasehok ik me de komende 3 jaar weer fijn ga voelen. Maar nu ik aan de benzine moet worden de mogelijkheden wat uitgebreid en komt DSG7 voor mij ook in the picture.

Wat zal ik eens doen ? Gewoon mee dom gas geven/flipperen en DSG nemen of blijven schaaaaaakeln ?
    Extra info: Ik sta gelukkig nooit (meer) in files.

Van beide valt wat te zeggen. :|
    Last edited by Pascal; 05-09-09, 10:14.

waarom zou je zelf willen schakelen dan?
    ----------------------------------------------------
    F30 328I Aut8 HE Luxury Line & 208 1.6VTI Intuitive
    ----------------------------------------------------

Comment

Dat is gewoon leuk, bezig zijn met autorijden enzo. Ergens vind ik dat gevoel met een automaat toch stukken minder.

Comment

Als je niet iedere dag een poos in de file staat altijd handbak. Ook DSG is suboptimaal, maar tov koppelen bij dagelijks flink wat file-km zeker te prefereren.

Comment

Het is persoonlijk. Ik was na een proefrit overtuigd van DSG, heb er ruim 3 jaar mee gereden, maar zou het niet nemen in een benzineauto. In een diesel heeft het flinke voordelen, omdat je je anders lens schakelt.
          Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Ik zou inderdaad eerder op een diesel DSG nemen dan op een benzine. Heb een paar keer DSG mogen rijden. Zeer byzonder systeem. Zeker oin combinatie met veel vermogen (zoals in Ed zn Leons) lijkt het autorijden meer op een computerspelletje.

Ikzelf heb 4x4 genomen op mn volgende leasert ipv DSG (waren even duur). Laat mij maar lekker schakelen dan gebeurd het altijd wanneer ik wil en kan je lekker afremmen op de motor.
            BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Op de motor remmen met DSG kan hoor. Gewoon terugschakelen.

Comment

Ow ja, het is natuurlijk geen automaat. Die zou ik echt nooit willen. Ach DSG is leuk, maar het was mij de meerprijs niet waard.
                BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

DSG is een fijn systeem vind ik. Op een benzine kan het ook werken, zeker op bv. die laffe 1.6 FSI in mijn vorige voorloper, als ik al DAT schakelen handmatig had moeten doen was ik gek geworden.

Op de bestelde Passat CC zit ook DSG, omdat ik nu eenmaal veel file- en stadskilometers maak. En dan is dat wel erg lekker, en ontspannen.

Was dat niet zo, dan nam ik ALTIJD een handbak! Zeker net een voldoende potente motor die je schakellui kan rijden.
                  Mini Cooper Clubman
                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                  "Jasper val dood." - RH

Comment

Ik ben jaren anti-automaat geweest omdat je precies wat iedereen hierboven al zegt met handschakelen precies kan bepalen wanneer je op- en terug-schakelt. Daarnaast is het iets zuiniger en je bent sneller weg.

Maar de DSG is een sequentieele bak die toevallig automatisch aangestuurd wordt en die is sneller dan de handbak (bij een sprint) en schakelt sneller dan jij met de hand kan doen (en preciezer). In de automaat mode hoef je echt niets te doen en da's natuurlijk relaxed als je een lange rit moet maken (over 80 km wegen) en vooral bij de sporadische files.

So far the theory. Hoe de uiteindelijke DSG-bak in de auto die je voor ogen hebt werkt moet je zelf ondervinden, proefrijden dus.

Afremmen op de motor en niet doorschakelen als jij 't niet wil kan je instellen dus je kan er net zo mee racen door een bocht als met een handbak, alleen dan zonder dat je je handen van je stuur hoeft te halen.

De 7 versnellingen zorgen helemaal voor optimaal gebruik van de powerband (vooral van diesel) maar ook voor de benzinebakjes zonder dat je direct 1 op 3 rijdt.

Nadeel ; complexer dan een handbak ; storingsgevoeliger, duurdere onderdelen, hogere aanschafprijs, wagen kan iets van 25 kilo zwaarder zijn met de seq-bak (in geval van Golf GTI bv) .

Comment

ik schakel liever, maar de DSG automaat is wel een fijn staaltje techniek. Schakelt erg snel en erg schokloos.
                      Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl

Comment

ik heb zelf een dsg7

maar.... advies: gewoon schakelen

Comment

DSG is geen sequentiele bak volgens mij. Inderdaad heef het voordelen in de bocht, dat je met vol gas kan terugschakelen zonder je handen van het stuur te halen.
                          In de file heeft het voor- en nadelen. De nadelen kun je opheffen door hem op handmatig of in 'S' te schakelen, maar dat is niet zo zinvol.

Comment

Wie gaat er nu met volgas in een bocht terugschakelen?!!?
                            Misschien ff rijvaardigheidscursusje doen?

Comment

Terugschakelen in bochten.. ik hoor het al we gaan de voordelen ter plekken verzinnen.. ;)
                              Gelukkig ondersteunen de reacties m'n eigen gevoel al om gewoon een manuele 6 bak te prefereren boven een DSG. Zeker in mijn situatie van verwaarloosbaar woon-werk verkeer.

Comment

Laat ik voorop stellen dat niets heb met automaten, ik heb er alleen wel mee leren omgaan.

Het grootste nadeel aan een automaat en dus ook een DSG is dat de bak niet kan anticiperen op komende verkeerssituaties, en dat is iets wat de persoon die schakelt wel kan. Ik irriteerde me mateloos aan dat gebrek, dus als ik de keus had dan altijd een handbak.

Comment

Nooit met DSG geden dus. Geen enkel probleem, volgas terugschakelen met DSG en ESP. De auto geeft geen krimp.

Je vraagt je af waarom?

Nou, je komt aan bij een bocht met flink gas erop, DSG staat in IV bijvoorbeeld. Je lost gas omdat je te snel gaat, slow in fast out you know.

Wat doet DSG op dat moment? Ja precies, opschakelen naar VI. Daar zit je dan, in de bocht, in de zesde vesnelling. Laten we dat zo, of tikken we de linker flipper twee keer aan?
                                  Last edited by NoTVR; 05-09-09, 15:56.

Comment

DSG is inderdaad niet sequentieel, het zijn in essentie 2 versnellingsbakken naast elkaar, waarbij de volgende versnelling al "klaar" wordt gezet. Daarom schakelt-ie zo snel.
                                    Mini Cooper Clubman
                                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                    "Jasper val dood." - RH

Comment

Daarom gebruik ik die automaat van die Fiat ook nooit...*
                                      Altijd in manual. Hij schakelt in de manuele stand nooit vanzelf op, alleen af en toe terug als de motor te weinig toeren dreigt te gaan maken.

Kan die DSG dan helemaal niet in een manual stand, zodat die alleen doet wat jij wil? Als dat niet kan, zou ik er geen seconde aan denken om DSG te nemen, want precies zoals geenbritsesportwagenfabrikant zegt, zo'n systeem kan geen komende verkeerssituaties inschatten en doet dus altijd de verkeerde dingen.

* niet helemaal waar, als ik aan het sms-en ben in de file dat ik later ben, of een flesje drinken open moet maken, dan is die automaat wel handig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                                        Nooit met DSG geden dus. Geen enkel probleem, volgas terugschakelen met DSG en ESP. De auto geeft geen krimp.

Je vraagt je af waarom?

Nou, je komt aan bij een bocht met flink gas erop, DSG staat in IV bijvoorbeeld. Je lost gas omdat je te snel gaat, slow in fast out you know.

Wat doet DSG op dat moment? Ja precies, opschakelen naar VI. Daar zit je dan, in de bocht, in de zesde vesnelling. Laten we dat zo, of tikken we de linker flipper twee keer aan?
                                        Maar daarom wil ik dus geen DSG. Bak moet niet voor mij gaan beslissen wat ik wil doen.

Comment

DSG kan in volledig manual, maar grijpt in als:

het toerental te laag wordt: schakelt terug.
                                          het toerental te hoog wordt: schakelt op.

Dat laatste kun je laten chippen, dan loopt de motor in de toerenbegrenzer.

Dus je zou zeggen: DSG doet alles wat je wilt als je in Manual staat. Nee dus. Hij weet niet dat je over 1 seonde vol gas gaat geven, en heeft de verkeerde versnelling 'voor' staan.
                                          Dan zit je zomaar 2 seconden zonder aandrijving...

Voordeel automaat: motor slaat nooit af.

Comment

Ik heb die Fiat weleens laten afslaan. Knap toch, zonder koppeling :-).

Maar waarom schakelt die DSG dan toch terug als je afremt voor een bocht, als je zegt dat het helemaal manueel is?

Comment

Nee, in Manual schakelt 'ie niet terug, en in 'S' ook niet snel. Punt is dat je het ding in 98% van de tijd in D hebt staan. Je moet dus bedenken dat er een bocht aankomt waar DSG gekke dingen zal gaan doen, en vóór de bocht de flippers al gaan bedienen.

Comment

Zou bijna medelijden krijgen ;-).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                  DSG is inderdaad niet sequentieel, het zijn in essentie 2 versnellingsbakken naast elkaar, waarbij de volgende versnelling al "klaar" wordt gezet. Daarom schakelt-ie zo snel.
                                                  Ja technisch is DSG een opvolger van een sequentiele bak, maar om 't makkelijk te houden tikte ik even seq bak zodat 't duidelijk is dat 't geen traditionele automaat is met een koppelomvormer. DSG I heeft overigens een enkele koppeling, de 7 versnellingen DSG II heeft die dubbele koppeling.

Dus ;
                                                  Seq bak = met koppeling, in dit geval automatisch hydraulisch bediend
                                                  Automaat = met koppelomvormer ; geen directe koppeling tussen motor en wielen anders dan via vloeistof (en daarom ook de bekende 'slip' bij flink gas geven wat weer als voordeel heeft dat je weinig tot geen schokken hebt bij schakelen)

Maar goed, handmatig schakelen met DSG = F1 alike en da's leuk natuurlijk. In de praktijk zal ie altijd zuiniger zijn dan normaal schakelen want dat doe je of te vroeg of te laat. Alleen in bijzondere situaties zal die bak niet doen wat jij wil.

Nadeel is ook dat de bak (dsg 7 versn.) beperkt koppel aan kan dus motor chippen schijnt niet heel handig te zijn (max 170 pk oid).

Comment

DSG had altijd al twee koppelingen. http://www.kfztech.de/gast/schubert/dsg.htm Dat is de enioge manier om zo snel te kunnen schakelen. De 6-bak kan standaard overigens -volgens velen- ook maar 350Nm aan. Met modificaties schijnt >400pk geen probleem te zijn.

De 7-bak heeft itt tot de 6-bak een droge koppeling. Hij weegt daarom een stuk minder, maar kan minder koppel aan.

Er zit zelfs een intelligent systeem in dat zorgt voor 'verbrande koppeling stank' als de bestuurder de bak overbelast. Gaat de bestuurder echt te ver, dan wordt er gewoon niet meer gekoppeld. Mooi man, eigenlijk.
                                                    Last edited by NoTVR; 05-09-09, 19:00.

Comment

Ah ok ik dacht dat de koppeling met olie van de DSG I meer op een koppelomvormer leek, even opgezocht en ingelezen ; idd 2 koppelingsplaten maar dan in een olie-bad.

Wel flink verschil trouwens tussen die I en II ;

The volume of oil contained within the gearbox has also been reduced by 75 per cent. The oil circuits are split into two in an effort to protect the lubrication’s purity. As with a conventional manual gearbox, one of the circuits is used for cooling and lubrication of the gear teeth, the second feeds oil to the gear actuators. Since the clutch does not require cooling the quantity of oil was reduced from seven litres in the six-speed DSG gearbox to only 1.7-litres in the new seven-speed system.

Comment

DSG-6 moet om de 60.000 km vloeistof wissel hebben.

De 170 pk zelfs om de 30k (d8 ik!) dus ook als je chipped moet je om de 30k vloeistof wissel doen.

Comment

Dat mogen Edwin cs. lekker zelf uitzoeken. Mijn DSG'tje krijgt in elk geval wel 170 PK. :)
                                                          Mini Cooper Clubman
                                                          "Jasper val dood." - RH

Comment

Maar de nieuwe DSG 7 met droge koppeling kan officieel maar 250NM aan. Dus die kan niet in een 2.0TDI lijkt mij.

Comment

Daar zit dan ook een DSG6 in. :)
                                                              Mini Cooper Clubman
                                                              "Jasper val dood." - RH

Comment

Working...
                                                              X