Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spyker... belofte of leugen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Spyker... belofte of leugen?

    Ja, we hadden op dat ouderwetsche groene forum zo'n prachtige verzameling omtrent Spyker: beurs- en bestuursdrama, ongezoute meningen, speculaties, etc. Schitterend draadje was het :) Maar, dat groene dat is niet meer. Althans, vooralsnog niet.

    Dus hier een vervolg op dat naslagwerk:


    Goed nieuws van Spyker

    De uitreiking van de Auto 2008 Innovatieprijzen vond gisteren plaats in de Spyker-fabriek in Zeewolde. Een ideale gelegenheid voor ons om wat Spyker-nieuws te verzamelen.

    We kunnen na de prijsuitreiking van gisteravond goed nieuws melden aan de Spyker-fans: het merk is gewoon nog van plan de C12 Zagato te maken. Spyker toonde deze supercar in 2007 in Genève, maar het project werd daarna in de ijskast gezet. De Zagato komt zoals het er nu naar uitziet in 2010 op de markt voor een prijs van 500.000 euro zonder belastingen. Het is nog maar zeer de vraag of de auto dan C12 Zagato komt te heten. C12 verwijst namelijk naar de twaalf cilinders van Volkswagens W12-motor. Tegen de tijd dat de Super-Spyker op de markt komt, heeft Volkswagen die motor namelijk uit productie genomen.

    In de Peking-to-Paris komt de W12 in ieder geval niet te liggen. Spyker wil de luxe SUV de komende jaren in relatief grote aantallen gaan bouwen en kiest dus voor een V8. Het beoogde vermogen is 550 pk, maar een V8 van de Volkswagen Groep blijkt daar niet toe in staat. Spyker gaat nu zeer waarschijnlijk een V8 met supercharger van Amerikaanse makelij voor in de D8 Peking-to-Paris lepelen. Eind augustus weten we definitief welke motor Spyker goed genoeg vindt voor z’n eerste SUV. De motor komt zo ver mogelijk naar achteren te liggen, voor een betere gewichtsverdeling.

    Door het gebruik van een aluminium chassis houdt Spyker het leeggewicht beperkt tot 1850 kilogram. Dat is duidelijk minder dan de concurrentie. Het merk uit Zeewolde gaat de D8 Peking-to-Paris positioneren als de ultieme SUV: de prijs komt boven die van een ‘full options’ Porsche Cayenne Turbo te liggen. Momenteel denkt Spyker aan 235.000 euro exclusief belastingen. In 2009 moeten 100 exemplaren de fabriek verlaten, in de jaren erna moet de productie tijden naar 250 à 300 exemplaren. De helft hiervan is bestemd voor de Verenigde Staten; Engeland is de grootste Europese markt.

    bron: http://www.nu.nl/news/1619981/73/Goe...an_Spyker.html

    ---------

    "..Spyker gaat nu zeer waarschijnlijk een V8 met supercharger van Amerikaanse makelij voor in de D8 Peking-to-Paris lepelen.."

    Ah, dus CM komt ook aan z'n 'trekken' met de producten uit Zeewolde straks?


    "..2009 moeten 100 exemplaren de fabriek verlaten, in de jaren erna moet de productie tijden naar 250 à 300 exemplaren.."

    Polletje starten met een voorspelling van de werkelijke aantallen dan maar? :)
    Oliestoken voor het goede doel

  • #2
    Lijkt me heel verstandig voor een sportautomerk op de rand van de afgrond om in een SUV project te investeren wanneer de markt daarvoor aan het instorten is.

    Mijn voorspelling:
    10 exemplaren (totaal).
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

    Comment


    • #3
      Spyker is falen. Niet door het product (afgezien van die spuuglelijke SUV), maar door allerlei versies van volstrekt wanbeleid. Marketing, financieel, juridisch en qua personeel (Muller stuurt mensen zomaar weg). Klopt gewoon geen bal van dat bedrijf.

      Comment


      • #4
        Het verhaal dat de motoren van VW/Audi te min waren en dat er daarom voor F1-team en Zeewolde naar Ferrari gekeken werd, zijn we al lang vergeten?

        Tja, een positieve kijk is veel waard, maar opportunisme is mijns inziens toch iets anders. Bij Spyker denk ik meer aan illusionisme, please prove me wrong!

        Laat de voor(ui)tgang op Le Mans geen voorbode zijn van de toekomst van het merk.
        * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
        * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

        Comment


        • #5
          Ach, ik denk dat ze in China en Dubai etc, nog best wat van die SUF's kunnen slijten. Maar de kwaliteit van de bedrijfsvoering van de laatste jaren voorspelt weinig goeds. Dus ik hou het ook op 10 stuks ja.

          Comment


          • #6
            ^tik^

            Gaan we weer :)

            Boete Spyker-bestuurder voor delen voorkennis

            Een bestuurder van autofabrikant Spyker heeft een boete gekregen van 96.000 euro voor het delen van voorkennis.

            Toezichthouder AFM vindt dat de bestuurder een zeer ernstige overtreding heeft gemaakt en legde vorige maand een geldboete op uit de zwaarste categorie.

            Dat blijkt uit een geanonimiseerd vonnis dat de rechtbank in Rotterdam deze week heeft gewezen. Hoogstwaarschijnlijk gaat het om Victor Muller, momenteel weer topman van de autofabrikant.

            Dat valt op te maken uit details die in het vonnis staan. De AFM en Spyker wilden niet bevestigen dat het om Muller gaat.

            Het is onzeker of de opgelegde boete stand zal houden. De voorzieningenrechter in Rotterdam oordeelde dat het delen van de voorkennis in dit geval deels of geheel "verschoonbaar" is. Zij vindt dat de boete van 96.000 euro onevenredig hoog uitpakt.

            De Spyker-bestuurder stapte naar de kortgedingrechter om te voorkomen dat de AFM de opgelegde boete publiceert. Dat is vooralsnog gelukt. Daarnaast plaatste de rechter kanttekeningen bij het boetebesluit van de financieel toezichthouder.

            Het gewraakte delen van voorkennis had plaats in juni vorig jaar.

            De bestuurder van Spyker had via een persoonlijke investeringsmaatschappij een lening lopen bij zijn bank met aandelen in het autobedrijf als onderpand. De bank dreigde die aandelen te verkopen omdat onderdekking was ontstaan.

            De bestuurder hield de aandelenverkoop echter tegen met een mail aan zijn bank.

            Daarin schrijft hij dat Spyker de volgende dag met een "belangrijk positief persbericht" komt, waarschijnlijk in de verwachting dat het aandeel Spyker daarop zou stijgen en de onderdekking op zijn lening zou verdwijnen.

            De bank meldde direct bij de AFM dat haar klant mogelijk het mededelings- of tipverbod rond beursgenoteerde bedrijven had overtreden. De Wet op het financieel toezicht verbiedt het delen van voorkennis, voor zover dat niet nodig is voor de uitoefening van je beroep.

            bron: nu.nl
            Oliestoken voor het goede doel

            Comment


            • #7
              Oef, da's een tricky one. Ik ben de eerste om Muller geheel af te fikken hoor, maar ik vraag me in dit voorbeeld wel af of hier inderdaad sprake is van voorkennis in de zin van "oneerlijke verrijking" of zo.

              De bank wil aandelen verkopen omdat Muller te weinig dekking voor zijn lening heeft. Muller zegt "Wacht nou even daarmee, morgen staan die dingen vrijwel zeker hoger". Dit is in het voordeel van Muller, maar ook van de bank, want die ziet haar dekking toenemen.

              Formeel heeft de bank gelijk dat ze dit meldt, trouwens. Maar of het nou echt moreel verkeerd is?

              Even los van dit voorval: die SUV's gaan absolute collector's items worden straks, want meer dan 20 zullen er de fabriek niet uitrollen. Die C12 gaan we nooit zien, natuurlijk, dat wisten we allang. Rebadged Lamborghini prototype. En hoe zat het met die revolutionair verlengde C8? Daar horen we ook niks meer over? Juist...
              Mini Cooper Clubman
              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
              "Jasper val dood." - RH

              Comment


              • #8
                ze doen anders nog wel iets aan ontwikkeling:




                OK, ontwikkleen is goed, anders kom je achter te ligggen, maar misschien zouden ze toch wat mee rop productie moeten fizudssen.

                Ik zou nooit zo'n auto bestellen als ik er 3 to 5 jaar op zou moeten wachten. Genoeg ander leuk spul.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                  Oef, da's een tricky one. Ik ben de eerste om Muller geheel af te fikken hoor, maar ik vraag me in dit voorbeeld wel af of hier inderdaad sprake is van voorkennis in de zin van "oneerlijke verrijking" of zo.
                  Oneerlijke verrijking of behoudt van kapitaal: natuurlijk had muller voordeel van de (handel met) voorkennis. De bank had voorkennis zodat er niet verkocht hoefde te worden, muller had daar weer vordeel van omdat hij geen aandelen hoefde te liquideren (tegen een slechte koers).
                  Sowieso lijkt het me trouwens handelen met voorkennis door aandelen van een eigen bedrijf (op het juiste moment) te belenen als onderpand. Die dingen geef je af bij een goede koers. Wat er daarna gebeurd is van later zorg. Ik kan me serieus voorstellen dat de AFM zulke constructies ook eens tegen het licht gaat houden.
                  When men were men

                  Comment


                  • #10
                    Zou Spyker niet kunnen aanbieden aan Audi om een platform te bieden om hybride technieken e.d. in de praktijk te testen?

                    Comment


                    • #11
                      Verhaal is inmiddels de grens over...

                      http://www.grandprix.com/ns/ns20606.html
                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                      Comment


                      • #12
                        ^hoppa^

                        Spyker brengt GT2 naar de straat

                        In een sterk deelnemersveld met Porsches en Ferrari’s staat Spyker in het GT2-kampioenschap nog altijd dapper z’n mannetje. Daarom komt er nu als eerbetoon een straatversie van de raceauto: de C8 Laviolette LM85.

                        De LM85 heeft een 4,2-liter V8 van Audi aan boord, goed voor een vermogen van 400 pk. Het blok is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak van Getrag en een Drexler sperdifferentieel. Het eerbetoon aan de GT2R-raceauto bestaat uit intensief gebruik van aluminium en andere lichtgewicht materialen, een carrosserie in de GT2-kleuren en een koolstofvezel achterspoiler. Achter de zwarte lichtgewicht velgen bevinden zich remklauwen van specialist AP.

                        Binnenin zijn er zwart leder en alcantara met oranje stiksels. Spyker bouwt maximaal 24 stuks van de speciale C8. Iedere koper krijgt een Spyker-horloge met een oranje band van krokodillenleder. De auto maakt z’n publieksdebuut op de Autoshow van Djedda, die op 27 oktober z’n deuren opent. Wat al deze exclusiviteit moet kosten, is nog niet bekend.

                        bron: nu.nl

                        Hoeveel zouden ze er al verkocht hebben? Nee, écht verkocht? :)
                        Oliestoken voor het goede doel

                        Comment


                        • #13
                          400 pk nog steeds? Dat kan niet lang meer voldoende zijn in deze markt... dunkt mij.

                          Comment


                          • #14
                            Gewoon de standaardmotor uit de normale straatauto, want een GT2-edition van Spyker moet je vooral kunnen *zien*. Dus een taartschep en wat oranje verf...
                            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                            Comment


                            • #15
                              Zonde idd!
                              De concurrentie gaat naar de 500/600pk, dus je moet iets doen lijkt me.
                              De nw Gallardo heeft al 560pk!

                              Ferrari 308 GTB QV (1983)
                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                              BMW 320Ci (van GF)



                              Comment


                              • #16
                                Dit zijn gewoon onverkochte, maar al wel afgenomen motoren die nu in een 'nieuw' model gehesen worden. De welbekende oude wijn in nieuwe zakken. En dan een horloge met een oranje crocidile bandje erbij. Wat exclusief is dat dan toch wel even. Woei! Die kun je op de kermis halen, man.

                                Comment


                                • #17
                                  Precies, Stephane. Past goed bij het t-shirt, nietwaar?
                                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nou nou. Spyker verdubbelt de productie in 2008, 43 afgeleverde auto's t.o.v. 22 in 2007.

                                    De koers schiet gelijk 20% omhoog, ondanks het feit dat Muller natuurlijk never nooit z'n 100 voorspelde exemplaren voor 2009 (zie Gijs z'n post uit juni 2008) gaat halen in deze markt... wat een emotie blijft er toch om dit aandeel hangen, ombegrijpelijk. Voorbeeldje van het momentum: Spyker bouwt 8 auto's in 2008 Q3.

                                    Zoals je overigens kunt lezen, stapt de kersverse CFO alweer op binnen een jaar, en wordt er nergens meer het woord "orderboek" gebruikt...

                                    Putjes!
                                    Mini Cooper Clubman
                                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                    "Jasper val dood." - RH

                                    Comment


                                    • #19
                                      Is Hans Hugenholtz eigenlijk nog bij Spyker betrokken?

                                      Qua racen (in de LMS) wordt het ondanks de Snoras-centen ook minder: het privéteam Speedy laat z'n auto staan en richt zich op zijn nieuwe Lola-Aston Martin LMP1 (groot gelijk), het fabrieksteam gaat terug van twee naar één. Of mooi gezegd: 'het kan zich nu concentreren op één auto'. Kings of spin...
                                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                      Comment


                                      • #20
                                        Was dit het spykerdraadje?
                                        http://www.telegraaf.nl/buitenland/3...schoten__.html
                                        Aandeelhouder Spyker neergeschoten
                                        Spyker-aandeelhouder en multimiljonair Alexander Antonov blijkt vorige week te zijn neergeschoten in Moskou. De vader van Spyker eigenaar Vladimir Antonov overleefde op wonderbaarlijke wijze 18 schoten.

                                        Vader en zijn zoon bezitten sinds vorig jaar 30% van de Spyker-aandelen. Volgens Russische media heeft de aanslag te maken met het feit dat de Rus zitting heeft in de Raad van Toezicht van de Snoras-bank.

                                        De schutter was naar het huis van de Rus gekomen en vuurde 18 kogels af toen de multimiljonair naar buiten kwam. 'Slechts' vijf kogels troffen Antonov in de buikstreek. Ook raakte hij een stukje van een vinger kwijt. Een bodyguard raakte gewond aan zijn been.
                                        When men were men

                                        Comment


                                        • #21
                                          Spyker verkleint verlies

                                          De fabrikant van luxe sportauto's Spyker is vorig jaar op een nettoverlies uitgekomen van 24,7 miljoen euro. Een jaar eerder werd nog een verlies geleden van 71,3 miljoen euro. Dat maakte Spyker dinsdag bekend. De omzet ging omhoog van 5,1 miljoen euro in 2007 naar 7,9 miljoen euro. Spyker produceerde vorig jaar in totaal 43 auto's, tegen 26 in 2007.
                                          Het bedrijf, met een beursnotering in Amsterdam, leverde 37 sportwagens bij klanten af tegen 21 in 2007. Het enorme verlies over 2007 werd voor een belangrijk deel veroorzaakt doordat de onderneming veel geld had verloren met het eigen raceteam.

                                          Positief

                                          Spyker-topman Victor Muller is positief gestemd over de vooruitzichten, ondanks de economische recessie. ''Het is ons gelukt om de productie vorig jaar scherp op te voeren. Ondanks de economische neergang blijft Spyker het distributienetwerk uitbreiden met nieuwe dealers'', aldus Muller.

                                          Productie

                                          Het bedrijf uit Zeewolde liet eerder al weten dit jaar een aanzienlijk hogere productie te verwachten dan vorig jaar, vooral dankzij de nieuwe C8 Aileron. Die auto moet het bedrijf weer winstgevend maken. Begin maart werd op de autosalon van Genève voor het eerst het productiemodel van de C8 Aileron tentoongesteld.

                                          bron: nu.nl
                                          Oliestoken voor het goede doel

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                                            Spyker verkleint verlies

                                            Het bedrijf uit Zeewolde liet eerder al weten dit jaar een aanzienlijk hogere productie te verwachten dan vorig jaar, vooral dankzij de nieuwe C8 Aileron. Die auto moet het bedrijf weer winstgevend maken. Begin maart werd op de autosalon van Genève voor het eerst het productiemodel van de C8 Aileron tentoongesteld.

                                            bron: nu.nl
                                            Hoe gaat de C8 Aileron Spyker winstgevend maken, als je met een omzet van 7 miljoen 25 miljoen verlies draait?
                                            Fährst du quer - Siehst du mehr

                                            Comment


                                            • #23
                                              Godsamme zeg, ze bakken de lucht steeds heter daar in Zeewolde. Je hoeft geen partner bij PwC te zijn om door deze cijfertjes heen te prikken, 2 jaar zwakstroom en een gezond verstand zijn afdoenden.

                                              Zonder het in 2007 al opgesoupeerde F1-excuus gewoon even met droge ogen 25 miljoen verlies boeken, op een omzet van nog geen 8. R&D kan het niet zijn, ze zijn namelijk al 7 jaar bezig hetzelfde model te verherbouwen tot allerlei spannende messias-versies die de toko gaan redden. Voor het gemak vergeten we dan even die doodgeboren SUV, proest.

                                              Let ook even op de discrepanties tussen productietallen en verkooptallen. Ik neem aan dat men in deze lean and mean tijden toch gewoon verkoopt wat men maakt, en dat die 6 wagens die er meer zijn geproduceerd dan verkocht niet staan weg te stoffen bij een van die "nieuwe dealers" waar Muller zo blij over pocht? Ze lijken in elk geval structureel meer auto's te bouwen dan ze verkopen. Niet genoeg voor een verlies dat 3 keer zo groot is als je omzet.... dat dan weer niet.

                                              Ongelooflijk dat dit bedrijf nog bestaat.
                                              Mini Cooper Clubman
                                              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                              "Jasper val dood." - RH

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jasper,
                                                Dank voor de complimenten :-)
                                                Fährst du quer - Siehst du mehr

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Van de week las ik weer een mooie quote van Maarten de Bruijn: 'Het duurt in deze tijd bij wijze van spreken 100 jaar om een sportwagenmerk op te bouwen met dezelfde reputatie als Ferrari en Porsche. Muller wilde dat in 1 week'. Daarom was de Bruijn gestopt en ondanks dat ik 't stoer vind dat een stel Nederlanders het gewoon hebben geprobeerd om een automerk uit de grond te stampen in een paar jaar tijd, met een raceteam, een Formule 1 team en andere on-Nederlandse schijt aan 't Calvinisme mentaliteiten, kan ik me de keuze van de Bruijn wel begrijpen. Die doet nu weer waar 'ie zin in heeft, nieuwe dingen ontwikkelen. Spyker was te snel gegaan en dus allang niet 'nieuw' of vernieuwend meer.

                                                  Toch hoop ik ergens dat ze gewoon doorgaan, want ik gun het anti-calvinisten altijd wel als ze slagen, in tegenstelling tot Telegraaf lezen Nederland die ze 't liefst onder de grond zouden stampen terwijl ze roepen: 'zie je wel! Dat kon nooit goed gaan'.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Oorspronkelijk geplaatst door Martijn Bekijk bericht
                                                    Jasper,
                                                    Dank voor de complimenten :-)
                                                    Haha, ik dacht nog even, "misschien moet ik dat anders formuleren". Ik bedoel, iedereen weet dat jij VIER jaar zwakstroom hebt gedaan. :)

                                                    Cav, van mij mag iedere ondernemer met lef en visie slagen, maar waar ik een broertje dood aan heb zijn van die gatenvullers die de ene leugen met de andere volplempen. Dat er ruimte is voor niche-auto's in Nederland bewijst een merk als Donkervoort wel. Dat je niet even een merk met de standing van een Porsche of Ferrari uit de grond stampt in 2 jaar tijd, bewijst Spyker ten voeten uit.
                                                    Mini Cooper Clubman
                                                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                    "Jasper val dood." - RH

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      'k Heb zelf niet zoveel met de spykers maar 't blijft leuk dat er een nederlandse 'supercar' bakker is. Dat ze zichzelf flink in de vingers hebben gesneden met allerlei domme financieele akties doet niets af aan de grappig bak die uit al die plannen is gerold.

                                                      Het is wat jullie zeggen ; als ze wat meer gefocussed hadden op het goed doen van de simpele dingen (dwz hun eerste model gewoon uitbrengen en vervolgens verbeteren) dan was de kans groot geweest dat ze nu na al die jaren een bescheiden winstje hadden gemaakt. Was ook leuk geweest voor de mensen die er werken want die doen, cliche, waarschijnlijk flink hun best.

                                                      Hoe dan ook denk ik dat je beter bij Spyker dan bij Nedcar of een stealer kan werken, iets spannendere job (ook spannender of je je salaris wel betaald krijgt natuurlijk).

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Zojuist op RTL Z gezien dat morgen de eerste kwartaalcijfers en aandeelhoudersvergadering van Spyker Cars gepland staan.

                                                        Inzetten mag vanaf NU! :)
                                                        De Boekhouder

                                                        Oi, no professionals

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Boek: Spyker, Langs de afgrond http://www.nusport.nl/20090329/recen...m-of-realiteit

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Titel van het boek suggereert overleving ;)
                                                            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              "..Hoogeboom doet weinig moeite om de flamboyante zakenman te ontzien.."

                                                              Wie checkt de bronvermelding op de aanwezigheid van www.gummen.org? :D
                                                              Oliestoken voor het goede doel

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                                                Gekocht, uitgelezen, aan de kant gelegd, verder gegaan met leerzaam leesmateriaal.
                                                                De Boekhouder

                                                                Oi, no professionals

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X