Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe lang nog?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Hoe lang nog?

Vanavond kwam tijdens het sporten het prijsnummer 'Red Barchetta' van Rush voorbij op de iPod. Ik liet de tekst meer dan anders tot mij doordringen en sloeg aan het mijmeren.

Hoe lang nog voordat dit toekomstbeeld werkelijkheid is?

Rush
    Moving Pictures (1981)
    Red Barchetta

My uncle has a country place
    That no one knows about.
    He says it used to be a farm,
    Before the Motor Law.
    And on Sundays I elude the Eyes,
    And hop the Turbine Freight
    To far outside the Wire,
    Where my white-haired uncle waits.

Jump to the ground
    As the Turbo slows to cross the Borderline.
    Run like the wind,
    As excitement shivers up and down my spine.
    Down in his barn,
    My uncle preserved for me an old machine,
    For fifty-odd years.
    To keep it as new has been his dearest dream.

I strip away the old debris
    That hides a shining car.
    A brilliant red Barchetta
    From a better, vanished time.
    I fire up the willing engine,
    Responding with a roar.
    Tires spitting gravel,
    I commit my weekly crime...

Wind-
    In my hair-
    Shifting and drifting-
    Mechanical music-
    Adrenalin surge...

Well-weathered leather,
    Hot metal and oil,
    The scented country air.
    Sunlight on chrome,
    The blur of the landscape,
    Every nerve aware.

Suddenly ahead of me,
    Across the mountainside,
    A gleaming alloy air-car
    Shoots towards me, two lanes wide.
    I spin around with shrieking tires,
    To run the deadly race,
    Go screaming through the valley
    As another joins the chase.

Drive like the wind,
    Straining the limits of machine and man.
    Laughing out loud
    With fear and hope, I've got a desperate plan.
    At the one-lane bridge
    I leave the giants stranded at the riverside.
    Race back to the farm, to dream with my uncle at the fireside.
    Of een nog dringender vraag: gaan wij het nog meemaken dat de 'Motor Law' wordt ingevoerd en wij die oom worden? Dat we het wakend oog van de Autoriteiten moeten ontlopen om samen met ons neefje, stiekem in een achterafschuurtje, met de laatste resten benzine, onze rode 20e-eeuwse wondermachine leven in te blazen en met een brok in onze keel die eerste, hoogst illegale brul verwelkomen?

http://www.youtube.com/watch?v=FAvQS...eature=related

P.S. Vergeef 't de zanger voor één keer dat hij niet weet hoe hij 'barchetta' moet uitspreken...
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Een jaar of 10 nog Dutch...
    Veritatis simplex oratio est

Comment

Ben ook bang om in die termen te moeten denken w220 :/

Comment

Hmm, da's wel erg zwartgallig, big man. Waar baseer je dat op? Weid eens uit in iets meer dan een oneliner. :)

Zelf paste ik maar gewoon het rekensommetje uit dat het liedje aanreikt, ervan uitgaand dat de tekstdichter Neil Peart over voorspellende gaven beschikt. Song stamt uit 1981, ongetwijfeld een 'better, vanished time'. De barchetta is 'fifty-odd years' bewaard. Daarmee komen we op z'n vroegst uit in 2031.

Dus laten we zeggen dat ik niet van mijn pensioen kan genieten door een veelcilinderig automobiel uit te laten langs de Rivièra...

Ik denk trouwens wel dat het binnen tien jaar is afgelopen met de nieuwproductie van dat soort auto's. Maar een totaal verbod op het bestaande wagenpark - waarvan de song gewag doet - ligt hopelijk toch nog iets verder in de toekomst.

Maar inderdaad, we zouden 't allemaal nog weleens kunnen meemaken. Zelfs John. :)
        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Ha, die Dutch;

Een Motor Law als in die tekst van Rush (erg goed trouwens, toch maar eens gaan luisteren ook) voorzie ik niet zomaar. Ik denk dat the powers that be hun lesje uit het verleden over dergelijke draconische maatregelen wel hebben geleerd en de zaken wat subtieler aan zullen pakken. Als je bijvoorbeeld gedaan zou krijgen dat je de directe uitstoot van kooldioxide kan gaan belasten dan hoef je voertuigen die op fossiele brandstoffen zijn aangewezen niet eens te verbieden, die faseren dan op den duur zichzelf wel uit.
          Wacht eens....
          Scherven brengen gelul.

Comment

Volgens mij wordt 't precies zoals Jay Leno voorspelde: benzineauto's worden de paarden van de 21 eeuw. Dan zal niemand ze nog gebruiken om mee naar het werk te rijden, of boodschappen te doen, maar er blijven altijd mensen die ermee racen, of er gewoon een zondags tochtje mee door de bossen doen.

Waarschijnlijk wordt niet een verbod op benzineauto's de grootste zorg, want dat verbod zal er wel niet komen. Nee, eerder komt vroeg of laat de vraag op: waar koop je benzine? Als vrijwel alle tankstations zijn afgebroken en vervangen door acculaadpunten? En wat gaat benzine per liter kosten als je nog maar één leverancier hebt, die het spul in kleine hoeveelheden op ambachtelijke wijze produceert?
            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

afgezien van 6-cylinder motoren is het allemaal lawaaierige meuk
              er gaat niets boven hoog koppel electromotoren nu nog goede accu's.......
              "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
              "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
              "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
              "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

U vroeg iets ?

Van www.automotive-online.nl

Prorail: auto opladen via inductie[/SIZE]09-12-2009 12:09
                Spoorbeheerder Prorail heeft plannen om stroom te leveren voor autoverkeer. In eerste instantie gaat het hierbij om inductie; bijvoorbeeld een oplaadplaat op een parkeerplaats of bij een stoplicht, waar de auto dan automatisch – na identificatie om betaling te regelen – kan worden opgeladen.

In een verdere toekomst moet het mogelijk worden om ook rijdend op het wegdek de auto op te laten. “Dan is de actieradius onbeperkt”, aldus een woordvoerder van Prorail. Het klinkt futuristischer dan het is, stelt hij: er zijn al gesprekken gaande met diverse gemeenten voor de inductietechniek, die nu in het klein bijvoorbeeld wordt gebruikt voor het opladen van tandenborstels.

Zelf investeert het bedrijf twee miljoen euro in het project. “Vanuit onze publieke taak (Prorail valt onder het ministerie van V&W – red) onderzoeken wij de mogelijkheden van stroom als alternatief voor fossiele brandstoffen. Wij hebben geen winstoogmerk. Uiteindelijk moet het project worden gedragen door investeerders als energiebedrijven en autofabrikanten.”

Je wilt niet weten hoeveel impact dit heeft cq zou kunnen hebben. Opeens onbeperkte actieradius en veel lichtere auto's ? Toch maar snel die aandelen verkopen van die lithium-mijn in Bolivia !

Met 1000 nM bij 5 toeren, wíl je niet eens meer een V8 !
                Last edited by Joshua; 23-12-09, 05:09.

Comment

Spoorbeheerder Prorail heeft plannen om stroom te leveren voor autoverkeer.
                  Laten we hopen dat het dan niet meer teveel sneeuwt of blaadjes vallen.

Comment

"In een verdere toekomst moet het mogelijk worden om ook rijdend op het wegdek de auto op te laten. “Dan is de actieradius onbeperkt”, aldus een woordvoerder van Prorail. Het klinkt futuristischer dan het is, stelt hij: er zijn al gesprekken gaande met diverse gemeenten voor de inductietechniek, die nu in het klein bijvoorbeeld wordt gebruikt voor het opladen van tandenborstels. "

Dus toch vliegende auto's..

Ach, de treinen rijden weer voor 75% op schema en donderdag waarschijnlijk voor de volle 100% ( mits en maar natuurlijk..), in de ons omringende bananenrepublieken is er vrijwel geen uitval geweest van treinen oid.

Oja Dutch, iets meer dan een oneliner voor jou.. ;-)

Een jaar of 10, zal het 15 zijn, en dan is de grootste positivo ook om en zal er een gefaseerd verbod komen op het gebruik van verbrandingsmotoren, voor de aandrijving, in ons wagenpark. Er zullen vast en zeker zeer efficiënte range-extenders worden( inmiddels zijn he..) ontwikkeld, op alternatieve brandstoffen die het milieu niet belasten. Gemalen poppestront is tegen die tijd veel gevraagd en ik ga daar dan ook in investeren.

Comment

Krijgt je auto dan ook vierkante wielen in de herfst?
                      Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                        afgezien van 6-cylinder motoren is het allemaal lawaaierige meuk.
                        Soms. Heel soms. Is een beetje lawaai ook best lekker. :)

http://www.youtube.com/watch?v=PD02N...layer_embedded
                        You know that reality is immaterial

Comment

On-topic. Eigenlijk zal het allemaal wel. Als de maatschappij besluit, al dan niet op valse gronden, dat onze hobby niet meer gewenst is dan zoek ik wel een andere.

Mobiliteit gaat bij mij boven alle andere aspecten van autorijden. Die zijn natuurlijk leuk als bijkomstigheid, anders zat ik hier niet. Maar mobiliteit moet betaalbaar blijven. En ja, hoe meer dat het gevoel van 'vrijheid' oplevert, hoe beter.
                          You know that reality is immaterial

Comment

*pinkt traantje weg bij het vinden van nog een Rush-fan, zeldzaam als die zijn*

'k Wist wel dat je 'n goeie kerel was, Dutch. *snif*
                            Mini Cooper Clubman
                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                            "Jasper val dood." - RH

Comment

Overigens, iets meer achtergrond: het nummer is geinspireerd voor een verhaal dat ooit in Road & Track stond, in 1973. De angst is dus NOG ouder. :)
                              The song was inspired by the futuristic short story "A Nice Morning Drive," written by Richard Foster and published in the November, 1973 issue of Road and Track magazine. The story describes a similar future in which increasingly-stringent safety regulations have forced cars to evolve into massive "Modern Safety Vehicles" (MSVs), capable of withstanding a 50-mile-per-hour impact without injury to the driver. Consequently, drivers of MSVs have become less safety-conscious and more aggressive, and "bouncing" (intentionally ramming) the older, smaller cars is a common sport among some.

Rush lyricist Neil Peart made several attempts to contact Foster while working on the album, but Road and Track did not have an up-to-date address, and Rush were forced to settle for a brief "Inspired by" note in the lyric sheet mentioning the story. In July 2007, Foster and Peart finally made contact with one another; Foster later posted an online account of their journey by motorcycle through the backwoods of West Virginia between stops on Rush's Snakes and Arrows tour.

In the original album version, Geddy Lee mispronounces "Barchetta" -- the correct pronunciation sounds like "Barketta," but Lee pronounces the "ch" like that in "cheese," not the proper Italian pronunciation. Due to the fact that Lee has continued to use the incorrect pronunciation during live shows it is possible that the mistake is deliberate - an illustration of the narrator's lack of knowledge of the "old" petroleum cars.

"Barchetta" literally means "small boat" in Italian and is the diminutive form of "barca", meaning 'boat' or 'craft'; in the automotive industry the term is used for a 2-seat car without any kind of roof. The specific car chosen as the subject of this song gives more allusion to its small size compared to the "two-lane wide alloy air-cars" (MSVs) of the song's present time.

The song has also inspired a novel by the same name.
                              Van de Wikipagina over Red Barchetta.

Een van mijn all time favourites trouwens, fantastisch nummer.
                              Mini Cooper Clubman
                              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                              "Jasper val dood." - RH

Comment

Hmm, 1973 plus fifty-odd years... Dat komt al angstvallig dicht in de buurt van w220l's sombere vooruitzicht.

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                *pinkt traantje weg bij het vinden van nog een Rush-fan, zeldzaam als die zijn*
                                Maar dat wist je toch al?

*heeft alle platen*

Comment

Ja, hebben we het wel eens over gehad, vroegah. Volgens mij "zouden we" zelfs een heuse prog rock avond organiseren of zo. :)
                                  Mini Cooper Clubman
                                  "Jasper val dood." - RH

Comment

Ja, da's waar, met brun en bier erbij. In 2010 toch maar eens realiteit laten worden. Maar dit terzijde. :)

Comment

De premiumstereo (bouwjaar 1998) staat bij mij nog steeds in de huiskamer, wat anno 2010 een unicum is. Gewoon, twee apparaten (versterker en CD-speler) en twee luidsprekers. Als je surround wilt, ga je zelf maar om je as tollen.

Goed Bier mag ook geen probleem zijn. Hooguit sluit MdV zich een avondje boven op, want -ondanks dat ze zelfs wel eens mee is geweest naar een Rush-concert (een vrouw!! bij Rush!!! en nog een lekker ding ook!!!!)- die haakt af bij het derde nummer wat langer dan 14 minuten duurt en meer noten per minuut heeft dan de gemiddelde grunge-band in een hele carriere. :)
                                      Mini Cooper Clubman
                                      "Jasper val dood." - RH

Comment

Volgens mij kwam er gisteren ook een Rush-album langs op mijn USB-stickje in de auto. Ik viel bekant in slaap man!
                                        ;)
                                        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                          De premiumstereo (bouwjaar 1998) staat bij mij nog steeds in de huiskamer, wat anno 2010 een unicum is. Gewoon, twee apparaten (versterker en CD-speler) en twee luidsprekers. Als je surround wilt, ga je zelf maar om je as tollen.
                                          Die van mij stamt uit 1984 ofzo. Versterker, (modernere) CD-wisselaar en een LP speler. Een Ipod shuffle erop voor de mp3's. Twee B&W Speakers. Ik verwacht dat ik deze set over 50 jaar nog heb, meer heb ik echt niet nodig.

Surround is lelijk.

Comment

Och, ik flikker de link gewoon hier neer..

http://www.dumpert.nl/mediabase/7555...den_jaren.html

Hoezo, sentiment.... ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                              Och, ik flikker de link gewoon hier neer..

http://www.dumpert.nl/mediabase/7555...den_jaren.html

Hoezo, sentiment.... ;-)
                                              Oei wat is dat mooi. Zelfs die muziek is te pruimen. En dan op de oude nurburgring. Pinkt traanje weg bij die Audi V8's, Sierras, heul veul Mercedessen en fraaie Beemers.

lol @ pilon in grille van Mercedes en prachtig hoe ze magisch door sommige S-bochten reden.

Comment

gaaf filmpje! en...wat zijn die benzen daar mooi... zie je er nu 1 rijden dan is het fout. terwijl een e30 wel gaaf is.

maar zie je daar al die amg's rijden.... hmm, mooi spul

Comment

Zoiets bv ?

Merc 190 2.5-16 EVO

Comment

das nog wel een leuke ja ;-)

maar zal zulk geld er nooit voor betalen... voor de helft heb je ook een e30 m3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Boris - Djurre Bekijk bericht
                                                      das nog wel een leuke ja ;-)

maar zal zulk geld er nooit voor betalen... voor de helft heb je ook een e30 m3
                                                      Niet meer. Nette M3en beginnen bij de 20K.

Comment

Zoals deze. http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sh...e&pageNumber=1

Nette prijs hoor. *kuch*

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NAS Bekijk bericht
                                                          Niet meer. Nette M3en beginnen bij de 20K.
                                                          Zo, die zijn in de afgelopen 5 jaar dus ook verdubbeld in prijs?

Comment

*schops*

Moest heel VVDG aan dit draadje toen ik in dit artikel...

http://www.vkbanen.nl/actueel/762416...-oplossen.html

...de volgende passage tegenkwam:

Welke oplossingen heb jij in 2020 gevonden voor al die automobilisten, die nu hun stuur opeten uit frustratie omdat ze weer in de file staan?

‘Wij zijn nu bezig aandacht te vragen voor een geavanceerd verkeersmanagementsysteem voor op de weg, waarbij auto’s de keuze krijgen om op een baan in te klikken en je begeleid wordt door een slim kastje in je auto. Dit heeft allemaal voordelen: omdat de automobilisten op cruise control gelijkmatig rijden, kan er sneller worden gereden, dichter op elkaar en veiliger. En je vermindert de uitstoot van gassen. Zo’n intelligent transportsysteem gooit hoge ogen, maar de ontwikkeling staat nog in de kinderschoenen.’
                                                            Leuk meisje hoor, maar binnen tien jaar al?

Comment

Dat is 5-6 jaar geleden op de N11 toch al getest?
                                                              Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                              Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

*schop*

Hier maar even... De voorlopige redding voor de verbrandingsmotor én de krantensector?

http://www.physorg.com/news/2011-08-...cientists.html

Mooi, zo'n dubbel achterhoedegevecht. Allemaal een (extra) abonnementje nemen, jongens! :)

Comment

Working...
                                                                X