Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Crisis bij de Duitse merken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Crisis bij de Duitse merken

Gisteren een interessant artikel in Der Spiegel. Samenvattend: bij BMW en Mercedes gaat 't helemaal niet goed.

Beide merken kampen sinds de crisis met omzetdalingen van 15 tot 20 procent. De slooppremie heeft de ellende nog wat uitgesteld, maar dat droogt nu op. En vooral in de meest winstgevende luxesegmenten schijnt de zaak enorm in te zakken.

Bij Mercedes is het zelfs nog erger, omdat dat merk ook een vrachtwagenfabrikant is, en in dat segment is de omzet gehalveerd (!).

Hun grootste concurrent: Audi. Dat vist in dezelfde vijver (midden- en topklasse), maar heeft véél lagere kosten vanwege de platformstrategie van VAG. Simpel gezegd: als Mercedes of BMW een nieuw model ontwikkelen, is de bestaande onderdelenvoorraad gering. Als Audi een nieuw model ontwikkelt, kan het eindeloos graaien in de onderdelenkasten van VW, Skoda, Seat en nu zelfs Porsche. Het schijnt dat het voordeel in ontwikkelingskosten enorm is.

De strategie van de merken om door de crisis te rollen? BMW zet vol op milieu en duurzaamheid. Mercedes weet het gewoon nog niet. Maar alle experts zijn het erover eens dat een fusie van beide merken de beste overlevingskansen biedt.

Vond ik allemaal erg interessant.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Het heeft allemaal te maken met één woord: overcapaciteit. En dan enórme overcapaciteit.

Over nog een ander Duits merk gesproken: ik lees ook diverse Duitse analyses die zeggen dat Opel alsnog in 2010 of 2011 failliet gaat als ze niet als de donder een boel fabrieken sluiten. De kaasschaaf werkt niet meer.
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

En maar modeletjes blijven poepen:
      BMW
      -1
      -3
      -5
      -6
      -7
      -X1
      -X3
      -X5
      -Z4
      9 modellen
      Mercedes
      -A
      -C
      -E
      -S
      -CL
      -CLS
      -G
      -GL
      -GLK
      -M
      -R
      -SL
      -SLK
      -Viano
      14 stuks!

Gr Jeroen
      Alle Baur's in de Baurnhof

Comment

16, B-klasse... CLC...
        Veritatis simplex oratio est

Comment

Je mist bij BMW nog de X6.

Groet
          GJ

Comment

Moet me toch maar beperken tot die oude bakken, heb dit zo ff vlot-vlot opgezocht.

Maar goed: we zijn het er overeens dat zoveel modellen in mindere tijden niet handig is?

Gr Jeroen
            Alle Baur's in de Baurnhof

Comment

Dat Opel plat gaat zal helaas slechts symptoombestrijding blijken te zijn. Kunnen we niet gewoon wat tegen Opelrijders doen?
              You know that reality is immaterial

Comment

Ja Baur, zorg er nou maar eerst voor dat je je huiswerk goed doet, dit lijkt natuurlijk nergens op:-)
                2 x ouwe premium meuk
                BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Baur Bekijk bericht
                  En maar modeletjes blijven poepen:
                  BMW
                  -1

9 modellen
                  Mercedes

14 stuks!

Gr Jeroen
                  Vergelijk dat eens met zeg, 1994.

BMW:

3, 5 , 7 en 8 serie. - 4 modellen

Mercedes:

C, E, S, SL, CL, G. - 6 modellen

Meer hadden ze toen niet nodig om de schoorsteen te laten roken.

Komt bij dat Audi retegoed verkoopt op de 1 of andere manier. Zelfs in de VS is de Q5 bijvoorbeeld niet aan te slepen.

Comment

Mwao...Porsche ook -25% hoor! Niet alleen de duitsers voelen de klappen trouwens; de hele sector krijgt het er over de volle breedte van langs; ook de jappen.

Tijdens de diverse 'geld voor schroot-plannen' die er wereldwijd waren een kleine opleving maar nu drogen die subsidies ook op en is 't voorlopig weer terug naar af......en dat zal nog wel effe duren. Consument houdt de hand op de knip.
                    All you need to remember is the number '70' .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                      Komt bij dat Audi retegoed verkoopt op de 1 of andere manier.
                      Ach....niet meer dan logisch toch:-)
                      2 x ouwe premium meuk
                      BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                      Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Ik las in de statistieken dat zelfs de A3 beter scoorde dan vorige jaar. Niet slecht hoor, in zo'n segement.

Comment

Nog een mooie vaststelling in dat artikel: omdat Audi aantoonbaar veel minder hoeft te investeren in de ontwikkeling van motoren en onderstellen (want die kosten worden over heel VAG verdeeld), blijft er een groter budget over voor stijl en interieur. Daardoor scoort het hoger op de subjectieve kwaliteitsbeleving van klanten, en dat levert weer betere verkoopcijfers op.

Het voelt allemaal wat premiummer aan, zeg maar.
                          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Ik heb net schroot gekocht ... dus ik pak het echt verkeerd aan, als ik het goed voor heb.
                            Rock on. RS.

Comment

Vrijdag valt vroeg, deze week? :)

Marketingtechnisch is het niet handig, kostentechnisch wel. Vraag is dan wat er onder de streep uitkomt... Blijkbaar een positief resultaat.

Comment

Als VAG het beter zou doen om deze reden, waarom lukt dat Ford en GM/Opel dan niet? Die gebruiken ook platforms en onderdelen voor meerdere modellen en merken.

Zou de verkapte staatssteun aan Volkswagen er misschien iets mee te maken kunnen hebben?
                                Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Opel krijgt toch ook staatssteun? Waarschijnlijk in ruil met een geheime afspraak dat er geen fabriek in Duitsland sluit (dan maar die in belgie.....zal Kroes leuk vinden)
                                  All you need to remember is the number '70' .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CWATR Bekijk bericht
                                    Opel krijgt toch ook staatssteun? Waarschijnlijk in ruil met een geheime afspraak dat er geen fabriek in Duitsland sluit (dan maar die in belgie.....zal Kroes leuk vinden)
                                    Die afspraak is niet eens geheim, die stond open en bloot in alle Duitse kranten.

Wat Dutch zegt: Opel gaat 't dus waarschijnlijk niet redden op de lange termijn.

Comment

Geldt ook voor Frankrijk en Italië, kortom, in feite de hele Europese auto-industrie.
                                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                                        Als VAG het beter zou doen om deze reden, waarom lukt dat Ford en GM/Opel dan niet? Die gebruiken ook platforms en onderdelen voor meerdere modellen en merken.
                                        Dat is omdat Ford en GM met Opel in Europa wellicht een aardige line-up hebben, maar dat ze in de US voor geen meter scoren met de auto's die ze met platform sharing hebben ontwikkeld. VW heeft meer Europese volume-merken dan GM en Ford, die het goed doen.
                                        2019 Volvo V60 T6

Comment

Dat worden dus moeilijke tijden voor een aantal merken, afgezien van VAG.
                                          Als straks iedereen in een VW Kever III over de autobahn snort, weet ik wie zich omdraait in z'n graf.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door floris_s Bekijk bericht
                                            Dat is omdat Ford en GM met Opel in Europa wellicht een aardige line-up hebben, maar dat ze in de US voor geen meter scoren met de auto's die ze met platform sharing hebben ontwikkeld. VW heeft meer Europese volume-merken dan GM en Ford, die het goed doen.
                                            Heb je daar ook onderbouwing voor? Linkje?
                                            Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Dit staat natuurlijk nergens panklaar

Gewoon ogen en oren open houden

Je goed informeren bij diverse bronnen

Niet alles geloven wat de MSM wil dat je gelooft

En de big picture willen zien

Comment

Goh, de meer modellen... BMW rijdt nl. nog altijd dezelfde 4 modellen, maar met telkens een ander bodykitje erbovenop (onderstel 3 steekt op de Z4 en 1, onderstel 5, 6 en X5, X6 delen heel wat onderdelen, enkel de 7 is de vreemde eend).

Waar dat kwaliteitsgevoel in een Audi vandaan komt, begrijp ik niet. Een beetje zoals Opel en Peugeot ook goed verkopen zonder dat je daar een aantoonbare reden voor vind, of SBS6 dat hoge kijkcijfers scoort...
                                                2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

Voorbeeldje

http://en.wikipedia.org/wiki/GM_platforms

Ga maar tellen hoeveel modellen daarvan slecht verkopen. GM heeft platform sharing tot in het absurde doorgevoerd met veel te veel modellen. En dan ook nog vaak ge-ent op grotere impopulaire wagens.

Daarnaast, waar de Europese autoindustrie klappen heeft gevangen is dat in de US nog harder gegaan, kritiek op het gevoerde modellen en merken beleid is iets wat al langer speelt (en verder losstaat van platform sharing an sich trouwens)

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/8068787.stm
                                                  http://en.wikipedia.org/wiki/Automot...8%E2%80%932009

Verder wens ik je vooral veel plezier met Google.

[email protected]
                                                  2019 Volvo V60 T6

Comment

ach ja, kijk je naar cijfers en getallen, dan lijkt het alsof er over een 2 tal jaren nog maar 3 fabrikanten over zijn, de rest valt om.

zal zo niet gaan. op moment dat de helft van de amerikaanse merken omvallen, en in europa een saab en opel bijvoorbeeld, in korea en japan ook nog een paar... tja, als dat gebeurd is zijn we 2 jaar verder. Iedereen die nu hand op de knip houd MOET op een gegeven moment weer kopen. huidige auto een jaar langer in leven houden kan iedereen, maar na 2 jaar, of 3 jaar word het economisch verstandiger een nieuwe (andere) te kopen...

tja, als de keuze dan met 20% is afgenomen (of in amerika met 50%) dan gaan de overige merken het vast weer goed doen.

opel zie ik idd nog wel vallen, maar VW, mercedes, bmw, volvo, fiat groep, psa...nee, die zeker niet. renault nog een twijvelgevalletje ;-) (nissan zal het ook vast niet super doen, worden ze zo in leven gehouden door Dacia?) en saab...hmm, kon wel rover achterna gaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk bericht
                                                      Goh, de meer modellen... BMW rijdt nl. nog altijd dezelfde 4 modellen, maar met telkens een ander bodykitje erbovenop (onderstel 3 steekt op de Z4 en 1, onderstel 5, 6 en X5, X6 delen heel wat onderdelen, enkel de 7 is de vreemde eend).

Waar dat kwaliteitsgevoel in een Audi vandaan komt, begrijp ik niet. Een beetje zoals Opel en Peugeot ook goed verkopen zonder dat je daar een aantoonbare reden voor vind, of SBS6 dat hoge kijkcijfers scoort...
                                                      Wooter, je hebt wel een serieuze roze BMW bril op de laatste tijd.
                                                      ik heb de laatste jaren in verschillende merken gereden waaronder verschillende Audi's (A3, A4, A6, ...) en BMW's (320d, 330d) en heb in geen van beide echt noemenswaardige problemen ondervonden of verschillen in kwaliteitsbeleving gevoeld. Je moet natuurlijk wel vergelijken op dezelfde gronden.

ik heb het gevoel dat jouw vergelijkingskader een beetje vervormd is door de overstap van een jaren 80 Audi 80 cabrio (heb ik mijn stalkfiles goed gelezen?) naar een (for the record absoluut begerenswaardige) BMW Z4M.

Dat er dan tussen de twee verschillen zijn lijkt me niet meer dan normaal.

Bob
                                                      There are no stupid questions,
                                                      but there are a LOT of inquisitive idiots.

Comment

Over kwaliteitsgevoel in een Audi. Vergelijk de huidige 3-serie maar met de huidige A4. Het interieur in de 3-serie is zeer hoogstaand, maar dat van de A4 is echt mooier.*

En kwaliteitsgevoel heeft alles te maken met perceptie en heel weinig met de daadwerkelijke betrouwbaarheid.

* Toevoeging: een kale basis A4 heeft imho een minder kwaliteitsgevoel dan een kale basis BMW 3.
                                                        Bij BMW zijn het de opties die je nekken, maar Audi heeft het helemaal tot het uiterste gevoerd. Een kale A4 is ook echt kaal en je bent minstens 5 a 6 mille extra kwijt wil de auto je wel een beetje een lekker gevoel geven.
                                                        Last edited by tiPanda; 16-09-09, 08:18.
                                                        All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Het zal dat zijn... Ik ben voor mijn Z4-periode en voor mijn 320d wat gaan rondkijken, en stond ook bij Audi en VW-dealers. Heb zelfs een CC getest, nadat ik mijn kale 320d gewoon was.

Kaal is het treurnis troef, maar het hautaine gedrag van de Audi verkoperts, en de jarenlange zakzetterij van de VAG-club met mijn cabrio heeft het merkimago voor mij persoonlijk geen goed gedaan. En zeg zelf: als je gaat shoppen voor een krachtige roadster, kickt een Z4M zoveel meer ass dan een TT. Een RS6 of RS4 vind ik begerenswaardige wagens, totdat ik terug moet denken aan de kutservice... De LED pretlichtjes gimmick helpt ook niet veel, en gemiddeld gezien rijden er gewoon een groot aantal idioten in Audi. Het is inderdaad net alsof elke SBS6er eksjekoetif kan kopen en dan maar in een A4 met halogeen peertjes kruipt. En moest het nog goed rijden, maar nee het zijn fwd's met een zware neus en in vergelijking met BMW inferieure motoren...
                                                          Last edited by wooter; 16-09-09, 12:35.

Comment

Breek me de bek niet open over superieure BMW-motoren. :)
                                                            Mini Cooper Clubman
                                                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                            "Jasper val dood." - RH

Comment

Kijk, op dat soort klasses (lees lease patsklasses, kijk-eens-naar-mij-jongen-papa-maakt-carriere-bakken) is kaalheid altijd droef. Wanneer is een BMW leuk: juist, als je OF de kale CSL racetackversie te pakken hebt, OF je hebt een uitgebouwde luxe hoeresloep met riehensexer in het vooronder. Wanneer zijn Audi's leuk: als je er 15K aan opties in verspijkerd. Punt gedaan.
                                                              De enige kale auto's die echt lollig zijn, zijn de ragbakken, of de lotussen van deze wereld. Je kan concluderen dat kaalheid ten gevolge van non compromise van de fabrikant de auto ten goede komt (lotus, caterham, etc) en dat kaalheid ten gevolge van de pauperstatus van de eigenaar/berijder gewoon klote is (denk wieldopeversies met halogeenlampjes en vierkante meters niet ingevuld grijs glad plastiek in het interieur.
                                                              Ik heb ook niet altijd het budget om nieuw en fully loaded te gaan ... meer wel dan niet eigenlijk. Maar daar zijn oplossingen voor: tweedehands of - zoals recent - oud schroot kopen met de gedachte dat het een alltime classic gaat worden - om dan vervolgens toch nog twee maanden later een Abarth 500 Ferrari edition te moeten kopen ... zoiets dan.
                                                              Last edited by rocketscience; 16-09-09, 13:02.
                                                              Rock on. RS.

Comment

Maar echt, zelfs fully loaded gaat mijn piemeltje niet harder steigeren in een Audi dan in een BMW.

Het is gewoon... Anders... Ik probeer me echt voor te stellen hoe ik een Audi zou gaan kiezen bij een dealer die wel vriendelijk is, maar dan nog is het product het grootste probleem... Je voélt gewoon dat het auto's voor accountants zijn, levensloze cijferneukers...

Comment

Working...
                                                                X