Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Daar gaan we weer; Lease/koop autootje voor TvD!

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Daar gaan we weer; Lease/koop autootje voor TvD!

Zoals ik al vermeld had in het werken-draadje, heb ik sinds 4 januari ook m'n eerste baan. Nu is het een functie waarvoor ik veel op weg ga zijn, dus er werd verwacht dat ik een auto had door degene die me aannam. Maar ik had de 205 dus 2 weken ervoor verkocht. Balen dus. Maargoed.

Nu is de situatie als volgt; ik heb dus echt een auto nodig. Twee opties;
    1. Ford Fietstas Leasebakkie onder m'n reet. Ding staat al op de parkeerplaats; is nu sporadisch gebruik door de vrouw van m'n baas. Kost m'n baas iets van 400€ incl in de maand. Zou het ding dan puur zakelijk gaan rijden, heb met m'n vrij beperkte salaris geen zin in bijtelling.
    Privé zal ik dan met de trein/fiets alles doen. Is wel te doen, in Maastricht is alles te fietsen, en naar m'n ouders in Weert pak ik dan 1x in de 2wkn de trein.

2. de 6x400€ van de kosten voor de Fietstas gedurende mijn (nog tijdelijk) contract) ineens laten uitbetalen, en voor die 2400€ zelf een autootje kopen, waarmee ik dan ook privé kan rijden. Nadeel voor mij/m'n baas; kmvergoeding is dan natuurlijk lastig.
    Zat dan te denken aan een doodsaaie Colt/Corolla/Sunny/Almera oid. Als het maar betrouwbaar is. Rij ook liever een 145 oid, maar toch...

Een aantal hier hebben hiermee wat meer ervaring dan ikzelf; dus vraag ik jullie: wat is wijsheid?
    '07 Peugeot 207 1.4 16v XS & '15 Peugeot 308SW 1.6BlueHDI BluelineExecutivePack.

Waarom heb je bij variant 2 nog kilometervergoeding? Je baas is 400 euro per maand kwijt bij die Fiësta, denk niet dat hij méér wil betalen dan dat.
    2019 Volvo V60 T6

Comment

Dat zeg ik dus... Kmvergoeding word lastig. Weet echter niet of die 400E p/m incl of excl is eigenlijk. Vermoed incl, maar wellicht weet Lennart of iemand anders daar meer zinnigs over te zeggen?
      '07 Peugeot 207 1.4 16v XS & '15 Peugeot 308SW 1.6BlueHDI BluelineExecutivePack.

Comment

Ok, nuanceverschil wellicht, maar kilometervergoeding regelen buiten die 2400 euro lijkt me niet lastig maar onmogelijk. Ik zie geen enkel voordeel voor je baas namelijk, en die betaalt. Wat is de bijtelling van die Ford?
        2019 Volvo V60 T6

Comment

Bijtelling zou 300€ per maand zijn. Heel relaxt met een inkomen van 1600€ bruto p/m.

Comment

Enige vraag die nog openstaat is hoeveel kilometer per maand jij zakelijk moet gaan rijden. Dan weet je hoevel geld je overhoudt voor privé-gebruik.
            2019 Volvo V60 T6

Comment

Ik zou de Fiesta nemen, betrouwbaar en je hebt er geen kosten meer aan.

Als je veel rijdt is die Eur. 2.400 niet veel, zeker niet als je er nog een auto voor aan moet schaffen.

Comment

Denk dat ik met jou meega Deltona. De totale kosten die de auto van voor mij met zich meebrengt zullen dan (bij privé gebruik) ongeveer 75-100E per maand zijn. Kan ik denk ik moeilijk een eigen auto voor rijden...

Daarbij krijg ik wellicht ook weer gezeik wanneer ik de voorschotconstructie toepas, mocht in Juli mijn contract van welke kant dan ook niet verlengd worden...

Zakelijk kms schat ik op 1500 per maand...

Comment

Ja, die Ford is de enige logische keuze IMO.
                  2019 Volvo V60 T6

Comment

Ik denk trouwens ook dat er qua autorijden in een Fiesta meer lol te beleven is dan in de door jou genoemde Colt/Corolla/Sunny/Almera oid.

Ik weet niet om welk model Fiesta het gaat (huidige of vorige), maar beide zien er best leuk uit en als ik tests tenminste mag geloven is Ford de laatste jaren goed bezig op onderstelgebied.

Comment

Is een van de huidige generatie. Ziet er nog best okee uit, is een donkerblauwe (wel bestickerd helaas; komt in rood dan TALENT-QUEST op de zijkant, en staat een grote 6 op het dak), met lichtmetalo's eronder. Prima dingetje opzich.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Toon van Driel Bekijk bericht
                        Bijtelling zou 300€ per maand zijn. Heel relaxt met een inkomen van 1600€ bruto p/m.
                        300,- bruto he, dus je krijgt ongeveer 140,- netto minder! Onmogelijk om voor dat geld prive een auto te rijden! laat staan een nieuwe! Ik zou er snel uit zijn, lekker Fiesta gaan rijden!

Comment

Denk met een inkomen van 1600€ (of nog iets minder) bruto nog wel minder kosten netto. Dus je punt wint alleen maar aan validiteit. Zeker. Zal het er dinsdag maar eens over hebben.
                          Last edited by Toon van Driel; 09-01-10, 18:58.

Comment

Ok, die auto zijn we over uit.
                            Nu nog even over je salaris: dat moet natuurlijk omhoog ;)
                            Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Eens met de voorgangers ; die Fiesta inpikken, leuk in de sneeuw gaan sjeezen, die paar tientjes bijtelling gewoon accepteren tenzij je denkt echt goedkoper uit te zien met treinen en fietsen en daar ook zin in hebt (zeker met dit weer...)

Verder is eigen auto leuk maar die kost al staat ie stil minimaal 150 euro p/m (verzekering + wegenbelasting + afschrijving ; ook op een auto van 2500 euro heb je afschrijving als je er 15k p/jaar mee gaat rijden).

Ander punt ; de bijtelling van een Fiesta op een relatief laag loon zorgt ook dat je nog steeds in de schappelijk percentages van de schijven zit.

D.w.z. fiesta van .. 20k ? 20% bijtelling = 4000 euro erbij bruto, daar zeg 32% van (gemiddelde) ; dan zit je op 1280 euro netto bijtelling op jaarbasis. Da's 100 euro per maand. Ook in de zomervakantie ! En dan is zo'n redelijk nieuwe auto natuurlijk erg lekker.

Een echte leasewagen heb je het hele jaar, regel dat wel even. Niet dat je 't ding moet inleveren als jij 3 weken vakantie hebt en de vrouw van de baas zin krijgt om naar strand van zandvoort wil en de autosleutels van je overneemt.

Comment

Hmmm. Fietstas is niet op korte termijn vrij, dus nu in mn baas naar een te financieren tweedehandsje aan het kijken. Komt ie aan met een Rio uit de veiling van Kroymans. Uhm... Liever niet.

Zit ikzelf te denken aan zo'n 14%s 500 StartStop ding. Toch wel leuk, ookal ben ik natuurlijk een stoere kerel ;). Een mooie witte, in Sport-uitmonstering kost bij een 2,5jr contract met 15k/jaar 410E/maand (directlease.nl).

Iemand enige idee hoe het zit met levertijd, en voornamelijk hoe ik dan mobiel ga zijn? Kan me voorstellen dat de leasemaatschappij voor die tijd me een voorloop-auto (Passat 1.6 aut ofzo ;)) onder m'n reet schuift, maar hoe zit het dan met de bijtelling? Betaal ik dan bijtelling over die wagen, of alvast of de 500? (U ziet, ik ben een behoorlijke leek als het over Leasen gaat).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                                  Ok, die auto zijn we over uit.
                                  Nu nog even over je salaris: dat moet natuurlijk omhoog ;)

Exactly my thoughts; alleen ben ik
                                  1. nog niet afgestudeerd
                                  2. maar 32u/w aan de slag met iets wat ik leuk vind.

Dusja. Komt wel aan het eind van mn tijdelijkheid van het contract, in Juni.

Comment

Eh, die Fiesta kost sowieso €400 in de maand , of je 'm nu wel of niet gebruikt. Als je een vergoeding krijg ipv van de Fiesta, dan betaald je baas 6 maanden dubbel. Dus Fiesta rijden én een vergoeding lijkt me dan alleszins redelijk, zeg €300 per maand :-)

Wanneer komt die Fiesta weer beschikbaar?
                                    fka v164

Comment

Pas in april. En allicht krijg ik van de baas wel een vergoeding. En ook als ik zelf/gefinancierd een auto zou kopen, komt er km-vergoeding.

Magoed. Was ook maar eens gaan kijken naar re-leasing bij Athlon. Ook wel interessant, een jong-gebruikt hok leasen...

Comment

Toon, kijk anders ff in mijn draadje over mijn Fiat 500. Ik heb exact dezelfde auto, die jij noemt:

http://www.gummen.org/forum/showthread.php?t=2316

Ik moest er 8 weken op wachten, maar het was het wachten waard. Ik ben er zeer content mee.

Je betaalt overigens bijtelling over de auto waar je daadwerkelijk in rijdt, tenzij het vervangend vervoer is en dit niet langer dan 1 maand duurt.

Comment

Oke, dan weet je wat je te doen staat

Mercedes-Benz 190
                                          1984 € 2.000,-

fka v164

Comment

Je kan natuurlijk die EUR 2.400 ook grotendeels (afhankelijk van het aantal zakelijke kilometers en daar hoort woon-werk ook bij) onbelast uit laten betalen tegen EUR 0,19 per km.

Groet
                                            GJ

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                              Toon, kijk anders ff in mijn draadje over mijn Fiat 500. Ik heb exact dezelfde auto, die jij noemt:

http://www.gummen.org/forum/showthread.php?t=2316

Ik moest er 8 weken op wachten, maar het was het wachten waard. Ik ben er zeer content mee.

Je betaalt overigens bijtelling over de auto waar je daadwerkelijk in rijdt, tenzij het vervangend vervoer is en dit niet langer dan 1 maand duurt.
                                              Hoe denk je dat ik bij die auto kom ;)

Ik reageer dan wel niet overal; lees wel overal mee!

Met die 190 zie ik me al bij klanten aankomen ja. Lijkt me geweldig ;)

Comment

Gaan we weer over het 'de klanten zien me aankomen met ... ' hebben?

Toen ik nog bij klanten kwam (als representatief adviseur), zag minimaal 75% niet in wat voor een auto ik reed: melden bij slagboom, parkeren, naar receptie en daar pas ontmoeting met klant.

Als ze het wel zien en het is een aparte auto dan is dat voor nog geen één op de drie reden om er echt aandacht aan te besteden (tenslotte weet een groot gedeelte van NL niet eens aan een auto te zien hoe oud/duur/apart hij precies is). En die het wel zien en er aandacht aan besteden beginnen er heus wel over en dan heb je over het algemeen een leuk gesprek.

Nadat ik een cabrio had weten te leasen is het in het toenmalige bedrijf verboden, terwijl ik alleen maar positieve reacties van klanten kreeg.
                                                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Het is niet alleen dat ik naar klanten toe moet. Het is mijn taak een Business-Course te organiseren, VOOR onze klanten, en nog andere activiteiten te ontwikkelen op universiteiten/hogescholen. Uit dien hoofde zal ik ook vaker mensen (studenten/company reps/professoren) moeten meenemen, en dan lijkt me een wat meer up-to-date auto ietsje representatiever...

Comment

Als je mensen moet meenemen, is de W201 de betere keuze denk ik, tenzij ze niet ouder zijn dan 10 jaar :-).
                                                    En ik kan het weten, aangezien ik beide auto's heb :-).

Comment

Voor EUR 400 netto per maand moet je toch wel een autootje kunnen rijden?

Groet
                                                      GJ

Comment

Volvo 940 Estate niks voor je dan, lpg, leer en tijdloos representatief (indien netjes) €2500
                                                        fka v164

Comment

Maar nee, een MB zal het moeten zijn op Gummen tegenwoordig, iets representatiever dus?

5 of 6 cilinders, maakt het uit
                                                          fka v164

Comment

Komen ze weer met hun taxi's :)

Als je veel km moet maken dan laat je baas een auto organiseren. Voor € 0,19 de km doe je niet veel.

1500 km a 0,19 = 285
                                                            Benzine ongeveer = 165
                                                            Over per maand = 120
                                                            M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                                            Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                                            Rally organisatie: Rally-Events
                                                            Facebook: Model Car Workshop & SFRC

Comment

Overigens is het maar de vraag of Professoren een Fiat 500 wel conservatief genoeg vinden om in plaats te nemen. Over de plaats achter maar te zwijgen als je volle bak meeneemt.

Zo'n merc is dan misschien outdated ; hij past geheel bij de tijdsgeest van de wat oudere professoren. En als ze vragen "Huh waarom een oude merc" dan zeg je ; nu kunt u ruim zitten meneer. Waarna de professor met een tevreden glimlach wegzakt in de ruime ruitjesbekleding op de achterbank en zich waant alsof hij gereden wordt door een prive-chauffeur.

:)

PS let op met lease dat jij niet met dat ding zit opgescheept als je contract straks afloopt. En je baas ook niet. Baas kan dus best zo'n leuke wat oudere Merc (of iets anders leuks) kopen voor je imho, die kan hij had 6 maanden ook weer verpatsen i.t.t. een leasecontract van 2-3-4 jaar wat afgekocht moet worden.
                                                              Last edited by M4; 12-01-10, 18:43. Reden: typos

Comment

Wat dacht je hier van?

http://www.autobytel.nl/page.ocl?pag...campaign=crawl
                                                                M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                                                Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                                                Rally organisatie: Rally-Events
                                                                Facebook: Model Car Workshop & SFRC

Comment

Working...
                                                                X