Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lotus E(lectro)lise

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Lotus E(lectro)lise

Vandaag kreeg ik de gelegenheid om een rondje te sturen in een electrisch aangedreven Lotus Elise. Wij hebben zo'n ding voor promotiedoeleinden en nadat het management de gelegenheid gekregen heeft om dat ding af te beulen, was het plebs aan de beurt :-).
    Nou ja, je kon je opgeven en je werd wel of niet ingeloot. Er kunnen geen 600 man allemaal in rijden natuurlijk.

En? Gaaf!! :-)

Acceleratie is enorm. 0-100 4sec of zo, zeggen ze. Niet geklokt en ik had een passagier, maar het voelde sneller dan waar ik tot dan toe in had gereden.
    Acceleratie is er ook altijd. Rij je 150 km/h en je geeft volgas, is het net alsof je uit stilstand vol weg accelereert. Echt indrukwekkend. Er staat binnen no-time 200km/h op de teller.

Ook prettig, dat de electromotor wel enigzins als een zuigermotor reageert op gas/gaslos. Het is natuurlijk een sportwagen en je wil daarom goede controle over het vermogen hebben. Gas los en hij remt op de motor, gas erop en hij reageert meteen. (dat was met andere electrische auto's die ik vandaag gereden heb wel anders).
    Ik zou deze auto graag een keer op Zandvoort proberen! Volgens mij is hij behoorlijk rap, maar vraag me af of hij met vol vermogen wel een raceafstand kan afleggen qua accucapaciteit.
    Nadeel is wel dat dit rijdende prototype nog wel vaak strandt. Electromotoren worden snel overhit en dan treedt de beveiliging in en stopt hij ermee. Vandaag gelukkig geen last van gehad.

Als dit soort auto's goedkoper, betrouwbaarder en beter worden, dan mag je er bij mij één op de stoep parkeren. Het feit dat het geen geluid maakt, heeft z'n voordelen en nadelen. Nadeel is dat men je niet opmerkt in de stad, maar het voordeel is dat als je keihard optrekt, niemand het idee heeft dat je ontzettend hard gaat omdat het simpelweg geen geluid maakt.

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
    Nadeel is dat men je niet opmerkt in de stad, maar het voordeel is dat als je keihard optrekt, niemand het idee heeft dat je ontzettend hard gaat omdat het simpelweg geen geluid maakt.
    Dat is gevaarlijk inderdaad, als de buur-prius wegsluipt vind ik dat ook altijd listig en die gaat niet eens hard.

Doet het ontbreken van het geluid geen afbreuk aan de beleving?
    Last edited by Ruud; 01-12-09, 20:48.

Comment

Een hele grote botsauto dus. :)

Gewoon schakelen toch ook?
      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Je hoort wel iets geluid hoor, en het windgeruis neemt ook flink toe. Nee, met de beleving zat het wel goed. 3 versnellingen overigens, maar de 1 en 2 kun je ook makkelijk overslaan bij normaal gebruik.

Comment

Ik heb met dezelfde Elise op de kombana in Lelystad gereden en ik kan je eravring onderschrijven. Ik vond het veel leuker en beter dna verwacht en niets te kort komen op het gebied van beleving.

Comment

Cool man!
            Ja gaaf ding gewoon.
            Niet warm rijden, DIRECT planken! Cool!

Alleen is de accu bij mijn rijstijl neit voldoende om heen en weer naar werk te rijden idd.
            Maar dat komt vast wel goed.

Ik zou ook wel zo'n ding willen over een paar jaartjes.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
            Alfa Giulia 1300 (1966)
            Mazda Miata (1990 Daily driver)
            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
              Een hele grote botsauto dus. :)

Gewoon schakelen toch ook?
              In de Tesla iig niet ; is ook beetje onzinnig zowel technisch als financieel;

- de efficientie van een electromotor is niet toerentalafhankelijk en het koppel is al ruim voldoende om bij lage toeren meteen weg te komen.

- een versnellingsbak kost veel geld + ruimte om in te bouwen

- met een versnellingsbak introduceer je extra verliezen (worden omgezet in warmte e.d.)

- schakelen is een extra handeling ; minder comfort en ook tijdelijk verlies van vermogen wegens ontkoppelen ; sprint naar duurt langer naar de 100 km/u

http://www.motorauthority.com/blog/1...one-speed-unit

(ja er was eerst wel een 2-bak lees ik nu , maar die was origineel niet geplanned afaik ivm bovenstaande punten)

Comment

dit is neem ik aan de Elise die ook 18 november op Zandvoort de eerste race voor electrische auto's heeft gedaan? Tegen de Tesla's?
                Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Vriend van brun en mij heeft proefgereden in de elektrische Elise van Van der Kooi (was dit dezelfde, Lennart?) en die had gewoon een bak. Voegde ook toe aan het rijplezier, vond hij.

Het was de normale vijfbak, waar de vijf van was uitgeschakeld (*ziet CM met belangstelling het draadje binnenvliegen*), zodat de topsnelheid niet helemaal absurd hoog werd.

De schakelmomenten kwamen overeen met die van een gewone Elise, maar je kon inderdaad gewoon in z'n vier wegrijden.
                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Gaaf verslag! In zo'n auto zou ik ook graag eens rijden. Inderdaad: als de actieradius beter wordt, wil ik ook meteen zoiets als daily driver. De laadtijd vind ik zelfs niet eens zo'n issue. 's Nachts aan de lader, overdag genoeg voor 300 km flink pret maken, klaar.

Sterker nog: een elektrische auto die 300 serieus gegumde kilometers op een accu doet, en die je in een halfuurtje weer tot 80 procent kunt opladen, is al meer dan bruikbaar voor alle autokilometers die ik afleg. Zelfs voor lange buitenlandse ritten. Want dat betekent: drie uur rijden, een halfuur koffie drinken, drie uur rijden.
                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Ik moet nog altijd in een Elise of Tesla roadster rijden. Hoop het binnenkort nog te kunnen doen bij v.d. Kooi.

Wel heel toevallig was dat ik vandaag 2 (!!!) Tesla roadsters heb zien rijden. Eentje in Laren (oranje/zwart Edition model) en een witte met groene bestickering in Rotterdam.

Zelf reed ik in mijn eigen accubak, dus niet in het lichtgewicht zusje van die accubroeders.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                        Gaaf verslag! In zo'n auto zou ik ook graag eens rijden. Inderdaad: als de actieradius beter wordt, wil ik ook meteen zoiets als daily driver. De laadtijd vind ik zelfs niet eens zo'n issue. 's Nachts aan de lader, overdag genoeg voor 300 km flink pret maken, klaar.

Sterker nog: een elektrische auto die 300 serieus gegumde kilometers op een accu doet, en die je in een halfuurtje weer tot 80 procent kunt opladen, is al meer dan bruikbaar voor alle autokilometers die ik afleg. Zelfs voor lange buitenlandse ritten. Want dat betekent: drie uur rijden, een halfuur koffie drinken, drie uur rijden.
                        rijd jij maar 80km/u?
                        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                        Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Verwachtte in dit draadje een elektrische Lotus in een vijver aan te treffen...
                          $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht

Toen ik in die Elise mocht rijden waren er 2 Elises. De ene was voor ons om in te rijden, dan ander reed een uurtje of 3 lang echt op forse snelheid rondjes op de kombaan. Het bereik is voor 95% van de ritjes zat. Misschien rij je vaak meer dan 300 km per dag, maar vrijwle altijd zitten dara lange stops (op het werk/ bij klanten) bij. Zat om hem weer flink bij te laden.

Comment

De Elise waar ik het over heb is van ons zelf en heeft 3 versnellingen vooruit en achteruit. Een aantal Elise's die jullie noemen, is hem in elk geval niet :-).

Morgen ga ik trouwens in een Honda S2000 rijden achter deze electrische Elise aan. Eens kijken hoe ik zoek gereden ga worden :-).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                Morgen ga ik trouwens in een Honda S2000 rijden achter deze electrische Elise aan. Eens kijken hoe ik zoek gereden ga worden :-).
                                Now we're talking ;)

Comment

Working...
                                X