Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het einde van het decennium

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Het einde van het decennium

    Het is nu de vroege ochtend van 22 december, en dat betekent dat we nog precies tien dagen hebben voor de eerste tien jaar van het millennium tweeduizendnogwat om zijn. Hoog tijd voor een terugblik! Lijkt me leuk om te weten wat iedereen de afgelopen tien jaar heeft bereikt. Niet privé, want dat is voor een ander moment, maar op automobiel gebied.

    (natuurlijk kunnen onze belevenissen niet in de schaduw staan van gummen.org, dat grootsche forum dat ons allen in de afgelopen tien jaar heeft samengebracht, en dat sommigen ook weer heeft uitgespuugd, maar goed: gummen is de gemene deler, en die laten we voor wat het is - dit draadje is voor de persoonlijke verhalen)

    Laat ik openen. Tien jaar geleden had ik maar één auto: mijn Audi Coupe, velen hier welbekend. En ik vond oude Audi's het nonplusultra. Ook al was de Coupé meteen op de eerste dag, 1 januari 2000, al stuk :-) Weet niet meer wat ermee was, iets kleins in elk geval, maar in elk geval kon ik niet per auto naar het Ardense boerderijtje waar Dutch oud&nieuw had georganiseerd. Nu schaam ik me daarvoor natuurlijk. Had 't gewoon gerepareerd, brun. Watje. :-)

    Maar goed. Ergens rond die tijd was ik de garagerekeningen goed zat. Die auto vrát geld, en ik ergerde me eraan dat ik geen lange ritten durfde te maken, omdat ik steeds bang was dat er iets stuk ging. Dus besloot ik zelf te leren sleutelen, en dat is echt een liefde geworden. Goeie beslissing, denk ik. Heel veel hulp en advies gehad van sleutelende vrienden en kennissen, die telkens lieten zien dat er niks is om bang voor te zijn.

    Tot en met 2008 heb ik magistraal veel gereden in de Coupé, in een Europa waar nog geen enkel milieuverbod gold. Ik wilde al jaren eens dwars door de Alpen rijden, van west naar oost, en dat lukte in 2007. Beginnen op de Franse grens, eindigen op de Oostenrijks/Duitse grens, en zo veel mogelijk Alpenpassen rijden. Mede vanwege die rit mis de auto nog steeds. Het was de auto die de mooiste en meeste kilometers van de afgelopen tien jaar heeft gegeven. Maar bij een kilometerstand van 520.000 was de carrosserie op. Hij staat nu nog steeds in een schuur in Oost-Groningen te wachten.

    Ik had in 2000 trouwens weinig tot niets met echte klassiekers, maar na alle bezoeken aan Goodwood is dat nogal veranderd. Goodwood is sowieso een openbaring van de afgelopen jaren. Ik roep elke keer dat ik het nu wel ken, en keer dan de volgende keer toch weer terug. Het is de wereldwijde top van auto-evenementen, en dat laat je nooit meer los.

    Maar hoe mooi al die Goodwood-festivals ook waren: de beste herinneringen heb ik toch aan de GP Historique in Monaco. Dat was in 2008 toch? Zo lang geleden alweer? Manmanman, de zonovergoten rit erheen in mei, Dutch' route via de Col de Turini, de Zuid-Franse kust in het vroege voorjaar en het onwaarschijnlijke lawaai van een jaren zeventig-F1 die, drie meter naast je, Beau Rivage omhoog jaagt. Ik denk er nog vaak aan terug.

    Voor mij persoonlijk somt dat dit decennium wel op: de steeds langere en steeds mooiere ritten dwars door Europa, samen met mensen die dezelfde dromerige kleinejochie-blik krijgen als het over auto's en verre afstanden gaat. Ik wou alleen dat ik de tijd en het geld had gehad om nog veel meer te rijden. Maar ja, zo gaat dat altijd.

    Het waren prachtige jaren nul. We hebben nog tien dagen. Genoeg tijd om van iedereen hier te lezen hoe jullie terugkijken. Laat ze dus komen, die verhalen over de mislukte auto-beslissingen van de afgelopen tien jaar, over de dag dat je de auto van je dromen aanschafte, over de rit die je leven veranderde of simpelweg over het dagelijkse leed in onze onverwoestbare files.

    En dan op naar de jaren tien. Wat jullie?
    Last edited by brun; 22-12-09, 00:11.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

  • #2
    Hmm, hier ga ik misschien even wat langer de tijd voor nemen Brun, want het waren 10 jaar vol hoogte en dieptepunten. Een mooie karaktervolle tijd dus. :)

    Comment


    • #3
      Ha, die Brun;

      Mislukte autobeslissingen, tja. Voor mij begon deze eeuw daar eigenlijk wel mee; door de verandering van werkplek mijn dierbare Alfa 164 ingeruild op een tien maanden oude ex-demo Astra Diesel Stationcar. Wél dezelfde kleur als de Alfa, maar daar hield de overeenkomst helaas ook zo'n beetje op. Op zich een best ding; braaf, ruim, redelijk zuinig en niet eens zo fout om in te sturen. Maar beroerde stoelen. En vreselijke kwaliteit. En alleen echt zuinig als je er in reed als in een.... ehm.... als in een Astra Diesel dus eigenlijk. En traag dat ding, t-r-á-á-á-á-á-g! Als dikke stront in de winter met tegenwind door een zeefje en een trechter tegen een zeephelling op. Twee jaar volgehouden, toen een Focus I gekocht; ook een diesel, maar net effe vlotter en verder gewoon een genot om in te rijden. Nog steeds een van de leukst sturende auto's die ik heb gehad. Krap drie jaar en ruim anderhalve ton later voor zijn grote broer, een Mondeo Wagon verruild. Wéér een diesel, want ik werkte inmiddels nog verder weg. Ook een heerlijke auto. Minder speels, maar wel een stuk sneller en voor zijn maat erg handelbaar. Erg ruim en comfortabel en net als de Focus knap zuinig te rijden ook. Twee jaar geleden na een werkplek dichterbij huis te hebben geregeld het importavontuur aangegaan en de huidige Dikke Vijf geadopteerd. Nog steeds een knaap van een auto die desondanks zijn gewicht en confectiematen heel mooi weet te verdoezelen in het weggedrag en waarbij ik afgezien van de eventuele betaalbaarheid voorlopig geen enkele aanleiding zie naar een vervanger uit te kijken. Daarnaast sinds anderhalf jaar een leuk lief klein Fransoosje ernaast; de 106XS waar mijn vrouw het vaakst, maar ik het meest mee rijd.
      Leukste automobiele belevenissen in dit tijdsgewricht: A1, A4, A5, A9 en A13 op goddeloze uren, Pyreneëen, Alpen, Jura, Vogezen, Eifel, Zandvoort, Tunnelruns, Autostradas, Autobahnen, slingerweggetjes op Mallorca na megaregen (met huurFocus); noem maar op. Schades wel, maar gelukkig niet door eigen schuld.
      Lollig en toch ook weer automobiel dieptepunt; drie dagen in een Nissan Micro Wijvencabriootje.
      Ambities op automobiel vlak; yep!
      Last edited by Hansv; 22-12-09, 12:22.
      Scherven brengen gelul.

      Comment


      • #4
        Hmm dit decennium m'n rijbewijs gehaald (ben zelf van 1983). Een aantal jaren in de Rovers van m'n ouders rondgecrossed (214i, 618i en 620SLi). M'n eerst kleine foutje gemaakt in de 214i; op een gladde oprit van de snelweg m'n gas losgelaten; mooie 180 gemaakt en tot stilstand op het talud.

        Zomer 2007 beetje geld over, niet op vakantie en tijd voor LOL; m'n eerste autootje gekocht, een zilvergrijze Peug 205 1.9 GTI uit '88. Als we het doen, doen we het goed hé... Mooi momenten mee gehad. Bijna van een viaduct de A2 op laten stuiteren (scheelde HEEEL weinig), veel momentjes met m'n vriendin erin gehad (will leave that to your imagination), eerste echte ongelukje (meende dat er een bocht naar links was, bleek een T-splitsing te zijn), vakanties met m'n beste vriend en ook m'n toenmalige vriendin. Ding was verlaagd, volgens een goeie vriend reed ie zoals ik ben, BAM van de ene kant van de weg BAM naar de andere kant. Lekker direct dus ;) 20kkm mee gereden met VEEL plezier. M'n ouders hoorden me al aankomen op 4 km afstand (open Remus van voor naar achter).

        Autootje draait nu z'n rondjes op de Ring geloof ik.

        Toen de GTI weg was (niet meer voor fatsoenlijk geld door de APK te krijgen voor mij), tijdje in de RoestRolla 1.3 automaat van '86 (oid) van m'n toenmalige vriendin rondgereden. Geen commentaar verder.

        Erna van NoTVR de 205 1.4 Generation overgenomen, in april dit jaar. Zo goed als nieuw autootje. Veel kilometers mee gemaakt tussen Weert en Maastricht, helaas nooit een band mee gevoelt als met de GTI. Is nu net weg.

        Mooiste rit; in de C30 DrivE van een maat van me afgelopen zomer. Bergweggetjes rond het Gardameer. Heerlijk!

        Ook mooie belevenis; met 8 man plus bagage voor 2 wkn camping in een 75pk non-turbodiesel Transit over de Alpen naar Italië. 60 de berg op, 160 naar beneden. Ligt verbazingwekkend goed op de weg zo'n Ford buske!

        Krijg binnenkort een autootje van de zaak nu ik net m'n eerste echte baan heb; nog niet helemaal duidelijk wat dat gaat worden.
        '07 Peugeot 207 1.4 16v XS & '15 Peugeot 308SW 1.6BlueHDI BluelineExecutivePack.

        Comment


        • #5
          Anno 2000 reed ik een blauwe Peugeot 306 1.4 (bj 1996), een auto die fantastisch stuurde maar wel de power miste om echt leuk te worden. Toch uiteindelijk bijna 5 jaar in gereden, toen ik hem in 2003 inruilde op een Citroen Xsara Break HDi (bj 2000). Een diesel, dat leek me wel wat, ik vond dat ik wel veel kilometers maakte? Reed toen 20K per jaar of zo. Affijn, eerlijk is eerlijk, de Xsara was eigenlijk een verdomd goede auto. Supercomfortabel, oerdegelijk, zuinig... en onmetelijk saai.

          In 2005 kon ik het kriebelen niet langer bedwingen, en kocht ik een auto die ik al jaren op afstand begeerde. Een Alfa Romeo 166 (bj 2000) - in mijn ogen nog steeds een van de mooiste koetsen van de afgelopen 15 jaar. Een heerlijke limousine, vol met luxe en karakter. Degelijk in de zin dat-ie het altijd deed, Italiaans in de zin dat er altijd wel wat te repareren viel. Maar wat gaf die auto je een wereldgevoel. Ook al was het de 2.5, en niet de net wat meer begeerlijke 3.0.

          Door een nieuwe baan en een leaseauto, moest de 166 het veld ruimen voor een nagelnije Alfa GT (2006). Twee cilinders te weinig, maar verder een wereldauto. De looks, en wederom het gevoel wat de auto je gaf, waren ongeevenaard. En wat KON dat ding als een kart de bocht om, ongelooflijk.

          Na een verhuizing in 2007, en een eigen oprit, toch besloten om er weer een priveauto bij te gaan rijden en de leaser uit de bijtelling te halen. De priveauto werd uiteindelijk een Alfa Spider 916 V6 (bj 1995), en die heb ik nog steeds. Qua motor een absoluut juweel, een Alfa V6 12v is qua sound en gasrespons echt een enorme grijnsgever. Cabriorijden is fenomenaal leuk, en verhoogt de vreugde zo dat ik mijn motor tegenwoordig nog nauwelijks aanraak (tijdgebrek, ook - ik wik en weeg om hem maar te koop te zetten).
          Na nog eens een broodheerwissel en een lange periode van voorlopers, dan in 2009 de volgende leaseauto, de Passat CC. Het merk is niet het mijne, maar de auto is een verdomd goede kilometervreter. Een behaaglijke huiskamer met automaat en voldoende PK's, wel weer op het vermaledijde diesel.

          Die Passat gaat 2013 wel halen, de Spider wellicht niet in mijn handen. Alhoewel ik er ook geen haast mee heb: hij is tot op heden een redelijk betrouwbare reisgezel gebleken, met hier en daar de nukjes van een bijna 15 jaar oude auto. Denk dat het wel op zijn vroegst 2011 is dat ik over wat anders na ga denken.

          Autohoogtepunten? Zeer zeker de trip naar Italie met de Spider in de zomer van 2008, met heel veel alpenpassen - waaronder de verpletterende Stelvio. Tunnelruns en circuitdagen met Gummen, waarbij de Zandvoort evenementen me nog het best bevallen - en waar de Spider ook nog eens een redelijk competente sparringpartner blijkt. Voor mij dan, he.

          Dieptepunten? Och. Twee keer schade rijden in een heel decennium is niet slecht, en als het dan ook nog eens in beide gevallen niet je eigen auto's zijn... :)
          Mini Cooper Clubman
          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
          "Jasper val dood." - RH

          Comment


          • #6
            .... maar de slotsom is dus eigenlijk dat ik aan het begin van het decennium in een nieuwere auto met minder kilometers reed, dan aan het eind. Tja. :)
            Mini Cooper Clubman
            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
            "Jasper val dood." - RH

            Comment


            • #7
              Leuk idee, maar het decennium is nog niet voorbij. Dat is pas zover op 31 december 2010.
              Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Century...e_20th_century
              When men were men

              Comment


              • #8
                Dat is een oude discussie Ingmar, en ik ben het met je eens.
                Alleen heeft "de wereld" besloten dat het anders is.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door ingmar Bekijk bericht
                  Leuk idee, maar het decennium is nog niet voorbij. Dat is pas zover op 31 december 2010.
                  Een decennium is 10 jaar, dat kan op elk willekeurig moment eindigen, kijk daar ging er weer een, en nog een, zag je dat?

                  /klimt weer op de troon der mierenneukers
                  $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                  Comment


                  • #10
                    Einde decennium...we hebben toch nog het jaar 2010 voor de boeg?

                    We begonnen op 1-1-2001 en dit decennium eindigt dan op 31-12-2010.

                    Tenminste, dat lijkt mij hoor :-)
                    Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

                    Comment


                    • #11
                      Och jezus man, Ingmar, CM. Toen ik het schreef, dacht ik al: hoe lang zal het duren voor de eerste mierenneuker gaat roepen: 'het is nog helemaal niet zover!'

                      Anyway! Wat geelhoed zegt: een decennium kan op elk moment eindigen, en een millennium dus ook, en voor de volledigheid had er ik zelfs bij nog geschreven dat we 't over 'het millennium tweeduizendnogwat' hebben, dus einde discussie, lijkt mij.

                      Ga ergens anders maar een mooie draadje verzieken. Hier gaan we het hebben over tien jaar autogeschiedenis.

                      Echt, soms vraag ik me wel af wie op gummen nog autoliefhebber is en wie hier alleen voor de zinloze discussies komt.
                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                      Comment


                      • #12
                        In elk geval moeten die milleniumparties in huize CM en huize ingmar (let op CM, ik gebruik dus GEEN c.q., dat zou fout zijn namelijk, gewoon EN) legendarisch zijn geweest, zo eind 2000. :)
                        Mini Cooper Clubman
                        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                        "Jasper val dood." - RH

                        Comment


                        • #13
                          Dan hebben we het toch gewoon over 9 jaar autogeschiedenis van het nieuwe millenium? dat ene jaar maakt toch niet uit...
                          Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                            Echt, soms vraag ik me wel af wie op gummen nog autoliefhebber is en wie hier alleen voor de zinloze discussies komt.
                            Helaas erg waar... :-/
                            Ik zal ook een leuk stukje maken. In 2000 had ik twee auto's, anno 2009 6 stuks en er is nogal wat verloop geweest met diverse redenen en verhalen. Ook leuk voor mezelf om mijn zonden eens te overdenken.

                            Comment


                            • #15
                              2000. Toen reden we nog in de Escort 1.4i. Bouwjaar 1987. Belangrijkste auto ooit, namelijk de eerste. We hoefden niet meer met de trein. We gooiden kampeerspullen op een mooie voorjaarsochtend 's ochtends achterin het driedeurs fordje. Even langs de bakker voor verse broodjes. En op naar La France. In je eigen vervoer. Man, wat waren we de koning te rijk.
                              Al krijg ik morgen een gratis E60 M5. Een getunede Audi RS6. Een E-kombi E63 AMG. Of allemaal. Boeien. Geen een ervan zal mij bevrijden van het niet hebben van een auto.
                              2001. Fordje geeft de geest op de snelweg tijdens een woonwerkrit van vrouwlief. Ja, weten wij veel dat er olie in moet.
                              2001. Upgrade naar Ford escort 1.8i 16V, bouwjaar 1992. De eerste 'snelle' auto. Relatief diepe zit. Kekke coupélijn. 0 - 100 in 10 seconden. 150 in de III. Nul koppel, veel lawaai, en de honderd pk vond je net voor de toerenbegrenzer. Elk dubbel stoplicht moest ik links staan. Elke inhaalactie op de snelweg terug naar de III. Leren dubbelclutchen in dat ding. Oh wat vond ik het stoer. Ondertussen schoorvoetend toegetreden tot de elite der online autoliefhebbers. Gummen. En daar zag ik Het Rijverslag. De E39 M5. Wat vind ik het zonde dat die recensie niet meer online te vinden is. Ondertussen takelde het fordje zienderogen af. Zodra er regen voorspeld was, duurde starten een kwartier. De garage vond het best, dikke rekeningen en geen verbetering.
                              Maar ik wist al wat het worden moest. Een E39. Een sedan. En toen ineens klopte alles. Het saldo op de rekening. Proefschrift af, dus kadootje verdiend. Een schitterende E39 523i sedan, bouwjaar 1996, donkergroen metallic, beige leer, handgeschakeld, oranje knippertjes, OEM 15”. Alles erop en eraan. Handjeklap met de louche Brabander waar ie achter een vervallen loods op een modderig grasveld stond en hij was van ons. Ineens hadden we geen autootje meer. Nee, we hadden een Auto.
                              Het ding werd vertroeteld tot het niet meer ging. Altijd keurig warmrijden. Altijd met de hand wassen. Elke 2 weken de leren bekleding insmeren. Voeten vegen voor instappen.
                              En het rijden, man, het rijden. Zo soeverein, zo makkelijk, zo soepel. Linkerbaan, rechterbaan, bergweggetjes, boulevards, alles kan ermee en alles klopt. In 2005 meegenomen naar Dld en op de Autobahn voelt hij zich duidelijk thuis. Uiteindelijk werd ouderdom hem fataal bij 280000 km en de zeer concurrerende prijzen van E39’s in Dld.
                              Over de 520i Touring schrijf ik over 10 jaar een verhaaltje. Daar gaan we eerst nog een flink stuk van het nieuwe decennium mee rijden. Het is tenslotte de auto die ons deze zomer weer thuisgebracht heeft.
                              You know that reality is immaterial

                              Comment


                              • #16
                                <doet een duit in het zakje-autoliefhebbers>

                                Bij mij is de hang naar auto's ook van de laatste 10 jaar. (Daarvoor meer aandacht voor de duitse stoomtreinen :-) )
                                Mede door een verandering van baan in 2000 meer tijd gekregen om invulling te geven aan de autohobby.

                                In 2002 heb ik de c-Kadett Coupe gekocht en vanaf die tijd heb ik ook de CDE-rijbewijzen gehaald.
                                Vanaf 2004/2005 begonnen met de historische rallies.
                                Van 2001 tot eind 2007 met een leasebak gereden (overigens met veel plezier). Meerdere keren op e1n dag naar Bremen (Classic Motorshow) en e1n keer naar Retromobile in Parijs geweest (km maken koste mij niets).
                                In de loop van 2008 de Senator uit Duitsland geimporteerd.
                                Tja wat allemaal nog meer...

                                Een ding neem ik me wel voor voor de jaren tien (naar aanleiding van mijn "ziekte" van de afgelopen maanden): ik wil nog meer leuke dingen doen en vooral later geen spijt hebben van de dingen die ik *niet* gedaan heb.
                                Last edited by Ruud; 22-12-09, 08:50.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                  Echt, soms vraag ik me wel af wie op gummen nog autoliefhebber is en wie hier alleen voor de zinloze discussies komt.
                                  :D In dat kader:


                                  Ga ergens anders maar een mooie draadje verzieken. Hier gaan we het hebben over tien jaar autogeschiedenis.
                                  Writer baby! :p
                                  $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                    Het is nu de vroege ochtend van 22 december, en dat betekent dat we nog precies tien dagen hebben voor de eerste tien jaar van het millennium tweeduizendnogwat om zijn.
                                    Druk je dan beter uit. De eerste tien jaar van het millenium zijn nog niet voorbij.

                                    Anyway: ik begon met een toldeo, eindig met een zafira. En een porsche. Tussendoor een scenic, een brava, een 323 en een mondeo gereden (allemaal langer dan een week welteverstaan).
                                    When men were men

                                    Comment


                                    • #19
                                      Hoop gebeurd in die 10 jaar. In 1999 was ik nog vrijgezel en werkte ik voor een piepklein IT bedrijfje in Nieuwegein. In m'n eerste autootje van de zaak een, jawel, Seat Inca. Met groot bedrijfslogobestickering.



                                      Eén van de klussen die ik mocht doen was alle vestigingen van een landelijk bungalow park voorzien van e-mail via een (ISDN!) inbelverbinding met hun hoofdkantoor in Utrecht. Hop met het Seatje elke dag 2 vestigingen pakken en bij de 2e mocht ik blijven slapen. Ik heb in bungalows, wigwams, op een zeilboot etc. geslapen. Seatje had achter bladvering. Zonder lading betekende dat dus dat ik het hele land door gestuiterd ben. Gaf niet, ik was apentrots op m'n auto van de zaak. :)
                                      Al snel werd het hele IT gebeuren zo booming dat ook ik een échte auto mocht uitzoeken. Het werd een Seat Ibiza Sport, 110pk TDI (jawel, met een rode I!) met sjip naar 140pk. Voor die tijd een bommetje op wielen.



                                      Zielsgelukkig was ik met m'n autootje en heb er voor m'n gevoel de hele wereld mee rondgereden. Het meest bijgebleven is me toch wel met een groep vrienden naar de Love Parade 2000 in Berlijn, op vakantie door de toppen van de Vogezen en op vakantie naar Spanje. In datzelfde 2000 leerde ik mijn vrouw kennen op Lowlands. Het kan hard gaan, dus in 2001 was ons eerste kind al onderweg. Toen de beslissing genomen om dichterbij huis te gaan werken om meer tijd voor m'n familie te hebben. Helaas toen met pijn in mijn hart m'n Seatje in moeten leveren en zo verstandig geweest een wat ruimere auto te kiezen. Een Skoda Octavia 2.0 Station op LPG.



                                      Erg praktische auto, maar 't is eigenlijk nooit liefde geworden tussen mij en de Octavia. De LPG installatie was k*t, de auto zwabberde en zwieberde en vergeleken bij 't Seatje en wastie niet vooruit te trappen.
                                      Toen vlogen er wat vliegtuigen in torens, spatte de dot com zeepbel en kwam ik vrij onverwachts op straat te staan. Geen cent te makken dus een maandje of 6 rondgereden in een geleende Opel Astra van voor de oorlog met slechts 4 versnellingen.



                                      Gelukkig kon ik ergens in 2002 weer aan de slag voor een groot IT bedrijf. Heb toen in 2 jaar tijd heel wat "voorlopers" versleten waarbij ik de beste herinneringen heb over gehouden aan een Toyota Avensis 2 liter diesel. Ook met die wagen naar Spanje geweest, dit keer met vrouw en kind. (iets andere evaring dan met vrienden, maar niet minder leuk ;)).



                                      Op een ochtend, een uurtje of 6, werd er aan de deur gebeld, politie Rijnmond, met de vriendelijke vraag of ik de eigenaar van een blauwe Toyota Avensis was. M'n vrouw begon al te schelden dat ze al 100x had gezegd dat ik die bekeuringen had moeten betalen. Helaas belden ze niet om die bekeuringen, maar om te melden dat de auto in de fik stond. En flink ook, ik kon vanaf ons balkon zien dat de vlammen zo hoog kwamen dat ze de lamp van een lantarenpaal ernaast smolten. Met door de hitte klappende airbags bést een spectaculair gezicht. Foto's toentertijd nog op Gummen gepost. Daarna nog een tijdje in een Renault Laguna 1.9DCi gereden. Héérlijke reisauto met stoelen waar je in weg kunt dromen, maar ongeveer even sportief als een badspons. In 2004 mocht ik weer een nieuwe auto uitzoeken. Omdat inmiddels kind 2 onderweg was toch maar weer met het verstand i.p.v. het hart gekozen: Een Renault Grand Scenic familiebak.



                                      Heerlijke reisauto, érg praktisch, zeker met 2 kinderwagens en een hoop zooi, maar technisch gezien misschien wel de slechtse wagen die ik ooit heb gereden. Ik denk dat ik zonder overdrijven 1 van de 20 werkbare dagen in een maand bij de Renaultgarage te vinden was. Uiteindelijk in 2008, vlak voordat het leasecontract afliep de koppakkingen eruit geblazen, olie eruit en motor in de soep. Auto is toen total loss verklaard. Inmiddels was de CO2 hype losgebarsten en de 14% regeling in het leven geroepen. Toen na wat rekenenen besloten dat die paar honderd euro per maand die ik kon besparen door hybride te gaan rijden té goed uitkwamen en voor full options Honda Hybrid gekozen.



                                      Weinig over te vertellen behalve dat het rijdt en mij slechts 160 eurie in de maand kost.
                                      Last edited by iOnline; 22-12-09, 12:44.
                                      Iedereen heeft recht op mijn mening!

                                      Comment


                                      • #20
                                        In 2000 was ik nog een echt RWD gummer met mn Ford Siera 2.0i. Rare is wel dat ik toen nog niet op gummen zat. Dat is pas later gekomen en toen was ik helaas al overgestapt naar de FWD brigade..



                                        In september 2000 mn eerste auto van de zaak gekregen. Budget was toen 35k in ouderwetse guldens dus het werd een Skoda Octavia 1.6glxi. Het reedt wel lekker want nieuw, maar verder was dr werkelijk waar niets aan. Hij was gekocht door de baas dus toen in 2002 er een echte leaseregeling kwam heb ik m meteen ingeruild.

                                        Toen 4 jaar in een Octavia RS gereden. Heerlijke auto en toen nog vrij onbekend. Echt heel veel plezier van gehad ondanks het slappe onderstel. Was echt een GT voor lange reizen. Dat ding liep makkelijk 250+ op de teller en dus moesten veel dikke duitsers afhaken op topsnelheid. De eerste keer dat ik ermee naar Zweden ging en de autobahn op mocht staat me nog altijd bij.



                                        In 2006 overgestapt naar de gechipte burgerbak op satansvocht die nu op zn laatste leaseloodjes loopt. Nooit meer een (4 cylinder) diesel voor mij. Tuurlijk heb je lekker veel koppel, maar je schakelt je helemaal gek en dat geluid went werkelijk waar nooit. Schaam me nogsteeds af en toe voor die roetpluimen die ik voortbreng als ik volle polle ga.



                                        Als compensatie dus maar in oktober 2006 een amerikaan erbij gekocht. De Buick waar ik ondertussen bakken plezier van heb gehad. Absoluut niet gumbaar, maar fun kan je dr zeker in hebben. Tunnelruns en boulevardcruisen blijft het leukste om te doen. Ik doe m denk ik nooit mee weg en wil er eigenlijk nog wel een paar bij hebben.



                                        Nu ga ik de overstap make van FWD diesel naar 4x4 benzineturbo dus ik denk dat 2010 een goed autojaar gaat worden. Al blijft een Superb spuuglelijk uiteraard.... :)
                                        Last edited by JC; 22-12-09, 09:18.
                                        BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

                                        Comment


                                        • #21
                                          2000, even nadenken... Ik reed toen net geen auto van de zaak meer. Was wel jammer, want ik mocht toen mijn stoere Audi A3 TDI (90pk) inleveren waar ik veel plezier mee heb gehad - en die de voorloop Golf III met gasbom opvolgde - en op zoek gaan naar een andere auto. Ergens stond nog mijn eerste autootje weg te kwijnen, de legendarische Seat Ibiza 1.2 System Porsche. Roestbruin-wit met de even legendarische striping op de zijkant die "DYNAMITE" spelde. Nou, dynamiet was het misschien geweest met een kist illegaal vuurwerk in de achterbak, een volle tank en een brandende lap die uit de vulopening stak. Ding was niet vooruit te branden, maar als eerste auto die ik in 1998 kocht waren alle zonde en ellende hem vergeven. Wat ik allemaal met die auto meegemaakt heb is weer een verhaal op zich.

                                          Zo één, maar dan wel met alle wieldoppen erop EN striping. En roest.

                                          Andere auto dus, want ik moest iets hebben wat enigszins betrouwbaar was en me niet probeerde te vermoorden als ik weer een bocht probeerde te nemen. Dus ik dacht "een beetje snel", ik dacht een "beetje representatief" en ik dacht "betrouwbaar". Nou, die verwachtingen kwamen dus deels uit met de Opel Astra GSI 16V. Door velen verguisde auto en één van de weinige wagens die een automatische tuningsfunctie had, door geleidelijk het gewicht te verminderen, waardoor de PK/gewichtverhouding gunstiger werd. Tja, het was duidelijk dat ik toen nog niet echt heel kritisch naar een auto keek. Het ding zag er leuk uit, maar alle alarmbellen die toen af hadden moeten gaan (geïmporteerd uit Dld, dus flink teruggedraaide teller, had schade gehad, geen boekjes, geen garantie) gingen niet af. Ik vond het mooi. Helemaal toen ik er een rondje in reed. Holy fuck, 150pk en krap 200Nm op de voorwieltjes en nog geen 1100kg. Ik was de koning te rijk. Ik reed overal zo hard mogelijk zo vaak mogelijk. Wonder boven wonder nooit geflitst toen ik weer 220+ aan het boeken was op een snelweg. Of weer probeerde binnen de 8 seconden naar de 100 te lanceren. Allemaal mooi en aardig, maar afkomst verloochent niet en de ellende van storingen en dikke garagerekeningen begon.


                                          Zo één. Maar dan zonder OEM-velgen. En met Peijnenburg-achterschermen.

                                          Toch nog jaren volgehouden tot in 2006 er iets anders moest komen omdat het desintegratieproces de Slopel eindelijk de das om had gedaan. Er moest snel iets komen en FL-tjes deden we niet meer aan en met was kleingeld dat tussen de kussens van de bank was gevallen de Alfa 164 TS gekocht. Was ook wel een mijlpaal, want ik was eigenlijk al mijn hele leven lang een stille Alfa-fapper. Vanaf het moment dat ik als kleine PACO mijn witte kabeltrui met Alfa-logo kreeg heeft dat merk iets speciaals voor mij. Ik ben sowieso een Italofapper, wat voor moois er soms ook uit Duitsland of Engeland komt. Hoewel een simpele TS gaf het me wel de pure Alfasensatie die sinds de nieuwere modellen toch wel verwaterd is. Ook de nodige Alfastreken, maar ik heb er veel kilometers mee versleten. En toen ook de rekeningen hier meer op het 5-jaarlijks sponsoren van de skivakanties van mijn monteur begonnen te lijken, moest er iets komen dat wat degelijker en zuiniger was.


                                          Precies zo één, maar dan met imitatie(?) AZEV's.

                                          Enter de Seat Leon TDI. Pré waren het Audi A3-interieur wat warme herinneringen terug bracht, sportieve stoelen die ik al in Opel had leren waarderen en meer gizmo's dan ik eerder had. En tot op de dag van vandaag geen spijt van. Geen nekkendraaier, geen strepentrekker maar een (h)eerlijke auto die precies doet wat ik ervan verwacht: me telkens overal heenbrengen zonder één enkel probleem. Volgende maand wordt hij gekeurd en dan heb ik hem 2 jaar. Overall beste auto die ik ooit had. Nooit gedacht dat saai zo fijn kon zijn.

                                          2010 zou weleens een leuk automobiel jaar kunnen worden omdat ik dan hoop mijn uitgestelde auto-ambities weer op te kunnen pakken. Maar dat zal weer van een aantal zaken afhangen, dus ik probeer er maar niet teveel over te dagdromen :)

                                          EDIT: geïllustreerd met visuele ondersteuningsbeelden
                                          Last edited by PACO; 22-12-09, 09:45.
                                          Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oorspronkelijk geplaatst door ___JC___ Bekijk bericht
                                            In 2000 was ik nog een echt RWD gummer met mn Ford Siera 2.0i.
                                            Check!




                                            EDIT:
                                            Oh nee, die was in 1998 al weg, in 2000 reed ik in een Mondeo Station van '94, die we gekocht hadden in verband de kinderen die in 1999 geboren zijn.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Hee Ruud, ik had een hele dikke mooie witte met spoilerds erop man.
                                              PMC S Motorsport edition ofzo. Vette shit...

                                              (foto inmiddels gevonden en toegevoegd)
                                              BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

                                              Comment


                                              • #24
                                                In 10 jaar ontzettend veel meegemaakt qua auto's. Ik heb mijn autogeschiedenis in dat andere draadje staan, maar in die 10 jaar hebben er wel ruim 3 dozijn voertuigen op mijn naam gestaan. Ik begon met een 306 diesel en een Honda NSR125. Nu heb ik een 307 1.6, een Yamaha R1 & een Yamaha DT250MX.

                                                Veel ongelukken (gemiddeld toch wel 1 per jaar). Van kleine -bumpertje weer vast moeten tapen- tot 2 waar ik blij moet zijn dat ik er levend vanaf gekomen ben. Ook als passagier. Mede veroorzaakt door overmoed, 50K km per jaar rijden en veel circuitdagen. In die volgorde.

                                                Ik heb heel veel fraaie auto's mogen rijden, eigen wagens maar ook via vrienden. En daar ben ik ook blij mee.

                                                Momenten die me bijstaan:
                                                - Mijn eerste keer in een GT3 rijden. Ik was 20 en stapte uit een 309 1.3 carb. Het gevoel was en is nog steeds onbeschrijfelijk. Ik heb het op video, en je ziet me gewoonweg trillen van spanning.
                                                - De straatraces in Stockholm. Illegaal maar oh zo leuk. Met een 944 Turbo opstellen tegen een Alpina B10-T. Dat is een keer wat anders dan een kadett tegen een CRX.
                                                - De perfecte 3 swing (90 graden rechts, 90 graden links, 90 rechts) handrem afdaling in de sneeuw in Zweden van mijn flat tot de busstop onderaan de heuvel. 600m lang dwars in een 309d. Ik heb zitten schreeuwen van blijdschap. Mijn (nu ex-) vriendin die naast me zat keek me verbaast aan.
                                                -De Ruf CTR momenten. Te veel om op te noemen. Zelf door de 300 echte KMs keen in een sneeuwstorm. Als passagier 350pu rijden en dan FaF bellen met de boodschap "Je raad nooit hoe hard we nu gaan". Voicemail. Feck.
                                                - De E30 momenten. Met als hoogtepunt de 2km lange drift van ingang Sachs tot opkomen rechte stuk op Papenburg. Linksremmend, flink gasgevend. Weer zat ik te trillen van blijdschap.
                                                - En dan... de vele R1 momenten. De rondjes Ring. Adrenaline -> een klein beetje maar. Spa -> blanchimont met 220pu met de linkerknie ferm geplant op het asfalt. Snel ben ik nog niet, maar de kick is onovertroffen. Een WE rijden door de Ardennen & Eiffell met mijn Pa dit jaar. Mannen onder elkaar. Top.

                                                Maar wat voor mij alles heeft gedomineerd is toch wel die knal in centrum Brussel. Ergens in 2005 met 150pu in een slip raken en in een boom knallen. In een auto met minder beschermende capaciteiten dan een bak alu papier. Sindsdien kijk ik anders naar het leven. Ik ben toen ook een paar maanden later naar China verhuist. Fuck it. Volgas leven. En niet anders.

                                                Op naar de komende 10 jaar.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oorspronkelijk geplaatst door ___JC___ Bekijk bericht
                                                  Hee Ruud, ik had een hele dikke mooie witte met spoilerds erop man.
                                                  PMC S Motorsport edition ofzo. Vette shit...

                                                  (foto inmiddels gevonden en toegevoegd)
                                                  Die van mij was 2.0i DOHC Ghia met dikke bler-pijp (enige uiterlijke aanpassing tov origineel), was toen mijn trots inderdaad.
                                                  6 (ja ZES) jaar meegereden en met pijn in het hart weg moeten doen omdat de tweelingkinderwagen net de kofferbak inging en verder niets meer.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ik blijf dit draadje maar F5-en, leuk! Ik zal later vandaag ook een verhaaltje maken.
                                                    Forza!

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Trouwens LOL @ brun.
                                                      Irritant is dat hè. Wil je net een leuk draadje openen komen er een paar van die lusters een beetje Geelhoeden.

                                                      Net zoals je een draadje over lekker eten wil openen en iemand komt dan zeuren over hoe fout die supermarkt wel niet is ;-))
                                                      Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        NAS, je lijkt zo'n rustige beheerste jongen in het echt. :)
                                                        You know that reality is immaterial

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                                                          NAS, je lijkt zo'n rustige beheerste jongen in het echt. :)
                                                          Ben ik ook. Maar de energie moet toch ergens naartoe.... :-)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Het wachten is op NeroSerpente. En z'n 12 pagina's auto historie.

                                                            :-)

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              In 2000 was mijn French Blue Triumph TR6 al klaar en had ik zelfs al 1 of 2 toer-rallyes ermee gedaan. Classic&cabrio toerrallye, tegenwoordig Rotarallye.
                                                              2 keer niet op tijd gefinished i.v.m. technische problemen of lege tank. Ding liep 1:4 tijdens zo'n rit blijkbaar en de benzinemeter werkte niet goed, dus na nog geen 200km was de tank leeg. :-)
                                                              2e keer ontstekings/vacuum-problemen en liep de 6-in lijn erg beroerd. Leuk die Engelse auto's :-)


                                                              De Fiesta 1.3 16V leasebak op (fokking) LPG was de deur uit (gelukkig! 2 kop-revisies in de 1e 80K km) en de parelmoer gele Alfa 145 1.9JTD Lusso stond voor de flat te glimmen.
                                                              De toenmalige MdV ging op de fiets of reed al een Citroën AX 1.1.


                                                              Nu : Alfa SZ nog steeds en om te bewijzen dat ik het helemaal heb gemaakt de afgelopen jaren, een skitterende BMW 118D! ;-)

                                                              Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                              BMW 320Ci (van GF)



                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Tering..., heb effe mijn autohistorie opgevraagd, mijn privébakken in alleen de afgelopen 10 jaar:

                                                                1 Volvo S60 14-XX-XX 08/08/2008 - Heden
                                                                2 Volvo V40 PH-FP-20 18/08/2007 - 09/06/2009 [54] schorsing van de geldigheid van het kentekenbewijs 09/06/2009 - 27/06/2009
                                                                3 VW Passat TH-GH-66 21/02/2009 - 24/04/2009
                                                                4 Volvo V40 21-HK-DB 23/01/2008 - 06/08/2008
                                                                5 Audi A4 Avant ZD-LL-61 30/06/2007 - 19/01/2008 [52] ongeldigverklaring kentekenbewijs i.v.m. export van het voertuig 30/06/2009 -
                                                                6 BMW 5-serie touring TN-XL-18 24/03/2007 - 30/06/2007
                                                                7 Volvo S60 02-GP-KB 27/05/2006 - 24/03/2007
                                                                8 BMW 3-serie ZH-VF-67 21/04/2004 - 26/05/2006 [54] schorsing van de geldigheid van het kentekenbewijs 03/01/2007 - 25/06/2007
                                                                9 BMW 3-serie 85-DS-VT 08/11/2003 - 21/05/2004
                                                                10 Porsche Turbo PD-DD-35 18/09/2002 - 31/10/2003
                                                                11 BMW 3-serie ZS-58-ZG 22/04/1999 - 13/10/2000

                                                                Redelijk lange lijst als ik het zelf mag zeggen, daarvoor zitten er nog een stuk of wat, o.a. nog een Porsche 924 (bruin met blokjesinterieur), en een E30 M3 in zwart.

                                                                Daarnaast ook wat leasehokken versleten, o.a. een Opel Corsa 1.7D, Renault Megane 1.8i, Ford Focus Tddi, VW Golf, Peug 306...

                                                                De auto's die mij het beste zijn bijgebleven zijn toch wel de E30 M3, o.a. door de hoge garagerekeningen ;-) en de beide Porsche's, vooral de Turbo, prachtig apparaat..., ik weet dat de toenmalige koper em nu nog steeds heeft, staat in Gouda...

                                                                Auto's waarmee ik nooit een binding mee gekregen heb zijn o.a. de VW Passat, het zit niks, stuurt niks, dramatisch saai gewoon... Ook de leasehokken deden mij niets, alleen de Ford Focus vond ik een prettige wagen, maar ondergemotoriseerd.

                                                                Beste herinneringen heb ik aan de Porsche 924, omdat DAT mijn allereerste auto was destijds.
                                                                "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X