Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leasebak meenemen of laten staan?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Leasebak meenemen of laten staan?

In het nieuwe jaar start ik bij een andere werkgever en zit nu te dimdammen of ik de huidige leasebak wel/niet ga meenemen. Het is me nog niet helemaal duidelijk wat het slimste is.
    Ivm een kleine normoverschrijding zou ik een x bedrag eenmalig moeten aftikken voor de resterende maanden, maar ik heb een collega gevonden die de auto (318d Touring) & contract wil overnemen. Dat betekent dat ik de vrijheid heb om bij de nieuwe werkgever weer wat anders te leasen, maar, is dat wel zo verstandig in deze tijd? Als ik op directlease wat proefberekeningen maak, krijg ik het idee dat de tarieven weer flink omhoog zijn gegaan. Ofwel, minder auto voor je geld. Aan de andere kant, ik kan dan wel een goedkopere auto leasen, zodanig dat ik minder bijtelling hoef af te tikken dan nu. Houd ik weer iets meer over voor de oldtimer hobby. Maar ja, een 10K goedkopere auto betekent een besparing van hooguit 110 euro netto p/mnd. En dan moet je dus gaan voor bijvoorbeeld een Spaanse of Tsjechische surrogaat-VW. :-) Of gewoon weer wat leuks bestellen. Een Passat CC (JB-style), nieuwe A4 Avant oid.

Hmmm, wat zouden jullie doen? Lekker de BMW meenemen (waar ik overigens tevreden over ben) of laten staan en kiezen voor de vrijheid om weer wat anders te bestellen.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Tja, ik ben echt de laatste die je hier over kan adviseren ;-)
    All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Leef je uit, op naar de 2000+ posts zeg ik. ;-)
      Maar ik sta dus echt in dubio, dus geef je mening.
      Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Tja, ik zeg elke keer dat ik wil besparen op mijn leasebak, maar zodra het zover is, kies ik toch elke keer een fijne auto met allerlei opties....
        Je rijdt er toch veel in en een Insight (ik noem maar iets) is lekker goedkoop, maar biedt verder natuurlijk ook helemaal niets.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ok, persoonlijk vind ik de vrijheid van het uitzoeken van een nieuwe auto erg leuk, inc. het maken van proefritjes. Dat heeft an sich added value.

Maar dan moet je wel een gevoel hebben bij wat voor auto je kan rijden bij je nieuwe werkgever. Want als na het inleveren van je 318d blijkt dat je opeens in een Opel Corsa terecht komt, of eerst genoegen moet nemen met een pool-auto, dan heb je spijt.
          En ik weet uit ervaring dat het lastig is om te beoordelen wat je nu eigenlijk kan leasen bij je nieuwe werkgever.
          Toen ik destijds mijn 325ti inleverde was mijn verwachting dat ik weer minstens zo'n leuke auto kon leasen. Ja, ik kon leasen wat ik wilde, maar het leasebudget was lager dan wat ik had én de brandstof moest er opeens in passen.
          Gevolg was dat ik genoegen moest nemen met een auto die een stuk minder leuk was (maar wel veel praktischer) en in de lease ongeveer even duur (maar minder bijtelling).
          Daar heb ik spijt van gehad.

Dus, ik weet niet wanneer je over gaat stappen, maar zoek nu alvast de auto uit die je zou kunnen en willen rijden en kijk of dat beter of minstens net zo leuk is als de 318d.
          All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Ik zou de 318d meenemen, gezien het feit dat je er hoogstwaarschijnlijk op achteruit gaat. Nu weet je wat je hebt, en je bent er tevreden mee.
            2019 Volvo V60 T6

Comment

Nee joh, gewoon een andere kiezen...kunnen we hier weer een lang draadje van gaan maken:-)
              2 x ouwe premium meuk
              BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
              Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door floris_s Bekijk bericht
                Ik zou de 318d meenemen, gezien het feit dat je er hoogstwaarschijnlijk op achteruit gaat. Nu weet je wat je hebt, en je bent er tevreden mee.
                Da's wel het recept voor een lang huwelijk. :-)
                Maar of het ook zo bij auto's werkt?

Staat weer tegenover dat iedereen heel blij is als je nu een (nieuwe) auto van ze koopt/leased. Vergeet de Zakenauto van het Jaar-actie bij BMW niet. Business Line Sport met M-sportpakket voor 3000 euro...
                Ik ben al aan het sparen ;-)

Comment

Goeie argumenten. Je weet nu idd wat je hebt en niet exact wat je krijgt/kan krijgen. Ik heb een budget van 1100 euro p/mnd incl. brandstof (40dkm/48mnd) en heb al even gekeken op de sites van directlease en leaseplandirect wat er zoal mogelijk is. Gekke is, de bedragen op de site van directlease zijn veel hoger dan die op leaseplandirect. Afgaand op directlease zou een nieuwe BMW een stuk duurder zijn dan de huidige; bij leaseplandirect valt het lager uit. Kortom, heb ik nog geen idee wat ik nou daadwerkelijk kan leasen.

Eigenlijk zoek ik gewoon naar argumenten voor een nieuw, lekker lang ik-mag-wat-nieuws-bestellen-poll draadje. :-)

Comment

Vraag bij je nieuwe werkgever of ze een lijst hebben met leasetarieven. Mijn ervaring is dat die sites weinig zeggen over wat je echt kan leasen.
                    Vergeet ook vooral de opties niet, die nekken je. ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                      Vraag bij je nieuwe werkgever of ze een lijst hebben met leasetarieven. Mijn ervaring is dat die sites weinig zeggen over wat je echt kan leasen.
                      Vergeet ook vooral de opties niet, die nekken je. ;-)

Lijstjes zijn ouderwets. Kun je niet alvast een account krijgen van de leasemij van je nieuwe werkgever zodat je online wat kunt calculeren om te vergelijken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                        Lijstjes zijn ouderwets. Kun je niet alvast een account krijgen van de leasemij van je nieuwe werkgever zodat je online wat kunt calculeren om te vergelijken?
                        Ja en dan die link daarvan hier neerzetten, kunnen we lekker met z'n allen mee calculeren:-)
                        2 x ouwe premium meuk

Comment

Als je hem zonder al te veel problemen kan meenemen en de kosten bij je nieuwe werkgever ook aanvaardbaar zijn zou ik hem fijn houden.

Comment

Nieuwe werkgevers naaien je altijd als het op auto's aankomt, zeker in het huidige klimaat. Ik zou dan ook die 318d pas laten staan als er bij wijze van spreken weer een 318d al in de bestelling staat - of een goedgekeurd bedrag hebt en toegang tot de leasewebsite waaruit blijkt dat een 318d in het budget past.

En dan nog moet je bang hebben voor toestanden als leasestops en andere leuke shit waarmee Jasper mee geconfronteerd werd. En wat zal de voorloopwagen zijn?

Zodus... 318d houden. Als de lease op die 318d op is, kan je bovendien ook nog eens gaan negotiëren als de werkgever enkel budget wilt geven voor een skoda octavia als opvolger...
                            2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

De nieuwe WG is een klein bedrijf en volgens mij hebben ze geen compleet uitgewerkte leaseregeling, maar dan nog zou het fijn zijn om idd ff te calculeren en checken wat er in het vat zit. Maar ja, als ik die BMW meeneem, heb ik verder geen gezeik en weet je precies waar je aan toe bent. En ze hebben ook geen toeslag voor privé-gebruik, dus dat is de eerste verdienste.

Comment

Dan zou ik heel zeker willen weten dat ik iets beters kon rijden voordat ik de 318d zou laten staan.

Comment

Gewoon een vraagje tussendoor: Kun je als werknemer een leaseauto in dit soort situaties van de leasemij kopen (evt. met particuliere financiering)? Of doen ze daar niet aan?

Comment

Ik neem aan dat de huidige werkgever de leasenemer is.
                                    Die heeft dan ook vlgs mij het laatste woord.
                                    Kopen van de leasemij is natuurlijk altijd mogelijk, maar afhankelijk van de looptijd van het contract zou je nog best weleens kunnen schrikken van de afkoopsom.
                                    2 x ouwe premium meuk

Comment

Dennis, het huidige leasecontract is een overeenkomst tussen WG en leasemij. Het meenemen van de auto naar de nieuwe WG zou sowieso betekenen dat dit contract wordt ontbonden en de auto dient te worden gekocht van de leasemij door de nieuwe WG. En die zal vervolgens bij een willekeurige leasemij (wellicht zelfs de huidige) een leasecontract afsluiten op de auto.
                                      Overigens kan ik de auto ook zelf kopen, maar dat is geen optie. Ik heb al 3 auto's in privé en vind het zonde om zo'n dure en lekker afschrijvende bak op mijn naam te hebben. Tenzij er een riante km-vergoeding kan worden afgesproken, maar zelfs dan ben ik liever niet verantwoordelijk voor die auto. Betekent dat ik de verantwoordelijkheid heb om een functionerend vervoer te hebben, met bijbehorende kosten voor onderhoud en bijbehorend risico op onverwachte kosten.
                                      Last edited by Eddieee; 08-12-09, 15:21. Reden: typo

Comment

Gamma...dat zeg ik:-)
                                        2 x ouwe premium meuk

Comment

Bij dezelfde leasemaatschappij blijven is altijd het goedkoopst voor de klant.
                                          Policy is hier (en die club ken jij :-) ) dat de leaseprijs gewoon hetzelfde blijft.
                                          Contract openbreken op verzoek klant kost uiteraard geld en des te vroeger in het contract, des te groter is het verschil tussen restwaarde en boekwaarde. Die betaal je dan + winstopslag.

Comment

Lennart, waardevolle info.
                                            Inmiddels heb ik een aanbod van de leasemij met de aankoopwaarde. De nieuwe WG reageert dat die fors hoger ligt dan wat zij dachten obv Bovag koerslijst. Dus rest- vs boekwaarde is idd een issue. ;-)
                                            Ik kan nog eens kijken of ze wellicht bij deze leasemij het contract willen voortzetten. Als dat echt met dezelfde condities kan, dan is dat m.i. best interessant.
                                            Tegenvoorstel van de nieuwe WG is nu om de auto achter te laten en dat zij een vergelijkbare auto ter beschikking stellen.

Hmmm, het lijkt erop dat meenemen zo toch nog lastig wordt. Nog maar een nachtje over slapen.
                                            Last edited by Eddieee; 08-12-09, 22:33. Reden: typo

Comment

Bekende lastige keuze, doe eens gek neem een Subaru Impreza 2 ltr 150 PK AWD en je hebt een hoop lol. Alleen op Gummen verder je bek houden uiteraard :-)
                                              "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                              BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
                                                Tegenvoorstel van de nieuwe WG is nu om de auto achter te laten en dat zij een vergelijkbare auto ter beschikking stellen.
                                                Heb ik ook eens gehad, discussie over wat dan wel niet een vergelijkbare auto was. Bleek dat ze daarbij niet dachten aan een auto met vergelijkbare aanschafprijs/cataloguswaarde, maar meer aan een zelfde soort auto. Dus een hatchback voor een hatchback of een station voor een station.
                                                Niet iedereen is een autoliefhebber, dus zien niet direct het verschil tussen een 318d Touring en een Focus 2.0D.

Comment

Mooi gaan we dus toch nog een lang draadje krijgen.
                                                  2 x ouwe premium meuk

Comment

Mee met tiPanda... Ken ook zo firma's die niet begrijpen dat een 318d niet hetzelfde is als een 320d, en dat zijn dan nog de medium domme firma's. Anderen zien ook het verschil niet tussen een Ford Focus econetic en een BMW 118d.
                                                    2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

Huh, zit daar verschil in dan?

* rent propellor georienteerd draadje weer uit
                                                      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Lennart, waardevolle info.
                                                        Inmiddels heb ik een aanbod van de leasemij met de aankoopwaarde. De nieuwe WG reageert dat die fors hoger ligt dan wat zij dachten obv Bovag koerslijst. Dus rest- vs boekwaarde is idd een issue. ;-)
                                                        Ik kan nog eens kijken of ze wellicht bij deze leasemij het contract willen voortzetten. Als dat echt met dezelfde condities kan, dan is dat m.i. best interessant.

Hmmm, het lijkt erop dat meenemen zo toch nog lastig wordt. Nog maar een nachtje over slapen.

Dat overnameprijs bestaat uit 3 delen: handelswaarde auto, verschil handelswaarde/boekwaarde (de 'boete'), winstmarge. De vraag is, of de nieuwe WG wel de boete moet betalen en niet de oude WG. Dit hangt natuurlijk af van je contract. Oh, dat schreef je al, je bent de bovennorm verschuldigd.
                                                        Ik ben er vrij zeke van, dat jouw bovennorm kleiner is, dat het boetebedrag ivm voortijdige beeindiging. Maw woorden: de huidige contractant heeft het liefst dat jij die auto meeneemt. Ik denk dat je er dus over kunt onderhandelen met je huidige werkgever. Indien je het contract gewoon over zou nemen (bij zelfde WG) bij je nieuwe WG, zijn er voor niemand extra kosten.

Comment

Klopt, ze zijn er hier voor mijn gevoel nogal op gebrand dat ik de auto meeneem. Begrijpelijk, en ook voor mij zou dat schelen, want de bovennorm hoef ik dan niet ineens af te tikken. Aan de andere kant kan ik 'm wel zo uitspelen en duidelijk maken wie hier het grootste probleem c.q. de meeste baat erbij heeft.
                                                          Die bovennorm tik ik als het moet gewoon af, jammer dan. Dan zit huidige WG vervolgens wel met die auto in de maag en ik denk dat die er meer financiële pijn van heeft dan ik.

Is wel de laatste keer dat ik een auto lease boven de norm, zeg. Al gaat het maar om een paar tientjes p/mnd, ik ben dat gezeur zat. Natuurlijk heb IK de keuze gemaakt om die duurdere auto te willen rijden, maar wat maken partijen het lastig om dit een ieder bevredigend te regelen. Tijd voor een harde confrontatie met onze fleetmanager.

Comment

Dan moet je bij Sogeti gaan werken, daar kan/kon je de leaseafkoopsom mee'verzekeren'. Voor iets van 11,50 per maand extra (dacht ik) hoefde je de boete bij het voortijdig beeindigen van je contract niet te betalen.

Daar staat weer tegenover dat de leasenorm bijzonder laag is én je inclusief brandstof leased, dus dat je effectief altijd met een hoge eigen bijdrage zit.

Comment

Tsja, dat ken ik. Toen ik wegging bij Getronics PinkRoccade kon ik na 7 jaar minder leasen dan na aanname. Echt dramatisch hoe de leaseregeling daar werd uitgehold. Budget omlaag, looptijd van 4 naar 5 jaar, 105 euro netto voor privé-gebruik, Multitank card werd een Shell pas (enkel Shell stations, geen buitenland tanken, geen olie etc), slechts 8 keuzemerken (waarvan 4 VAG-merken), 20dkm doorrijden na overschrijden contractuele kilometers, verplicht auto's uit de pool toegewezen krijgen totdat er echt niks meer stond en dan pas bestellen, etc etc.
                                                              Met zo'n enorm wagenpark valt er natuurlijk makkelijk te bezuinigen, maar dit zorgde er o.a. voor dat medewerkers een hekel kregen aan het bedrijf en de waardering die uitgaat naar de medewerkers.
                                                              Afijn, we dwalen even af. ;-)

Comment

Met zo'n enorm wagenpark valt er natuurlijk makkelijk te bezuinigen, maar dit zorgde er o.a. voor dat medewerkers een hekel kregen aan het bedrijf en de waardering die uitgaat naar de medewerkers.
                                                                Afijn, we dwalen even af. ;-)
                                                                Troost je, niet alleen medewerkers hebben een hekel aan dat bedrijf. Ook klanten.

Comment

Working...
                                                                X