Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Heb ik voorrang of niet?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Heb ik voorrang of niet?

Dit is eentje voor de Geelhoeden onder ons.

Het gaat om dit kruispunt:

Ik rijd in de richting die je hier ziet, dus achter het witte busje aan.

Er is een zebrapad, dus moet ik de voetgangers die daar willen oversteken, voorrang geven. Duidelijk. Maar pal erachter is een oversteekpad voor fietsers.

Ik ben van mening dat die fietsers die daar oversteken, GEEN voorrang hebben. Maar ik heb al menig keer op de rem moeten trappen omdat fietsers er anders over denken. En niet alleen fietsers: ook auto's die voor me rijden, stoppen er gewoon om fietsers van links naar rechts te laten oversteken.

Heb ik gelijk of niet?

Overigens: als je in Google Streetview twee keer terugklikt, zie je vijftig meter vóór dit punt een waarschuwingsbord staan in de zin van 'Pas op voor overstekende fietsers'.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Ha, die Brun;

Ah, achter het Amstel dus. Gezien de borden die je noemt en de combinatie van zebra en fietsersoversteekplaats denk ik dat je dat fietserstuig daar toch voor moet laten gaan.
    Scherven brengen gelul.

Comment

Als het om fietsers gaat, heb je sowieso nooit gelijk. :)
      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Natúúrlijk vind je al googlend weer helemaal niks, geheel aansluitend bij de onduidelijke Nederlandse verkeerstraditie. Vooralsnog alleen dit: http://wiki.autosnelwegen.nl/index.php/Oversteekplaats Daar staat dat er ook haaietanden moeten staan. Dat vermoeden had ik ook. Ze staan er op dit punt niet. Dus hebben fietsers geen voorrang?

Ik heb me trouwens elders op gummen ook al eens over dit soort situaties opgewonden. Zo uit 't hoofd weet ik wel tien situaties in Amsterdam die onduidelijk zijn.

Zet dat soort dingen toch gewoon duidelijk in een wet, net als vroeger.
        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Ah, die ja. Herkenbaar. Ik geef instinctief brun gelijk, het zebrapad heeft voorrang omdat dat zo is vastgelegd, de fietsers kruisen gewoon de rijbaan en moeten stoppen. Maar, 't zou verdomde handig zijn als dat middels een paar haaietandjes op het fietspad zou worden ondersteund. Linke situatie daar inderdaad.
          Mini Cooper Clubman
          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
          "Jasper val dood." - RH

Comment

Het is een gevaarsbord en formeel gezien hoef je alleen maar rekening te houden met overstekende fietsers.

7.8. Verkeersbord A25. Oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of plaats waar die bestuurders van een fietspad op de rijbaan komen.

Moeten gesignaleerd worden :
            • de plaatsen buiten de kruispunten, waar de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om de rijbaan op te rijden;
            • de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen gelegen buiten de bebouwde kom en die niet bestemd zijn voor het oversteken van een kruispunt.
            Het is dus geen voorrangsbord, want dat is een omgekeerde driehoek, maar het gevaarsbord waarschuwt je wel dat dit een plek is waar fietsers de rijbaan opkomen om over te steken. Hoewel ze formeel dan geen voorrang hebben is dit wel de plek voor ze om over te steken. De kans lijkt me heel groot als je er daar een paar fietsers een brandmerk geeft met vier ringen, je altijd een flink probleem zult hebben. Je was per slot van rekening 'gewaarschuwd' en had snelheid moeten minderen.
            Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Nou ja, je rijdt daar sowieso 20, want het gaat haaks rechts een smal tunneltje in. Tot 0 remmen is dus geen punt. Maar het is wel slecht aangegeven daar.
              Mini Cooper Clubman
              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
              "Jasper val dood." - RH

Comment

Ja, want voor je het weet sta je achterstevoren tegen een paaltje aan. Als er olie op de weg ligt, dan, he ;)
                Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

En hier

Bussen verlaten op dat punt de rotonde om het busstation op te rijden, de meeste automobilisten remmen dan voor een bus, maar rechtdoorgaand verkeer gaat toch voor...?
                  E46 330i '02 - Citigo '13 - Tiger 800 XC '14

Comment

Ja, lekker onduidelijk...
                    Ik geef brun ook gelijk. Fietsers hebben daar geen voorrang, maar deze hele situatie is vragen om problemen. I.p.v. die vierkantjes op het fietspad hadden ze even een simpel rijtje haaietanden moeten nemen. Dan was het duidelijk geweest voor iedereen.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Zo had ik er laatst ook één; oud vrouwtje stapt van haar fiets en neemt haar voorrang over het zebrapad (dus met fiets aan de hand). Volgens mij nog steeds een bestuurster van een fiets....en dus geen voorrang op een zebrapad.

Maar omdat ik geen zin had in lakschade toch maar gestopt.

Of.....had ze wel gelijk?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                        Zo had ik er laatst ook één; oud vrouwtje stapt van haar fiets en neemt haar voorrang over het zebrapad (dus met fiets aan de hand). Volgens mij nog steeds een bestuurster van een fiets....en dus geen voorrang op een zebrapad.

Maar omdat ik geen zin had in lakschade toch maar gestopt.

Als je dit serieus meent....dan kan je beter nog een paar extra lessen nemen! (theorieboek lenen bij bieb en ff paar avonden doornemen)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                          Ja.

@brun, als er geen haaientanden staan hoef je geen voorrang te verlenen.
                          Als de kanalisatiestrepen echter ontbreken dan is het een gewone kruising en zal je fietsers van rechts voorrang moeten verlenen.
                          $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

fietser komt van rechts dus voorrang dacht ik eerst
                            als ie van links komt niet tenzij je ze plat rijdt dan weer wel

:-)

is ook een hele linke kruising, feitelijk een soort van T splitsing met voorrangsroute en als het zo beschouwd kom jij als afslaand verkeer de T oprijden en hebben ze dus altijd voorrang

E
                            يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                              fietser komt van rechts dus voorrang dacht ik eerst
                              Tja toch een lastige, stel dat je de fietser net voor de kruising ingehaald hebt.
                              Dan gaat de fietser rechtdoor over dezelfde weg als waar jij van afslaat en zal je hem toch voorrang moeten verlenen.

Comment

Dat bedoel ik met die verkapte T splitsing
                                يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Ja duidelijk is het niet, als ik naar de straatnamen kijk is de "rechtdoor" weg eigenlijk het verlengde van de straat die vanonder het spoor komt(weesperzijde). Naar dai is toch duidelijk niet de loop van de rijbaan. Snap er eigenlijk niets meer van. Fietsers zullen mi voorrang moeten verlenen

Comment

Bekend punt Brun... ;-)

Meestal stop ik voor de fietsers van rechts ( ja...), en die van links kunnen de boom in. 's Morgens is het daar overigens toch een soort van stapvoets en dan denk ik vaak "Ach, hij heeft de krant nog niet uit.." en dan laat ik iedereen voor.. :-)

Overigens is het kruispunt bij het Amstelstation ( een kleine 100 meter terug) ook zo'n fijn punt..
                                    Veritatis simplex oratio est

Comment

Je blijft daar toch gewoon de S111 volgen? Dat je flink onder de treinbaan door slingert maakt dit niet dat je de kruising verlaat. Je volgt gewoon 'rechtdoor' dezelfde weg. De fietsers zijn degene die de rijbaan kruizen, en vanwege het ontbreken van de haaientanden ook geen voorrang hebben.
                                      Forza!

Comment

In zo'n geval kies ik meestal eieren voor m'n geld hoor. Ff pragmatisch gedacht: ze over laten steken duurt 20 seconden, het gelazer met een aanrijding kost heel erg veel meer tijd en energie.
                                        You know that reality is immaterial

Comment

Volgens mij geldt inderdaad hooguit voorrang voor de fietser die van rechts komt.

De doorgaande weg is de bocht naar rechts... Als je rechtdoor wilt, moet je een drempel over. Je kunt ook niet zomaar rechtdoor vanuit 'mijn' positie gezien, want dan ga je over een doorgetrokken streep.

Dus je kunt ook stellen dat fietsers nooit voorrang hebben, omdat ze altijd de doorgaande weg verlaten.

Hoe dan ook: jullie zijn met me eens dat het een hele onduidelijke situatie is. Er is daar ook áltijd gesteggel van aarzelende auto's en fietsers.

Comment

Ja. :-)

Comment

Fietsers hebben daar géén voorrang.
                                              Oliestoken voor het goede doel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                                Overigens is het kruispunt bij het Amstelstation ( een kleine 100 meter terug) ook zo'n fijn punt..
                                                Ja, ook het toppunt van onlogica. Da's dus dit punt: http://maps.google.com/maps?f=q&sour...,0.009645&z=17

Je rijdt in de getoonde richting (dus: je rijdt in de rode auto).

Alles voelt daar alsof je op een voorrangsweg rijdt. Net als de witte auto, die sowieso voorrang heeft op alle verkeer.

Niet de rode auto. Die moet voorrang geven aan verkeer van rechts. En dat gaat vaak bijna mis, zodat er nu al borden staan met de letterlijke tekst 'voorrang geven aan verkeer van rechts'.

Comment

brun, zoiets heet formeel geen zebra (dat is soort paard met een boevenpak aan), maar een voetgangersoversteekplaats (hierna te noemen als: zebra). En dus geen fietsersoversteekplaats :-). Als een fietser zou afstappen en met de fiets over de zebra zou lopen, heeft hij wel voorrang.

Verder moet je natuurlijk niet verwachten, dat het trappende tuig dat de AOW leeftijd nog niet heeft bereikt de verkeersregels kennen of zich eraan houden, maar dat was je vast al bekend.

Comment

Lennart, het Amsterdamse tuig fietst niet, dat verplaatst zich per opmerkelijk rappe scooter. :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                                      Ja, ook het toppunt van onlogica. Da's dus dit punt: http://maps.google.com/maps?f=q&sour...,0.009645&z=17

Je rijdt in de getoonde richting (dus: je rijdt in de rode auto).

Alles voelt daar alsof je op een voorrangsweg rijdt. Net als de witte auto, die sowieso voorrang heeft op alle verkeer.

Niet de rode auto. Die moet voorrang geven aan verkeer van rechts. En dat gaat vaak bijna mis, zodat er nu al borden staan met de letterlijke tekst 'voorrang geven aan verkeer van rechts'.
                                                      Op zich is dit geen onduidelijke situatie, want geen van de kenmerken van een voorrangsweg zijn aanwezig: haaietanden bij de weg van rechts zijn er niet, evenals dit bord niet:

Daarbij, op de weg van de rode auto staan de volgende borden ook niet:

Dus, rechts heeft daar voorrang.

Comment

Het is geen weg van rechts, maar een fietspad en daarmee een ongelijkwaardige kruising toch? Dus wel voorrang.

Comment

Gijs, de Hugo de Vrieslaan ( what's in a name..) is vanaf de Middenweg op ieder kruispunt een voorrangsweg, behalve thv het Amstelstation daar waar de HdVlaan ineens Overzichtsweg heet..

En dat zorgt weleens voor behoorlijke klappers..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                                            Gijs, de Hugo de Vrieslaan ( what's in a name..) is vanaf de Middenweg op ieder kruispunt een voorrangsweg, behalve thv het Amstelstation daar waar de HdVlaan ineens Overzichtsweg heet..

En dat zorgt weleens voor behoorlijke klappers..
                                                            Ik ken de situatie ter plekke niet, baseer me alleen op het google-plaatje dat ik zie.

Comment

Ja, dat dacht ik al.... ;-)

Comment

Ik heb dat poppetje even opgepakt en ben een stukje 'teruggelopen'. Dan zie je inderdaad 2 waarschuwingsborden staan, pas op voor overstekende fietsers en pas op voor overstekende voetgangers.
                                                                Maar wat je ook duidelijk ziet, is dat naast elke gescheide rijbaan paralel een fietspad loopt. Als een fietser op dat punt dus linksaf gaat om over te steken, geldt feitelijk de regel 'rechtdoor op dezelfde weg gaat voor'. Die fietser komt dus eigenlijk niet van rechts, maar verlaat dezelfde weg en rijrichting als waar jij op dat moment rijdt en moet jou dus voorrang verlenen.

Deze discussie bewijst natuurlijk al dat het niet voor iedereen duidelijk is, dus kunnen ze beter maar haaientandjes plaatsen ergens.

Comment

Working...
                                                                X