Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cav's shortlist

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Cav's shortlist

Ook maar een draadje maken voor jullie, anders is er weinig lol als ik eerdaags een andere auto koop. Ik zoek een auto die (minimaal een half jaar) als dagelijkse auto gebruikt kan worden.

Voorkeur: Youngtimers die origineel zijn, dagelijks inzetbaar én toonbaar, maar die eventueel in de 35% bijtellingsregeling vallen (ouder dan 15 jaar dus)
    Budget: Weinig, ook na aanschaf
    Jaarkilometrage: ~12.500
    Km-standen: boeien me niet, mits het maar goed (te) onderhouden is
    Sportiviteit: Mooi meegenomen
    Circuit/driftwaardig: Hoeft niet per sé
    Brandstof: Benzine, maar een belastingvrije op LPG mag ook

Doel: Een auto vinden waarin mijn vriendin woon-werk verkeer kan rijden, maar waarmee ik af en toe graag even kan ruilen. Shortlist op dit moment:
    Mercedes 190 16v (zwart, handbak, origineel, half leer)
    Porsche 924 2.0 (bruin met bruin interieur)
    Peugeot 205 GTI (1.6 of 1.9, zwart)
    Subaru Legacy AWD 2.0 - 2.5 (MY 1995)
    Saab 99 EMS Saab 9000 2.3 turbo handbak 5-deurs (geen rode of groene)

Op dit moment heb ik een aantal auto's op 't oog, maar enkele zijn ook al verkocht. Vrijdag of zaterdag ga ik naar een paar 205 GTI's kijken. Als één van die auto's is zoals ik verwacht, dan kan er weleens een deal uitrollen. De lage lasten van een GTI en bodemprijzen spreken me wel aan.

De Saab 99 EMS heb ik laatst proefgereden en daar zat voor de mooi spuitwerk aan, maar de prijs was dan ook erg laag. De techniek is mij bekend (K-jetronic) en de EMS uitvoering spreekt mij erg aan, omdat er een gaaf bruin interieur in zit, met sportstuur, sportieve tellerunit. De velgen zijn kunstwerkjes en er zit een stug Bilstein onderstel onder. De kleurstelling was erg cool en de moeite waard om ooit op te knappen en dan in te zetten als 3e auto. Voorlopig is 't nog niet zover.

De Legacy die ik op 't oog had was heel erg netjes, maar helaas dus al verkocht. Ik kan daar eventueel nog wat leuke spullen voor overnemen van een gummer, zodat de auto ook circuitwaardig zou kunnen worden. Iets wat icm de betrouwbaarheid wel het overwegen waard is. De specs zijn niet om wild van te worden, maar ik vond 't destijds heerlijk rijden (ook op Papenburg).

De Saab 9000 2.3 turbo is mijn all time favourite. Snel, zuinig, stuurt en rijdt gewoon goed. Destijds voor +- 1000 euro gekocht van Elentinos en weer verkocht en daarna bijna weer teruggekocht van de eigenaar na mij. Nu staat ‘ie weer te koop, dus wie weet. Mailtje verstuurd. :) Ik kwam er dankzij dat draadje achter waarom die Griffin geen leer heeft, maar stof. De auto was destijds nieuw geleverd aan de vrouw van de ANWB voorzitter, ze wilde geen leer, maar wel de duurste uitvoering. :)

Porsche 924 2.0: Ik heb 1 mooi exemplaar op 't oog. Bruin, met bruin interieur. Niets mis mee, dus een sterke kandidaat. Ik heb er alleen nog niet in gereden.

Mercedes 190 16v. Qua gebruikskosten absoluut niet de slimste auto voor mij op dit moment, maar ik ben verliefd op de zwarte 190 16v die we in een ander draadje hadden gespot. De prijs is intussen verlaagd, de auto ziet er fantastisch uit, maar staat wel 900 km hiervandaan. Ik zou wel graag zo'n 'Cossie' willen hebben.

De EMS, maar je hebt al een Saab, dan de Gti, indien errug netjes, 106 niks?
    fka v164

Comment

Ja, die 9000 Griffin was een heerlijke bak...

Ik zag de afgelopen maanden een paar belastingvrije 9000 turbo's te koop op Mobile.de. Niet verkeerd. Maar, een Merc is ook altijd goed :-)

Comment

Bruine 924? Cool!
        Ik weet niet of MdV daar fijn in rijdt, maar dat weet jij vast.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Een paar jaar geleden waren we voor mijn GF naar een 106 Rallye opzoek. Die had zij al eens gehad maar ook afgeschreven. Uiteindelijk is de zoektocht per stom toeval bij de Juul geeindigd.

En Cav, ik mis de 240 Estate op je lijstje. Heerlijke makkelijke auto, ruim, driftbaar (mits banden voor wat harder) en goedkoop in onderhoud.
          M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
          Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
          Rally organisatie: Rally-Events
          Facebook: Model Car Workshop & SFRC

Comment

Met een laag budget, ook na aanschaf, zou ik mijn geld niet durven zetten op een 205 GTi. Niet degelijk genoeg, en de meesten hebben een zwaar leven achter de rug.
            ''Thank God for the internet experts''

Comment

240 estate? Cav is geen begrafenisondernemer... :-)

Comment

Zet je wel ff je meter uit als je aan het mailen bent? Niet eerlijk voor je klanten.
                M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                Rally organisatie: Rally-Events
                Facebook: Model Car Workshop & SFRC

Comment

Stond toch ene leuke 142 te kop hier?
                  fka v164

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten Bekijk bericht
                    En Cav, ik mis de 240 Estate op je lijstje. Heerlijke makkelijke auto, ruim, driftbaar (mits banden voor wat harder) en goedkoop in onderhoud.
                    Makkelijk? Driftbaar? Vergeleken met een gemiddelde Scania wellicht... De 240 waar ik ooit mee rondreed is met voorsprong de logste auto die ik ooit heb getroffen. Wat een tank.

Cav: 190's 2.3-16 of 2.5-16 zijn er alleen met handbak (dus dat hoef je niet expliciet te vermelden).
                    Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Ow, ik zag er laatst één met automaat??? Een 2 liter met plaksticker dus?

Comment

Tweeliters zijn gewoon achtkleppers; Lennart heeft er zo een.
                        Overigens heb je de 190 ook als 2.6 zespitter! Lijkt me een interessante auto voor jou.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                          De Legacy die ik op 't oog had was heel erg netjes, maar helaas dus al verkocht. Ik kan daar eventueel nog wat leuke spullen voor overnemen van een gummer, zodat de auto ook circuitwaardig zou kunnen worden. Iets wat icm de betrouwbaarheid wel het overwegen waard is. De specs zijn niet om wild van te worden, maar ik vond 't destijds heerlijk rijden (ook op Papenburg).
                          Je roept nu al jááárenlang dat je jezelf zo graag meer zou willen bekwamen in het echte AWD-rijden. Dus...
                          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Nee, als ik een 190 wil is 't een 16v, want het onderstel, de stoelen, de bak, stuurhuis, het diff etc. zijn gewoon fijner dan van de gewone 190's. Die 'zitten' me niet lekker. Het gaat me vooral ook om die motor. Als ik een 6 pitter in benz wil, dan wordt het een 280SE of 300E. Maar goede exemplaren op LPG zijn boven budget. Een 190 16v daarom eigenlijk ook, maar hij is zo mooi. :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                              Je roept nu al jááárenlang dat je jezelf zo graag meer zou willen bekwamen in het echte AWD-rijden. Dus...
                              Daarom baalde ik ook dat ik niet de 1e gegadigde was. Een saai hok om te zien, maar erg leuk om te rijden. Op zich lukt 't AWD driften mij wel in zo'n underpowered Legacy, maar als ik er zelf één heb is 't toch leuker dan die enkele keren dat ik nu in andermans Sub/Evo/Celica mocht driften. Het zou mijn zondagse ritjes in ieder geval weer wat uitdagender maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door netraam Bekijk bericht
                                Cav: 190's 2.3-16 of 2.5-16 zijn er alleen met handbak (dus dat hoef je niet expliciet te vermelden).
                                Niet correct. 16V's zijn wel degelijk met automaat geleverd, alleen niet in de eerste jaren.

At first an automatic transmission wasn't available for the 2.3-16 but in 1985 Mercedes offered a 4-speed automatic transmission as an option
                                http://www.mb190e16v.com/Templates/M...car%20body.htm

Ennuh Cav, een Cossie is echt wat voor jou idd...

Comment

Verdomd... is de 2.5-16 ook als automaat geleverd? Nog nooit gezien.

Comment

Ja, de 2.3-16 en 2.5-16 zijn inderdaad als automaat geleverd. Hier staat er nog een te koop: http://www.500e.nl/voorraad/#190-E-23-16
                                    Van iemand die het kan weten hoorde ik dat het met automaat niks bijzonders is. Een 230 E maar dan kleiner. De automaat slaat dood, verneem ik.

Comment

Het gaat mij ook om die Dog-leg, vandaar dat ik zeg: geen automaat. Pennywise denk ik dat een 16v meer iets is voor over een half jaar, als ik mijn eerste omzetprognoses goed kan evalueren. Aan de andere kant is die fransoos er dan niet meer. :)

Comment

Heb je er wel eens mee gereden?

Comment

De Legacy natuurlijk. :)
                                          De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Vind de MB de leukste keuze. Of het de verstandigste keuze is laat ik in het midden.
                                            BMW F30 328iA
                                            BMW E87 130i
                                            BMW E30 M3 + E92 M3 GT4

Propeller-fappert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
                                              Met een laag budget, ook na aanschaf, zou ik mijn geld niet durven zetten op een 205 GTi. Niet degelijk genoeg, en de meesten hebben een zwaar leven achter de rug.
                                              Heb al wat 205 GTi-tjes gehad dus hier ook mijn bijdrage....Onderhoudskosten van een 205 GTi zijn lachwekkend laag. Onderdelen zijn in overvloed te verkrijgen en zijn echt goedkoop. Maar zoals Jeroen al zegt blinkt een 205 niet uit in degelijkheid. Kijk er bv niet raar van op dat de 205 bij vochtig weer standaard begint met 3 cylinder en naar verloop van tijd overgaat oop 4. Verder zijn er altijd wel wat rubbers in de voorwielophaning aan vervanging toe (draagarmen, stuurkogels, stabi-stangetjes etc) en is de uitlaat ook verre van degelijk.

Als je dus niet te beroerd bent om zo nu en dan wat aan de auto te sleutelen is het geen verkeerde keuze. Neem wel de beste die je kunt vinden want goedkoop kan duurkoop worden. Op zoek naar mijn witte 205 GTi ben ik exemplaren tegengekomen waar je 100-en Euri in moet stoppen om hem fatsoenlijk te krijgen ondanks dat ze er op de foto en in de beschrijving allemaal "in topstaat" waren....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door snipe Bekijk bericht
                                                Van iemand die het kan weten hoorde ik dat het met automaat niks bijzonders is. Een 230 E maar dan kleiner. De automaat slaat dood, verneem ik.
                                                Daar kan ik me iets bij voorstellen idd. Een hoogtoerige motor icm automaat lijkt me verre van ideaal. Bovendien lijkt me de Gertrag 5-bak in de 2.3 16 een lekkere bak met goede verhoudingen (itt de rest van de handgeschakelde MB's). Bij de 300E maakt het dan weer niet zoveel uit qua prestaties en verbruik. Maar die heeft ook veel meer oepf onderin.
                                                Leuk ding zo'n 190 2.3 16, maar aan de andere kant denk ik dat een Saab 9000 2.3 turbo rondjes om zo'n ding heen rijdt.

Comment

Alleen geen dwarse rondjes. :)
                                                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Clio Williams, misschien nog een idee? Duur, maar erg waardevast en meestal al in handen van liefhebbers die er zuinig op zijn. Motor is erg sterk, roesten helaas wel, maar is meestal al behandeld bij een goed exemplaar.

Comment

Paging boris, paging boris.... kom d'r maar in met de analyse over die bulletproof Clio Williams. :):)
                                                      Mini Cooper Clubman
                                                      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                      "Jasper val dood." - RH

Comment

http://link.marktplaats.nl/313737949
                                                        2019 Volvo V60 T6

Comment

Cav gaat binnenkort ook gewoon aan de W124:

http://www.autotrader.nl/auto/kopen/...total=31&pos=8

:-)

Comment

Luxe van nu, bijtelling van 23 jaar geleden
                                                            Die heeft het half begrepen :-).

Comment

2.3 16V is niet zo heel erg snel hoor. Wel veel herrie en stuiteren op de weg. En ZUIPEN, niet te zuinig!

Plus in het onderhoud schijnen ze ook nog aardig wat onkosten mee te brengen (heb je altijd met 'specialere' onderdelen).

Zou het niet doen, tenzij je de centen voor een echte EVO hebt. Want die ziet er tenminste nog lekker fout uit ;)
                                                              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Je schrijft dat je de kosten laag wilt houden, maar m.u.v. de 205 GTI zijn het toch allemaal vrij "grote" auto's.

Een ZX Furio misschien?
                                                                http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa..._type_lijst=RL

Rijdt lekker en speels, lift-off overstuur is mogelijk, en dat 1.8i blok is redelijk onverwoestbaar.

Comment

Working...
                                                                X