Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het recht van de zwakste?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Het recht van de zwakste?

Kijk. Je hebt mensen die gewoon dom zijn. Van die moeders die hun ach zo geliefde Amsterdamse schreeuwkoter helemaal in kniebeschermers en helmpjes en noodpakjes rollen en vastsnoeren in zo'n NCAP-goedgekeurd kinderzitje achter op de fiets, om 't engeltje of prinsesje in kwestie vervolgens in het donker door de motregen ZONDER LICHT OP DE FIETS naar school te brengen.

Zulke moeders worden dan boos als jij als automobilist ze aanvankelijk over het hoofd ziet en nét iets te laat remt.

Goed, zulke mensen heb je dus.

Maar er is ook nog een tweede categorie. Die van: ik heb geen voorrang, maar ik ben voetganger/fietser en neem het gewoon toch.

Sta ik onlangs keurig voorgesorteerd en knipperlichtend midden op een drukke Amsterdamse kruising. Krijg eindelijk een vrij gaatje van het tegenverkeer. Wil optrekken en linksaf slaan, maar moet wachten voor twee oude wijven die pal voor mijn auto langslopen, dwars over de kruising (geen zebrapad in zicht) en simpelweg verwachten dat het overige verkeer, trams inclusief, wel even halt houdt.

Of dat echtpaar met kind, laatst. Staan te wachten op de stoep, kijken mij aan terwijl ik met 20 km/uur aanrol (kinderrijke straat hè). En als ik ze bijna heb bereikt, grijpen ze de kleine toch maar bij het handje en stappen de weg op, terwijl ze me blijven aankijken.

Ik natuurlijk geschrokken boven op de rem, eerst te verbaasd om nog te toeteren. Dat deed ik daarna alsnog (kort, even zo'n tikje op het stuur, zodat het heel kort en zachtjes toet doet) op het moment dat de vader precies voor mijn bumper liep, met zo'n handgebaar erbij van 'wat doen jullie nou'. Schrokken ze van. Werden ze boos en begonnen verontwaardigd terug te zwaaien! Ja hallo, wie steekt er nu over?

Ook een leuke, vaak bij de Haagse Albert Heijn. Je rijdt de parkeerplaats op, stopt voor de slagboom en trekt een parkeerkaartje. Slagboom gaat omhoog. En vervolgens moet je goddôme wachten voor een voetganger die net op dat moment tussen de opzwiepende slagboom en de auto doorloopt. Want dat is drie tellen sneller dan achterlangs.

Ik bedoel - willen zulke mensen soms dat je ze aanrijdt? Of gaan ze ervan uit dat je wel zult stoppen, omdat ze de zwakste zijn?

Ben 'r vaak niet eens kwaad om, hooguit erg verbaasd.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

nee jij bent een aggressief mannetje in het verkeer !
    LOL
    E
    يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Je zult de jonge moeders de kost geven die hun kinderwagen - met inhoud - in de strijd werpen...
      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
        Of dat echtpaar met kind, laatst. Staan te wachten op de stoep, kijken mij aan terwijl ik met 20 km/uur aanrol (kinderrijke straat hè). En als ik ze bijna heb bereikt, grijpen ze de kleine toch maar bij het handje en stappen de weg op, terwijl ze me blijven aankijken.
        Zal een kwestie zijn van inschatten óf je gaat stoppen omdat je hunnie gezien hebt, of niet en gas geeft. Klinkt zo 123 niet als onwil, onhandig is het wel
        fka v164

Comment

In mijn ervaring is dit een Amsterdamse ziekte. In Haarlem is het al een klap minder erg. Laat staan in Twente.

Comment

Iedereen wil zelfmoord plegen of hun begeleiders en/of kroost vroegtijdig euthenaseren, en nog wel met brun zijn auto....
            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
              Iedereen wil zelfmoord plegen of hun begeleiders en/of kroost vroegtijdig euthenaseren, en nog wel met brun zijn auto....
              Ja, onbegrijpelijk toch? Wat een treurige dood - plat onder een roestende oude Audi met kapotte deurklinken. :-)
              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

In amsterdam centrum kun je nergens harder dan 30 hierdoor. Of de straat ligt open, of er fietst, loopt, kruipt, scootert, segwayt, skate, tuktukt usw wel iemand voor je langs. Zebrapad en stoplichten compleet negerend.

Overigens stopt de tram nagenoeg voor niets of niemand, dus daar voorlangs gaan is een behoorlijke darwin nominatie.
                Forza!

Comment

Is niet een Amsterdams probleem. Ik kachelde vanmiddag door downtown Wassenaar. Ff naar oma om koekjes te brengen. Eerst komt er een fietser van links die voorrang neemt en de theorie 'als ik niet kijk dan rijdt ie me niet aan' toepast. En nog geen twee straten verder komt er een oud vrouwtje met hond tussen twee busjes vandaan en loopt zo de straat over.

Mensen letten gewoon niet op en denken dat die auto's toch wel stoppen.
                  BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Geldt in Rotterdam hetzelfde, wat je zegt.

Ik verbaas me altijd over de mensen (in alle vormen) die oversteken/fietsen zonder ook maar één seconde om zich heen gekijken te hebben. De wereld draait om hen heen is kennelijk wat ze zich inbeelden. Maar ja, zoals vaker gezegd. Veel mensen zullen teleurgesteld zijn als ze bij het ontdekken van het centrum van het universum tot de conclusie komen dat zij het niet zijn.

Daarnet trouwens met 2 voetgangers die tussen 2 busjes in wilden oversteken. Had ze al gezien, dus ik zei het al tegen mijn passagier. En ja, hoor. Vol doorkletsend gewoon blind de weg op lopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ___JC___ Bekijk bericht
                      Ik kachelde vanmiddag door downtown Wassenaar. Ff naar oma om koekjes te brengen.

JC = Roodkapje?
                      Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

Comment

Rofl :):)
                        Mini Cooper Clubman
                        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                        "Jasper val dood." - RH

Comment

RC = Rood Capje?

Comment

Eerder de Grote Boze Wolf. Met Heel Grote Handen.
                            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Had geen koekjes bij me jongens. Die krijg ik bij oma altijd.
                              En RC heeft meer weg van Roodkapje inderdaad.
                              :o)
                              BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

precies, je moet stoppen voor voetgangers die (willen) oversteken.
                                ook als dat niet bij een zebra is.

geelhoed heeft vast nog wel een paar filmpjes ;)
                                Autopoetsen klik A1 Car Cleaning
                                A1 Car Cleaning |Alloygator Velgrandbescherming|Polishangel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                                  Overigens stopt de tram nagenoeg voor niets of niemand, dus daar voorlangs gaan is een behoorlijke darwin nominatie.
                                  Ja, maar die heeft dan ook wettelijk overal voorrang... hoeft alleen te stoppen voor verkeerslichten en voor zebrapaden, als er iemand oversteekt.

Comment

Alleen begrijpen de amerikanen die in de Reguliersbree uitgebreid Tuschinksi staan te fotograveren nog niet helemaal. Ik heb daar al heel wat toeristen een sprintje zien trekken :)
                                    Forza!

Comment

Landelijk iets, helaasch....

Laatst ook, stomende regen, donker buiten en dan zonder licht in donkere kleding rondfietsen.
                                      Heb er al zo-één op de motorkap gehad, Stoffel heette hij, nuff said...

Bijna even hinderlijk zijn automobilisten die op rotondes stoppen voor fietsers, ondanks dat die moeten wachten gezien de "haaietanden".

Comment

Bijna elke week kan ik wel een deuk rijden in de flank van een auto wanneer deze rechts af slaat en ik met de fiets rechtdoor, door groen, met goede verlichting wil.

Ik ga het ook gewoon een keer doen, daarbij "per ongeluk" nog twee dikke pitten van m'n schoenen achterlatend...

Comment

Merk/type auto speelt hierbij een grote rol.... :-D

Deze is lachen:
                                          http://www.liveleak.com/view?i=7ae_1260745463

Doorlopen niets aan hand mensen :-P
                                          Last edited by Ahmed; 15-12-09, 01:19.
                                          E46 330i '02 - Citigo '13 - Tiger 800 XC '14

Comment

Meest irritante zijn de fietsers die "warpspeed" overal doorheen fietsen.

Uiteraard zonder links of rechts te kijken alsof de hele weg van hun is.

Zo eentje heb ik "warpspeed" over de motorkap gehad, en ik heb nog NOOIT iemand zo bleek gezien. Die zal dat wel afgeleerd hebben, de megool.

Wat ook hoog op de irritatiemeter staat zijn voetgangers die door rood lopen, net als het licht op groen gaat. Die mag van mij gelijk terugrennen hoor, en dat begrijpen ze meestal maar al te goed.

Nog een hoge op de irritatiemeter, fietsers die de regels niet kennen.

Ze begrijpen bijv. niet dat die blokmarkeringen op de weg voor hun geen enkele betekenis hebben in de zin van verkeerswetgeving, soms denken ze dat die dingen hun voorrang "geven" ofzo. Als ik van rechts kom, moeten ze mooi voorrang verlenen, valt op hoeveel van die gasten dat gewoon niet weten.

Kan zo een hele tijd doorgaan trouwens, maarja je moet het maar accepteren als je in Amsterdam woont.

Kinderen zijn echt ZEER gevaarlijk in het verkeer, nog een week terug aan herinnerd. Zie ik van zo een 20 meter af een kind rennen, hij wil de straat oversteken, ik denk die stopt wel (ik minder al vaart), en opeens zie ik die gast zo voor mijn auto rennen terwijl ik 30 ofzo reed... Dat zou ook anders kunnen aflopen, bijv. door een ik ben God tram of een ik ben Zeus GVB/Connexxion bus.

Oh ja, nog een irritatie, bussen en trams. Die rijden gewoon soms zonder blikken of blozen door rood, al het andere (meestal kruisend) verkeer ophoudend... (Van Baerlestraat anyone?) En ik heb NOG NOOIT EEN AGENT HIERVOOR ZIEN BEKEUREN. Maar als ik effe rood meepak, ben ik wel het haasje doordat ik 150 + 6 euro aan de staat mag storten. De motherfuckers.
                                            Last edited by EG; 14-12-09, 20:08.

Comment

Tuurlijk, EG. Gewoon doorrammen.
                                              You know that reality is immaterial

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                                                Tuurlijk, EG. Gewoon doorrammen.
                                                Ik hoop dat je sarcastisch bent, die fietser had ik niet gezien, die kwam warspeed aanrijden. Auto had geen ABS dus die slipte gewoon lekker door. Ik ben zelf behoorlijk ervan geschrokken, maar die fietser had niks, dus ik hoop echt dat ie zijn lesje wel heeft geleerd. Zulke gasten kunnen echt behoorlijke ongelukken veroorzaken.

Dus je kan je sarcasme modus wel uitschakelen.

Comment

Die enkele keer dat ik als voetganger door de stad loop valt het me wel elke keer wel op dat je je recht om voorrang te krijgen op een zebrapad heel duidelijk moet pakken, omdat 99% überhaupt niet stopt, om je héén slingert via de andere weghelft terwijl je op het zebrapad loopt, of met 80kph aan komt rijden en op het allerlaatste moment VOL in de ankers gaat als je toch echt wil oversteken.

Ik herken veel frustraties die hierboven genoemd worden, maar als je ziet hoe opgefokt het gros van Nederland achter het stuur zit kan je je lol nog op, en wacht ik ook met lopen totdat ik damn sure weet dat iemand stopt. Geen zin om op de motorkap van een Peugeot 206 met bodykit en bijpassend neon te eindigen.

Als ik met de auto in A'dam ben verbaas ik me overigens altijd wel over de fietsers ja ;-)
                                                  2019 Volvo V60 T6

Comment

Zalvende heelmeesters maken stinkende wonden.

Als je fietsers en voetgangers ziet maak ik meestal even wat meer toeren zodat mensen a) mij heel goed horen b) weten dat ik geen plannen heb om te stoppen als ze gekke toeren uithalen en c) ze overhaal dat ze toch maar niet over gaan steken

- Kortom mensen die aan de kant van de weg staan blijven duidelijk staan.
                                                    - Fietsers kijken over hun schouder en steken niet blind de straat over.
                                                    - Autos die een rotonde willen oprijden terwijl ik een 3/4e rondje aan het rijden ben blijven wachten ipv hem er voor te gooien (hoewel 't best leuk is om op z'n geelhoediaans dan op 10 cm van de zijkant van die auto te remmen en het wit van de opengesperde ogen van de bestuurder te zien).
                                                    - Kinderen weten dat er een auto achter ze rijdt of er aan komt
                                                    - Moeders met 76 kilo boodschappen remmen eerder af

Werkt prima. Niemand gewond. Geen gekke situaties mogelijk. Iedereen tevreden.

Zelf enkele van die 20km/u mensen meegemaakt. Denk je ; die rijden zo langszaam die zal wel wat aan 't zoeken zijn, steek je over want je hebt toch tijd en ruimte zat, rijden ze je zowat van je sokken door gas bij te geven (hallo je reed 20, waarom dan opeens gas bijgeven naar de 40 terwijl ik oversteek ?)

Fietsers die horen een stille auto echt niet (muziek op of gewoon geruis in de oren van de wind) en ook al moeten ze over hun schouder kijken ; ze zijn gewend aan lawaai = auto dus als dat er niet is dan is er ook geen auto.

Voetgangers zijn gek. Die moet je duidelijk overtuigen dat jij een auto bent en heeeeel gevaarlijk (vroem dus) en dan blijven ze staan. Bij een zebra netjes stoppen natuurlijk he, we zijn niet asociaal. Sterker nog dan blijven mensen soms 2 seconden staan om zeker te weten dat je niet opeens snel optrekt nadat je al stil bent gaan staan.

Ook zie je steeds vaker 't handje als je stopt bij een zebra ; een duidelijk teken dat voetgangers blijkbaar vaker geen voorrang krijgen dan wel.

Overigens gaat 't soms ook bijna mis. Reed daarstraks (20:15 pikke donker en koud) beetje kort (7m ?) achter een langzaam rijdend busje (40 km/u op rechte asfalt weg bebouwde kom) ; zwabbert die opeens naar links, blijkt ie over een zebra te rijden en ja daar wilde een mevrouw met hondjes oversteken (die het doorrijdende busje fanatiek de middelvinger gaf). Helaas ging ik ook gewoon naar links en stopte ook niet want voor ik in de gaten had wat er aan de hand was was ik die zebra al gepasseerd. Moraal van 't verhaal ; beide kanten (automobilisten vs voetgangers/fietsers) maken wel eens een foutje. Moet je gewoon op bedacht zijn. Nu is dat wel min of meer de grootste levensles in 't verkeer ; anticiperen. Waarvan sommige filmende forummers hier een bijlesje kunnen gebruiken.

Laten we eerlijk zijn, hoe erg is 't nu dat je niet direct maar pas na 1 seconde kan oversteken. Zowel automobilisten als voetgangers. Voor fietsers is het klote want die moeten zelf op gang komen en plotseling remmen kan (bij gladheid) best een probleem voor hen zijn.

Comment

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5..._Europa__.html

tja... ;-)
                                                      Veritatis simplex oratio est

Comment

Ik heb ook steeds meer het idee dat veel mensen als ze wandelen moeite hebben met meer dan 1 meter om zich heen te kijken. Alles daarbuiten zit in een zoort zwarte vlek.

Ook zijn ouders bij scholen een ramp. Staan overal, ook op de doorgaande weg. En als je er toch langs wilt (stapvoets.) , al slalommend tussen de theemutsen door, zijn een heel bende verrasde en geirriteerde blikken je deel.

Ook heel herkenbaar de types die bewust *niet* naar je kijken als ze oversteken. Terwijl ze geen voorrang hebben. Dat moet toch een keer mis gaan?
                                                        http://www.ebbropremium.nl

Politics is the entertainment branch of industry.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Q4Jan Bekijk bericht
                                                          Ook heel herkenbaar de types die bewust *niet* naar je kijken als ze oversteken. Terwijl ze geen voorrang hebben. Dat moet toch een keer mis gaan?
                                                          *Ik ben toch niet aansprakelijk*
                                                          *Ik ben to........t*
                                                          Every second of your life is a part of your song

Comment

http://www.eblogx.com/Videos--Ueberr...sse-14827.html

Recht van de sterkste geldt hier ook.

Comment

Ik moet 's ochtends langs de parel van het Tielse voortgezet onderwijs alwaar de crême de la crême van de Betuwse jeugd wordt klaargestoomd om na afronding van de opleiding middels glansrijke carrières, nobelprijzen en visionair staatsmanschap Nederland verder op te stuwen in de vaart der volkeren. Oftewel, het VMBO. En op het tijdstip dat ik daar langs kom, is ook de toestroom van de toekomstige nobelprijswinnaars op zijn hoogtepunt.

En dan is er een bepaald slag scholieren, die heus niet allemaal Hassan zullen heten want er zit ook vast eens een Achmed of een Mohammed tussen, die het leuk vinden om 'chicken' te spelen. Oftewel, op het laatste moment tóch oversteken te voet of met de fiets, zodat jij in het ABS moet en zij hard kunnen lachen.

Doorrijden is helaas geen optie, want ik heb net nieuwe koplampglazen.

Dood moeten ze!
                                                              Last edited by SchnitzelStephan; 02-03-10, 09:55.
                                                              You know that reality is immaterial

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                                                                Ik moet 's ochtends langs de parel van het Tielse voortgezet onderwijs alwaar de crême de la crême van de Betuwse jeugd wordt klaargestoomd om na afronding van de opleiding middels glansrijke carrières, nobelprijzen en visionair staatsmanschap Nederland verder op te stuwen in de vaart der volkeren. Oftewel, het VMBO. En op het tijdstip dat ik daar langs kom, is ook de toestroom van de toekomstige nobelprijswinnaars op zijn hoogtepunt.

En dan is er een bepaald slag scholieren, dus heus niet allemaal Hassan zullen heten want er zit ook vast eens een Achmeds of een Mohammed tussen, die het leuk vinden om 'chicken' te spelen. Oftewel, op het laatste moment tóch oversteken te voet of met de fiets, zodat jij in het ABS moet en zij hard kunnen lachen.

Doorrijden is helaas geen optie, want ik heb net nieuwe koplampglazen.

Dood moeten ze!
                                                                Had je die aftandse Fiat toch maar meegenomen uit der Heimat ;)

Gr Jeroen
                                                                Alle Baur's in de Baurnhof

Comment

Working...
                                                                X