Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zuinige auto's verbruiken 45% meer dan norm

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Zuinige auto's verbruiken 45% meer dan norm

Hoe lager de CO2-uitstoot van een auto is, hoe groter het verschil tussen het normverbruik en het werkelijk verbruik. Een zuinige auto (ongeveer 100 gram CO2-uitstoot per kilometer) verbruikt in werkelijkheid gemiddeld 45% meer brandstof dan hij volgens de fabrieksnorm zou moeten. Dat blijkt uit onderzoek van Travelcard en TNO onder 240 duizend auto’s.

Sowieso verbruiken de meeste auto’s veel meer dan de norm aangeeft. Het werkelijke brandstofverbruik van dieselauto’s ligt gemiddeld zo’n 18% hoger dan de fabrieksnorm. Benzineauto’s verbruiken in werkelijkheid 16% meer dan hun norm.

Travelcard meldde al eerder dat het werkelijk verbruik en de fabrieksnorm ver uit elkaar liggen, vooral bij hybrides. Deze bevindingen heeft de organisatie nu samen met TNO verder onderzocht. Hieruit blijkt dat niet alleen hybrides maar alle zuinige auto's veel meer uitstoten dan de fabrikant opgeeft.

(bron Automotive online)
    Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Lekker dan, er zijn al genoeg bedrijven die mensen afstraffen als ze te veel afwijken van de norm.

Comment

Mwah, genoeg sukkels die een verkeerde kilometerstand invoeren bij het tanken, of vervangende auto intoetsen... ;-)

Ik kreeg gisteren een verslag van de lease-mij, keurig volgens het normverbruik gereden en 13 bekeuringen ( 562 Euro totaal :-) ) .
      Veritatis simplex oratio est

Comment

Duh. TNO wordt ook wakker?

Natuurlijk verbruiken auto's veel meer. De opgegeven CO2-uitstoot wordt alleen bereikt als je exact volgens de NEDC rijdt, en dat doet natuurlijk he-le-maal niemand. (EDIT: behalve W220 :-)))

Al helemaal niet in 't dagelijkse verkeer. En het zou me niet verbazen als fabrikanten hun auto's zelfs speciaal voor die NEDC-tests prepareren, om zo de gemeten CO2-uitstoot nog verder omlaag te faken.

Leuk trouwens van die zuinige auto's. Gemiddeld 45 procent meer brandstofverbruik is ook gemiddeld 45 procent meer CO2-uitstoot, toch? Daar gáát 't milieubeleid :-)
        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Kan d'r ook niets aan doen Brun....
          Overigens met huistuinkeukendiesel van de Esso is de auto zuiniger dan de hightechdiesel van BP.

En ruikt ook een stuk vriendelijker ( BP Ultimate stinkt naar zeik)

Comment

Oja, er zijn idd fabrikanten die auto's produceren die herkennen dat zij een testcyclus ondergaan.

De propellorkoning is 1 van de verdachte fabrikanten...... ( stond in Autobild een maand of wat geleden)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ExTaxi Bekijk bericht
              Hieruit blijkt dat niet alleen hybrides maar alle zuinige auto's veel meer uitstoten dan de fabrikant opgeeft.

(bron Automotive online)
              Foutief geformuleerd. Er moet staan: "Hieruit blijkt dat hybrides en andere "zuinige" auto's het normverbruik niet halen, omdat hun berijders constant lopen te trappen want anders kom je gewoon niet vooruit met zo'n hok"

Comment

Het wordt tijd om dat toekomstige spionagekastje te koppelen aan de tankinstallaties...:)

Comment

Verder niks nieuws onder de zon uiteraard. Rapport zal wel input vormen voor de nieuwe NEDC (of is dat al de nieuwe norm?).

Comment

Niet meer dan redelijk dat alle A-label leaserijders nu gewoon 25% bijtelling gaan betalen.

En dan uiteraard over de kostprijs van de auto, + de achterstallige BPM :)

Comment

en de opruimingskosten van die accu's!

Comment

Wie zei er ook alweer kmheffing verwerken in de brandstofprijs!?!?!? Weer een argument. Oh nee. Stom van me. Daar gaat het in DH niet om.
                        You know that reality is immaterial

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                          Wie zei er ook alweer kmheffing verwerken in de brandstofprijs!?!?!?
                          U riep?

Comment

Civic Hybrid: +/- 9.000KM = 7.5l/100km - CO2 109,0 g/km
                            Brabus roadster: +/- 100.000km = 6.6l/100km - CO2 122,0 g/km

Laatste cijfers volgens de boekjes. Eerste in de praktijk. Maakt mij verder niets uit allemaal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stéphane Bekijk bericht

Laatste cijfers volgens de boekjes. Eerste in de praktijk. Maakt mij verder niets uit allemaal.
                              Ik zie geen liters. Hoeveel liter heb je getankt?

Comment

Ik geloof dat de golf 1 op 17/18 heeft staan als norm

Met 1 op 13,5 gemiddeld over laatste paar 1000 km zit ik dan niet verkeerd...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                  Ik zie geen liters. Hoeveel liter heb je getankt?
                                  Dat zal dan in totaal 675 liter voor de Civic en 6600 liter voor de Brabus zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                    Overigens met huistuinkeukendiesel van de Esso is de auto zuiniger dan de hightechdiesel van BP.

En ruikt ook een stuk vriendelijker ( BP Ultimate stinkt naar zeik)
                                    Dat had mijn Saxo dus ook. Dus 1 op 18 met ultimate ipv 1 op 23 met normale diesel, dat soort verschillen.

Comment

Toch, als ik op Spritmonitor.de kijk, dan is de mediaan voor dik 800 Prius-piloten zo'n 5,3 liter per 100 km. Dus zeg maar 33% slechter dan het door Toyota opgegeven verbruik van 4,0 l/100 km. De hybride Honda's scoren relatief iets beter.

Normverbruik van 't Corsaatje is trouwens 5,8 liter, terwijl ik meestal op 6,5 zit. Ha! Maar 12% slechter! :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stéphane Bekijk bericht

Trouwens Stephane, van alle 118 Civic-H rijders op Spritmonitor.de zou jij de op twee-na-onzuinigste rijder zijn. Foei! ;-)

Comment

interessant om te weten, als ik 25% boven de norm zit krijg ik gezeik. Dus een auto in de A-klasse zou sowieso problemen opleveren, want ik zit er nu met een E-klasse diesel (nee geen mercedes) al 25% boven.

Comment

Als ik die Priussen en Civicen zie trappen op de snelweg om vooruit tekomen dan geloof ik die cijfers wel.
                                            "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                            BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Ik zit met die 118d zo'n 40% boven norm. Heb ooit een keer een brief gekregen met tips hoe je zuiniger kan rijden. Eerder opschakelen! Juist, dat wist ik nog niet... Maar ja, mijn automaat wil niet eerder opschakelen! Of ligt dat aan m'n rechtervoet :-)

Comment

Grappig, ik zie net op spritmonitor dat het gemiddelde verbruik van mijn 318d op ca. 6,2l/100km ligt. Mijn verbruik ligt op die koers, soms zelfs iets zuiniger.
                                                Maar, het opgegeven verbruik van 5l/100km haal ik dus zeker niet.
                                                Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Parohl Bekijk bericht
                                                  Als ik die Priussen en Civicen zie trappen op de snelweg om vooruit tekomen dan geloof ik die cijfers wel.
                                                  mwah dat valt toch wel mee? Zo traag zijn die dingen niet hoor.
                                                  0-100 net zo snel als een oude 110 pk TDI zoals PACO

Comment

Ja, daar heb je 't al: 0-100. En 40 - 140? Trappen moet je. Tenminste, dat denkt men.

De meeste 14% sufkutten zitten in de 14% categorie omdat ze 't gaaf vinden om hun baas, de leasemaatschappij, de politiek en de maatschappij te naaien. Trappen met dat hok!!!! Dat hoor ik overal.

Toyota (Louwman) wilde in 2004 niet geloven dat 't noodzakelijk was om Priuskopers een (korte) rijtraining te geven. Leek ons wel zo nuttig, aangezien veel mensen door de CVT de neiging hebben om 't gaspedaal telkens te vloeren ipv te 'aaien' en toch even effectief vooruit te komen.

Comment

Goh, ik zou op die site in de top 5 van diesel-grootverbruikers staan met mijn Galaxy. Ik zit gemiddeld op 8,5l/100km. Dat is aanzienlijk meer dan de opgegeven 6,2l. 37% meer om precies te zijn.

Komt natuurlijk wel door mijn rijstijl. Voordat ik 'em liet chiptunen zat ik overigens rond de 7,5l/100km.
                                                      Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

Comment

Dit is hier toch al lang besproken?

Het bewijs wordt dagelijks geleverd zou ik zeggen. De Nederlander die milieubewust is? Haha, laat me niet lachen. De Prius is bumperklever nummer 1 tegenwoordig. Je ziet ze enkel op de linkerbaan, op een kleine groep automobilisten na, de bejaarden. Die bumperkleven ook, maar dan op de rechterbaan achter een vrachtwagen :-).

Het is goedkoper, dus half Nederland wil het. Simpel. 8 jaar geleden hadden we ooit met de Rabobank een pilot met het eerste type Prius. We hadden er 8 aangeschaft voor poolgebruik. 9 van de 10 keer konden we ze weer meenemen als we zo'n Pruis afleverde bij een berijder. Nu staan ze er voor in de rij. Tsja, er was toen nog geen 14% bijtelling.

Verder eens met Scuderia's opmerking. Die 14% bijtelling is ronduit belachelijk, omdat het uitgaat van een gesuggereerde verbruiksopgave, waarbij de fabriek een commercieel belang heeft om die zo gunstig mogelijk te presenteren. En bovendien is de productie die auto's ook discutabel qua milieubelasting, maar die discussies worden hier in diverse draadjes al uitvoerig besproken.
                                                        Kan alleen zeggen: knap gelobby'd van de automobielindustrie.

Comment

De automobielindustrie wilde alternatieve brandstoffen (en bijbehorende infrastructuur). De overheid wilde zuinigere auto's. Ik zie wel degelijk dat veel auto's zuiniger zijn geworden. Kijk naar de nieuwe Golf GTI. Daar kún je makkelijk 1:14 mee rijden, maar ook 1:7.

Een Audi/Skoda/VW/Seat TDI rijdt met gemak 1:20.

Een BMW 520d is stukken zuiniger dan de oude 525d.

Ik ben nog steeds voorstander dat de hybride auto's enkel en alleen gebruikt worden door mensen die alleen maar woon-werk verkeer rijden in de stad en/of file. Dus zeg maar 't klootjesvolk dat 12.000 km per jaar rijdt.

Mensen die sportief willen blijven rijden en veel km's maken, die moeten dieselen, of overstappen op LPG/aardgas. De 3e generatie biobrandstoffen zijn milieuneutraal, of hoe je 't ook wilt noemen en gaan een grote vlucht maken.

De hybrides met electro en benzine, zullen qua aantallen snel ingehaald worden door de electro-diesel hybrides, die voor 90% van de 14%-knakkers een betere keuze zou zijn geweest. Geen uitstoot in de bebouwde kom en lekker weinig brandstofverbruik op de snelweg.

Wellicht dat komend jaar de Loremo op de markt komt. De trage dieselvariant rijdt 1:50, maar de benzine uitvoering is met 1:20 voor de snelle en 1:30 voor de gewone uitvoering ook interessant voor de meeste automobilisten. We staan nog altijd aan de vooravond van de grote doorbraak van echt zuinige auto's. De 1e, 2e en 3e generatie van de Prius waren slechts een voorbode. Nu BMW stopt met de waterstoftechnologie, zal de autoindustrie eensgezinder een vuist maken richting de overheden om de infrastructuur met electra-laadpunten, aardgas stations en biobrandstoffen op te tuigen in zo'n kort mogelijk tijd. De autoindustrie is er zelf al een tijdje klaar voor. De belastingdienst en de leaserijder ook. Dus waar wachten ze op?
                                                          Last edited by Dennis Cavallino; 09-12-09, 10:26.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                                            De 3e generatie biobrandstoffen zijn milieuneutraal, ....

Wellicht dat komend jaar de Loremo op de markt komt. De trage dieselvariant rijdt 1:50, maar de benzine uitvoering is met 1:20 voor de snelle en 1:30 voor de gewone uitvoering ook interessant voor de meeste automobilisten. We staan nog altijd aan de vooravond van de grote doorbraak van echt zuinige auto's. De 1e, 2e en 3e generatie van de Prius waren slechts een voorbode. Nu BMW stopt met de waterstoftechnologie, zal de autoindustrie eensgezinder een vuist maken richting de overheden om de infrastructuur met electra-laadpunten, aardgas stations en biobrandstoffen op te tuigen in zo'n kort mogelijk tijd. De autoindustrie is er zelf al een tijdje klaar voor. De belastingdienst en de leaserijder ook. Dus waar wachten ze op?
                                                            1. toon mij een biobrandstof die echt milieuneutraal is en ik ben overtuigd.
                                                            2. een primaire brandstof vervangen door een andere (aardgas) is geen oplossing.
                                                            3. ik reed met een 1988 dieselaar al met gemak 1 op 20 en met een 1986 benzineauto al 1 op 16. Hoezo vooruitgang (heeft met gewicht te maken).

Ik ben zeer benieuwd naar echt zuinige auto's, maar tot op heden blijken die dingen alleen op papier zuinig te zijn en alleen met heel erg gekunstelde berekeningen (waarbij kernenergie CO2 neutraal is) milieuvriendelijk.
                                                            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Ik krijg jeuk van de enorme hype waar nu al de 100% eclectrified cars worden aangeprezen:

Geen emissie
                                                              Niet millieubelastend

Ja en hoe wordt de stroom dan opgewekt ?
                                                              Goedkoop ingekocht bij een kolencentrale in oost china, groen doorverkocht in west europa ?
                                                              En de accu's dan ?

Voorts het rijgedrag van de nieuwe garde in hybride karretjes.
                                                              Hylarisch met witte knokkels zorgen makend over hun puntenrijbewijsje al bumperklevend op de linker rijstrook met 140kmh, de automaat in de sportstand 6000rpm met die grasmaaimotor in de prius die allang niet meer efficient draait en er met moeie een 1:12 uitperst............

E

Er gaat nog heel wat water door de Rijn voordat die dingen echt bijdragen aan een beter milieu.

E
                                                              يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Oh ja in 2003 (dus pre roetfilter) haalde mijn 1.9tdi 150pk gechipped naar 185pk al met het allergrootste gemak 1:20. Geloof zelfs dat mijn werkelijke gemiddelde verbruik rond de 1:17 lag.

Let eens op de stationairloop verbruiken van de diesels met roetfilter. Gewoon 0,8liter/uur.........vroegah was dat 0,1-0,2l/uur. En dat is weer handig als je in de file rijdt en een uur doet over 5km..........................heb je rustig 2 liter verstookt...............en aangezien we nogal wat files in NL hebben.........

E
                                                                يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Working...
                                                                X