O, ik dacht dat Alpine afgeblazen was? De Renaultsport-modellen worden toch nog altijd in de oude Alpine-fabriek in Dieppe gemaakt? Dat zou dus een simpel stukje rebadging kunnen zijn en dan ben je nog eerlijk ook!
Voor wat betreft Gordini: zie het F1-stoelendansdraadje waar ik al een opmerking plaatste.
Renault gaat binnenkort Gordini herintroduceren als nieuw sportief submerk à la Abarth. Nu is de F1-motorenfabriek gevestigd in Viry-Chatillon. Dat is feitelijk de oude Gordini-fabriek!
Als Renault als motorenleverancier blijft - en dat staat vast - dan zou dat dus weleens onder de naam Gordini kunnen zijn. Maar zou 't ook voor het Renault-team zelf kunnen gelden?
Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter
In eerste instantie denk ik, ach als ze leuke wagens gaan maken, maar dan lees ik Renault Twingo Gordini RS en dat komt mij niet gelijk voor als een hele leuke auto, kan het mis hebben
Over het algemeen vind ik het maar niks dat die oude roemrijke namen worden hergebruikt. Neem nou Talbot.... Maar voor Renault maak ik deze keer een uitzondering. Ze maken al een tijdje de meest compromisloze hot hatches die alom door kenners worden gelouwerd. En die verdienen daarom wat mij betreft een aansprekende naam.
v164, dan moet je je afvragen of de Dauphine Gordini, 40pk ipv 32pk in een standaard Dauphine, wel leuk was. Gordini baseerde zich namelijk altijd al op de kleinere/lichtere modelletjes van Renault.
Helegaar nix mis met een Twingo RS, integendeel. Maar om dat ding nu ineens 'Gordini' te dopen zou voor mij meer moeten betekenen dan een kek blauw kleurtje en twee friswitte streepjes. Bijvoorbeeld.
Bah. En dan ook nog eens veel te veel van die witte schmink ook. Nee, had dan een lekker basic modelletje gebrouwen; ietsje stugger, weinig elektromeuk, handjevol peekaatjes erbij en een brulpijpje eronder, klaar! Dan had dat blauw met twee streepjes nog een beetje referentie gehad, maar nu.
Bah.... en dan nog historisch onvolkomen: ". Blauw was in vroeger dagen de racekleur van Frankrijk" dat is het nog steeds, al weet misschien niemand dat meer.
Blauw = Frankrijk
groen = Engeland
grijs of silver = Duitsland
Oranje = Nederland
Rood = Italië
"Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004
Oh dear. Alle flak die Renault hiervoor gaat krijgen, is helemaal terecht. Daar gaat geen rebadging van F1-motoren tegen helpen.
Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter
Ik begrijp die Franse merken niet. Ze investeren zoveel in motorsport maar verrekken het om die sportiviteit ook naar hun modellen te vertalen. PSA ligt te slapen en Renault ook. En dan dit... wat een lutsers.
Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette
Met PSA (de C4) geef ik je gelijk, maar de Clio en Megane RS zijn toch elke keer de sportiefste binnen hun klasse.
Ik heb het over echt sportieve auto's. Waarom niet Alpine weer echt leven inblazen en een RWD sportauto op basis van de 360/370Z? Had prima gekund met de eigen 3,5/7 V6 erin. Die hothatches zijn leuk, maar de laatste echt sportieve Renault was de Spider.
En Peugeot ligt helemaal te slapen. Sinds de 206 GTI/S16 is er helemaal niks gebeurd. En dat terwijl ze in het WRC nog lekker meededen. Waarom geen 207/307 met 4x4 en turbomotor als topmodel? Waarom brengen ze Talbot niet weer tot leven en maken ze een lekkere RWD-knaller?
Dat bedoel ik. Die gasten liggen te slapen.
Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette
Nee, die dingen worden gewoon niet meer verkocht. Als er geld te verdienen was hadden ze 't wel gedaan. D'r is in dat hot-hatch segment zoveel keus EN sterke concurrentie van de best-sellers van VAG alsmede Swiftjes e.d. dat de inspanningen blijkbaar niet opwegen. Sowieso hebben ze bij PSA zelf niet meer zoveel RWD kennis ; dat Renault met Nissan is getrouwd wil nog niet zeggen dat ze ook meteen 't zelfde verstand hebben laat staan dat ze de kennis even gratis mogen gebruiken.
Sterker nog ; met een Renault op basis van de 3x0Z zit je alleen maar je partner te beconcurreren.
Wat een onzin.
Supersportieve auto's maken is vaak geen manier om geld te verdienen, maar een marketingtool om het imago van een lijn of merk te verbeteren. Het echte geld wordt verdiend met volumemodellen met 1.6 liter wieldop-edities. Alsof Mercedes echt rijk wordt van al die AMG-modellen; die zijn vnl. bedoel om Jan Tweemodaal het gevoel te geven dat hij AMG-sportiviteit koopt als hij een paar velgen op zijn C-klasse met viercilinder diesel laat aanbrengen. Hetzelfde geldt voor BMW M en Audi RS. Dat is ook de reden waarom PSA en Renault in de motorsport zitten: marketing. Welnu, dan vind ik het raar dat ze die motorsportmarketing niet doortrekken naar hun fabrieksgamma door een paar modellen te maken die die sportiviteit ook echt uitademen (al dan niet met een toefje marketing).
En Renault kan prima de techniek van Nissan lenen. Waarom niet? Ze delen al zoveel techniek. En interne concurrentie is ook onzin, want VAG bewijst wel dat wat interne concurrentie niet ten koste hoeft te gaan van de verkoopcijfers, want daar is de marketingmachine weer goed in.
Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette
Ik heb het over echt sportieve auto's. Waarom niet Alpine weer echt leven inblazen en een RWD sportauto op basis van de 360/370Z? Had prima gekund met de eigen 3,5/7 V6 erin. Die hothatches zijn leuk, maar de laatste echt sportieve Renault was de Spider.
Ha, die Spider heb ik dus nooit begrepen. Zetten ze dat ding in de markt zonder voorruit. Kansloos. De concurrentie (nou ja, eigenlijk alleen Lotus met de Elise) moet zich een breuk gelachen hebben.
Clio V6 mogen we zeker ook niet vergeten. Was 1 van de meest bizarre auto's (zeker van een normale fabrikant) afgelopen jaren. Hulde dat ze zoiets brachten, getuigt zeker van lef.
Nee, met Renault heb ik een stuk meer compassie wat dit betreft dan met PSA.
Comment