Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BTW vraagstuk oude auto's

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• BTW vraagstuk oude auto's

(vandaar even in de VIP box).

Okay; Vriend koopt auto's in. Vaak in buitenland voor weinig. Dat is ook het werk van een goede handelaar. Opzoeken van pareltjes (en hij heeft al veel mooie E28's gevonden).

Hij koopt 99% van particulieren. Auto' die gemiddeld 25 jaar en ouder zijn.

Ik koop wel eens een auto van hem. Zakelijk.

Hoe zit het nu exact met de BTW? Betaal ik nu BTW over zijn verkoop bedrag? Over de winst? geen BTW?

Iemand idee?

Als een auto handelaar een auto verkoopt moet hijzelf toch altijd 19% BTW rekenen en zelf afdragen?

Boeit niet of de auto die hij inkoopt marge of BTW is, tenminste d8 dat het zo was?

Comment

Als jij een BTW auto van die handelaar koopt, moet hij je een gespecificeerde factuur geven met daarop het BTW bedrag berekend over de aanschafprijs van de auto.

Echter, hij koopt auto's van particulieren zeg je. Dat houdt in dat het een marge auto is en dus geen BTW teruggevorderd kan worden omdat dat al een keer betaald is. Jij kan die auto best zakelijk kopen, maar dan kan je geen BTW terugvragen over die specifieke auto.

Comment

Vraag is meer waarover de BTW wordt gerekend. Gewoon 19% over de verkoopprijs aan mij?

Comment

Volgens mij zit het als volgt:
          Auto's die alleen zakelijk zijn geweest, worden verhandeld met BTW. Als jij (de zaak) je zakelijke auto weer verkoopt (inruilt), ontvang je daar BTW over die de zaak weer moet afdragen.
          Als de auto (ooit) van een particulier is geweest, wordt het een "marge"-auto. Er mag dan alleen BTW worden geheven over de marge die de handelaar maakt.

Ik zou dus zeggen dat bijvoorbeeld die vriend van jou een auto van een particulier koopt in Duitsland voor €10 K. Hij verkoopt hem hier voor € 11K. Dan moet er BTW worden geheven over de marge, zijnde € 1K, dus € 190,-. Dat zou dan op zijn factuur moeten staan.

Niet 100% zeker (ben geen boekhouder).....

Comment

http://www.belastingdienst.nl/zakeli....html#P71_9780

Staat alles in.

Zelf een Mwst ausweisbare kopen krijg je wel de BTW/Mwst terug via een omweg.
            Last edited by w220l; 07-11-09, 11:27.
            Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scuderia Bekijk bericht
              Volgens mij zit het als volgt:
              Auto's die alleen zakelijk zijn geweest, worden verhandeld met BTW. Als jij (de zaak) je zakelijke auto weer verkoopt (inruilt), ontvang je daar BTW over die de zaak weer moet afdragen.
              Als de auto (ooit) van een particulier is geweest, wordt het een "marge"-auto. Er mag dan alleen BTW worden geheven over de marge die de handelaar maakt.

Ik zou dus zeggen dat bijvoorbeeld die vriend van jou een auto van een particulier koopt in Duitsland voor €10 K. Hij verkoopt hem hier voor € 11K. Dan moet er BTW worden geheven over de marge, zijnde € 1K, dus € 190,-. Dat zou dan op zijn factuur moeten staan.

Niet 100% zeker (ben geen boekhouder).....
              Helder. Nu snap ik eindelijk (na 40 jaar) wat een marge auto is :-)

Comment

Marge = gewoon zonder BTW.
                Een handelaar die een marge auto weer verkoopt, zal dat altijd weer onder marge doen, want hij moet een factuur bij de auto leveren. Als er op die factuur BTW vermeld staat, dan moet hij die BTW afdragen aan de fiscus. Dus zal hij geen BTW vermelden, maar wel "marge".

Uiteraard kan jij, als bedrijf, een factuur met BTW eisen. Dat kan dan opgelost worden door de BTW over het volledige margebedrag te berekenen. Houd dus in dat die auto 19% duurder wordt. BTW kan jij dan weer terugvorderen van de fiscus onder voorbelasting. Maar, zoals je ziet wordt de auto nu wel erg duur.

Zelf heb ik een tijdje terug een marge auto van een particulier op de zaak gezet. Dus ik kon geen BTW terugvorderen. Nu heb ik daar geen moeite mee, omdat het om een oud hok gaat die niet veel kost.
                Zodra ik de auto weer wil verkopen, dan moet ik een factuur uitschrijven, waar BTW op vermeld staat. Dus, die BTW ben ik kwijt. Daar heb ik zelf voor gekozen, en daar heb ik ook geen moeite mee. Ten eerste verkoop ik de auto voorlopig niet, en ten tweede, zodra ik deze weer zou verkopen, dan mag ik blij zijn als ik er 2.000 voor kan vangen, dus dan moet ik iets van 320 aan BTW afdragen, peanuts. Deze marge auto was (destijds) wel 3.000 goedkoper als vergelijkbare (BTW) auto's.

Comment

Flower, volgens mij hoeft dat niet hoor. Het is een marge auto en dat kan nooit weer een BTW auto worden. Je moet hem straks gewoon zonder BTW verkopen, als een margeauto.

Comment

Misschien een stomme vraag, zijn jullie overigens wel gewend van mij...maar wanneer en waarom is de ene wagen nu een BTW wagen en/of een marge wagen?
                    2 x ouwe premium meuk
                    BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                    Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Is dit nou net zo'n discussie als...... Buitenspel?

:-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door John Bekijk bericht
                        Misschien een stomme vraag, zijn jullie overigens wel gewend van mij...maar wanneer en waarom is de ene wagen nu een BTW wagen en/of een marge wagen?
                        Een marge auto is volgens mij een auto die ooit in het bezit is geweest van een particulier, en die daarmee de BTW afschrijving voor zijn rekening heeft genomen. De autohandelaar moet alleen BTW betalen over de marge die hij maakt op zo'n auto. Vandaar "marge-auto".

Een auto die bijvoorbeeld nieuw is gekocht door een onderneming die de BTW heeft verrekend, is een BTW-auto. Bij verkoop moet de onderneming ook weer BTW rekenen. In dat geval schrijft de fiscus dus jouw BTW af. Lekker gevoel wel.

Daarom moet je als particulier dus nooit een nieuwe auto kopen, omdat je dan de BTW acuut kwijt bent bij het uitrijden van de showroom. Zonde

Comment

Klopt Scuderia.
                          Bij de leasemaatschappij kopen we wel eens auto's in van particulieren, die recentelijk een nieuwe auto gekocht hebben en nu een nieuwe baan hebben waarbij een leaseauto zit. Die verkopen ze dan aan ons en de werkgever least hem terug, een zogenaamde Sale & Lease Back constructie.
                          Wij kopen dan een marge auto in en omdat leasing dienstverlening is, moeten bij 19% rekenen over de leaseprijs, waarin ook de afschrijving van de auto zit. (investering - restwaarde).
                          Dat wordt meestal een uitdaging om de hoge leaseprijs uit te leggen, omdat deze veel hoger uitvalt omdat de leaserijder natuurlijk een veel te hoge prijs wil (afschrijving doet pijn) en we de marge auto dus ex BTW moeten inkopen. Een gloednieuwe bestellen levert een veel lagere leaseprijs op.
                          Vervolgens gaan ze shoppen waar ze de auto het best kunnen inruilen en gaan ze later met een illusie armer toch maar de SLB constructie doen :-).

Overigens wordt BTW alleen berekend over de netto ex BTW catalogusprijs en niet over het BPM gedeelte. Een consumentenprijs is opgebouwd uit de netto ex prijs, 19% BTW en +/- 42% BPM. Het totaal aandeel van de BTW op de totaalprijs van een auto is dus geen 19%, maar gemiddeld rond de 10%.
                          De BPM schrijft ook af, niet lineair, maar staffelsgewijs naar uiteindelijk 0% in 19 jaar en 6 maanden. Dit omdat de handelswaarde ook niet lineair afschrijft, maar in het begin het hards keldert.

Comment

simpelste uitleg die ik kon vinden en ook kan onthouden ;)

Particulier kopen
                            Koopt u particulier een nieuwe auto dan is dit automatisch een Marge auto. Wanneer u particulier een occasion koopt (Marge of BTW) dan wordt deze ook automatisch een Marge auto. Koopt u particulier een gebruikte BTW auto en verkoopt u deze auto weer, dan is het een Marge auto geworden. Het label BTW auto staat en valt bij de koper. Heeft u geen bedrijf of koopt u de auto niet op naam van uw bedrijf om zodoende de BTW terug te kunnen vorderen? Dan rijdt u een Marge auto.

Zakelijk kopen
                            Koopt u zakelijk een nieuwe auto dan is dit automatisch een BTW auto. Wanneer u een occasion koopt let er dan op dat u een BTW auto koopt. Koopt u namelijk een Marge auto dan is het niet mogelijk om de betaalde BTW terug te vorderen. Maar op het moment dat u de auto verkoopt dan is het een BTW auto geworden en bent u wel verplicht om 19% BTW aan de omzetbelasting te betalen. U heeft namelijk bedrijfsmatig een product verkocht.

Het is dus opletten dat u zich niet in deze regel vergist en flink wat geld misloopt. Laat daarom op het contract vastleggen dat u een BTW auto koopt, zodat u de auto niet hoeft af te nemen op het moment dat de verkoper zich vergist heeft.
                            Autopoetsen klik A1 Car Cleaning
                            A1 Car Cleaning |Alloygator Velgrandbescherming|Polishangel

Comment

Okay;

Om lastig maken.

Mijn zaak koopt dus een ex-prive auto (25 jaar oud) via een bedrijf. Stel voor het gemak dat de afgesproken prijs € 4.400,- ex btw.

Mijn zaak ruilt in, een reeds eerder gekochte (zelfde verhaal) auto en ontvang daarvoor € 2.200,- welke in mindering wordt gebracht op deze € 4.400,-.

Over wat betaald mijn zaak nu BTW?

Dus als ik Harold's lezing aanhou heb ik dus 2x een Marge auto gekocht (ik mag geen BTW) aftrekken en hoef ik over deze auto's geen BTW te betalen. Bij verkoop moet ik echter wel BTW afdragen.....

Zoiets?
                              Last edited by Kleintje; 07-11-09, 22:11.

Comment

Ja, zoiets...

Wil je gaan handelen in auto's ofzo ??? :-)

Comment

Voor jou speelt geen BTW-vraagstuk in dat geval Kleintje.

De handelaar moet over de marge die hij maakt op die nieuwe wagen van 4400 wel de BTW afdragen, maar dat is jouw probleem niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scuderia Bekijk bericht
                                    Voor jou speelt geen BTW-vraagstuk in dat geval Kleintje.

De handelaar moet over de marge die hij maakt op die nieuwe wagen van 4400 wel de BTW afdragen, maar dat is jouw probleem niet.
                                    En de 2200 die ik inruil? Moet ik daar weer btw over afdragen?

Comment

Nee, daar heb je toch ook geen BTW van ontvangen ???

Comment

@Harold, geweldig en bedankt voor jouw zeer heldere Jip & Janneke uitleg, nu begrijp ook ik het tenminste, glashelder.
                                        2 x ouwe premium meuk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harold Bekijk bericht
                                          ...Maar op het moment dat u de auto verkoopt dan is het een BTW auto geworden...
                                          Volgens mij vergis je je hier Harold. Een Marge auto blijft een marge auto, altijd. Er hoeft bij verkoop geen BTW berekend te worden.

Comment

En in 't geval van kleintje's 2200 euro van zijn inruil-auto ; als die auto nieuw op de zaak gekocht is en daar BTW over is afgetrokken destijds is het nog steeds een BTW auto en moet kleintje over de 2200 euro BTW rekenen en kan het kopende autobedrijf die BTW weer aftrekken.

Asktgoedbegrijp.

Comment

Ja, maar da's niet het geval he... ;-)

Comment

*Captain obvious crashes through the door*
                                                Hey, gaat Kleintje een nieuwe auto kopen? :-)
                                                Rock on. RS.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                                                  En in 't geval van kleintje's 2200 euro van zijn inruil-auto ; als die auto nieuw op de zaak gekocht is en daar BTW over is afgetrokken destijds is het nog steeds een BTW auto en moet kleintje over de 2200 euro BTW rekenen en kan het kopende autobedrijf die BTW weer aftrekken.

Asktgoedbegrijp.
                                                  Kan kloppen. Alleen hieruit
                                                  reeds eerder gekochte (zelfde verhaal) auto en ontvang daarvoor € 2.200,-
                                                  maak ik op dat ook dit al een prive auto was. Alleen Kleintje kan dit ophelderen....

Comment

Gamma... ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                                                      Okay;

Om lastig maken.

Mijn zaak koopt dus een ex-prive auto (25 jaar oud) via een bedrijf. Stel voor het gemak dat de afgesproken prijs € 4.400,- ex btw.

Mijn zaak ruilt in, een reeds eerder gekochte (zelfde verhaal) auto en ontvang daarvoor € 2.200,- welke in mindering wordt gebracht op deze € 4.400,-.

Over wat betaald mijn zaak nu BTW?

Dus als ik Harold's lezing aanhou heb ik dus 2x een Marge auto gekocht (ik mag geen BTW) aftrekken en hoef ik over deze auto's geen BTW te betalen. Bij verkoop moet ik echter wel BTW afdragen.....

Zoiets?

jouw zaak kan je prive-auto niet kopen met btw
                                                      privι -auto is altijd marge, dus geen btw berekening

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                                        Volgens mij vergis je je hier Harold. Een Marge auto blijft een marge auto, altijd. Er hoeft bij verkoop geen BTW berekend te worden.

hoeft niet.....mag wel ;)

en is dan alleen in het voordeel voor de belastingdienst die extra btw-afdracht ontvangt en waardoor de auto is weer een btw-auto is.
                                                        de koper heeft van deze actie totaal geen last, die mag de betaalde btw gewoon aftrekken.
                                                        de verkoper moet de ontvangen btw afdragen, dus waarom hij zo een auto wil "omkatten"?.

en een particulier heeft niet met btw over een nieuwe auto te maken maar de verkoper moet wel degelijk bij een nieuwe auto btw in rekening brengen en dus afdragen aan de belastingdienst.
                                                        bij een gebruikte auto is dat dus btw over de winstmarge.
                                                        dat staat uiteraard niet op de faktuur, maar zit wel in het faktuurbedrag.
                                                        ingewikkeld he ;)

Comment

Jongelui, laten we het nu niet nog moeilijker maken dan het al is.
                                                          T/m de uitleg van Harold, gisteren 20.00 uur was het mij helemaal duidelijk. laten we het daar dan bij houden :-)
                                                          2 x ouwe premium meuk

Comment

En de 2200 die ik inruil? Moet ik daar weer btw over afdragen?
                                                            Ja.
                                                            Als deze auto nu, bij u, op de balans staat, dan is ie van het bedrijf. Een verkoop uit het bedrijf moet vergezeld gaan van een factuur, en een bedrijf moet een factuur met BTW uitschrijven. De fiscus wil namelijk graag meeprofiteren van uw verkoop.

Als jij een factuur maakt van 2.200 euro plus die 19% BTW, dan wordt die auto voor de kopende partij 2.618 euro, en dat vind ie vast niet leuk.
                                                            Dus zul je een factuur moeten maken van 1.848,74 euro, dat wordt inclusief de BTW 2.200 euro. Je ziet nu dat uw auto voor u slechts 1.848,74 opbrengt, in plaats van 2.200.

Het gaat er niet om of een auto marge is of BTW. Maar wie de auto verkoopt of koopt, en wat ie met deze BTW kan doen.

Comment

Als jij een factuur krijgt van 4.400 euro, excl. BTW, dan zit er toch een factuur bij waar 836 euro aan BTW op vermeld staat. Deze kun je dan in mindering brengen op je af te dragen BTW.

Comment

En zo zijn alle auto's toch weer BTW-auto's, en is het kringetje rond :-)

Comment

Working...
                                                                X