Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tiel - Côte d'Azur in 6 uur. Kan dat?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Tiel - Côte d'Azur in 6 uur. Kan dat?

Uit het Ballermanndraadje in de tweede kamer:

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan schrijft Bekijk bericht
    Wij gokken begin april op mooi weer aan de Côte d'Azur trouwens. Om 13 uur uit Tiel weg, om 19 uur met de voetjes in de Middellandse Zee en een glas Rosé in de hand.
    Oorspronkelijk geplaatst door w220l schrijft Bekijk bericht
    Ga je met het vliegtuig ???

6 uurtjes is knap, heel knap... ;-)
    Waarop ik uiteraard bevestig met het vliegtuig te gaan. Tiel-Côte d'Azur in 6 uur lijkt me inderdaad onmogelijk met de auto. Of....?

Stel dat. Begin van de zomer, net voor het vakantieseizoen begint. Mooi droog weer. 's Avonds om 11 uur uit Tiel weg en de volgende ochtend om 5 uur net op tijd op het strand zijn om de zonsopgang te zien. 1200 km verder in 6 uur. Kan dat? We gaan een auto kiezen in dit draadje. We gaan péage blazen. :)

Gaan we er even van uit dat het verkeer geen probleem is. Daarmee gelijk de eerste vereiste. Überholprestige. Lots of it. (We gaan er ook maar even vanuit dat de gendarmes op één oor liggen.)
    Tweede vereiste: 1200 km in 6 uur, dat is 200 km/u gemiddeld. Inclusief tankstops en motroosjes geliefde werkverschaffende péage poortjes. Je moet dus een auto hebben waarmee je 240 kmh over lange afstand vol kan houden. Dus die een top heeft van laten we zeggen 260, liever 280 kmh.
    A propos tankstops: we need a diesel. Een benzine-auto rijdt 1 op 4 met deze snelheden, dus een 100 km tank is in maximaal 400 km leeg. Da's minstens 3 keer tanken. Kost teveel tijd.
    Dan mag ie natuurlijk ook nog lekker sturen op het laatste stuk. Clarkson heeft bij dit soort roadtrips ook de grootste lol op de laatste 50 km bergweggetjes met z'n Ferrari/MercMcLaren/etc... terwijl May en Hammond in de bus zitten op hetzelfde bergweggetje.

Dat allemaal bij elkaar optellende. Welke auto neem je en waarom? Liefst stock zoals de fabrikant hem levert.

Überholprestige. Snel. Diesel. Lekker sturend.

Wie heeft er alternatieven buiten de Grote Duitse Drie?

Wat verbruikt een moderne diesel bij dit soort snelheden? 1 op 8?

IK zou denk ik een E60 530d sedan nemen. Zwart. Een 5 serie redt zich bovendien prima op de Route des crêtes naar Cassis.

Wil ik meer Überhohprestige, neem ik de huidige S, als 320cdi. Ook zwart. Dan lever ik wel iets in op de binnenweggetjes, denk ik. Maar die stinkfranzosen gaan makkelijker opzij. Bovendien lijkt het me een auto waarmee de hoge gemiddelden makkelijker vol te houden zijn. W220L, is die hier snel genoeg voor, of moeten we aan de achtcylinders?

Brand maar los!
    You know that reality is immaterial

<TagHeuer @ PC Ruud>

ben je vrij vandaag Stefan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
      Een 5 serie redt zich bovendien prima op de Route des crêtes naar Cassis.
      Nu is 200 km/h gemiddeld sowieso buitenaards, maar uit de bovenstaande route begrijp ik dat je het ook écht alleen maar als spreekwoordelijk gemiddelde bedoelt. :)
      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Denk niet dat het kan. Bovendien levensgevaarlijk, ook voor anderen.

Er is toch weleens zo'n test geweest van Alpina die van Hamburg naar Munchen reden in een belachelijk snelle tijd?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
          Nu is 200 km/h gemiddeld sowieso buitenaards, maar uit de bovenstaande route begrijp ik dat je het ook écht alleen maar als spreekwoordelijk gemiddelde bedoelt. :)
          Als je 2 uurtjes na aankomst croissant, espresso en zonsopgang achter de knopen hebt, moet er natuurlijk wel weer een rondje gereden worden op de leuke stuurweggetjes die je daar hebt. En dan moet de auto ook nog leuk zijn. :)

Comment

Als je condities als 'verkeer geen probleem' en 'alle gendarmes liggen op een oor' dan is het puur theoretisch en ja, dan kan alles wel natuurlijk.

Overigens heb je dan ook geen uberhohlprestige nodig of iets dergelijks, want het verkeer is geen probleem.

Auto doet er ook helemaal niet toe, als hij maar flink harder dan 200km/h kan. Weggedrag is onbelangrijk, want 99% is rechtdoor.

Comment

Onmogelijk.

Echt probeer maar eens 100km/u gemiddeld te rijden over zo'n grote afstand, dat is al serieus hard!
              Verkeer hou je toch en ook op en afritten etc. Je rijdt al regelmatig onder de 100km/u. Dan even 5 minuten tanken erbij, 5 minuten plaspauze en het gaat heel erg hard omlaag.

Veruit de meeste verhalen van even in x uur naar bla-di-bla gereden zijn bullshit. Veel mensen kijken pas op de klok als ze al een half uur onderweg zijn en stoppen de klok zodra ze Nice op de borden zien.
              Last edited by Harry; 27-01-10, 08:20.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                Veruit de meeste verhalen van even in x uur naar bla-di-bla gereden zijn bullshit.
                Zie je wel Lennart, er zijn meer mensen die er zo over denken...
                EDIT: :-)
                Last edited by Ruud; 27-01-10, 08:32. Reden: Speciaal voor Lennart

Comment

Smiley vergeten Ruud? :-)

Als je in een auto moet zitten die 200 wil middelen, dan plas je denk ik in je broek, dus die plaspauzes hoeven dan niet meer :-).

Wat Harry zeg, 100 gemiddeld is al zeer netjes. In het 1000 Miglia draadje had ik het over mijn trip Nijmegen-Milano in september 2009. Donderdag om 0.30 vertrokken en om 8.30 de auto geparkeerd in het centrum van Milano. Dat was precies 8 uur voor 971km. Dat is 121km/h gemiddeld inclusief 2 zeer korte tankstops. Er was weinig verkeer, behalve op het eind in de spits, maar de rest van de tijd was het continu tegen de 200km/h. Ondanks dat kom je dus nauwelijks verder dan 120km/h.

EDIT: [email protected] :-)
                  Last edited by Lennart; 27-01-10, 08:34. Reden: [email protected]

Comment

Peugeot 605, toch Goofy :-)
                    fka v164

Comment

Ach ja...
                      Veritatis simplex oratio est

Comment

Stel dat je in Utrecht woont, dan ben je zomaar 7km bezig om op de snelweg te komen, dan heb je nog een km of 5 trajectcontrole. Ben je 12km onderweg en je bent al zeker 15 minuten onderweg. (door verkeerslichten etc)
                        Om dan 100 gemiddeld te kunnen halen in uur 1, moet je daarna al bijna 120 gemiddeld halen. Dus echt flink doorrijden vanaf het begin en hele stukken 160km/u in NL doen.

Als je 200 gemiddeld wilt halen, moet je de laatste 3 kwartier van het 1e uur gemiddeld 250 halen. SUCCES!!! :-)
                        (12km heb je al gedaan in 15 minuten, dus nog 188km in 45 minuten)

Tanken en pissen : kost je 10 minuten, daarna dus 50 minuten om 200km te rijden. Weer hetzelfde probleem.
                        Ook met een Veyron lukt dat niet.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                        BMW 320Ci (van GF)

Comment

200 km/uur is onmogelijk, tenzij je hele stukken met tegen de 300 rijdt. De stilstand tijdens tankstops vermoordt het gemiddelde namelijk.

Er is een volledig onbekende recordpoging geweest in 1936, waarbij Hitler en Todt (bouwer van de autobahnen) een weddenschap afsloten dat je dankzij de nieuwe autobahn in twee uur van Berlijn naar Nürnberg kon rijden. Totale afstand was 420 km, alleen autobahn dus.

De Nazi's sloten één rijbaan over de volle lengte af voor het overige verkeer. Halverwege werd een team met tankfaciliteiten neergezet. De auto was een Auto Union-racewagen, waarvan de top ergens tussen de 280 en 300 km/uur lag. Coureur was Hans Stuck. Hij redde het inclusief één tankstop (dat ging toen al in Formule 1-stijl, dus aankomen, team om de auto, tankslang in de auto, volgetankt, gáán) en continu volgas in 2 uur en 17 minuten, een gemiddelde van 184 km/uur.

Dus nee, in zes uur naar Zuid-Frankrijk ga jij niet redden, Stefan. De Duitsers zijn er eerder en zijn al aan 't kuilen graven als jij je strandslippers nog moet aantrekken. :-)
                          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Daarom ga ik ook vliegen, maar ik wilde het als gedachtenexperiment in de groep gooien. En ook om te kijken welke auto nou het optimale compromis is van de gewenste eigenschappen. Dan hebben we het weer eens over auto's hier. :)

Comment

Tja, je moet een auto hebben die zuinig is bij 250km/u.
                              Geen Ferrari oid dus.
                              Dikke BMW diesel ofzo is handiger voor zulke acties.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Op zo'n grote afstand is dat inderdaad onmogelijk zoals Harry zegt.

Op kortere afstanden kun je wel redelijk hoge gemiddelden halen.
                                Ik heb eens een keer van de grens op de a1 bij Oldenzaal tot stadgrens Bremen (is ongeveer 200 km) in een uur en 10 minuten gereden.
                                Stuk in D was toen helemaal vrij qua max snelheid, alleen in de buurt van Osnabruck klein stukkie wel max 100 geloof ik.
                                Maar zelfs dat is geen 200 km gemiddeld per uur.
                                En de tank was driekwart leeg bij die snelheid na 200 kilometer, werkt dus niet.

Comment

Ik heb ook eens 160km afgelegd binnen een uur. (in mijn Alfa 145jtd)
                                  Was op de tolweg in Fr.

Daarna wel een uur bezig om te praten met gendarmes, geld te pinnen en rijbewijs in te leveren, dus echt handig was dat achteraf toch niet. :-)
                                  Zat ik uiteindelijk toch weer op 80km/u gemiddeld. :-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

Mijn allerhoogste gemiddelde was op een zondag, nauwelijks verkeer. Zonder tanken (benzine plus LPG) een afstand van 620 km door Duitsland, gered in vijf uur. Dat is maar iets van 124 km/uur gemiddeld en ik heb me er zó suf voor moeten planken om het te halen. Een korte plaspauze en wat stukken Baustelle zijn al genoeg om je gemiddelde omlaag te laten klappen.
                                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Tanken *en* het extreme verbruik is echt de bottle-neck.

Die Mondeo liep toendertijd ongeveer 1 op 4 bij 200+..

Comment

Maar... toch verkies ik zelf wel de auto als het om tripjes tot zo'n 1250km gaat boven het vliegtuig. Ik vind autorijden 99% van de ritten gewoon leuk, en alle randzaken rondom het vliegen nemen ook veel tijd in beslag dat de uiteindelijke tijdwinst maar marginaal is.
                                        Verder vind ik *start het boegeroep maar :-)* het milieuaspect ook een reden om niet onnodig te vliegen.
                                        Uitzondering misschien als ik bijvoorbeeld alleen zou moeten reizen en je voor 50 tientjes een Ryanairtje kunt doen. Daar kun je natuurlijk niet voor rijden, maar dat is weer iets anders.

Comment

Nou, dit draadje is natuurlijk om te patsen met je gemiddelde snelheid ;)

Dus: Parijs - Eindhoven, 420km in 2 uur en 45 min.
                                          Gemiddelde snelheid: 152km/u.
                                          Was hoger geweest als ik niet had hoeven tanken onderweg ;-)
                                          (ja, ook een daisel verbruikt veel als je continu volgas rijdt).

Het hoogste gemiddelde wat je kunt halen is wat je op één tank lukt in een snelle diesel. Dan moet je precies uitrekenen wat de meest optimale snelheid is om over zo'n afstand te rijden. Ik denk dat je beter af bent met een wat lagere snelheid om met één tankstop uit te komen.
                                          Maar 200km/u is onmogelijk. Volgens mij liggen de meeste racegemiddelden in een F1-race net boven die 200km/u.
                                          Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Lijkt me ook ja. Tankstops nekken je.

Comment

Chateau st.Gerlach>Schiphol-Sheraton...
                                              Staat nog ergens op het forum. ;-)

Audi S8 gepantserd

1 uur en 20 minuten: vertrek 01.00 aankomst 02.20 uur.

230 km en 90 liter benzine, dus 1 op 4 gaat al niet lukken

Brussel-Drogenbos>Aerdenhout

BMW M5(e39), zonder begrenzer

1 uur en 30 minuten: vertrek 15.30 aankomst 17.00 uur

ook zo'n 230 km en 80 liter benzine

Wiesbaden>Amsterdam

3 uur 11 minuten

412 km en zo'n 70 liter diesel

Maar dat lukt anno 2010 bijna niet meer ivm controle's en verkeersdrukte, ook 's nachts...

Comment

Dat zijn idd wat realistischere voorbeelden.
                                                Die laatste is dan rond de 130 gemiddeld. Dat is heel erg hard.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                BMW 320Ci (van GF)

Comment

230 km in 1 uur en 20 minuten vind ik anders toch wel serieus hard. :)

412 km, 70 liter Diesel. Diesel gaat dus ook behoorlijk zuipen (1 op 6), met 'maar' 130 kmh gemiddeld.

Het lijkt echt onmogelijk. Ik zal Clarkson eens mailen dat ik een gaaf idee heb voor een Top Gear aflevering. :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                                                    412 km, 70 liter Diesel. Diesel gaat dus ook behoorlijk zuipen (1 op 6), met 'maar' 130 kmh gemiddeld.
                                                    Met 250 km/u is dat idd het geval... ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                                      Lijkt me ook ja. Tankstops nekken je.
                                                      En anders wel alle péage-stops. :)

Dus 't was nog serieus ook? Op zulke afstanden is er een soort magische grens: 100 km/u gemiddeld. Als je daarboven wilt komen, moet je héél erg je best doen. Om te beginnen zo'n plastuit tussen je benen houden...
                                                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Oja, en dan heb ik ook nog iemand op de achterbank zitten he....

Bij de S8 overigens 2, in diepe rust, waarvan 1 thv Badhoevedorp wakker werd en vroeg; "Peet, zitten we zo'n beetje bij Den Bosch?? "Ehm, nee meneer, Badhoevedorp, we rijden op de afslag naar de A4"

Klaarwakker in 1 klap.... ;-)

En de M5-er ging op z'n gemak bij snelheden boven de 200km/u z'n koffertje leeggooien op de achterbank omdat ie een pen kwijt was. "Lekker tempo Peet, gaat goed he..."

Comment

We wilden ooit met vriend F. en z'n uiterst rappe motorfiets iets organiseren, weet ik nog: de snelste trip ooit van Amsterdam naar Berlijn. Tankstops zouden we vliegend doen, dus vrienden zouden bij vooraf afgesproken tankstations naast een tankzuil wachten en de rekening betalen, zodat hij kon komen aanrijden, bijtanken en direct weer weg. En dan ter vergelijking dezelfde trip met de Audi RS6, ook dezelfde tankstopconstructie.

Jammer dat 't er nooit van is gekomen. Misschien moeten we dát idee eens naar Top Gear mailen. :-)

Comment

Bij de tolpoortjes wordt je verondersteld te stoppen om je creditcard ergens in te schuiven of contant geld te overhandigen/in een bak te mikken. Da's slecht voor je gemiddelde. Je zult minimaal 250+ moeten rijden, wat ook nog eens behoorlijk inspannend is gedurende de gehele rit.
                                                            Ik zou overigens kiezen voor een BMW 730d (weliswaar iets zwaarder dan een 530d, maar ook een wat grotere brandstoftank). Geen zin om uit te rekenen, dat kan Geeldinges wel doen met een leuk grafiekje
                                                            Rotterdam-Algarve (2400km) kost me 24 uur, op de Autoroute 140, waarbij ik smokkel ten zuiden van Bordeaux (80 toegestaan, meestal 130+) en in het zuiden van Spanje (170+). Bij mijn vorige auto kon ik 85 liter diesel tanken, dan kun je behoorlijk wat kilometers maken (mits de partner niet teveel water drinkt en er plaspauzes ingelast moeten worden.... grrrrrr).
                                                            The American economy is getting so bad that Americans have started emailing Nigerians asking for help with wiring money.

Comment

Een RS6. Ja. Dat lijkt me de weapon of choice hier. :)

Comment

Brun, na 400 km voluit op de brommert in race-houding non-stop breek je ongeveer halverwege je polsen af....

Been there ;-)

Was blij met de eerste de beste Raststätte.

Comment

Working...
                                                                X