Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autodealers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Autodealers

    Volgens mij was er op het oude forum ook een draadje over autodealers, dus bij deze.

    Gisteravond even een heel klein rondje gedaan met m'n vriendin voor haar nieuwe leaseautootje. Op internet de kandidaten al beperkt tot 2, de leuk/niet leuk criteria. Goed, er bleven een Peugeot 207 en een Suzuki Swift over. O ja, het moeten diesels zijn in een beperkt budget op basis van 32.000km over 4 jaar.

    Leuke om te vertellen is misschien, dat ik zelf bij een SAAB dealer werk in de randstad, ook in de verkoop.

    Maar wat ik gisteren allemaal meemaakte in het uurtje (!) dat we even rondgekeken hebben. We begonnen bij de Peugeot dealer, zag er allemaal prima uit, mooi pand, auto's netjes opgesteld en de uitvoering waar we voor kwamen stond ook in de showroom opgesteld. Mooi, wij kijken.

    Ondertussen had iemand (ik dacht dat het een koopavondhulpje was) ons gespot, maar nog niet aangesproken. Niet dat dit al nodig was, wij redden onszelf wel maar enige beleefdheid is op z'n plaats dacht ik.
    Na een kwartier, waarin de beste man auto's aan het verplaatsen was, kwam hij toch naar ons toe met de mededeling dat hij zo bij ons kwam. Hmm ok..
    Nu hij tijd voor ons had, stond hij ons hangend aan het folderrek (echt waar!) en later zittend op een motorkap met de armen over elkaar (ook echt!) te woord. Ik begon over de uitvoering en kleur die GF leuk vind, en GF vroeg of hij die had staan. Nee, moesten we maar naar Breukelen, daar komt ie zelf ook 2x per week en staan ze prachtig mooi opgesteld. (?) Folders mee, kaartje van de verkoper en weg.

    De Suzuki dealer was niet veel beter. Oud pand, lelijke vloer, geen ambiance. Verkoper zag er uit alsof ie net geschilderd had en toen ie naar ons toe kwam zei hij; "Wat is ie leuk he?!?" Nou, nee. Eigenlijk minder leuk dan m'n vriendin vooraf dacht. Heel verhaal over alle benzine uitvoeringen de de Swift Sport etc dus ik denk zal 'm helpen. "Ze moet diesel rijden, dan is ie er alleen als Exclusive toch?" "Eeeh, ik dacht het wel ja..." Nog een algemeen verhaaltje over de Europese Swift en de Japanse Swift (Shogun), want hij verkoopt zo goed dat ze inmiddels besloten hebben Swifts uit de fabriek in Japan over te laten komen ivm levertijden. Ook weer folders mee, geen kaartje van de verkoper en weer weg gegaan.

    Als ik voor mijzelf een auto zou moeten kopen, zou ik 100% zeker naar een andere dealer van het merk gaan, wat een drama zeg. Niemand die vroeg hoe de auto gebruikt wordt, niemand die zich voorstelt, niemand vroeg wat GF graag aan luxe in de auto wil. Helemaal geen inventarisatie. En het leek wel alsof ik voor een auto kwam shoppen, de vragen die gesteld werden, werden aan mij gevraagd.

  • #2
    Was die Peugeot dealer toevallig DAVO in Den Haag? Wat zijn ze daar ongelofelijk geinteresseerd in nieuwe klanten zeg, NOT.

    Comment


    • #3
      Ah, kijk, een draadje om reclame te maken!

      NEE, ECHT!

      Ik ben ZEER tevreden over FITIS Auto in Amersfoort (voormalig Ford Van Der Meer). Ben er gisteren prima geholpen, toen ik met defecte ruitenwissers voor een spoedreparatie kwam.
      Tijdens het wachten op de diagnose een beetje door de showroom gestruind. Binnen een minuut (ongelogen) werd al gevraagd of iemand mij wellicht kon helpen en kreeg ik al kofie aangeboden.
      Ook in het verleden, toen ik voor mijn Mondeo Wagon aan het kijken was (en nadat ik hem ook gekocht had) ben ik altijd heel goed geholpen.

      Goede dealers bestaan dus gelukkig nog wel.
      Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

      Comment


      • #4
        Over het algemeen heel herkenbaar, het verhaal van Tijmen. Als leek op het gebied van verkopen (geen commerciële opleiding o.i.d. gehad) blijft het me verbazen dat professionele verkopers vaak nog niet eens de 'basics' van verkooptechnieken in acht lijken te nemen: belangstelling voor de klant en zijn/haar wensen, een prettige houding en vooral productkennis. Als gespecialiseerd dealerbedrijf moet het toch niet zo moeilijk zijn om van die paar verschillende auto's de techniek- en uitrustingsdetails uit het hoofd te kennen?

        Dikwijls ben je bijna aangenaam verrast als je wel prettig en vakkundig geholpen wordt, terwijl dat toch meer regel dan uitzondering zou moeten zijn.

        Mijn slechtste ervaring op dit gebied heb ik bij een Peugeot-dealer, waar ik oprecht geinteressseerd een proefritje kwam maken in een 407. Ik had netjes van tevoren een afspraak gemaakt; bij aankomst kreeg ik door de beschikbare verkoper (die niets anders te doen had) een paar groene platen en een rol tape in mijn handen gedrukt, met het verzoek deze te bevestigen op een auto die buiten voor de proefrit geparkeerd stond. Vervolgens werd ik vriendelijk verzocht niet teveel kilometers tijdens de rit te maken, omdat dat zo zonde van de demo was....echt heel sneu. Aangezien ik ook niets van het Peugeot Experience Center gehoord had op mijn verzoek om -vlak na de introductie van de 407- een afspraak te maken voor een testrit, heb ik eea gemeld bij Peugeot NL: willen ze nou een auto verkopen of niet? Ik ben benieuwd of die dealer er nog iets van de importeur over gehoord heeft.

        Comment


        • #5
          Goede dealers bestaan natuurlijk wel, maar dit soort figuren zijn geen reclame voor je toco. En ik kwam daar op koopavond dus niet het voltallige personeel was aanwezig.
          Maar het niveau van de "verkopers" verbaasde mij enorm. Misschien als je daar voor een noodreparatie o.i.d. komt dat je perfect geholpen word, maar een eerste indruk laat je maar 1 keer achter en ik kom daar dus niet meer.

          En de Peugeot dealer was niet DAVO (toch?) maar van Zwienen in Hoorn.

          Comment


          • #6
            Triest, inderdaad.
            Dan te bedenken dat het IVA in Driebergen ieder jaar 350 studenten aflevert aan het bedrijfsleven, en die hebben dus ook allemaal direct na school een baan, vaak bij een dealer of een importeur.
            Daar leer je de basics van presenteren en verkopen echt wel beter.

            Ik vraag me altijd af, hoe dergelijke piepeltjes zelf behandeld willen worden, als ze zelf iets gaan kopen.

            Comment


            • #7
              Joshua,

              De ellende is ( en dat zul jij kunnen beamen) dat er nog steeds dealers zijn die geen geld aan personeel uit willen geven. Daarbij gaan ze wel volledig aan het feit voorbij dat als je niet investeert je ook geen geld terug ziet. Dat geldt voor equipment, maar ook voor je personeel. Zoals je zegt, je behandelt je klant zoals jij behandelt wilt worden.

              Comment


              • #8
                Dan snap ik niet waarom die lui merkdealer kunnen blijven. Tenzij je als importeur geen waarde hecht aan je verkoopapparaat.
                All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

                Comment


                • #9
                  Je wilt echt niet weten hoeveel tonnen wij uitgeven aan training. Wat ik lees heeft meer met opvoeding te maken.

                  Comment


                  • #10
                    Mystery shopper in Autovisie was van tijd tot tijd ook wel verhelderend.

                    Comment


                    • #11
                      Ach, ben blij dat je niet in een Waalse BMW-dealer binnenwandelt...

                      "Vous êtes ici pour acheter ou regarder?" :)
                      2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

                      Comment


                      • #12
                        Lekker rolbevestigend trouwens:
                        BF doet het woord terwijl GF de dagelijkse gebruiker wordt.
                        Maar dat fenomeen is weer een geheel ander draadje waard.
                        Hyundai Kauai EV 64 kWh - my 20 - 34K + 5K km

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk bericht
                          Ach, ben blij dat je niet in een Waalse BMW-dealer binnenwandelt...

                          "Vous êtes ici pour acheter ou regarder?" :)
                          Of wat dacht je van deze: toen ik 18 was liep ik eens met een vriend de plaatselijke Fiat dealer binnen. De welkomstgroet van de verkoper:
                          "Zoeken jullie iets? " :-D

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door levensnevel Bekijk bericht
                            Lekker rolbevestigend trouwens:
                            BF doet het woord terwijl GF de dagelijkse gebruiker wordt.
                            Maar dat fenomeen is weer een geheel ander draadje waard.
                            GF heeft geen verstand van auto's, ze weet alleen wat ze nodig heeft voor haar werk en wat ze leuk vind. BF heeft interesse in auto's en zoekt op internet het een en ander uit. Als je afspraken maakt over wie het woord doet vind jij dat misschien rolbevestigend, maar daar denk ik dan anders over.

                            Comment


                            • #15
                              Heeft er iemand ervaring met BMW dealer Renova in Waalwijk? Ik wilde daar mijn regensensor laten inlezen en de indicator op mijn dashboard laten resetten van de remblokjes.

                              Zoals gezegd bracht ik mijn auto daar om 2 dingetjes te resetten. Bij binnenkomst moest ik de sleutel afgeven aan de receptionist en er werd mij verteld dat ik daar kon gaan zitten wachten met een kop koffie of thee en dat ze me zouden roepen als de auto klaar was. Tot zover dus helemaal goed.

                              Toen ze me 15 minuutjes later kwamen roepen werd me verteld dat ze het probleem niet konden oplossen omdat ze problemen hadden om in het systeem te komen of zoiets. Toen kwam het uiterst leuke detail, of ik even 49.09 euro wilde afrekenen voor de verrichte arbeid!!!!! Terwijl ze de klacht niet hadden opgelost! Erg vreemd allemaal en erg jammer.

                              Mij zien ze daar iig niet meer terug!

                              Zijn er ook mensen die slechte ervaringen hebben met deze dealer?

                              mvg

                              Comment


                              • #16
                                Ja dealers, altijd weer verrassend hoe die reageren.
                                Ik heb voor mijn 2002Tii een koppelingstuk en een keerring nodig tussen de bak en de aandrijfas.
                                Ik met het tussenstuk naar NobraCars in Uden, BMWdealer, jong ventje: "weet niet of we dat hebben"
                                Heeft u een chassisnummer,?
                                Zeker wel kerel.
                                Kan het niet vinden mijnheer .

                                Laat maar dan, ik rij wel naar Eindhoven, daar zit van Laarhoven BMWdealer.
                                Die hadden me al goed geholpen met de Silentblocs en rubbers.
                                Daar: Mag ik het chassisnummer?
                                Zeker:
                                1 minuut later: Een 2002 Tii mijnheer?
                                Ja klopt!
                                Ga ze bestellen, over een paar dagen zijn ze binnen! Mag ik uw nummer dan bel ik.
                                Bedankt vast!

                                Zucht, waarom kan de ene dealer dat wel en de ander niet?
                                Zou ik ooit een BMW kopen dan weet ik wel waar.
                                "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door De Baron Bekijk bericht
                                  Toen ze me 15 minuutjes later kwamen roepen werd me verteld dat ze het probleem niet konden oplossen omdat ze problemen hadden om in het systeem te komen of zoiets. Toen kwam het uiterst leuke detail, of ik even 49.09 euro wilde afrekenen voor de verrichte arbeid!!!!! Terwijl ze de klacht niet hadden opgelost! Erg vreemd allemaal en erg jammer.
                                  Die 50 pop heb je toch niet betaald, hoop ik??

                                  Ik bedoel, da's een beetje hetzelfde als naar de tandarts gaan voor een gaatje, waarna de tandarts zegt, "Je hebt een gaatje, maar mijn boor is stuk - da's dan 50 euro". :)
                                  Mini Cooper Clubman
                                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                  "Jasper val dood." - RH

                                  Comment


                                  • #18
                                    Skupjes.

                                    Op een website het "Ik wil een proefrit"-formulier invullen. JA ik ben geïnteresseerd in een proefrit in de Shaihatsbishi Pink Lady x-Cite 1.0 GLXi (of woorden van die strekking).

                                    Drie dagen later: een e-mail van de dichtstbijzijnde Shaihatsbishi-dealer.

                                    Geachte dhr.

                                    Wij hebben bericht gehad via de Shaihatsbishi importeur voor een proefrit met onze Pink Lady x-Cite 1.0 GLXi.
                                    Alvast bedankt hiervoor en een Pink Lady x-Cite 1.0 GLXi hebben wij als demonstratie auto dagelijks ter beschikking.
                                    Ik hoor graag van u wanneer u daar gebruik van wil maken .

                                    Auto Aembeyers
                                    H Knollenstyn
                                    te Amstelveen
                                    020-*******
                                    Nou nou, al binnen drie dagen! Ik snel een mailtje terug.

                                    Geachte heer Knollenstyn,

                                    Dank voor uw e-mail. Mijn interesse gaat uit naar een automaat. Is daarvan ook een demo aanwezig?

                                    M.vr.gr.,
                                    Jasper
                                    ... en dan hoor je dus helemaal niks meer, twee weken lang. Waarom bieden importeurs eigenlijk die webdialogs nog aan? 't Werkt in 90% van de gevallen toch niet, de enige manier om de aandacht van een dealer (n'importe welk merk) te krijgen is kennelijk om met een zak baar geld op je rug een showroom binnen te lopen en te roepen dat je dronken bent en graag vandaag nog die zak met geld uit wilt geven, of zo.

                                    Merk is hier even niet relevant, al kun je het land van afkomst misschien raden. ;)
                                    Mini Cooper Clubman
                                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                    "Jasper val dood." - RH

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nee toch, Jasper aan de BMW? :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                        ... en dan hoor je dus helemaal niks meer, twee weken lang.
                                        Voor een proefrit is dat al irritant. Als je op je nieuw gekochte auto zit te wachten helemaal. Vrijdag jl. - 5 weken na het eerste telefoontje dat m'n auto onderweg was - eindelijk weer eens contact. Dat de auto woensdag middag kon worden opgehaald. Vandaag een berichtje dat de auto helemaal nog niet bij de dealer gearriveerd was maar dat er nog een "goede kans" was dat het deze week zou lukken... ja vast...

                                        Lokale BMW/Mini dealer is overigens super goed in service, maar daar gaven ze 0% korting op een Clubman S. Normaal gezien kom ik nog één keer per jaar bij de dealer dus levert het overall dan niet genoeg op denk ik.

                                        Comment


                                        • #21
                                          HATSJOE!!


                                          Sorry, mijn VAG-allergie speelt weer op.
                                          All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ben al een tijdje aan het kijken naar een leuke occassion, en ik zie twee autobedrijven regelmatig bovendrijven met relatief lage prijzen. Wat zijn de ervaringen, wie kan me hierover meer vertellen? Wat is het addertje onder het gras?

                                            * Milano in Dordrecht (bij de meeste wel bekend)
                                            * Vaartland (meerdere vestigingen, ook bekend denk ik)
                                            2006 Volvo V70 2.4 (170pk)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Brrr, vaartland. Het is geen jet cars maar het zijn wel pure occasion-schuivers. Prijzen zijn zonder garantie of afleverbeurt. Wil je dat erbij, dan komt er nog een smak geld bij de prijs. Goed uitkijken wat je koopt daar. Poetsen kunnen ze wel heel goed :-)
                                              (ervaring gebaseerd op vaartland stolwijk).
                                              Milano is toch sowieso garantie tot de hoek van het parkeerterrein? Vriend van me heeft er ooit een lancia delta gekocht. Model uit de tijd dat je nog 2 blauwe en 1 rode (master) sleutel bij je fiat/lancia moest krijgen. En natuurlijk: rode sleutel zat niet bij de delta. vriend wist van toeten noch blazen, dus heeft de auto zo meegenomen. En milano is blijkbaar niet te beroerd om dat soort details te verzwijgen.
                                              When men were men

                                              Comment


                                              • #24
                                                Milano is best betrouwbaar, alleen je moet zelf goed weten wat je wilt.
                                                Je krijgt een fikse korting, maar neemt een beetje een risico.
                                                Het zijn vaak ex-leaseauto's en de historie zit er vaak bij of is erbij te krijgen.

                                                Ik zou er best een auto durven te kopen. Ze weten zelf vaak niet wat de staat is van de auto's, want ze kopen en verkopen die dingen gewoon.
                                                Niks mis mee dus, als je dat maar wel weet. Paar K korting = wat minder service. Lijkt mij ideaal.

                                                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                BMW 320Ci (van GF)



                                                Comment


                                                • #25
                                                  Meestal ligt (lees je mee Hansv) er wel een serviceboekje in, waaraan je wat kunt zien. Anders wel een kaartje van Athlon/Leaseplan/ING. Even bellen met de leasemij en vragen naar afdeling ROB. Die kunnen je wel vertellen, waarom die auto eruit is gehaald :-).

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                                    Meestal ligt (lees je mee Hansv) er wel een serviceboekje in, waaraan je wat kunt zien. Anders wel een kaartje van Athlon/Leaseplan/ING. Even bellen met de leasemij en vragen naar afdeling ROB. Die kunnen je wel vertellen, waarom die auto eruit is gehaald :-).
                                                    Lenny

                                                    Geven de leasemaatschappijen deze informatie inderdaad af? Is het voor hen niet veel belangrijker om hun vaste afzetkanaal niet te kakken te zetten?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      @Ton : als je de juiste afdeling krijgt en je vraagt het netjes zul je vaak wel de nodige informatie krijgen idd.

                                                      Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                      BMW 320Ci (van GF)



                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                        @Ton : als je de juiste afdeling krijgt en je vraagt het netjes zul je vaak wel de nodige informatie krijgen idd.

                                                        Okee, ik had daar geen idee van/over. Ik krijg af en toe ook wel eens telefoontjes van mensen die ergens een auto kunnen kopen (of hebben gekocht) die bij ons in onderhoud is geweest. Dan geef ik idd ook de informatie af. Als het al wat langer geleden is dat de auto voor het laatst bij ons is geweest, dan geef ik duidelijk aan dat ik daarom niet voor een goede staat van de auto kan instaan.
                                                        Last edited by Ton van S; 18-01-09, 11:46.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ha, die Lenny;

                                                          Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                                          Meestal ligt (lees je mee Hansv)
                                                          [grijnst]
                                                          Scherven brengen gelul.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Bij BMW dealers gaat het ook allemaal niet vanzelf:

                                                            - kalfsbeek vergeet ondanks diverse vragen een proefrit te regelen toen ik mijn oude 320d moest vervangen.
                                                            - Bij BMW Amsterdam aan de A10 kan je bijna een uur door de showroom lopen zonder te worden aangesproken/geholpen.
                                                            - Bij BMW Den Haag zit een verschrikkelijk irritante verkoper die vergeet offertes en folders na te sturen maar je dan wel belt om te vragen "of we nog wat gaan doen" 4 Jaar later wil ik weer een nieuwe bmw uitzoeken en zit deze man er nog steeds en heeft nog steeds dezelfde werkwijze. Toen maar bij De Fonkert gekocht.
                                                            - Bij diezelfde Fonkert wordt je dan weer niet teruggebeld als je daar hebt aangegeven een X5 te zoeken van een paar jaar oud. Die hebben we dus maar weer bij BMW den Haag gekocht.

                                                            Hoe moeilijk kan het zijn, ik wil gewoon een beetje normaal behandeld worden en als men zegt terug te bellen moeten ze dat gewoon ook doen. De enige conclusie moet dan toch zijn dat het de gemiddelde verkoper totaal niet boeit.

                                                            Volgend jaar moet ik weer vervangen, ik ben benieuwd hoe dat weer gaat lopen.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Tja, een paar jaar terug zou zo'n verkoper nog weg kunnen komen met het excuus dat hij het druk heeft, en daardoor wel eens een steekje laat vallen. Maar nu?

                                                              Desalniettemin wacht ik bv. nog steeds op reactie van de lokale Volvo- en Mercedesdealer op wat vragen. Ze hebben mijn nummer. Ze weten wat ik wil. En kennelijk verkopen ze ZO makkelijk auto's, dat mijn vraag niet zo belangrijk is.

                                                              De lokale BMW-boer is dan gek genoeg WEL weer vrij attent - alhoewel andere forumleden er ook afwijkende ervaringen hebben. :)
                                                              Mini Cooper Clubman
                                                              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                              "Jasper val dood." - RH

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                                Mercedesdealer.... Ze hebben mijn nummer. Ze weten wat ik wil. En kennelijk verkopen ze ZO makkelijk auto's, dat mijn vraag niet zo belangrijk is.. :)

                                                                Nummer van een andere dealer hebben ??
                                                                Veritatis simplex oratio est

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X