Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bij deze Alfa 147 Bj 2001 ploffen airbags spontaan!

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Bij deze Alfa 147 Bj 2001 ploffen airbags spontaan!

Onderstaand stukje kwam ik op de site van Kassa tegen, maar ik vind het wel een rare reactie van de importeur als deze het blijkbaar niet erg vindt voor de eigenaar van deze Alfa 147 omdat deze al 8 jaar oud is. Hij beroept zich op het feit dat technisch onderzoek geen fouten aan het licht heeft gebracht, maar de geplofte airbags zijn toch bewijs genoeg!

Nu gebeurt dit op lage snelheid, maar wat kan er allemaal niet gebeuren als zoiets op de snelweg gebeurt.

Je mag toch zeker wel enige coulance van een importeur verwachten als een klant dit overkomt?

------------------------------------------------------------------------------

2 maanden geleden reed ik met mijn auto ( Alfa Romeo 147 uit het jaar 2001 ) weg bij het tankstation en na een paar honderd meter ontplofte zo maar uit het niets mijn airbags.
    Na dat ik bijna op een lantaarnpaal ben gereden heb ik de dealer gebeld.
    Deze hebben mijn auto opgehaald en naar de garage gebracht.
    Na onderzoek hoe dit mogelijk gebeurd zou kunnen zijn hebben zij geen fout in het systeem kunnen constateren.
    Ik heb hierbij de importeur op de hoogte gebracht van dit probleem en die zei dat hij niks voor me kon betekenen omdat er geen garantie meer op de auto staat en niet altijd is onderhouden bij een erkende Alfa Romeo dealer.
    Mijn auto heeft echter altijd onderhoud gehad en zijn keuringen doorstaan.
    Ik zit nu met een grote schade aan mijn interieur.
    Dit bedrag kan oplopen tot in de duizenden euro's!
    Wij hebben met een aangetekende brief Alfa Romeo Nederland aansprakelijk gesteld na advies van een juridisch bureau.
    Alfa heeft daarna nog een onderzoek ingesteld of zij fouten konden constateren in het systeem van de auto.
    Echter hebben zij niks kunnen vinden en zeggen daarom dat zij niets vergoeden.
    Ik ben van mening dat als zij juist niks kunnen vinden dat een teken is dat de airbags er inderdaad zo maar uit zijn komen zetten.
    Ik heb heb zelf ook nog een extern bedrijf onderzoek laten doen en die hebben ook niks kunnen traceren.
    Ik sta nu met me rug tegen de muur want een advocaat inschakelen gaat heel veel geld kosten en kan ons niet verzekeren op een goed eindresultaat en adviseerde mij hiermee de media op te zoeken.
    Daarom hierbij mijn vraag, kunt u iets voor mij betekenen?

Bron: kassa

Lekker is dat. Een potentieel dodelijk defect zoiets. De vraag is wel wat een importeur met een 8 jaar oude auto aan moet die voor hen qua onderhoud al jaren uit beeld is.

Comment

Komt helaas vaker voor, ook bij andere merken. Heb er op het Engelse Pistonheads forum al meerdere draadjes over gezien in de afgelopen jaren. Een daarvan was een vrij nieuwe Mini (3 jaar oud of zo) waar een zij-airbag uit de stoel klapte onder het rijden. Bij onderzoek vond BMW wat stoeprandschade aan een van de velgen en kwam tot de conclusie dat het eigen schuld was en eigenaar kreeg niets vergoed.

Ze doen er alles aan om er onderuit te komen, immers zou het een hoop geld kosten als ze het toegeven (terugroepacties, imagoschade, etc.)

Comment

Heb ik ook wel eens gelezen inderdaad, dat alles wordt aangehaald om een terugroepactie maar te voorkomen. Dat er flinke steenslag op de bumper werd aangehaald als de oorzaak van het spontaan ploffen. (door een flinke steen oid) . Dat was bij een Golf naar ik meen.
        Forza!

Comment

Belangrijke vraag: zat die importeur in Lijnden of in Hilversum...?
          Mini Cooper Clubman
          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
          "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
            De vraag is wel wat een importeur met een 8 jaar oude auto aan moet die voor hen qua onderhoud al jaren uit beeld is.
            En dat is precies de kern van het verhaal, inderdaad.

Als 't ding al niet meer bij de dealer in onderhoud is, en sowieso al vijf of zes jaar uit de garantie, tja, dan vind ik het wel een beetje lutserig om dan toch de Alfa-importeur aansprakelijk te stellen.

Kom op zeg. Defecten aan auto's komen voor. Dus ook aan airbags. En er zijn genoeg andere defecten die bloedlink kunnen zijn. Als de hoofdremcilinder na 250K km stuk gaat (en ja, die gaan echt wel eens stuk), dan heb je geen fatsoenlijke remwerking meer. Is de importeur dan ook aansprakelijk?
            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

<is blij dat ie geen airbags meer in de auto heeft>

Comment

Zal best schrikken zijn zeg.
                Je wilt niet weten hoeveel mensen/tokkies er met hun stuur prutsen, en dus naar zo'n soort ervaring aan het solliciteren zijn...

Comment

Was toch ook bij een serie Audi's waarvan de airbags spontaan ontploften. Is wel een terugroepactie voor geweest...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                    En dat is precies de kern van het verhaal, inderdaad.

Als 't ding al niet meer bij de dealer in onderhoud is, en sowieso al vijf of zes jaar uit de garantie, tja, dan vind ik het wel een beetje lutserig om dan toch de Alfa-importeur aansprakelijk te stellen.

Kom op zeg. Defecten aan auto's komen voor. Dus ook aan airbags. En er zijn genoeg andere defecten die bloedlink kunnen zijn. Als de hoofdremcilinder na 250K km stuk gaat (en ja, die gaan echt wel eens stuk), dan heb je geen fatsoenlijke remwerking meer. Is de importeur dan ook aansprakelijk?

Bij 250K km kan je verwachten dat er het een en ander versleten is !

Maar wanneer kan je verwachten dat de airbags spontaan ploffen?

Ik zie het al helemaal voor me , in de krant het artikeltje auto door onbekende reden tegen boom gereden bestuurder ondanks het afgaan van de airbags overleden.
                    Als het een Alfa betreft dan is de conclusie snel getrokken en zeker als het een jonge bestuurder betreft!!!!!!!!!

En als de echte reden dan het spontaan afgaan van de airbags is geweest waardoor deze bestuurder tegen een boom is geknald, wie zal daar dan nog ooit achter komen?? Een versleten hoofdremcilinder is achteraf altijd tijden een technisch onderzoek te vinden , maar dat de airbags spontaan plofte niet.

Jan

Comment

Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎