Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"het wat ga ik aanschaffen maar koop ik uiteindelijk toch niet draadje"

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• "het wat ga ik aanschaffen maar koop ik uiteindelijk toch niet draadje"

Zo, hierbij het in mijn voorsteldraadje al aangekondige: "Het wat ga ik aanschaffen maar koop ik uiteindelijk toch niet draadje".

Nou klinkt dit wat lollig, de realiteit is echter dat ik met een behoorlijk dilemma zit en kan dus wel wat meningen voors en tegens gebruiken.

Situatie is als volgt: nieuwe baan betekende na enkele jaren van leaseauto's eindelijk weer een eigen auto. De aanvankelijke aantrekkelijk geachte vrijheid brengt echter nieuwe keuzes met zich mee. Ik kan bij mijn nieuwe werkgever namelijk kiezen tussen reizen met het OV (1e klas, volledig vergoed) of een woon/werk vergoeding die gelimiteerd is op ik meen 60 km (per dag); ik woon zo'n 85km van mijn werk af. Dat betekent dat het OV financieel (een stuk) verstandiger is. Echter twee nadelen; ik ben geen liefhebber van het OV (understatement) en het reizen met het OV duurt gem. zo'n 25 tot 30 min. enkele reis langer. Aangezien ik afgelopen zomer ook nog wat motorrijlessen heb gevolgd (6 stuks, rijbewijs nog niet gehaald) en dit wel geinig vond is een motor ook nog in beeld.

Nou heb ik vier opties:
    1) woon/werk met OV en daarnaast een leuke auto (benzine) voor de prive kilometers.
    2) woon/werk met de auto en dan is een diesel de meest logische keus
    3) optie 1; alleen dan incl. motor. Aangezien de motor, die ik trouwens in Duitsland wil aanschaffen, al bekend is (MV Augusta F4 1000R) betekent dit een serieuze aanslag op het auto budget.
    4) optie 2; maar naast de woon/werk diesel de hierboven beschreven MV. Met uiteraard dezelfde consequenties op het autobudget.

Eisen auto: sportief, airco, voorkeur voor handgeschakeld, de auto moet een enigzins hebbe hebbe gevoel geven, etc.
    Budget: max. 20k

Kortom; wat zouden jullie doen ?
    Last edited by Deltona; 08-01-10, 23:59.

http://www.autohan.nl/aanbod/221/BMW...na-B11-35.html

is dit iets?

wel geen diesel maar voor 7500 euro (20-12.5) kun je aardig wat benzine verstoken.......:-)
    Bmw f11 525d e46 330 cabrio

Comment

Wel gaaf en nog budget voor de motor, dus reizen dan met OV. Tja..

Een oom heeft vroeger een nieuwe 735i uit dezelfde reeks gehad, dat reed erg goed voor zover ik het me nog kan herrineren.

Comment

Wel een unieke auto die Alpina, ik hou 'm in gedachte. Eerste reactie levert meteen al iets, top. Keep 'm coming zou ik zeggen.

Comment

Geen advies, maar even over de brommer. Een MV F4 is een fantastische keuze, maar denk je niet dat een 1000 een beetje veel is voor een beginner?

Absoluut niet lullig bedoeld, maar wellicht is een 750 handiger om op te leren met zijn minder giftiger karakter? Een F4 1000 staat erom bekend dat hij meer PKs dan wegligging heeft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NAS Bekijk bericht
            Geen advies, maar even over de brommer. Een MV F4 is een fantastische keuze, maar denk je niet dat een 1000 een beetje veel is voor een beginner?

Absoluut niet lullig bedoeld, maar wellicht is een 750 handiger om op te leren met zijn minder giftiger karakter? Een F4 1000 staat erom bekend dat hij meer PKs dan wegligging heeft.
            Maakt niet uit, logische reactie, was namelijk ook mijn ingeving toen ik me vorig jaar afvroeg of dit voor een beginner wel een goede keuze is.

Via het werk toevalligerwijs in contact gekomen met iemand die een F4 312R heeft en het hier uitgebreid over gehad. Hij gaf aan dat je er best op kon starten, mits met beleid. Wegligging is denk ik beter dan jij omschrijft. Tot zeer hoge snelheden super stabiel, alleen de motor in een bocht gooien vraagt wat meer input dan bij een vergelijkbare Japanner. De 750 is trouwens niet veel minder, hoe zal ik het omschrijven, fool proof. Sterker nog, de 750 is zelfs iets zwaarder van gewicht en minder handelbaar; volgens de kenners is die laatste eigenlijk iets te snel ontwikkeld en op de markt gebracht.
            Last edited by Deltona; 08-01-10, 21:34.

Comment

:-)

Comment

Trouwens de F4 1000S heeft een stuk meer koppel onderin en daardoor juist minder giftig t.o.v. de 750. Nou moet ik eerlijk toegeven dat de 1000R weer wat piekerig is in vermogen t.o.v. de S.

Maar goed dit heb ik me laten vertellen. Verder is het motorverhaal trouwens nog niet zeker.

Comment

Ha Elentinos, ik zat er al op te wachten :)

Vorig jaar zomer had ik al het idee om de toenmalige leaser alleen zakelijk te gaan rijden (dus zonder bijtelling). Auto voor prive waar ik toen aan dacht was deze:

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=lp11afvfkno1

Ik heb er toen ook in gereden. Het rijden was toch wel een beetje een tegenvaller moet ik bekennen.

Comment

ik zou even naar Frankrijk rijden:

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vqjmzkdky1w3
                    Bmw f11 525d e46 330 cabrio

Comment

Viel dat tegen? W'rom? Zo'n schitterende auto...
                      Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Veilige keuze - http://link.marktplaats.nl/308432969
                        2019 Volvo V60 T6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Deltona Bekijk bericht
                          Ik heb er toen ook in gereden. Het rijden was toch wel een beetje een tegenvaller moet ik bekennen.
                          Wat valt tegen aan een Quattroporte? Heb er zelf nooit in gereden, maar voor mij is het dat onbereikbare lekkerste wijf van de school, zeg maar.

Als het dan niet goed rijdt, berust ik me wat beter in mijn lot (vwb onbereikbaarheid)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door netraam Bekijk bericht
                            Viel dat tegen? W'rom? Zo'n schitterende auto...
                            Jup, viel wat tegen. Ik vond, en vind het qua exterieur en interieur nog steeds een schitterende auto.

Wat tegenviel;

Ten eerste de vreemde zitpositie. In de QP zit het stuur erg dicht op de tellerbak, het stuur is daarnaast alleen in hoogte te verstellen. Ik ben +/- 190 cm lang en dat betekent in de praktijk dat je iets voorovergebogen in de auto zit en daarbij zelfs iets naar achter moet bewegen om goed in de achteruitkijkspiegel te kijken. Sommige QP IV eigenaren lossen dit deels op door een stuurnaafverlenger in de UK aan te schaffen en deze te monteren. Aangezien de richtaanwijzers dan op hun oude positie blijven staan is het wat lastiger met richting aangeven, derhalve is +/- 5cm de max.

Tweede tegenvaller, of gezien de mogelijke financiele impact; de eerste, is de gevoeligheid van de V8 voor oververhitting. Als je wel eens de advertenties in de gaten houdt van de QP IV dan begrijp je wat ik bedoel. De meeste hebben zo tussen de 80K en 120K KM een revisie gehad. Oorzaak (o.a.) volgens het Maserati forum; een combinatie van een grote motor in een compact en slecht gekoeld (door o.a. rijwind) motorcompartiment en het gebruik van verkeerde klepzittingen die na verloop van tijd broos worden. Met name de achterste rij kleppen, die tegen het schutbord, schijnen het meest voor problemen te zorgen omdat daar de warmteontwikkeling nog wat groter is. Maserati heeft dit bij de 3200 GT (zelfde motor) o.a. aangepast door andere kleppen te gebruiken. Meer info daarover:

http://www.maseraticlub.nl/board/index.php?topic=2663.0

Derde tegenvaller, het sturen. Ooit een rijtest in de Autokampioen gelezen waarin de QP IV V8 vergeleken werd met een BMW 540i, beide sportieve sportsedans volgens de test. In de praktijk viel dit wat tegen, het sturen is niet echt scherp (een 166 met 17 inch stuurt bv. scherper) en de veer/demper combi, met name voor, is wat zacht waardoor er bij oneffenheden in het wegdek wat lichte deining onstaat.

Vierde tegenvaller: misschien de prestaties, de Masser, met handbak overigens, was best vlot maar ik had toch meer verwacht met 335pk en 450 NM koppel. Zo vond ik bv. de 166 3.0 waar ik laatst in reed niet veel langzamer, als ik 'm al langzamer vond. Maar goed, dat kan ook aan dit exemplaar liggen.

Als je er enigzins rationeel over nadenkt is een Alfa 166 3.0 of 3.2 een veel betere keus. Ruimer, stuurt beter, lichter, bijna net zo snel en niet onbelangrijk; niet elke 10K km een beurt maar om de 20K km en wat vriendelijkere onderhoudsprijzen.

Wil iemand trouwens meer info over dit specifieke exemplaar dan kan ik de geinteresseerde nog wat detailinfo geven. Ik denk namelijk dat het helemaal geen slecht exemplaar is.
                            Last edited by Deltona; 09-01-10, 00:03.

Comment

Okay ik lees het al.

Wat een kutwijf

:)

Comment

Ik denk niet dat er zelfs op dit forum ook maar iemand te vinden is die je op rationele gronden een Maserati gaat aanraden :-) Je koopt zo'n ding vanwege de emotie, de uitstraling, de exclusiviteit, etc. Massa's auto's te vinden die nog sneller gaan of nog strakker sturen, sure. Maar met alle respect voor de 540i's of 166 V6'en van deze wereld: dat zijn toch echt maar burgerlullenbakken vergeleken met een Quattroporte.

Comment

Als je gaat motorrijden, zou ik met zo een kilometrage niet denken aan een gekke sportmotor, maar aan een BMW, Suzuki of Honda met ABS. 85 km is erg lang op een motor, zeker als je op de tank moet liggen, en als je ook op niet-mooiweer-dagen wil rijden is ABS onontbeerlijk.
                                  2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door netraam Bekijk bericht
                                    Ik denk niet dat er zelfs op dit forum ook maar iemand te vinden is die je op rationele gronden een Maserati gaat aanraden :-) Je koopt zo'n ding vanwege de emotie, de uitstraling, de exclusiviteit, etc. Massa's auto's te vinden die nog sneller gaan of nog strakker sturen, sure. Maar met alle respect voor de 540i's of 166 V6'en van deze wereld: dat zijn toch echt maar burgerlullenbakken vergeleken met een Quattroporte.
                                    Nee, daar heb je natuurlijk gelijk in, maar je ontwikkelt wel een soort verwachtingspatroon voordat je zo'n auto gereden hebt. En van het lekkerste wijf van de klas verwacht je gewoon wat meer.......

Misschien tegen beter weten in.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk bericht
                                      Als je gaat motorrijden, zou ik met zo een kilometrage niet denken aan een gekke sportmotor, maar aan een BMW, Suzuki of Honda met ABS. 85 km is erg lang op een motor, zeker als je op de tank moet liggen, en als je ook op niet-mooiweer-dagen wil rijden is ABS onontbeerlijk.
                                      Nee, de motor is puur voor erbij. De keus voor de woon/werk kilometers is of auto, of OV.
                                      Last edited by Deltona; 08-01-10, 23:25.

Comment

Maserati is het mooiste merk wat er is.
                                        Period.
                                        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door floris_s Bekijk bericht
                                          Een dreier is inderdaad ook een optie, deze heeft echter geen sportstoelen. Dat laatste lijkt me een must ??

Comment

Wist je dat een Maserati op een Audi A4 lijkt als je een beetje met je ogen knijpt ?

Grin ;) Nee zonder gekheid 85 km x 2 x 200 dagen = 34.000 km/jaar.
                                            Met een eigen auto die kms maken betekent dat je in 3 jaar een 2e hands auto van 1 ton naar 2 ton rijdt = begin van de onverkoopbaarheid voor een fatsoenlijke prijs. Jij kijkt nu ook niet naar autos met 2 ton op de teller , zo denken anderen ook die jouw virtuele auto zouden moeten kopen als die op 2 ton staat.

Een MOOIE auto zo mishandelen (1 ton per 3 jaar) is dodelijk zonde. Dan heb je wel lol de eerste duizend km maar daarna verslijt je die auto nogal hard. En een mooie auto is vaak ook minder zuinig = duur per maand. Dat ga je keihard merken in je portomonnee. Een levensvatbare optie is een klassieke diesel op de kop te tikken waarin je nu en ook in 2012 blijft rijden. In 2012 heb je geen bijtelling per km meer omdat hij klassiek is (VOOR 1987). Denk aan zo'n Merc diesel. Lekkere cruiser. Weinig afschrijving per jaar en zo'n tank kan rustig 1 ton erbij aan mits net onderhouden. Ook is het niet zonde.

Dan hou je goed geld over voor je motor, kom je nu misschien niet uit met die 60 km vergoeding per dag maar vanaf 2012 zou dat wel kunnen dan valt je houderschapsbelasting weg (als je nu een auto zou kopen die nu nog niet klassiek is dwz 25 jr oud).

Dus. Merc E-klasse diesel voor 5-8k regelen. Schrijft amper 1k per jaar af. Nette auto zoeken. Rijden als een heer. Goedkoop tanken en ruim zat voor de vakantie naar XXX of YYY. Vanaf 2012 (of eerder) lachen wegens ontbreken KM-heffing (die keihard is voor diesels van NA 87) en lachen als de buurman gaat klagen in 2014 dat die bijtelling wel HEUL hard omhoog gaat (tot die factor 2.2 in 2018). Indien je 2k in de merc moet stoppen ; so be it (distributieriempje, dynamo, startmotor, koppeling, reken er gewoon op).

Als je dan ook op de motor kan rijden kun je die perfect in de zomer gebruiken, heerlijk met mooi droog weer ; Merc kan dus rustig rusten (roesten ? :) ) totdat het weer nat wordt.

Maar goed, ik ben niet objectief, vraag nooit iets over autos aan een gummer.

Comment

Aahh M4

Gras voor mijn voeten weg

Inderdaad veel kilometers, dus moet het een betrouwbaar ding zijn, en niet te begerenswaardig en onderhoudsgevoelig.

Ik zou iets leuks voor 10K uitzoeken, 100K ermee rijden, en dan weer iets voor 10K uitzoeken.

(En hang een poster van die Quattroporte boven je bed. Ook al rijdt ze niet zo lekker, het is nog altijd het lekkerste......)

Heb je een voorkeur voor een bepaald merk? RWD / FWD? Veiligheid, station?

Comment

Maakt niet uit, logische reactie, was namelijk ook mijn ingeving toen ik me vorig jaar afvroeg of dit voor een beginner wel een goede keuze is.

Via het werk toevalligerwijs in contact gekomen met iemand die een F4 312R heeft en het hier uitgebreid over gehad. Hij gaf aan dat je er best op kon starten, mits met beleid. Wegligging is denk ik beter dan jij omschrijft. Tot zeer hoge snelheden super stabiel, alleen de motor in een bocht gooien vraagt wat meer input dan bij een vergelijkbare Japanner. De 750 is trouwens niet veel minder, hoe zal ik het omschrijven, fool proof. Sterker nog, de 750 is zelfs iets zwaarder van gewicht en minder handelbaar; volgens de kenners is die laatste eigenlijk iets te snel ontwikkeld en op de markt gebracht.
                                                Je hebt je onderzoek goed gedaan lees ik. Het is inderdaad allemaal minder gepolijst dan een R1 (waar ik dan veel ervaring mee heb -> 02/03en in bezit, een 05 & een 09 veel gereden) maar zeker niet minder leuk. Het is een spannende fiets. De 750 is ook niet vrij van foutjes, ook met je eens.

Het enige waar ik op doelde dat een 1000 je erg makkelijk kan verrassen. Ietsje teveel gas en je hebt hem aan het driften/tankslappen etc. Indien met beleid gereden zijn ze echter poeslief. Maar de verleiding van die gaskraan is daar nu eenmaal.....

:-)

Comment

[email protected] :-)

Een Maserati is geen goed idee voor een auto waar je van afhankelijk bent, zeker wanneer je meer dan 10000km per jaar denkt te gaan rijden. Been there done that. Alleen geschikt voor hobby gebruik, in dat geval is een Maser uitermate geschikt.

Comment

Optie 1 met zoiets:

http://link.marktplaats.nl/304211807

(Deze is 23 maar wel de latere versie die echt fijner is.)

http://www.autotrader.nl/auto/kopen/...P/algemeen.htm

Binnen het budget.

Gaat niet stuk, loopt 1:10 als je wilt. (Of beter.)

Ook vollecdig objectief, zoals je zult begrijpen. ;-)
                                                    http://www.ebbropremium.nl

Politics is the entertainment branch of industry.

Comment

Nee, de Masser was een optie voor het geval ik de woon/werk kilometers met de trein ga doen, aangezien ik de trein volledig vergoed krijg.

35.000 km met een QP IV is financieel niet echt verstandig. Ik denk alleen al 10k aan onderhoud in een jaar ? (4 beurten, distributieriem, banden etc.)

Voorkeur voor een bepaald merk ?

Niet echt, moet wel een sedan/hatchback/coupe worden. Ik ben niet zo van de cabrio's.

Ik neig toch naar een Alfa denk ik, 147/156/166 jtd voor inderdaad de max. 10K die scuderia noemt. Dan blijft er budget over voor een leuke brommer en hoef ik niet met de trein.

Een Merc. (W124) is inderdaad ook een optie alleen hoe betrouwbaar zijn die nog ?
                                                      Last edited by Deltona; 09-01-10, 11:20.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Q4Jan Bekijk bericht
                                                        Optie 1 met zoiets:

http://link.marktplaats.nl/304211807

(Deze is 23 maar wel de latere versie die echt fijner is.)

http://www.autotrader.nl/auto/kopen/...P/algemeen.htm

Binnen het budget.

Gaat niet stuk, loopt 1:10 als je wilt. (Of beter.)

Ook vollecdig objectief, zoals je zult begrijpen. ;-)
                                                        Die s2000 is dan wel weer gaaf, alleen dat interieur kan ik niet aan wennen. Die Jappen gebruiken allemaal van dat goedkope plastic.

Dit is ook nog een optie:

http://autotelegraaf.nl/autokopen/to...erer=gaspedaal

Masser van een goede specialist, helaas wel een automaat. Woon/werk dan met de trein en de brommer maar uitstellen of afstellen.

Tja, zoveel keuzes.....

Comment

Een Merc. (W124) is inderdaad ook een optie alleen hoe betrouwbaar zijn die nog ?
                                                          Mits je een goede vindt (niet moeilijk), zijn die zeer betrouwbaar.

Comment

Kortom; wat zouden jullie doen ?
                                                            Ik reis ook dagelijks met het OV. Dat duurt van deur tot deur 1u10minuten. Met de auto (zonder file, buiten de spits) lukt dat in 35 minuten. In de spits, maar zonder echte files zit ik gauw op 45 a 50 minuten. Met de trein ben ik dus altijd langer onderweg. Maar, net als bij jou, voor 100% vergoed. Dat was voor mij doorslaggevend. Want om met een auto kostendekkend uit te komen, zal ik met minstens 2 anderen moeten carpoolen wil het uit kunnen. Al carpoolend is het tijdvoordeel alweer verdwenen. Mijn afweging was dus niet zo moeilijk, te meer omdat ik het zonde vind een privéauto voor 100km per dag in te zetten. Bij 40 werkweken per jaar is dat 20.000 spitskilometers in een jaar, nee dank je.
                                                            Last edited by Gijs; 09-01-10, 17:54. Reden: typo
                                                            Oliestoken voor het goede doel

Comment

Mijn input? Neem die OV kaart (1e klas ook nog) en koop een mooie, indien nodig, inzetbare auto. E34/E39 M5? 156/166 V6? GT 3.2? Audi S3/S4?
                                                              Oliestoken voor het goede doel

Comment

Ik vind OV ook niks, maar dit voorstel is niet verkeerd hoor.

Leuk draadje met mooi speelgoed trouwens! QP is natuurlijk super! En zo'n MV Agusta vind ik gewoon de gaafste moderne motor.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Working...
                                                                X