Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

op zoek naar een leuk autootje..

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• op zoek naar een leuk autootje..

dat ook praktisch is en waarin het lekker scheuren is, als dat zo uitkomt.

Autoweek Carbase is my friend in dergelijke gevallen. Helaas, of gelukkig, mogen er maar vier modellen geselecteerd staan, terwijl ik er natuurlijk minimaal 16 nodig heb: naast elkaar op mijn ultra-ultra-very-wide screen, van 3600 x 900 pixels.

Maar ja, dat biedt Autoweek niet (en een beter alternatief zal ik zelf moeten bouwen). De keuze is nu als volgt (in willekeurige volgorde):
    1. Toyota Yaris Verso 1.5 16v VVT-i Linea Terra (ooit proefrit in gemaakt; afgezien van de rottige plaatsing van de elektrische raambediening ter hoogte van mijn knie, een aangename en onverwachte verrassing)
    2. Toyota Yaris 1.5 16v VVT-i T Sport (nooit in gereden, maar na de Yaris Verso 1.5 en de Yaris Diesel die toen net uit was, ben ik zeer benieuwd)
    3. Peugeot 106 Rallye 1.6 . Erg hardcore wellicht vergeleken bij de andere kandidaten. Daarentegen heb ik erg veel genoegen beleefd aan een 1.1 106, een tweetal Saxo Diesels en een 205 1.9 GTi, dus laat maar komen :) Qua ruimte moet ik met een 106 of Yaris wat offers brengen, maar ik heb de ervaring het met wat passen en meten kàn met een 106, so what?
    4. Audi A2 1.6 FSI. Sterkste leverbare motor in deze wagen. Nooit in gereden of zelfs gezeten, maar qua maten en motoren zeer goed te vergelijken met de Yaris Verso. Qua status dan weer niet, maar dat is voor de buren (die ik niet eens ken) :p

Dus. Zegt de ehemalige Berlingo rijder met een voorliefde voor Dangel.

Roept u maar!

En ja, de leukste auto die hier niet bij staat (dat zijn er uiteraard vele), zal ik niet laten lopen, mocht de gelegenheid zich voordoen. Denk bij voorbeeld aan een ITR, Mega Tjaffer, AX 4x4, 205 Rallye of Merc SLK. Allen TraumWagen waar ik geen enkele ervaring mee heb.

De E30-experience die beperkt is gebleven tot mijn rijlessen ooit en een enkele 325i-proefrit; komt ook nog wel eens, maar dat is voor een andere keer. Net zoals de CX GTI, Renault 18 4x4, ZX (whatever edition) of Toyota Celica/Camry. Dat is allemaal voor later :)

Aan dromen en passies geen gebrek uiteraard ;)
    * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
    * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Enne...,

het hoeft niet volgende week, maar een jaar voor er 'iets' komt, gaat het evenmin duren.

De Forresters en dergelijke ben ik evenmin afkerig van, maar daarvoor is het nu gewoon niet het moment.

Komt allemaal wel weer ns..
    * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Je moet deze week even geen 205 GTI kopen.

Er zijn al teveel auto's voor mijn neus verkocht afgelopen half jaar. :)
      Ik heb m'n zinnen op een aantal 205 GTI's gezet, dus ff afblijven.

Vorige week stond er een nette Subaru Legacy te koop, ook al voor mijn neus verkocht gisteren aan de 1e gegadigde. Ik was 2e. Zoiets vind ik ook wel wat voor jou aangezien ze vaak AWD hebben en met wat tweaks aan 't onderstel heb je een zeer levendige auto waarmee je zelfs kunt driften (ondanks de 115 pk). Ze zijn relatief licht (<1100 kilo) en best zuinig bij normaal gebruik (1:12 gemiddeld). Wel een grote (koffer)bak.

Een Mercedes 190 16v is een leuk alternatief voor een E30.

Een Citroen ZX 1.8 Furio of VTS is op dit moment het koopje van de eeuw. Sturen leuk, rijden prima en kosten geen drol. Daar schrijf je niets op af. Wegen ook nog eens helemaal niets.

Porsche 924. Ik heb 1 fraaie gezien, in Neer. Een bruine, met bruin interieur. Erg leuk ding.

Toyota MR2 AW11. Minder praktisch dan een 924, wel leuk door de 4-age motor.
      Last edited by Dennis Cavallino; 18-01-10, 23:38.

Comment

D'r staat een Xsara VTS te koop op dit forum. Stuurt goed en is redelijk ruim en comfortabel. Is dat niks?
        Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Ha, die Slibbe;

Als het om de pret gaat uiteraard de 106 Rallye. Klaar.
          Scherven brengen gelul.

Comment

Dennis,

ik koop waarschijnlijk nooit meer een 205 GTI. Die heb ik al gehad en heeft geen bijzondere herinneringen nagelaten anders dan de belevenis van met een vastgelopen motor op een Parkplatz staan en je afvragen of en zo ja hoe je thuis gaat komen die dag/weekend.

Legacy, 100% mee eens. Maar ja, er zijn lichtere alternatieven (ook Subaru) die potentieel hetzelfde bieden.

924. Nog meer 100%-en mee eens. Ik heb meermaals het genoegen mogen smaken een 968 te rijden, vooral ook op snelheid. Helemaal top. Alleen, als ie van mij is, ga ik me niet zo gedragen als wanneer ie van een ander is. En ga ik vervolgens leeg lopen op onderhoud (waarop ik niet wil bezuinigen).

Maar goede reactie, goed aangevoeld, enz. Ja, een ZX. 100% wat ik wil. Voldoende ruimte (stuk meer dan een 106/Saxo). Kost geen drol. Auto waarin ik me dood kan rijden, zonder dat het verkeerd voelt.

Met daartegen over, de Mazda 323 1.3 op LPG van € 750 of zo. Mijn woon-werk verkeer schreeuwt om een auto, en dat ook nog in een regio (A'dam-Utrecht-Amersfoort) waar ik de weg ken.

ZX of een saaie Jappanner (die ook nog kan meevallen). Met naar alle waarschijnlijkheid een leaser op komst. Dat zijn zo de dilemma's. Met een ZX komen portemonnee en hart samen op de eerste plaats, dat is alvast een grote pré.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door netraam Bekijk bericht
              D'r staat een Xsara VTS te koop op dit forum. Stuurt goed en is redelijk ruim en comfortabel. Is dat niks?
              'k Heb geen haast :)

En ja, Hansv... ik vrees dat je gelijk hebt :) Maarja, er ook nog eentje aantreffen tegen een redelijke prijs en in redelijke staat. Dan wil ik wel een 924-fähig spaarpotje paraat hebben.

Comment

Het nadeel van de 924's op dit moment is dat je ze aan de straatstenen niet kwijt raakt. De meeste exemplaren staan gewoon een half jaar te koop. Ook die paar goeie voor een redelijke prijs, zoals die ik op 't oog heb, maar nog niet gereden heb (bang om dan geen nee meer te kunnen zeggen).

Mx5 1.6 is ook leuk. Minder praktisch misschien, maar wel leuk en best betrouwbaar/goedkoop te rijden.

Maar kijk eens naar de ZX-en. Ik zag laatst een paar nette zwarte Furio's en ik herinner me uit mijn Hiker periode dat die erg rap waren. Sportstoelen en coole velgen zijn standaard. Prijzen liggen doorgaans onder de 1000 euro. Ik vind die vierkante modellen van Citroen nog wel wat hebben ook. Ze zijn echt al een soort van outsider binnen de youngtimermarkt aan 't worden. De onontdekte niet-afgetrapte stuurmansauto's van Citroen.

Een BX GTI is trouwens ook leuk voor jou, of niet? Er staan regelmatig exemplaren voor 1000-2500 euro te koop die er heel netjes uit zien.

Comment

Wel een ZX, maar geen Xsara...? You've lost me...

Comment

Hmm de Furio's die ik toevallig zelf had gezien zijn deze week kennelijk allemaal verkocht. :)

Er stonden 3 zwarte exemplaren te koop, maar die zijn allemaal weg.

Comment

Droomt niet iedere Gummer van een dikke V6 met AWD?

(en dan ook nog 7 personen kunnen vervoeren....)

:-)

Comment

Bijzondere lijst als je het mij vraagt :-)
                        Misschien ook wel interessant om te weten hoeveel je rijdt en welke overige wensen je hebt?

Ik denk dat je veel lol beleefd (waarschijnlijk de meeste) met de 106 ralley, wat kosten die dingen nog eigenlijk nog? (lijkt mij ook leuk om nog eens te hebben!)

Snap overigens niet helemaal waarom je de ZX fantastisch vindt, terwijl een xsara je niet kan bekoren? Ik rijd nu al bijna 2 jaar met heel veel plezier met een xsara vts. Toch wat knapper dan een ZX en qua prijzen ook belachelijk aantrekkelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door slibbe Bekijk bericht
                          Legacy, 100% mee eens. Maar ja, er zijn lichtere alternatieven (ook Subaru) die potentieel hetzelfde bieden.
                          Nog even hierop verder: de ongeblazen Impreza 2.0 is inderdaad nog veel lolliger.
                          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Jij bent toch al een paar jaar autoloos? Gecombineerd met het gemiddelde gummen salaris kom ik dan op een budget van grosso modo 50k? :)

Comment

Wel een ZX, maar geen Xsara...? You've lost me...
                              En ik heb niets tegen een Xsara en ik vind een ZX niet fantastisch. Xsara is hetzelfde maar nieuwer, zwaarder en zit wat steviger in elkaar. Maar kost logischerwijs ook wat meer qua aanschaf.

Zowel ZX als Xsara sporadisch wel eens gereden; 306 tijdje als leaser gehad, is ook nog op Midlands te bewonderen geweest. Allemaal prima.
                              Zo kijk ik af en toe naar een 306 met koffer, en dan een 1.6 of 1.8 . Incourant model met genoeg motor.

Het voordeel van een ZX is dat ie gewoon het lichtst is van de drie. Het nadeel is dat ie het meest gammel in elkaar zit, van deze drie. Lijkt me logisch.

Hoeveel zou ik dan gaan rijden? Moeilijk te zeggen, tis altijd meer dan begroot en meer dan nodig. Strikt genomen heb ik geen auto nodig: de praktijk gaat snel richting 15-20 kkm. Ik vind het gewoon te leuk om te laten, zeker als ie voor de deur staat.

Of iets knap of knapper is dan wat anders, boeit me helemaal niets. Daar kies ik een auto niet op uit.
                              Last edited by slibbe; 19-01-10, 16:47.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door slibbe Bekijk bericht
                                Het voordeel van een ZX is dat ie gewoon het lichtst is van de drie. Het nadeel is dat ie het meest gammel in elkaar zit, van deze drie. Lijkt me logisch.
                                W'rom? Het is zo goed als dezelfde auto als de 306. En de bouwkwaliteit van Citroen is niet per se minder dan die van Peugeot, weet ik uit ervaring...
                                Ik zou een Xsara kiezen van de drie. Is misschien een paar honderd euro duurder in aanschaf, maar het modernst en degelijkst.

Comment

W'rom? Het is zo goed als dezelfde auto als de 306. En de bouwkwaliteit van Citroen is niet per se minder dan die van Peugeot, weet ik uit ervaring...
                                  Ik zou een Xsara kiezen van de drie. Is misschien een paar honderd euro duurder in aanschaf, maar het modernst en degelijkst.
                                  Waarom? Omdat ie ouder is en er dus minder veiligheidsbalken en veiligheids-elektronica in zit. Vergelijk het maar eens bij Autoweek, dan zie je het zelf ook.
                                  In de lichtere wagen heb je een minder sterke motor nodig om hetzelfde plezier te hebben. Minder wegenbelasting. Enz.

Bouwkwaliteit is het best van de nieuwere wagen die ook nog eens minder oud is, snappie? Dat is niet altijd zo, maar in dit vergelijk toevallig wel.
                                  Dat jij een andere keuze zou maken dan ik, dat kan. Keuzes maken is persoonlijk ten slotte. Daarom rijden we ook niet allemaal in dezelfde Skoda Fabia.

Overigens zeg je zelf ook dat de Xsara het meest degelijk is. Dat is toch niet in tegenspraak met mijn opmerking dat de ZX het meest gammel in elkaar zit?
                                  Last edited by slibbe; 19-01-10, 21:50.

Comment

Over de Xsara zijn we het zeker eens. En in geval van het vergelijk tussen de ZX en de 306 heb jij in principe helemaal gelijk: de 5 deurs 306 is 29 kilo zwaarder dan de ZX. Helaas leidt dat niet tot lagere wegenbelasting voor de Citroen.

Comment

Een ZX past gewoon beter bij Slibbe dan een Xsara. Niets ten nadele van Xsara's en Slibbe zelf, maar zo is 't gewoon. :)

Had je die ZX gezien op autotrack die in mijn draadje werd getipt? 995 euro vraagprijs, zwart. Lijkt me interessant voor jou.

Ik vind een ZX trouwens gewoon een leuk bakkie om te zien. Ze beginnen alweer een beetje youngtimerachtige trekjes te krijgen. De Xsara moet nog iets ouder worden denk ik. Die vind ik te modern. Neemt niet weg dat de Xsara VTS in de kofferbakhandel een prima kar is voor die prijs en km-stand. Die kan nog wel wat jaartjes mee en wordt vanzelf een (nette) youngtimer.
                                      Last edited by Dennis Cavallino; 19-01-10, 23:27.

Comment

Oneigenlijke vergelijking natuurlijk:
                                        de 306 HDI die ik in een vroeger leven leasde, weegt volgens Autoweek 1110 kg, in mijn herinnering was het nog iets meer.

Een ZX 1.8 16v weegt volgens Autoweek 1039 kg, een 1.4i SX 945 kg, enz.
                                        Tis een beetje zoeken naar de juiste opties en dergelijke.

De wagen hoeft er niet volgende week al te zijn, ik heb geen haast. Eerst een andere plaggenhut, erna de wagen. Oriënteren is echter altijd leuk, en vooronderzoek kan geen kwaad.

Comment

Working...
                                        X