Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Heel and toe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Heel and toe

    Erger me telkens weer.

    Waarom kun je sinds mensenheugenis in VAG-auto's niet heel-and-toe'en? Het gaspedaal zit gewoon te diep. Als je met de teen op de rem staat, kom je er nog niet bij. Héél irritant, want ik wil 't graag leren, zodat ik bij het afremmen ook tussengassend kan downshiften. Maar zoiets oefen je gewoonlijk het best in de auto waarin je dagelijks rijdt.

    Misschien moet ik tijdelijk een houten blokje op 't gaspedaal plakken?
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

  • #2
    Bij mijn Leon's lukte het wel hoor,
    Alleen die laatste Leon2 Fr lukt het niet als ik remde, was softwarematig beveiligd, maar op den duur weet je dat ook te omzeilen.
    Was trouwens meer met de zijkant van de voet, wellicht helpt mijn maat 45-46 daarbij ?
    E
    يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
      zoiets oefen je gewoonlijk het best in de auto waarin je dagelijks rijdt.

      dagelijks met de Lagonda gaan rijden?

      Comment


      • #4
        Als je maar links kunt remmen met al dat onderstuur.

        Comment


        • #5
          Net als TSM doe ik het ook meer met de zijkant van de voet als werkelijk heel and toe.
          Maar het werkt ook.
          "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
          BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Parohl Bekijk bericht
            Net als TSM doe ik het ook meer met de zijkant van de voet als werkelijk heel and toe.
            Maar het werkt ook.
            Ja, maar zelfs dat gaat niet. Het rempedaal zit veel hoger dan 't gas. :-(
            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

            Comment


            • #7
              Toch maar een blokje dan, net als op je te grote fiets van vroeger :-)
              "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
              BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

              Comment


              • #8
                Ja.

                Ik zal eens even een bekende ex-gummer in Heerenveen mailen. Die heeft vast nog wel wat blokjes over. :-)
                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                Comment


                • #9
                  Heeft visual van brun die remt en Maarten die het gaspedaal beroert

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                    Ja.

                    Ik zal eens even een bekende ex-gummer in Heerenveen mailen. Die heeft vast nog wel wat klokjes over. :-)

                    ...

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht
                      Heeft visual van brun die remt en Maarten die het gaspedaal beroert
                      Liever andersom dan, want zo komen we danig in de knoop. 't Stuur zit rechts hè. :-)
                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                      Comment


                      • #12
                        Oh, jij mag aan het rad draaien?

                        Comment


                        • #13
                          Ja! Ik ben de orgeldraaier, zeg maar.

                          Tenminste, in deze situatie. Maarten kan wél heel-and-toe'en. Want die kan wél oefenen. Vandaar. :)
                          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                          Comment


                          • #14
                            Klopt helemaal Brun, heb er ook last van in VAG auto's, bij mijn ex Golf 2 ging het ook heel moeilijk.

                            Met de 106 gaat het perfect, lijkt alsof de pedalen precies voor dat doel geplaatst zijn.

                            Ben benieuwd hoe je die zooi bij de Leon 2 omzeilt TSM, want de Octavia (ok automaat maar goed) smoort ook zodra je de rempedaal aanraakt.

                            Comment


                            • #15
                              Brun helemaal mee eens ; ik probeerde na aanleiding van de discussie over heel & toe hier enkele maanden terug ook eens 'of mij dat zou lukken' maar kwam tot de conclusie dat ik of naaldhakken moet gaan dragen of maar de auto moet verkopen. Aangezien ik de auto nog heb snap je wat ik nu doe.



                              Dus dan maar niet heel&toe-en in de Pazzat :/

                              Comment


                              • #16
                                Bij de Q4 zat het gaspedaal te laag. (Rempedaal is hoger gaan zitten na de remmen upgrade, wat het nog verergerde. ) Maar mijn vriendelijke monteur heeft het gaspedaal iets hoger gezet, zodat ik nu redelijk met de zijkant van de voet alles kan regelen. Erg fijn met de sportkoppeling die er nu inzit!
                                http://www.ebbropremium.nl

                                Politics is the entertainment branch of industry.

                                Comment


                                • #17
                                  Of rempedaal te hoog, dat kan ook. :)

                                  Hoe dan ook, zelfs in de Octavia kan ik nu sideflippen. Het kost alleen veel meer moeite. In de Fiesta en vooral in de BMW staan de pedalen perfect, waardoor ik het snel kon leren, ook al zit ik soms maar twee keer per week in de auto.

                                  Maar 't is zeker waar: als een VAG-auto de auto is waarin je 't moet leren - omdat 't je enige auto is - dan gaat 't érg lang duren.

                                  Kortom, als 't écht belangrijk is om snel te leren? BMW'tje ritselen...

                                  [forumdomineemodus]
                                  En had je niet gewoon in het 'hielen, tenen, flippen, dubbelklutsen'-draadje van SS verder kunnen gaan?
                                  [/fdm]
                                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eerst de remmen flink heet maken. Dan zakt het pedaal iets en kun je er wel bij.

                                    Comment


                                    • #19
                                      En brun, nu je toch met allerlei voorbereidingen bezig bent: al een oplossing voor het oefenprobleem gevonden?
                                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                      Comment


                                      • #20
                                        Euh, nee, nog steeds niet :-)
                                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Omdat je weigert aan de BMW te gaan? :)
                                          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                          Comment


                                          • #22
                                            Brun, je hoeft ze natuurlijk niet allemaal te monteren:



                                            http://www.ebbropremium.nl

                                            Politics is the entertainment branch of industry.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Hu? Plakt daar een blokje beter op?
                                              M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

                                              Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                              Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                              Rally organisatie: Rally-Events
                                              Facebook: Model Car Workshop & SFRC

                                              Comment


                                              • #24
                                                Koop een BMW E30 316i voor 200 euro, en je kunt oneindig oefenen :-)
                                                ''Thank God for the internet experts''

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ik ben het eigenlijk wel met Ton eens. Oefenen in de Lagonda. Als je daar een dag in rijdt heb je het gevoel wel onder de knie. Het keizen van het juiste toerental is veel lasiger. Dat is namelijk een variabele.
                                                  M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

                                                  Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                                  Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                                  Rally organisatie: Rally-Events
                                                  Facebook: Model Car Workshop & SFRC

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Juist, het gaat niet alleen om het voetenwerk. Je moet adhv de versnellingsbakverhoudingen ook 'blind' in 1 keer het juiste toerental kunnen vinden. Ik link dat aan hoe lang ik het gaspedaal ingetrapt moet houden en op gehoor. En zowel de bakverhoudingen als de gasrespons zijn per auto anders.
                                                    You know that reality is immaterial

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kan (wil) iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat je nu exact doet en wat het voordeel is? Is het gas geven tijdens remmen terwijl je bent ontkoppeld waardoor je motor op toeren blijft?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oh, het gevoel van tussengassen heb ik nu wel onder de knie, ongeacht in welke auto. Nadeel is alleen dat ik altijd moet wisselen tussen rem- en gaspedaal.

                                                        EDIT
                                                        @Kleintje

                                                        Je geeft inderdaad met één deel van je rechtervoet gas terwijl je op hetzelfde moment met een ander deel van je rechtervoet remt. Doel ervan is tijdens het remmen (bijvoorbeeld voor een bocht) alvast mooi met tussengas te kunnen terugschakelen. Bij huidige auto's schakelt dat gewoon prettiger, en de motor zit bovendien weer precies in de goede toeren als je de koppeling na het schakelen weer laat opkomen. Bij oude auto's *moet* je zelfs met tussengas terugschakelen, omdat je 'm anders niet in de goede versnelling krijgt.
                                                        Last edited by brun; 05-02-10, 09:11.
                                                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                                          Oh, het gevoel van tussengassen heb ik nu wel onder de knie, ongeacht in welke auto.
                                                          Ja, dat heb ik nou ook. In tegenstelling tot Maarten hierboven (niet Lagonda-Maarten) heb ik juist de minste moeite met het aanvoelen van het juiste toerental. Tussengas had ik echt veel sneller aangeleerd dan heel-and-toe c.q. sideflippen. Het is/was voor mij echt het vinden van de juiste voetenstand, goed kunnen blijven remmen en je daar gemakkelijk bij voelen dat het echte oefenen waard is. Dus ik blijf 't zeggen - ook al gaat brun er ongetwijfeld doelbewust niet op in ;) - BMW'tje kopen.

                                                          Okee, ook die voetenstand is in elke auto weer anders, vaak noodgedwongen, omdat er bijvoorbeeld in bepaalde laagzittende sportauto's een enorme tunnel in de weg zit waardoor je (vooral als je lange benen hebt) je rechterknie niet goed kunt manoeuvreren. Maar daar zul je in de Lagonda weinig last van hebben...
                                                          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                                                            Kan (wil) iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat je nu exact doet en wat het voordeel is? Is het gas geven tijdens remmen terwijl je bent ontkoppeld waardoor je motor op toeren blijft?
                                                            Remmen en gasgeven heeft een paar doelen:

                                                            - Auto in balans houden (er wordt niet gekoppeld) op gladde ondergrond door iets vermogen op de achterwielen te zetten. Dit onderdrukt onderstuur.

                                                            - Niet gesynchroniseerde versnellingsbak op juiste toerental brengen om te kunnen schakelen. Dus koppeling in, uit de versnelling, koppeling op, gas geven, koppeling in en schakelen, koppeling weer op. Dit kost veel tijd en gebeurd dus bij voorkeur tijdens het remmen en niet erna.

                                                            - Oude of versleten synchro's sparen

                                                            - Lockup van achterwielen voorkomen bij hoge toerentallen. Als je bij mijn MGB met 6000 rpm op een bocht aankomt en je schakelt terug dan blokkeren de achterwielen kort bij het aangrijpen van de koppeling. Dit gebeurt door de compressie van de motor en het snel terugvallen van de toeren. Een toef gas voorkomt de lockup.
                                                            M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

                                                            Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                                            Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                                            Rally organisatie: Rally-Events
                                                            Facebook: Model Car Workshop & SFRC

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              *negeert Dutch' BMW-suggestie* :-)

                                                              Hm. Nouja. In elk geval weet ik sinds twee minuten hoe het op z'n Duits heet: http://de.wikipedia.org/wiki/Spitze-Hacke-Technik

                                                              Eens googlen of er meer mensen hun VAG-automobielen hebben aangepast.
                                                              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Ik "dans" een beetje met de pedalen. Zorg voor voldoende toeren tijdens schakelen en dans dan over het rempedaal heen (indien nodig.....)

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X