Ja, we hadden op dat ouderwetsche groene forum zo'n prachtige verzameling omtrent Spyker: beurs- en bestuursdrama, ongezoute meningen, speculaties, etc. Schitterend draadje was het :) Maar, dat groene dat is niet meer. Althans, vooralsnog niet.
Dus hier een vervolg op dat naslagwerk:
Goed nieuws van Spyker
De uitreiking van de Auto 2008 Innovatieprijzen vond gisteren plaats in de Spyker-fabriek in Zeewolde. Een ideale gelegenheid voor ons om wat Spyker-nieuws te verzamelen.
We kunnen na de prijsuitreiking van gisteravond goed nieuws melden aan de Spyker-fans: het merk is gewoon nog van plan de C12 Zagato te maken. Spyker toonde deze supercar in 2007 in Genève, maar het project werd daarna in de ijskast gezet. De Zagato komt zoals het er nu naar uitziet in 2010 op de markt voor een prijs van 500.000 euro zonder belastingen. Het is nog maar zeer de vraag of de auto dan C12 Zagato komt te heten. C12 verwijst namelijk naar de twaalf cilinders van Volkswagens W12-motor. Tegen de tijd dat de Super-Spyker op de markt komt, heeft Volkswagen die motor namelijk uit productie genomen.
In de Peking-to-Paris komt de W12 in ieder geval niet te liggen. Spyker wil de luxe SUV de komende jaren in relatief grote aantallen gaan bouwen en kiest dus voor een V8. Het beoogde vermogen is 550 pk, maar een V8 van de Volkswagen Groep blijkt daar niet toe in staat. Spyker gaat nu zeer waarschijnlijk een V8 met supercharger van Amerikaanse makelij voor in de D8 Peking-to-Paris lepelen. Eind augustus weten we definitief welke motor Spyker goed genoeg vindt voor z’n eerste SUV. De motor komt zo ver mogelijk naar achteren te liggen, voor een betere gewichtsverdeling.
Door het gebruik van een aluminium chassis houdt Spyker het leeggewicht beperkt tot 1850 kilogram. Dat is duidelijk minder dan de concurrentie. Het merk uit Zeewolde gaat de D8 Peking-to-Paris positioneren als de ultieme SUV: de prijs komt boven die van een ‘full options’ Porsche Cayenne Turbo te liggen. Momenteel denkt Spyker aan 235.000 euro exclusief belastingen. In 2009 moeten 100 exemplaren de fabriek verlaten, in de jaren erna moet de productie tijden naar 250 à 300 exemplaren. De helft hiervan is bestemd voor de Verenigde Staten; Engeland is de grootste Europese markt.
bron: http://www.nu.nl/news/1619981/73/Goe...an_Spyker.html
---------
"..Spyker gaat nu zeer waarschijnlijk een V8 met supercharger van Amerikaanse makelij voor in de D8 Peking-to-Paris lepelen.."
Ah, dus CM komt ook aan z'n 'trekken' met de producten uit Zeewolde straks?
"..2009 moeten 100 exemplaren de fabriek verlaten, in de jaren erna moet de productie tijden naar 250 à 300 exemplaren.."
Polletje starten met een voorspelling van de werkelijke aantallen dan maar? :)
Dus hier een vervolg op dat naslagwerk:
Goed nieuws van Spyker
De uitreiking van de Auto 2008 Innovatieprijzen vond gisteren plaats in de Spyker-fabriek in Zeewolde. Een ideale gelegenheid voor ons om wat Spyker-nieuws te verzamelen.
We kunnen na de prijsuitreiking van gisteravond goed nieuws melden aan de Spyker-fans: het merk is gewoon nog van plan de C12 Zagato te maken. Spyker toonde deze supercar in 2007 in Genève, maar het project werd daarna in de ijskast gezet. De Zagato komt zoals het er nu naar uitziet in 2010 op de markt voor een prijs van 500.000 euro zonder belastingen. Het is nog maar zeer de vraag of de auto dan C12 Zagato komt te heten. C12 verwijst namelijk naar de twaalf cilinders van Volkswagens W12-motor. Tegen de tijd dat de Super-Spyker op de markt komt, heeft Volkswagen die motor namelijk uit productie genomen.
In de Peking-to-Paris komt de W12 in ieder geval niet te liggen. Spyker wil de luxe SUV de komende jaren in relatief grote aantallen gaan bouwen en kiest dus voor een V8. Het beoogde vermogen is 550 pk, maar een V8 van de Volkswagen Groep blijkt daar niet toe in staat. Spyker gaat nu zeer waarschijnlijk een V8 met supercharger van Amerikaanse makelij voor in de D8 Peking-to-Paris lepelen. Eind augustus weten we definitief welke motor Spyker goed genoeg vindt voor z’n eerste SUV. De motor komt zo ver mogelijk naar achteren te liggen, voor een betere gewichtsverdeling.
Door het gebruik van een aluminium chassis houdt Spyker het leeggewicht beperkt tot 1850 kilogram. Dat is duidelijk minder dan de concurrentie. Het merk uit Zeewolde gaat de D8 Peking-to-Paris positioneren als de ultieme SUV: de prijs komt boven die van een ‘full options’ Porsche Cayenne Turbo te liggen. Momenteel denkt Spyker aan 235.000 euro exclusief belastingen. In 2009 moeten 100 exemplaren de fabriek verlaten, in de jaren erna moet de productie tijden naar 250 à 300 exemplaren. De helft hiervan is bestemd voor de Verenigde Staten; Engeland is de grootste Europese markt.
bron: http://www.nu.nl/news/1619981/73/Goe...an_Spyker.html
---------
"..Spyker gaat nu zeer waarschijnlijk een V8 met supercharger van Amerikaanse makelij voor in de D8 Peking-to-Paris lepelen.."
Ah, dus CM komt ook aan z'n 'trekken' met de producten uit Zeewolde straks?
"..2009 moeten 100 exemplaren de fabriek verlaten, in de jaren erna moet de productie tijden naar 250 à 300 exemplaren.."
Polletje starten met een voorspelling van de werkelijke aantallen dan maar? :)
Comment